Geen uitdaging op school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 08:02

rien10 schreef:
Top!
Een welgemeend compliment TS!
Hoelang moet je nog op school?

1 tot 2 jaar. Maar dit is nog vrij onduidelijk allemaal dus ik weet het nog niet precies.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:42

Is een tussenjaar niks voor je? Een jaar naar het buitenland? Blijkbaar heb je er behoefte aan om jezelf te ontwikkelen en te leren kennen. Wat natuurlijk ook niet zo gek is op deze leeftijd.
Zelf vond ik het op school ook niet heel interessant. Heel goed verstand maar super dyslectisch. En niemand die dat echt door had. En dat was in de tijd dat ik naar school ging ook anders dan nu.
Uiteindelijk blijf je toch leren en door studeren. Tenminste ik wel. Alle cursussen en opleidingen moet ik zelf betalen. En op een of andere manier motiveert dat toch meer. Of maak ik betere keuzes :D

kimberly1995

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:52

De titel van je topic is 'geen uitdaging op school', maar ik heb niet het idee dat dat je probleem is. Ik denk dat je die bij jezelf moet zoeken. Waarom doe je wat je doet? Dan kun je het bij de oorzaak aanpakken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:54

Als je hard kan werken en druk in de weer kan zijn en de opleiding niet eens moeilijk voor je is waarom werk je dan nu niet gewoon wat harder :7

Ik vind het excuus dat het allemaal te makkelijk voor je is echt een slappe reden om dan maar niks te doen.
Soms moet je in je leven nu eenmaal stomme dingen doen om ergens te komen. Dus geef jezelf een schop en haal een diploma en dan ligt er een wereld aan hbo opleidingen voor je open.
Hoewel dat ook niet je-van-het is, dat is ook hard werken en dingen leren waarvan je je in vredesnaam afvraagt wat je ermee moet. Ook echt niet altijd leuk; dat hoort er gewoon bij.

Er zijn trouwens massa’s mensen die niet eens de mogelijkheid hebben voor school en een opleiding :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:27

Sponygek schreef:
rien10 schreef:
Top!
Een welgemeend compliment TS!
Hoelang moet je nog op school?

1 tot 2 jaar. Maar dit is nog vrij onduidelijk allemaal dus ik weet het nog niet precies.

Een tot twee jaar is te overzien.
Dat moet lukken met een beetje doorzetten. Nee, het is niet leuk misschien maar het leven is niet 365 dagen lol.
En idd, hier al meer gezegd: is het school motivatie? Of is er meer aan de hand?

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 15:39

Jennyj01, hebben we eerder ook al over na gedacht maar hebben besloten het niet te doen. Ga dit nu ook niet meer doen omdat ik straks anders weer in leerjaar 1 moet beginnen en dan duurt het allemaal nog langer. Ik heb inderdaad de behoefte om mezelf te ontwikkelen en te leren kennen, heb ook al hele grote stappen gemaakt in mijn persoonlijke ontwikkeling. School weet dit en biedt mij hulp waar nodig is en geeft mij ook voldoende ruimte hiervoor.

Kimberly1995, wist even niet hoe ik het anders moest noemen. Waarom ik doe wat ik doe is op dit moment een erg lastige vraag voor me.

Verootjoo, niks doen is niet wat ik wil. Mij maak je daar alles behalve vrolijk mee. Het is denk ik meer een samenhang van verschillende dingen waarom het me niet 'lukt' om mezelf aan het werk te krijgen.

Als ik er zo echt goed over nadenk is het gewoon de motivatie, verveling en mezelf die me in de weg zitten. Heb weinig motivatie meer, docenten motiveren ook te weinig en er zijn niet veel 1ejaars die ook echt gemotiveerd zijn. Moet veel samenwerken. Probeerde regelmatig samen te werken met 2e jaars maar die ik zie ik op dit moment te weinig om opdrachten mee te doen. Verveeld ben ik redelijk snel (thuis, school en werk), afwisseling werkt voor mij het beste. Heb zelf wel liever altijd meteen iets af als ik eraan begin omdat ik weet dat het er daarna misschien niet meer van komt omdat mijn enthousiasme er dan misschien wel in gedaald is. Sowieso ben ik dan meestal ook nog te enthousiast om nog te stoppen. En dan mezelf, er word op dit moment gekeken naar of ik mogelijk een (leer?)stoornis heb. Ben recentelijk getest op ADD (en nee, dit komt niet omdat er maar sprake van 1 symptoom was maar van meerdere). Hier is niks uitgekomen. HA heeft mij nu weer naar iets anders doorverwezen, sta ingeschreven voor een nieuwe (andere) test maar wanneer dit plaats vindt is nog niet bekend.

rien10

Re: Geen uitdaging op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:23

OK, het is duidelijk niet alleen school.
Besef wel, dat als er een "etiket geplakt wordt" er in de prakijk niks verandert.
Je bent dan nog steeds snel afgeleid, snel verveeld etc.
Wat ik een beetje lees, is dat je problemen hebt met lange termijn zaken. Als je ergens aan begint, moet het binnen afzienbare tijd af kunnen zijn, anders overzie je het niet meer. Je kunt niet goed naar het einde van een project kijken.
Wat helpt is om een project (schooljaar, whatever) in stukken te hakken en dat ook echt op papier te zetten. Ik geef een voorbeeld.
Je bent op school in jaar 2 van de 4 bezig. Jij maakt een schema:

April 2018 - mei 2018: alle projecten, opdrachten die af moeten zijn ook echt af hebben voor de mei vakantie.
Mei 2018 - juni 2018: 1) Inventariseren wat er voor de grote vakantie af moet. 2) De projecten/opdrachten die voor de grote vakantie af moeten nummeren, op papier zetten dus, en een voor een afwerken.
Juni 2018 - tot aan grote vakantie: Puntjes op de I zetten, voor de grote vakantie.
Juli 2018 - tot eerste schooldag: brainstormen over stage.

Etc etc.

En geloof me, het werkt.
Gewoon doen, gewoon beginnen.
En ja, ik spreek uit ervaring. Zowel vanuit mijzelf, als van een van mijn kinderen die hier ook bij gebaat is.
Succes, je kan het!
Trap niet in de valkuil "Het lukt me niet" Als ik het kan, kan jij het ook (en ik ben al een ouwe muts, dus.....)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:30

Hannanas schreef:
Bore-out is iets om serieus te nemen.
Wanneer ben jij wel geïnteresseerd? Waar gaat het dan over? Waar ben je buiten school fanatiek in? En naast faalangst bestaat er ook angst voor succes.

"Bore-out"? Is dat een nieuwe term? Ik denk dat het heilloos is het probleem van de ts als een pathologische toestand te beschouwen.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:32

Tja, dan heeft het een naam. En dan, dan heb je er geen last meer van?

Vind het wel een tiener-mode-ding hoor. Qua term dan.

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 16:55

rien10 schreef:
OK, het is duidelijk niet alleen school.
Besef wel, dat als er een "etiket geplakt wordt" er in de prakijk niks verandert.
Je bent dan nog steeds snel afgeleid, snel verveeld etc.
Wat ik een beetje lees, is dat je problemen hebt met lange termijn zaken. Als je ergens aan begint, moet het binnen afzienbare tijd af kunnen zijn, anders overzie je het niet meer. Je kunt niet goed naar het einde van een project kijken.
Wat helpt is om een project (schooljaar, whatever) in stukken te hakken en dat ook echt op papier te zetten. Ik geef een voorbeeld.
Je bent op school in jaar 2 van de 4 bezig. Jij maakt een schema:

April 2018 - mei 2018: alle projecten, opdrachten die af moeten zijn ook echt af hebben voor de mei vakantie.
Mei 2018 - juni 2018: 1) Inventariseren wat er voor de grote vakantie af moet. 2) De projecten/opdrachten die voor de grote vakantie af moeten nummeren, op papier zetten dus, en een voor een afwerken.
Juni 2018 - tot aan grote vakantie: Puntjes op de I zetten, voor de grote vakantie.
Juli 2018 - tot eerste schooldag: brainstormen over stage.

Etc etc.

En geloof me, het werkt.
Gewoon doen, gewoon beginnen.
En ja, ik spreek uit ervaring. Zowel vanuit mijzelf, als van een van mijn kinderen die hier ook bij gebaat is.
Succes, je kan het!
Trap niet in de valkuil "Het lukt me niet" Als ik het kan, kan jij het ook (en ik ben al een ouwe muts, dus.....)

Natuurlijk verandert er dan niks in de praktijk, maar er is dan wel meer zekerheid. Dankje voor de tip, zal 'm zeker meenemen!

Wat betreft de laatste 2 berichten: Ik heb meerdere malen aangegeven dat ik het wel wil en niet zoals een groot deel van de studenten liever de hele dag op Netflix rondhang en herrie loop te schoppen in de stad... Ik geef om mijn toekomst en wil zeker niet nog op mijn 35e thuis wonen terwijl ik afhankelijk ben van een laag inkomen/uitkering/ouders of wat dan ook. Daarom is dit topic er ook. Als het mij niks had uitgemaakt zou ik echt niet om hulp of tips vragen. Gelukkig komen er dan ook wel nuttige tips binnen.

Edit: met ' een groot deel van de studenten' heb ik het met name over studenten van mijn school.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:02

Kuggur schreef:
Hannanas schreef:
Bore-out is iets om serieus te nemen.
Wanneer ben jij wel geïnteresseerd? Waar gaat het dan over? Waar ben je buiten school fanatiek in? En naast faalangst bestaat er ook angst voor succes.

"Bore-out"? Is dat een nieuwe term? Ik denk dat het heilloos is het probleem van de ts als een pathologische toestand te beschouwen.....

Absoluut niet nieuw. Heb je er al over gelezen Kuggur?
Je komt het veel tegen in informatie over hoogbegaafdheid.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:46

Sponygek schreef:
[
Natuurlijk verandert er dan niks in de praktijk, maar er is dan wel meer zekerheid.

Hoezo is er dan meer zekerheid? :)

Je houdt van talen, is tolk als beroep dan niet iets?
Gewoon nu eerst je studie afmaken en dan aan zoiets beginnen. En als je een taal wil leren, is het heel handig om een jaartje in dat land te gaan wonen :Y) Daar heb je vast genoeg uitdaging aan.

Voor nu gewoon doorzetten zodat je in elk geval een papiertje hebt.

Sponygek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:13

antje_vip schreef:
Sponygek schreef:
[
Natuurlijk verandert er dan niks in de praktijk, maar er is dan wel meer zekerheid.

Hoezo is er dan meer zekerheid? :)

Je houdt van talen, is tolk als beroep dan niet iets?
Gewoon nu eerst je studie afmaken en dan aan zoiets beginnen. En als je een taal wil leren, is het heel handig om een jaartje in dat land te gaan wonen :Y) Daar heb je vast genoeg uitdaging aan.

Voor nu gewoon doorzetten zodat je in elk geval een papiertje hebt.

Niet echt zekerheid maar mocht er iets uit de test komen weet ik iig waar ik meer rekening mee moet/kan houden oid, kan ook voor school/stage of mijn ouders handig zijn omdat er soms nogal onbegrip voor me is. Voor mij word het dan denk ik ook iets makkelijker om mezelf te begrijpen. Het is niet dat ik een 'etiket' wil hebben, ik wil graag duidelijkheid. ;)

Tolk heb ik inderdaad ook al over na zitten denken en het is zeker een optie.