DeEenhoorn schreef:Ik lees dat mensen willen helpen bij het aankleden en wassen, maar is dat niet juist heel heftig?
Ja en nee. Mijn vader is vorig jaar overleden en heeft in onze huiskamer zijn laatste adem uitgeblazen. Heel vredig en rustig.
Van tevoren vond ik alles doodeng, uiteindelijk ben ik wel bij het wassen en aankleden geweest. Ik vond het heel heftig dat het lichaam zo slap was en heb bij het omdraaien (bijv om de rug te wassen) ook niet gekeken. Verder vond ik het wel mooi om te zien dat mijn vader zo verzorgd werd.
Het aantrekken van kleding was natuurlijk ook een gedoetje, sommige dingen heb ik hiervan ook niet gezien. Ik heb wel een sok bij mijn vader aangetrokken. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, het betrok me in dat deel van het afscheid.
Hij heeft vervolgens 6 dagen in zijn eigen kleding in zijn bed in de woonkamer gelegen. Daar heb ik hem regelmatig opgezocht en het was heel fijn om hem daar zo te hebben (dont get me wron: van tevoren leek me dat echt verschrikkelijk). Wij hadden wel een kamerscherm staan, waardoor je als je de woonkamer binnen kwam niet meteen werd geconfronteerd met mijn vader.
Toen mijn vader overleed vond ik meteen zijn lichaam niet eng, en het was voor mij ook echt zijn lichaam, het was niet meer de persoon.
Ik ben er bewust niet bij geweest toen hij in de kist werd gelegd, hij was toen natuurlijk juist heel stijf en hij lag er niet meer zo mooi bij.
Weer on-topic: ik heb wel bij mijn vader gekeken toen hij in de kist lag en een paar jaar geleden ook bij mijn opa. Verder niet. Ik heb er eigenlijk ook vaak niet zo'n behoefte aan.
Ik vind het vooral fijn als er een scherm is of een andere indeling waardoor je wel de familie kunt condoleren, maar kunt kiezen of je de overledene wilt zien.