Help de bij!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:23

oomens schreef:
Palmera schreef:
Leuk dit! Een vriendin heeft een jaar geleden zoiets in elkaar gezet. Tot nu toe heeft het een spinnennest opgeleverd. :')

Los daarvan: een paar weken geleden was ik aan de wandel met mijn hondje, ik kom daar waar we waren nauwelijks. Mooi gebied, vreselijk veel wilde bloemen op het moment. Er waren zat actieve bijen. Een stuk van het pad af ging mini een zandbult bekijken die haar aandacht trok. Gezien het hevige gezoem ben ik ook gaan kijken en heb mini weggehaald, dat was een, vermoed ik, wilde bijen nest. Maar in een zandbult. Ergens snap ik al die 'hotels' dan niet zo. :o?

Zandbijen zul je inderdaad niet in bijenhotels gaan aantreffen, net zoals je omgekeerd geen metselbijen zult aantreffen in het zand. Andere soorten, andere nestvoorkeuren.

Dank voor de opheldering, dit wist ik niet. :)

Gimme_Joy

Re: Help de bij!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:28

Ik wil zeker helpen! Alleen... Ik woon op 13 hoog... ik weet niet of bijen de moeite willen nemen die klim te maken :=

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:30

Gimme_Spurs schreef:
Ik wil zeker helpen! Alleen... Ik woon op 13 hoog... ik weet niet of bijen de moeite willen nemen die klim te maken :=

Ja hoor, hier in Keulen zijn ze het experiment aangegaan met bloeiende daken en balkons. De bijen komen ook tot daar, zelfs midden in de stad. :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:59

soesita schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Ja hoor, hier in Keulen zijn ze het experiment aangegaan met bloeiende daken en balkons. De bijen komen ook tot daar, zelfs midden in de stad. :)

Oh wat leuk! Dan ga ik mijn balkon bij-proof maken! Ik vind dat gezoem ontzettend gezellig altijd! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 27-04-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:07

Ik heb een pakketje voor m'n neefje besteld.

Zelf al 2 grote potten met een vlinder- en bijenmix ingezaaid, lavendel op 2 plekken in de tuin en een stuk met wilde bloemenmix ingezaaid. Daarnaast ligt er al een takkenril in het hoekje van de tuin en heb ik de fruitplanten. Mijn insectenhotel ga ik dit jaar af maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:15

Het staat hier nog op de planning de tuin bij-vriendelijk in te richten. Heb de paardebloemen nog niet weggehaald ook. Momenteel heb ik metselbijen in de muur naast de deur, schrik me iedere keer kapot als ze me bijna aanvliegen maar vind het wel prachtig.
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:25

Hier allerlei bloemenzaaisel voor bijen, vlinders, vogels en insecten wat groeit als kool. En al een tuin waar elk jaar de hommels en bijen zich een versuffing werken. Ik vind het altijd heerlijk om naar te kijken hoe druk die beestjes het hebben. Geen bijenhotel, wel een hommelnest en drinkbakjes voor de vliegers (klein laagje water met steentjes zodat ze kunnen zitten zonder te verdrinken).

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:30

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:59

Ik heb mijn tuin vol met wilde geraniums. Altijd vol met bijen als ze bloeien :D

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:03

annehoe schreef:
ik heb zelf sinds kort knuffelbijen in mijn kleine tuin hangen. (https://knuffelbijen.nl)
Ik ben er zelf erg tevreden over en vind het erg leuk om te zien hoe druk ze zijn met het bouwen van hun nieuwe huisje.

https://www.instagram.com/p/BhvojNVFsWV ... uffelbijen

Oh wat geweldig! Ik zat er ook al een tijdje aan te denken om iets voor bijen te doen maar dit vind ik wel een erg leuk idee!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:05

annehoe schreef:
ik heb zelf sinds kort knuffelbijen in mijn kleine tuin hangen. (https://knuffelbijen.nl)
Ik ben er zelf erg tevreden over en vind het erg leuk om te zien hoe druk ze zijn met het bouwen van hun nieuwe huisje.

https://www.instagram.com/p/BhvojNVFsWV ... uffelbijen

Wat is dat leuk! Daar ga ik me ook eens in verdiepen.

Ik heb nu 2 kleine insectenhotels hangen en in 1 daarvan zijn zowaar bijen getrokken. Geen idee wat voor soort, kleine donkerbruine bijtjes. Ik vind ze superleuk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:53

Wat een leuk topic! Ik kweek pompoenen (2000 planten) en er komt binnenkort een bijenvolk bij ons wonen. Ik heb een imker benaderd of hij een volkje over had, voor mij heel handig als extra bestuiving, en het is gaaf om bij huis te hebben.

Als het goed is komt er zo'n hele bijenkast te staan, ik ben heel benieuwd!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:09

Gaaf zorro!
Sowieso een pompoenenveld. Ik vind dat zo'n leuk gezicht, al die oranje bolletjes in 't groen. :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:11

Ja het is ook gaaf hoor! En altijd weer een verrassing wat er onder en tussen de bladeren groeit!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:26

Ik zet even een stipje. Heb eindelijk een eigen (inimini) tuin in het centrum van de stad, stond al vol plantjes en een mooie boom. Afgelopen weken 2 insecten/bijenhotels opgehangen en hopelijk gaan we morgen aan de slag met een nieuwe border die ik ook vol wil stoppen met fijne bijen/vlinderbloemen. Ik heb zelf ook al meerdere losse potjes met bloemen zoals lavendel neergezet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:45

Afbeelding

Ik haal het topic nog even omhoog. Sinds 2 weken wonen er 2 bijenvolkjes bij ons, in deze gezellige kasten :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:03

<3

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 21:14

Super leuk! Ik had het er met mijn moeder over om ook een volkje neer te zetten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:46

Ja echt leuk! Ze waren ook best snel gewend, en waren vanaf het begin af aan vriendelijk. Is ook wel eens anders zei de imker.

Ze krijgen nog wel wat bijgevoerd, want door de droogte is er niet zoveel voedsel als nodig is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:19

Ja bijen zijn leuk om te volgen. Hebben hier ook een aantal jaren bijen, ik krijg ze alleen nooit de winter door, of ze worden uitgemoord door hoornaars.
De afgelopen jaren hadden we wilde volken, daar kon ik niet bij in de buurt komen zonder volledig pak aan, nu hebben we een volk dat erg rustig is en gewoon met zich laat werken zonder stress. Ik heb nu meer last van de wespen die er op af komen :+

En dan nog het probleem van de hoornaars, ik heb 3 vallen bij de bijenkast staan en die moet ik elke 3 dagen legen omdat ze vol hoornaars en wespen zitten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:22

Ja hoornaars heb ik ook leren kennen. Toevallig is er vanmiddag iemand bij ons geweest om er een nest van weg te halen, griezels dat het zijn. We hadden een hoornaar nest en een wespennest, van beide afscheid genomen. Gelukkig waren ze nog niet lang bezig met bouwen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:29

Leuk dit! Ik speel al een tijdje met het idee om van het stukje niemandsland tussen onze tuinafscheiding en de gemeentelijke parkeerplaatsen, een bijentuintje te maken.
Ik wacht even tot de ergste droogte voorbij is met het aanplanten van jonge planten, maar werd helemaal enthousiast van de “knuffelbijen” die ik hier zag passeren! :j ga ik onthouden en t.z.t. in dat tuintje installeren :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:44

zorro schreef:
Ja hoornaars heb ik ook leren kennen. Toevallig is er vanmiddag iemand bij ons geweest om er een nest van weg te halen, griezels dat het zijn. We hadden een hoornaar nest en een wespennest, van beide afscheid genomen. Gelukkig waren ze nog niet lang bezig met bouwen.

Hier zijn ze een echte plaag, je ziet ze gewoon de bijen bij de uitgang vandaan vangen helaas. Ik probeer er zo veel mogelijk te vangen in de hoop dat de bijen nog een kans hebben..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 23:15

Wij hadden heel wat meters van die bijenmix gezaaid. maar daar kwamen allemaal van die anderhalf meter hoge lelijke planten van -O- Gelukkig zijn het eenjarigen.
Dus volgend jaar moet ik geen premix meer kopen. Weet iemand welke beschaafdere planten ze lekker vinden.

wij hebben onbewust de koolwitjes populatie geboost.. na onze vakantie waren alle kolen opgevreten en zaten er heel veel koolwitje rupsen, en ook nog andere..
Dus ik wil volgend jaar gewoon wat kolen zaaien voor de vlinders.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 05:15

Snijbloemen mengsel wat ik gezaaid heb is ook populair bij de bijen en vlinders. Maar bijen en vlinder mengsel hebben het goed gedaan.