ASN bank, tevreden of juist niet? Overstappen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: ASN bank, tevreden of juist niet? Overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:53

Ik ben ook overgestapt op ASN. Bevalt tot nu toe prima!

Overigens is ASN geen onderdeel van SNS. Beide zijn dochters van de Volksbank en dus 'gelijken'.
Ik heb ook naar triodos gekeken, maar dat kostte me geld, ASN heeft nog gratis studenten rekeningen :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 09:56

Echt superfijn jullie ervaringen! :j

Ik heb 14 dagen bedenktijd :+

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 09:57

Shadow0 schreef:
Dracarys: in principe twee rekeningen (twee rekeningnummers) maar inderdaad onder 1 account. Het overboeken tussen de twee is heel makkelijk - in dat opzicht is het niet anders dan ik het had bij de ABNAmro.

Ah super.
Ik denk dan hetzelfde als wat ik bij mn (nu nog) huidige bank heb. Dat als je inlogt. Dat je dan linksboven "betalen" en "sparen" hebt staan.
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 03-04-18 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 10:00

Wendy: dat heb ik nooit helemaal helder kunnen krijgen. Heb er vaak over nagedacht, en ik kon het niet concreet maken. Triodos voelde voor mij net iets meer 'patser'-bank dan ASN, maar als ik probeer te bedenken waarom dan zijn mijn argumenten niet echt sterk. (Oh ja, dat ze de klemtoon verkeerd leggen, dus Triodos ipv Trioodos. Is dat een argument? :P Niet echt he? Toch maakte het uit voor mij.)
Dus is het uiteindelijk toch ASN geworden. En daar heb ik ook geen spijt van.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:08

Shadow0 schreef:
"" ja, ik vind het ook jammer dat ze nog aan de SNS gekoppeld zijn. Maar toch voelde de ASN beter dan Triodos. Was een gevoel maar wel een hardnekkig gevoel.

Ik deel dat gevoel. :j Ik heb mijn vraagtekens bij triodos zeker na het lezen van wikipedia. Ja ik weet het, is twijfelachtig. Maar toch dit vond ik de doorslag geven om naar asn te gaan.

Citaat:
Omdat Triodos Bank in Nederland één kantoor en slechts een enkele geldautomaat heeft is voor het pinnen met een bankpas een samenwerkingsverband aangegaan met de Rabobank.

Triodos is door middel van certificaten van aandelen eigendom van een groeiende groep particuliere beleggers, en een klein aantal institutionele beleggers zoals Rabobank en Delta Lloyd die participaties van minder dan 6% bezitten.

In 2013 kreeg Triodos Bank kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit in Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit zouden in contrast staan met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid. Het krediet werd in 2003 verstrekt en "enige tijd" vóór januari 2014 door de bank ingetrokken.

In 2013 schreef NRC Handelsblad dat de bank niet uitsluitend in duurzame projecten investeerde: bovenop de verplichte kapitaalbuffers die de bank bij andere financiële instellingen moet aanhouden van de ECB, bracht ze noodgedwongen nog eens 10% van het toevertrouwde geld bij o.a. de Rabobank en ABN AMRO, die investeren in kernwapenproducenten.[16] Hetzelfde jaar publiceerde het magazine M-Belgique een lijst met belastingparadijzen waar Triodos offshoreconstructies had opgezet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:12

LoveBodin schreef:

Overigens is ASN geen onderdeel van SNS. Beide zijn dochters van de Volksbank en dus 'gelijken'.
Ik heb ook naar triodos gekeken, maar dat kostte me geld, ASN heeft nog gratis studenten rekeningen :)

Snap de verwarring wel met de naamsverandering :j Maar het klopt wat je zegt. ASN en SNS zijn allebei dochters van De Volksbank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:14

Ik ben juist weggegaan van ASN, was niet tevreden over bereikbaarheid en klantenservice. Probeer je adres maar eens te wijzigen als je dat internetbankieren kastje kwijt bent. Dat kan alleen per geschreven brief of per internetbankieren. Maar dat kastje aanvragen als je hem kwijt bent moet dus ook via internetbankieren.

En dan krijg je 3 of 4 brieven, op verschillende dagen voor je weer wat kan.

(Ik deed alles via de app, dus gegevens internetbankieren had ik niet onthouden.) en dan moeten dingen als adres, nieuwe digipas etc ineens allemaal via internet. Klantenservice niet in t weekend of avond beschikbaar. Nee.

En de rentes kelderden de laatste maanden extreem snel.

Zit nu bij KNAB, hogere rente. Klantenservice 7 dagen per week. Betalen kan zowel met kastje als met app/code. Kan ASN niet aan tippen, hoe goed ze ook investeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:10

Century schreef:
LoveBodin schreef:

Snap de verwarring wel met de naamsverandering :j Maar het klopt wat je zegt. ASN en SNS zijn allebei dochters van De Volksbank.

Grapjassen, dat is pas iets meer dan een jaar zo... https://www.duurzaam-beleggen.nl/2016/0 ... -sns-bank/
Dus... volksbank=SNS...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:14

Toen ik de keuze maakte voor ASN was ik me in elk geval bewust van dat het ook met de SNS te maken had en dat vond ik toen een nadeel, alleen niet genoeg om voor Triodos te kiezen. Ik had daar geen illusies over geloof ik :)

Maar dat bericht is op zich toch wel redelijk interessant vind ik: doordat de ASN het ook redelijk goed doet, begint het een beetje door te sijpelen naar de andere 'merken' daar. Dat vind ik best goed nieuws eigenlijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:15

Wendy schreef:
Century schreef:

Grapjassen, dat is pas iets meer dan een jaar zo... https://www.duurzaam-beleggen.nl/2016/0 ... -sns-bank/
Dus... volksbank=SNS...

Dat klopt, vandaar dat ik zeg "ik snap de verwarring wel met de naamsverandering". :) SNS is overigens nog steeds één van de vier merken van De Volksbank. Voor 1 januari 2017 heette ook het moederbedrijf SNS Bank N.V. Dat is De Volksbank geworden.
Moest er zelf ook erg aan wennen moet ik zeggen, heb nog lang "SNS" gezegd :D (en soms nog wel).
Laatst bijgewerkt door Century op 03-04-18 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:21

Ik wil al tijden overstappen met mijn ING betaalrekening naar Triodos ofwel ASN (ik las eerder een stuk over dat Triodos meer 'core' duurzaam was, dus uit beginsel zeg maar, dan ASN). Wat me tegenhoudt is de rompslomp van overstappen...
Maar goed, laatst bedacht ik me dat ze investeren met je geld, dus gaat het er toch om dat je rekening waar het meeste geld opstaat van een bank is waar je achter staat. Dan is dat in de praktijk toch eerder juist je spaarrekening dan je betaalrekening. En een spaarrekening is makkelijker te switchen van bank dan je betaalrekening. Dus zolang er niet teveel geld blijft staan op je betaalrekening is de 'noodzaak' om die te switchen niet zo groot als je spaarrekening. Ervan uitgaande dat je spaargeld hebt. Toch, of zie ik iets over het hoofd?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:28

@Stefje - is idd veel voor te zeggen...!

Ik heb om praktische redenen 'nog mijn oude giro' voor lopende zaken en daar staat hooguit 200 euto op - daar wordt de ing niet rijk van.

Mijn wat grotere spaarrekening staat op de ASN - een prima bank. Goede ervaringen mee de afgelopen 20 jaar. Zowel practisch al principieel.
Je krijgt uitgebreide informatie (per kwartaat een braaf magazine) waar jouw geld in belegd is.

En uiteindelijk :o is rente het systeem dat de rijken rijker maakt en de armen armer, dus voorbij de buffer van de spaarrekening beleg ik vis de Triodosbank (windfonds - bouwt windmolenparken, tegenwoordig gewoon op zee. 20 jaar terug bij gebrek aan expertise nog op land.)
Ook al die jaren goede ervaringen mee.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-04-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:29

Stefje: enerzijds krijgt de bank op dit moment meer van mij voor de betaalrekening (1,60 geloof ik) dan ze aan rente kunnen vangen op mijn spaarrekening, dus de betaalrekening heeft wel impact. En het maakt duidelijk dat het iets is waar je moeite voor wilt doen, en anderen zien het rekeningnummer en dat maakt wel iets uit.

Anderzijds, als je vrij veel geld op je spaarrekingen hebt, heeft dat misschien de meeste impact.

De rompslomp is overigens te overzien. Het ging niet helemaal automatisch, maar het meeste wel, en je hebt er een jaar de tijd voor. Veel bedrijven zetten het automatisch over, of sturen je een brief die je moet ondertekenen en terugsturen, of het is eenvoudig online aan te passen. Ik vond het meevallen. (Alleen de belastingdienst, want die zetten voor het gemak de hele betaling stop :x Die wilden het toen niet naar het oude en niet naar het nieuwe rekeningnr sturen. Dat sloeg echt helemaal nergens op.)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:33

Shadow0 schreef:
En het maakt duidelijk dat het iets is waar je moeite voor wilt doen, en anderen zien het rekeningnummer en dat maakt wel iets uit.

Dat is inderdaad wel een mooi en waar argument!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:39

stefje schreef:
Shadow0 schreef:
En het maakt duidelijk dat het iets is waar je moeite voor wilt doen, en anderen zien het rekeningnummer en dat maakt wel iets uit.

Dat is inderdaad wel een mooi en waar argument!

Klopt, dat merkte ik bijvoorbeeld toen ik mijn rekeningnummer door moet geven aan P&O bij mijn nieuwe werkgever. De P&O'er: "oh ja, wat een goed idee, ik moet ook nog eens kijken naar een duurzame bank" :j
Is toch mooi meegenomen.

Zelf vind ik het wel handig om in ieder geval één spaarrekening te hebben bij de bank waar ik ook mijn betaalrekening heb. Ik boek toch wel regelmatig wat over, dat gaat altijd makkelijker met maar 1 app of identifier.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:32

Oooowww ja, de belastingdienst 8)7 helemaal vergeten!! Heb er al eens 3 jaar over gedaan om ze wijs te maken dat ik bij een nieuwe bank zat _-:( En nog planten ze de tegemoetkoming voor de zorg op een oude rekening. (vakantie geld op de toen nieuwe) Die heb ik nog (ing) maar wil er graag weg.

Gaat eens diep nadenken hoe dat te doen. %)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:19

Heb mijn spaarrekening al jaren bij ASN en tevreden en wil de lopende rekeningen ook al een tijdje over zetten.
Hoe lang blijft de ING dan nog alles doorsluizen naar je nieuwe rekening?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:04

Ethelate schreef:
Heb mijn spaarrekening al jaren bij ASN en tevreden en wil de lopende rekeningen ook al een tijdje over zetten.
Hoe lang blijft de ING dan nog alles doorsluizen naar je nieuwe rekening?

13 maanden

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 13:05

Jans schreef:
Ik ben juist weggegaan van ASN, was niet tevreden over bereikbaarheid en klantenservice. Probeer je adres maar eens te wijzigen als je dat internetbankieren kastje kwijt bent. Dat kan alleen per geschreven brief of per internetbankieren. Maar dat kastje aanvragen als je hem kwijt bent moet dus ook via internetbankieren.

(Ik deed alles via de app, dus gegevens internetbankieren had ik niet onthouden.) en dan moeten dingen als adres, nieuwe digipas etc ineens allemaal via internet. Klantenservice niet in t weekend of avond beschikbaar. Nee.

Zit nu bij KNAB, hogere rente. Klantenservice 7 dagen per week. Betalen kan zowel met kastje als met app/code. Kan ASN niet aan tippen, hoe goed ze ook investeren.

Hier ben ik dan weer niet zo blij mee... -O-
Hoelang geleden is dit?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:40

Tja - persoonlijk heb ik goede ervaringen met de ASN en herken Jans' verhaal dan ook niet.

De hogere rente van knab interesseert mij niet. (Rente yen koste van wat - daar zwijgt knab liever over.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:23

_Dracarys schreef:
Jans schreef:

Hier ben ik dan weer niet zo blij mee... -O-
Hoelang geleden is dit?

November 2017 was dit. Maar dit was niet de enige keer, heb altijd als er wat mis was ontzettend lang moeten wachten. Record was 3 weken zonder pinpas.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:44

Ik zit al jaren bij ASN en altijd erg tevreden over geweest. Prima klantenservice als je ze nodigt hebt en natuurlijk dé klimaatbank van Nederland. Dat is voor mij de reden om bij deze bank te blijven, evenals grote mate van transparantie over bijv. investeringen die ze doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:54

Ik zie op de site van De Volksbank trouwens dat ASN een handelsnaam is van De Volksbank. Dat zou betekenen dat hij geen dochter is (dus een aparte vennootschap), maar echt een onderdeel van.
Maar goed, je kunt je afvragen hoe belangrijk dit is, het gaat om het uiteindelijk doel - dat er wat meer aandacht naar duurzaamheid gaat.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:30

Het is één van de vier merken van De Volksbank. Ik had niet door dat dochter de verkeerde term was, excuses.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:09

Century schreef:
Het is één van de vier merken van De Volksbank. Ik had niet door dat dochter de verkeerde term was, excuses.

Sorry, beroepsdeformatie :')
Ik heb in ieder geval een rekening aangevraagd! Nu nog even 'identificeren' en door het overstaptraject heen. Ik heb een goed gevoel bij deze bank in ieder geval. En als het tegenvalt dat weet ik in ieder geval hoe ik wéér over moet stappen.