Internet is maar saai tegenwoordig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Internet is maar saai tegenwoordig

Helemaal eens, niets boeit of schokt me meer
16 (9%)
Gedeeltelijk eens, zo nu en dan is er nog iets leuk/nieuw, maar dat komt niet vaak meer voor
122 (68%)
Gedeeltelijk oneens, ik ontdek nog regelmatig nieuwe dingen of kom iets schokkends tegen dat ik deel
24 (13%)
Helemaal oneens, ben je gek ofzo? Ik kan geen genoeg krijgen van grappige gif's met puppies
15 (8%)

Totaal aantal stemmen: 177


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:42

Tja, saai... Ik denk dat mensen gewoon een hele korte spanningsboog hebben en constant nieuwe prikkels zijn gewend, is het even stil of meer van hetzelfde is de interesse direct verloren. Maar de meeste mensen kunnen ook niet meer rustig stilzitten en ergens van genieten.

F_Orumster

Berichten: 15342
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:43

Sizzle schreef:
Ik kan geen optie kiezen.
Internet is voor mij als een grote bibliotheek en contact bemiddelaar.
Het is practisch en maakt veel dingen mogenlijk die vroeger ondenkbaar waren.

Internet hoeft voor mij niet „spannend“ te zijn.

Mooi samen gevat!

Ik haal er ook inspiratie af en vind het ook leerzaam (artikelen zoeken over uiteenlopende onderwerpen).

Communiceren via gif's vind ik overigens een beetje knullig en irritant.

kiki1976

Berichten: 16926
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:54

Ik ga ook mee met Sizzle, ik haal ook heel veel info van internet.

Maar goed toen ik klein was had je alleen Nederland 1, 2, 3 en niet eens een afstandsbediening _O-
Mijn vader was wel al heel geïnteresseerd in pc's en hadden al snel een pc. Een Atari. Man man man als je dan een spelletje wilde spelen dan ging dat via een cassettebandje en was je zo dik een half uur verder voordat het geladen was (als je pech had liep die vast en moest je opnieuw). Later de grote verbetering van floppie's en daarna de diskette's

Maar moet zeggen dat ik bv Insta, Snapchat etc allemaal ook niet zo interessant vind.

mika11

Berichten: 11137
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:08

Ik herken het wel hoor.
Ik heb nog meegemaakt, dat je met de telefoonlijn internet had.
Dus je moest eerst inbellen om online te komen, en dan mocht je ook niet zo lang op internet want dan had je torenhoge telefoonkosten.
Als je online zat, kon je dus ook niet gebeld worden ha ha :D

Maar daarom was het wel heel speciaal als je online was.
In korte tijd iets opzoeken, wat toen heeeel erg langzaam ging.
En zonder google, dat bestond nog niet.

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:10

Tegenwoordig wil natuurlijk ook een grote groep internet held zijn waarbij dan de meest gemiddelde van de gemiddelde burgen denkt dat het spannend is om zijn/haar leven op de voet te volgen. Tja, dat is ook gewoon niet spannend :')
Dat valt onder het kopje theekringetje waarbij bwvs besproken wordt dat je de dop van de benzine per ongeluk op de pomp hebt laten liggen of je kat vorige week ingeent is :=

Sommige mensen gaan dan zo ver dat ze dat werkelijk iedere dag met iedereen willen delen (lees: bloggen en facebook). Als je zulke dingen leest dan kan ik me goed voorstellen dat er geen drol aan is.
Vooral als die zelfde mensen dan in de mid-life crisis dan een autobiografie gaan schrijven. Vroegah moest je daar op z‘n minst inhoud aan geven om het gepubliceerd te krijgen, nu pleur je je hele zooi gewoon op internet en gaat dan likes verzamelen en raakt dan in een depressie omdat het niemand boeit.

Ik heb nog zo‘n reis dagboek liggen van toen ik 21 was en een jaar weg was. Mijn god wat ben ik blij dat dit veilig bij mij op zolder ligt en destijds niet op internet gedeeld was _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:45

Sizzle schreef:
Als je inderdaad weet hoe je op internet moet zoeken zonder standaard zoekmachine dan zal het nooit saai worden want dan zul je ook terecht kunnen komen op ‚ondergrondse‘ illegale zaken op het darkweb :)
Ook kun je natuurlijk proberen om sites te vinden die door de overheid geblokkeerd of gesensureerd zijn. Kun je in arabisch of chinees zoeken gaat er denk ik ook heel wat voor je open.

(Nee ik heb geen ambitie, ik ben al tevreden dat ik mijn zoekopdracht soms voor een specifiek land beperken kan in sommige specifieke zoekopdrachten.....)

Ik heb gehoord dat eens een andere zoekmachine dan Google gebruiken, zoals DuckDuckGo, al andere resultaten geeft, maar dat heb ik nog niet echt zelf uitgeprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:47

Barbet schreef:
Maar daarom was het wel heel speciaal als je online was.
In korte tijd iets opzoeken, wat toen heeeel erg langzaam ging.
En zonder google, dat bestond nog niet.

Jij begrijpt het :)

Toen kostte het nog moeite wat te vinden en kon je je nog niet voorstellen hoeveel er wel niet online beschikbaar was. En natuurlijk was er totaal geen gebruikersinterface; alle sites waren lelijk en miste een zoekfunctie, torrents downloaden was onbegrijpelijk met alle onhandige zoekfuncties en "google translate" bestond nog niet dus je was beperkt tot een engelse uitleg en een hyperlink.

En dan uren zoeken naar de nieuwste film die je ergens kon downloaden om vervolgens op cd te branden en door te verkopen.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:50

DuckDuckGo staat te boek dat ie malware binnen haalt. Bing en Yahoo idem dito.
Safari of FireFox zijn wat beter bestand te dat soort rommel.
Verder is het internet naast veel rommel ook een bron van info en kennis :+

MoriMann

Berichten: 801
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:06

Sizzle schreef:
Ik zie internet niet als iets wat mij moet vermaken. Als ik me wil vermaken ga ikliever een mooie wandeling maken of paardrijden :)


Ik denk dat dit wel de kern zou kunnen zijn. Ik zie dat veel kinderen/jongeren het internet zien als iets waarvan ze verwachten dat ze ermee vermaakt worden. Als het nieuwe eraf is, of als iedereen elkaar kopieert, gaat de vermaakfactor verloren en wordt het 'saai'. Prima moment om je met iets anders te gaan vermaken :Y)

En daarnaast wat ook al genoemd is, de aandacht die sommigen ermee verwachten te krijgen en de emotionele impact als dat niet gebeurt, omdat je leven gewoon niet zo interessant is voor anderen als voor jezelf. Dat demotiveert en maakt het ook weer saai.

Anoniem

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:09

Ik ben een millennial en opgegroeid in de tijd dat ik nog moest inbellen voor het internet en dus ook niet zomaar mocht internetten van mijn ouders. We hadden 1 computer, die stond op zolder en was echt modelletje koelkast, en daar moesten floppy's in. Nou was ik toen wel heel erg jong, maar voor mij heeft de computer maar ook het internet heel veel betekend. Ik heb echt eindeloos Sims gespeeld, en later toen we een stabielere internetverbinding kregen dingen als Neopets.

Nu op dit moment vind ik social media nog steeds leuk en fijn om te gebruiken. Meer iets om hersenloos doorheen te scrollen dan echt iets waar ik mijn aandacht bij moet houden. Als ik daarentegen kijk naar mijn zusje (Gen Z) is dat al heel anders. Die is opgegroeid met het internet, heeft de ontwikkeling van bv smartphones nooit heel bewust meegemaakt en ziet het internet meer als iets dat vanzelfsprekend is dan iets wat enorm hard is gegaan de afgelopen jaren.

Dat social media 'uit' raakt kan ik me wel voorstellen, maar ik denk dat internet altijd toch een hele belangrijke hulpbron blijft, of je het nou voor lief neemt of niet. Zelfs buiten social media is het internet een gigantische informatiebron die ervoor zorgt dat wij altijd op de hoogte (kunnen) zijn van wat er speelt in de wereld. Ik zou het me bijvoorbeeld niet meer kunnen voorstellen om te studeren zonder een stabiele internetverbinding en LibGen om mijn pdf'jes vandaan te trekken, want elke keer naar de bieb als ik een halve paragraaf uit een boek moet lezen is niet te doen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:13

Het is maar net hoe je internet gebruikt denk ik. Ik heb al die sites die TS opnoemt nooit interessant gevonden, choquerende filmpjes bekijken heeft mij nooit getrokken. Ik vind internet absoluut niet saai omdat ik het gebruik als informatiebron (en dus nog steeds veel leer) en om informatie uit te wisselen met andere mensen, als een soort educatieplatform dus. Ik kan mijn passie delen en mensen ermee helpen, daar vind ik niks saais aan. Daarnaast gebruik ik internet om contacten met vrienden uit andere werelddelen te onderhouden en natuurlijk ook gewoon voor de fun en om series en films te kijken (heb geen tv). Als je er vanuit gaat dat internet er zou moeten zijn als "shock factor", ja dan kan ik me voorstellen dat het op den duur saai wordt.

tengeltje11
Berichten: 7178
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:24

Eerlijk,als je 'internet' saai vind,kan ik enkel besluiten dat je een behoorlijk oppervlakkig leven leidt(of lijdt).
Het is zo breed en kan nog breder gebruikt worden dat je zoiets onmogelijk saai kan vinden als je interesses verder liggen dan social media en ander oppervlakkig gedoe.
Net alsof dat 'het internet' vertegenwoordigd....

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:52

siskeh schreef:
Sizzle schreef:
Ik kan geen optie kiezen.
Internet is voor mij als een grote bibliotheek en contact bemiddelaar.
Het is practisch en maakt veel dingen mogenlijk die vroeger ondenkbaar waren.

Internet hoeft voor mij niet „spannend“ te zijn.


Absoluut mee eens!
Ik heb ook geen optie gekozen :+

Hier ook.

Ik vind het ideaal.
Ik gebruik internet voor mijn werk.
Maar zonder had ik mijn huidige werk ook niet gevonden.

Ik gebruik het vooral om informatie te vinden.
Om te leren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:03

tengeltje11 schreef:
Eerlijk,als je 'internet' saai vind,kan ik enkel besluiten dat je een behoorlijk oppervlakkig leven leidt(of lijdt).
Het is zo breed en kan nog breder gebruikt worden dat je zoiets onmogelijk saai kan vinden als je interesses verder liggen dan social media en ander oppervlakkig gedoe.
Net alsof dat 'het internet' vertegenwoordigd....

Eigenlijk moet ik hier wel in meegaan. Het is alleen maar uitgebreider geworden, een groot deel daarvan is veel van hetzelfde, maar er is ook echt veel meer info te vinden. Dus als je dat saai vindt dan heb je mijns inziens een beetje een vreemde kijk op internet. Ik vind het ook vreselijk verwend klinken moet ik zeggen.

Doe anders gewoon je internetabbo de deur uit, koop een smartphone die alleen 2G aankan en ga dan lekker op je foon internetten. Kun je weer heel langs wachten voordat een pagina laadt, wordt het vast een stuk minder saai van.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:08

Ik vind het vooral een beetje kinderachtig klinken, als in ik snap dat een puber als die meid uit het artikel snel verveeld is want dat hoort nu eenmaal ook gewoon bij de leeftijd. Maar juist als volwassene is er imo veel meer te halen uit het internet van tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:49

Emmaa_ schreef:
Nu op dit moment vind ik social media nog steeds leuk en fijn om te gebruiken. Meer iets om hersenloos doorheen te scrollen dan echt iets waar ik mijn aandacht bij moet houden.

Dat ervaar ik dus ook zo. Soms open je de app, scroll je een beetje rond met je verstand op nul en zonder ergens echt naar te kijken sluit je het weer. Slechts eens in de zoveel tijd kom je echt iets tegen waar je even voor gaat zitten.

Citaat:
Dat social media 'uit' raakt kan ik me wel voorstellen, maar ik denk dat internet altijd toch een hele belangrijke hulpbron blijft, of je het nou voor lief neemt of niet.

Het nieuwe is er inderdaad een beetje af en het begint nu meer standaard te worden. Net zoals de radio aan op de achtergrond of de TV aan 's avonds zonder echt iets te kijken. Nu heb ik vaak youtube aanstaan met muziek of lees ik het nieuws online ipv uit de krant.

Ik omschrijf dat nu als "saai internet" maar dat is misschien alleen maar zo omdat ik me de tijd nog kon herinneren dat internet nog "spannend" was.

tengeltje11 schreef:
Eerlijk,als je 'internet' saai vind,kan ik enkel besluiten dat je een behoorlijk oppervlakkig leven leidt(of lijdt).

Of juist niet, want als je de virtuele wereld zo interessant vind dan moet je eens naar buiten: alles in ultra HD en nog met extra effecten zoals wind, regen en de mogelijkheid dingen ook te voelen. Bovendien haal ik een hoop plezier uit gaan wandelen met de honden of naar de speeltuin met mijn kinderen. Dat noem ik niet echt lijden.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:55

Maar heeft dat niet meer met je leeftijd te maken enzino? Dat internet vroeger "spannend" was omdat je zelf jonger was?
Daarbij heb ik het idee dat je het vooral over social media hebt. Als je denkt dat internet er is om je interessante "shocking" en grappige dingen te voeren zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen, ja dan wordt het snel saai. Ik scrol ook wel eens doelloos over social media maar daar is inderdaad weinig leuks aan. Als je zelf actief dingen leert, opzoekt en uitwisselt dan is internet echt niet saai hoor.
Zoals ik al eerder zei ligt het imo meer aan jouw internetgebruik dan aan het internet zelf.
Er zit toch ook een verschil tussen naar een interessante docu of film kijken of naar een suf reality programma? Of een boeiend boek lezen vs een saai boek?

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:59

Ik heb gisteren nog een prachtig filmpje gevonden van een kiemend plantje waar je zowel de wortel uitgroei als bladvorming kon zien, noem dat maar saai ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:02

Sizzle schreef:
Ik heb gisteren nog een prachtig filmpje gevonden van een kiemend plantje waar je zowel de wortel uitgroei als bladvorming kon zien, noem dat maar saai ;)


Als je zoals TS vooral geshockeerd wenst te worden is dat natuurlijk ontzettend saai. Ik vind het trouwens wel vreemd om dat (shockeren) als voornaamste doel te zien van 'het internet'.

Anoniem

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:37

Ik herken die 'afvlakking' ergens wel, al is het niet per se dat ik ernaar op zoek ga omdat ik graag gechoqueerd word. Maar bv met aanslagen zie ik op Twitter filmpjes voorbij komen waar ik wel echt van schrik, en als ze dan vervolgens op het journaal praten over 'schokkende beelden' en het is eigenlijk heel matjes heb ik ook wel zoiets van oh is dat het nou. Kan het niet zo goed uitleggen maar ik merk wel dat die constante toegang tot bepaalde beelden me wel afgevlakt heeft in wat ik als schokkend en niet-schokkend ervaar.

Century

Berichten: 6011
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:49

GDG schreef:
Als je zoals TS vooral geshockeerd wenst te worden is dat natuurlijk ontzettend saai. Ik vind het trouwens wel vreemd om dat (shockeren) als voornaamste doel te zien van 'het internet'.

Dit inderdaad. Vind het een hele vreemde insteek. Daarnaast heb ik nog nooit behoefte gehad om filmpjes over moord, mishandeling etc te zien, op internet of waar dan ook. Ook de fun van de sites die genoemd werden snap ik niet zo.
Misschien dat internet wat volwassener is geworden, en dat is misschien maar goed ook :)

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:08

Dit past wel goed in dit topic, is ook zeer recent.
Van het ene extreem in het andere.
Een arts veroordeeld omdat hij kritiek had op een potentieel gevaarlijk alternatief/traditioneel chinees medicijn :x
8)7

Ik prijs mij gelukkig dat we er hier gewoon openlijk over mogen spreken.

https://www.nature.com/articles/d41586-018-04886-8

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:25

Op dit moment is internet heeeeel spannend! Ik ben zo snugger geweest om op een veiling te bieden. 2 doosjes met inhoud. Ik zie nu dat het in Sittard is en ik woon in Groningen en het is alleen afhalen..... Hopelijk doet iemand nog een hoger bod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:25

GDG schreef:
Als je zoals TS vooral geshockeerd wenst te worden is dat natuurlijk ontzettend saai. Ik vind het trouwens wel vreemd om dat (shockeren) als voornaamste doel te zien van 'het internet'.

Ik noemde wat "schokkende" dingen als voorbeelden maar ik zou ook de eerste ervaringen om met al je oude vrienden in contact te komen online (en de mogelijkheid ook hun vrienden weer te zien, en al hun foto's, etc) kunnen noemen of dat als je online een spel speelt er een goede kans is dat iedereen uit een ander land komt. Voor het internet kon dat allemaal niet, nu kijk je niet meer op als een tegenspeler ergens in een buitenwijk van een middelgrote stad in India zit. Zelf heb ik bijvoorbeeld maar 1 nederlander die ik volg op youtube in een lijst van 40+.

Het is dus niet zoeken naar schokkende zaken maar meer dat we er gewend aan zijn geraakt en de meeste apps en websites (of het idee erachter) al langere tijd hebben.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:30

enzino schreef:
GDG schreef:
Als je zoals TS vooral geshockeerd wenst te worden is dat natuurlijk ontzettend saai. Ik vind het trouwens wel vreemd om dat (shockeren) als voornaamste doel te zien van 'het internet'.

Ik noemde wat "schokkende" dingen als voorbeelden maar ik zou ook de eerste ervaringen om met al je oude vrienden in contact te komen online (en de mogelijkheid ook hun vrienden weer te zien, en al hun foto's, etc) kunnen noemen of dat als je online een spel speelt er een goede kans is dat iedereen uit een ander land komt. Voor het internet kon dat allemaal niet, nu kijk je niet meer op als een tegenspeler ergens in een buitenwijk van een middelgrote stad in India zit. Zelf heb ik bijvoorbeeld maar 1 nederlander die ik volg op youtube in een lijst van 40+.

Het is dus niet zoeken naar schokkende zaken maar meer dat we er gewend aan zijn geraakt en de meeste apps en websites (of het idee erachter) al langere tijd hebben.

Dat je niet meer opkijkt van de mogelijkheden die het internet biedt maakt nog niet dat het internet saai geworden is.