Skyggehest schreef:Hallo allemaal
Ten eerste is dit een goedgekeurd schaduwaccount. Als je mij denkt te herkennen hoop ik dat je dat voor je kunt houden
Met dit topic hoop ik vooral mijn verhaal kwijt te kunnen en misschien enkele tips te krijgen.
Mijn vriendin heeft een eetstoornis... Een hele tijd terug begon dit. Haar ouders zijn hier een grote oorzaak van, maar ook andere factoren spelen een rol. Ik wist dat dit in het verleden een grote rol speelde maar het leek in de tussentijd nooit effectief weer op te spelen. Ik merkte de laatste weken dat het bergafwaarts ging met haar, maar zij is van het type hoe harder je ernaar vraagt hoe minder ze je vertelt. Ik besloot dus om niks te vragen, maar er gewoon te zijn als ze me nodig had. Ook misschien wel een klein beetje uit zelfbescherming; ik ga zelf momenteel ook door een k*tperiode en heb het al behoorlijk moeilijk om mezelf op de rails te houden.
Tot ze onlangs naar me toe kwam en alles uitlegde. Haar eetstoornis is terug en deze keer nog erger. Dagelijks krijg ik appjes met hoe lang ze al niet gegeten heeft en dat ze haar eten heeft uitgekotst. Ik voel me hier vreselijk door. Ik kan niks doen en dit breekt me op. Ze zegt dat ik de enige ben bij wie ze haar ei kwijt kan, en ik ben al lang blij dat ze iemand heeft bij wie ze dat kan, dus ik wil niet dat ze mij uitsluit.
Ik durf er bijna geld op te zetten dat ze dat wel doet als ik me er mee ga bemoeien door te zeggen dat ze moet eten of hulp moet zoeken. Dat is precies het probleem; ze wil niet beter worden. Ik weet niet precies waarom ze het niet wil. Ik denk voornamelijk angst en geen/weinig eigenwaarde. Ik wil haar zo graag helpen, maar tegelijk moet ik aan mezelf denken zodat ik er niet aan onderdoor ga...
Maar hoe ga ik hiermee om? Het laatste wat ik wil is haar vertrouwen verliezen.
Even een stukje dik gedrukt.
Hier schrik ik van, waarom denk je dat ze niet beter wil worden?
Mijn persoonlijke ervaring is dat dit wel zo is, maar super lastig. Zelf heb ik ook een eetstoornis, wel een andere variant.
En ik weet dat ik het niet moet doen, maar toch doe ik het. Vergis je niet in hoe killing een eetstoornis is voor je hoofd. Het zou kunnen dat ze het niet uit straalt maar ik gok dat ze diep van binnen dit ook niet wil.
Ik streed (staat nu verleden tijd ondat het veel minder aanwezig is al toen) vooral in mijn hoofd. Het willen stoppen (ik had enorme eetbuien) maar dit lukte gewoonweg niet. Hartstikke gefrusteerd werd ik er door, want ik wist het, wílde het niet en toch deed ik het...
Ik snap dat je je vriendin wilt steunen, dat is ook het enige wat je in mijn ogen kan doen. Luisteren naar haar en vooral geen tips, adviezen ontrent hoe ze zou moeten stoppen. Luister en geef aan dat je haar snapt en steunt.
Mijn ervaring is dat je ook niet meer moet gaan doen, bij mij werkte dat alleen maar averechts, want ik wilde wel stoppen maar de stoornis was te sterk. En dan kreeg ik frustratie vanuit de andere partij (vrienden/familie) wat dan weer in een ruzie uitte.
Ik denk dat je vooral bij jezelf moet blíjven bedenken dat het de stoornis is die door wil gaan en niet zijzelf!
Er is een tijdje terug een documentaire geweest die ook over dit onderwerp ging, deze liet heel goed zien dat het niet de persoon is maar de stoornis, die twee moet je echt appart gaan zien. Zelf denk ik dat het jou wel kan helpen haar meer te begrijpen als je die kijkt. En je hoeft het er niet mee eens te zijn maar deze geeft heel goed weer hoe de stoornis werkt en welk effect dat heeft op de persoon met de stoornis.
Emma wil leven (let op wel heftig)
https://www.2doc.nl/speel~POMS_BNN_6035 ... even~.html
Als je op Google naar documaintaire anorexia zoekt kom je nog meer tegen, mocht je dit "interessant" vinden.
Ik vind het ook heel mooi om te zien dat je haar wil blijven steunen, en dus nu dit gebruikt om jezelf te helpen hier een weg in te vinden. Ik wil je veel succes wensen in deze zoektocht!