Hoe zuiniger autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:50

Oh nee dat heb ik niet @demolenhoek

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:51

Ik heb geen auto, maar het klopt dat de auto niet beter word van korte stukjes. Rij eens een langer stuk met autobaan zodat hij zichzelf kan reinigen. Dit scheelt ook al als je dat eens in de zoveel tijd doet.

En 7 a 8 km. is zelfs op de fiets net genoeg om je eigen lichaam warm te krijgen als het buiten koud is. Bedenk dan dat een motor ook koud blijft van binnen vanwege dat het de kou geleid dus lang koud zal blijven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:52

mijn moeders auto is ook een automaat en wat ik merk is dat als ik gewoon optrek tot de toegelaten snelheid hij vaak in een vrij hoog toerental blijft hangen (+/- 2500) wat mij enorm stoort gezien ikzelf altijd schakel op 2000-2200. Vaak trek ik iets langer door (dus even te snel) totdat hij schakelt en laat dan wat terug vallen... Haar auto zit overigens aan 1 op 20-21, maar het is een diesel wagen en vrees dat 1 op 14 niet heel abnormaal is voor een benzineautomaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:59

fjordjes schreef:
Ik heb een automaat dus er valt weinig te schakelen :+

Dat is niet correct.
Door het gaspedaal iets los te laten zal de automaat opschakelen en niet gelijk terugschakelen als je weer rustig de voorgaande positie inneemt.

Veel moderne automaten hebben een ´regen/sneeuw´ stand welke eigenlijk een versnelling hoger inhoudt. Wanneer je rustig rondtuft in de stad kan je die stand kiezen zonder enig merkbaar nadeel en het scheelt wel merkbaar in het verbruik.

In het algemeen is het zuiniger rijden met een automaat een kwestie van níet het pedaal intrappen tot je de gewenste snelheid hebt bereikt maar rustig een stúkje intrappen en de bak te tijd geven om te acceleren en op te schakelen.

Ter relativering; de kosten van brandstof doen je wel telkens schrikken bij het tanken doch in de totale kosten over het jaar is een verschil van een paar km/l verbruik een detail als je geen monsterlijke jaarafstand rijdt.
Op 15.000 km/jaar is 1 op 16 of 1 op 14 echt pindas in vergelijking met de rest van de kosten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:04

fjordjes schreef:
werk, is ongeveer 6/7 km en ... naar m'n paard, dat is zo'n 12/13 km.
Een koude motor gebruikt meer dan een warme, jouw motorblok komt bij deze afstanden nooit echt op temperatuur.

Citaat:
Het uitrollen zal ik idd wel kunnen proberen, dat doe ik niet altijd.
Zoals al gezegd, remmen is energie verspillen dus zo weinig mogelijk doen.
Vlot optrekken, zoveel mogelijk constante snelheid rijden, vlot door de bochten (scheelt optrekken na de bocht)

Citaat:
Bandenspanning doe ik 1x in de 2 maanden controleren, is dat genoeg of te weinig? Tot nu toe hoefde er steeds maar 0.2 of 0.3 bij dus niet zo gek veel.
Ik vind elke 2 maanden 0,2 erbij redelijk wat, maar het gaat erom dat je de spanning aan de hogere kant van de adviesspanning zet. Niet té hoog, veiligheid is ook belangrijk maar zet 'm gerust op de adviesspanning met belading als je alleen rijdt. En koop een goede bandenspanningsmeter, die dingen bij een tankstation kunnen flink afwijken.

Als je het gebruik bekijkt, bij een relatief koude motor, lagere versnellingen, veel tempowisselingen (60 en met name 50 km wegen kun je zelden langere stukken constant rijden) is 1:14 eigenlijk zo gek nog niet.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:07

Dat klopt idd wel wat je zegt hoor. En op jaarbasis zal het idd meevallen, ik rij denk rond de 10.000 km per jaar. Maar ik had afgelopen dinsdag getankt en er staat nu al 75 km op de teller. Dus ik hoopte dat er gewoon tips waren zodat ik misschien wat langer met m'n benzine kon doen.

We hebben een eigen compressor met een metertje erop die gebruik ik om m'n banden op te pompen, nooit bij een tankstation.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:12

Huertecilla schreef:
fjordjes schreef:
Ik heb een automaat dus er valt weinig te schakelen :+

Dat is niet correct.
Door het gaspedaal iets los te laten zal de automaat opschakelen en niet gelijk terugschakelen als je weer rustig de voorgaande positie inneemt.

Veel moderne automaten hebben een ´regen/sneeuw´ stand welke eigenlijk een versnelling hoger inhoudt. Wanneer je rustig rondtuft in de stad kan je die stand kiezen zonder enig merkbaar nadeel en het scheelt wel merkbaar in het verbruik.

In het algemeen is het zuiniger rijden met een automaat een kwestie van níet het pedaal intrappen tot je de gewenste snelheid hebt bereikt maar rustig een stúkje intrappen en de bak te tijd geven om te acceleren en op te schakelen.

Ter relativering; de kosten van brandstof doen je wel telkens schrikken bij het tanken doch in de totale kosten over het jaar is een verschil van een paar km/l verbruik een detail als je geen monsterlijke jaarafstand rijdt.
Op 15.000 km/jaar is 1 op 16 of 1 op 14 echt pindas in vergelijking met de rest van de kosten.

Is dat niet alleen het geval bij een semi-automaat? Ik heb een semi-automaat en ik laat idd het gas even los als ik het tijd vindt om op te schakelen. Ik heb echter gelest in een volautomaat en bij die auto was dat niet het geval. En toen ik laatst een proefritje maakte in een volautomaat idem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:16

Ik maak er altijd een wedstrijdje van met mijn vriend, zo zuinig mogelijk rijden :))

Heeft je auto niet toevallig een eco-stand, of bijvoorbeeld een sportstand (waar je hem niet op wil hebben staan natuurlijk ;) )?
Met een automaat kun je een beetje 'schakelen' door even net iets harder te gaan rijden, totdat je hem voelt schakelen, en dan weer terug naar 50 te gaan bijvoorbeeld. Ook bij 30 km zones scheelt dat veel. Dan rijdt hij net in een versnelling hoger, wat echt veel benzine scheelt.

Op de snelweg rijdt ik eigenlijk altijd maximaal 110 zo lang ik er geen anderen mee lastig val.
En vooral goed vooruit kijken. Zie je dat een stoplicht op rood staat, dan laat je een heel stuk van tevoren het gas al los. Komt er een rotonde, gas op tijd los en laten uitrollen (en evt net als ik op 2 wielen door de bocht om niet te veel te hoeven remmen :+ )
Rustig optrekken, want hoe meer toeren hoe meer verbruik. Vlot optrekken klinkt logisch, maar zuipt toch veel meer op dat korte stukje dan langzaam optrekken.

De banden iets harder oppompen dan wordt aangeraden scheelt ook.
Het soort benzine kan ook schelen. E10 rijdt erg onzuinig. Ik weet niet hoe veel verschil er is tussen 95 en 98, maar ook daar schijnt verschil in te zitten, het is alleen de vraag of dat genoeg verschil is om het prijsverschil eruit te halen.
Zomer of winter, scheelt ook veel, maar daar heb je weinig aan te kiezen natuurlijk.
En geen onnodige apparaten aan zetten. Airco vreet stroom en dus benzine.. En ook als ik de verwarming aan zet zie ik het verbruik stijgen.

Zuinig rijden kan echt veel schelen in je kosten. Zo klaagde een collega van mijn moeder over haar Fiat 500 die maar 1 op 13 reed.. Maar ik rijd in dezelfde auto gemiddeld 1 op 20. Mijn record is 1 op 25 :=
Bij Mythbusters hebben ze eens getest dat je met echt extreem zuinig rijden bijna twee keer zo ver komt op een tank.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:19

8nnemiek schreef:
De banden iets harder oppompen dan wordt aangeraden scheelt ook.
Het soort benzine kan ook schelen. E10 rijdt erg onzuinig. Ik weet niet hoe veel verschil er is tussen 95 en 98, maar ook daar schijnt verschil in te zitten, het is alleen de vraag of dat genoeg verschil is om het prijsverschil eruit te halen.
Zomer of winter, scheelt ook veel, maar daar heb je weinig aan te kiezen natuurlijk.
En geen onnodige apparaten aan zetten. Airco vreet stroom en dus benzine.. En ook als ik de verwarming aan zet zie ik het verbruik stijgen.

Euro95 en Euro98 maakt wel verschil, maar ik vrees dat het inderdaad niet dusdanig verschil maakt dat je het prijsverschil er ook weer uit hebt. Zeker niet met de korte afstanden die TS rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:20

98 is extra gefilterd en heeft vaak meer additieven. Maar het verschil tussen 95 en 98 is de laatste tijd te verwaarlozen. Je haalt het er eigenlijk niet meer uit financieel :)

fjordjes

Re: Hoe zuiniger autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:23

Nee mijn auto heeft geen sport of eco stand. Atos komt uit 2004 en heeft weinig extra's. Ik ga sowieso proberen om 'm minder te laten optrekken en rustig uit te laten rollen. Genoeg drempels hier...

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:26

Heb je cruise control? Dat rijdt bij mij altijd zuiniger ( na de eerste paar meters) omdat je een constante snelheid hebt. En dan weer op tijd van de cruise control af, zodat je niet hoeft te remmen, maar m uit kan laten rollen.
En inderdaad als een slak op de snelweg rijden, kan ook helpen.. of 80 km wegen pakken (als je daar niet te veel hoeft te stoppen)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:27

Nee ik heb ook geen cruise control. En ik kom nooit op de snelweg dus heb ik vooral met 60, 50 en af en toe 80 km wegen te maken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:35

DeMolenhoek schreef:
Maar het verschil tussen 95 en 98 is de laatste tijd te verwaarlozen.

Zeker weten? Er zijn hele moderne motorblokken die zuiniger rijden op 98 omdat die minder snel gaat pingelen. Maar voor alle motoren is van belang dat 98 pure benzine is terwijl in Euro 95 tot 5% ethanol zit bijgemengd. In E10 zit zelfs tot 10%.

In een liter ethanol zit minder energie dan in een liter pure benzine, dus op een liter ethanol kom je minder ver. Met een mengsel ga je daar tussenin zitten, met E10 kom je minder ver dan met E5 botweg omdat er minder energie in zit. Al zijn de verschillen klein, andere omstandigheden spelen een veel grotere rol.

In een liter LPG zit ook minder energie, in een liter diesel zit juist meer energie dan in benzine, één van de redenen dat diesel zuiniger is. Hangt samen met gewicht, een liter ethanol of LPG is lichter dan benzine, een liter diesel is zwaarder.

In de luchtvaart wordt gezegt: de liters vertellen hoeveel je aan boord hebt, de kilo's vertellen hoe ver je ermee kunt vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:53

Ik werk voor Texaco en dat krijgen we toch in onze opleiding voorgeschoteld ja :j Hier in België is E10 helaas zelfs overal al verplicht. Het beetje extra dat je verbruikt weegt niet op tegen het grote prijsverschil hier. Geen idee hoe het verschil in Nederland is, maar hier kun je rekenen op een €0.20 gemiddeld. Dan moet de auto al ruim een liter minder gaan verbruiken per 100 kilometer. In praktijk is dat helaas vaak niet haalbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:10

Ik heb de afgelopen maanden E10 getankt, en mijn verbruik ligt nu rond de 1 op 17,5 terwijl ik normaal (E95) in de winter toch rond de 1 op 19,5 zat. Ik heb het nooit uitgerekend, maar het is vaak aan de pomp maar een paar cent verschil tussen E10 en E95, en toch best een verschil in verbruik.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:16

Op stukjes van 7km en 13km valt niet zo zeer winst te behalen. Op de snelweg rijd je namelijk zuiniger (en valt ook meer winst te behalen) dan op binnenwegen, maar die heb je niet denk ik op deze afstanden... Vooral rustig optrekken, niet te vaak te hard remmen scheelt al een hoop. Daarnaast niet te veel toeren maken, dus zorgen dat er op tijd word geschakeld (kun je ook redelijk reguleren in een automaat). Misschien wat vaker de fiets pakken? Dat is natuurlijk het allerzuinigst!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:58

Op de snelweg hoef je zeker niet altijd zuiniger te rijden. Het zuinigst rijd je rond de 60, wanneer je nét naar de hoogste versnelling schakelt. De reden dat binnendoor vaak minder zuinig is dat zijn de stoplichten, drempels, rotondes en natuurlijk ander verkeer waar je voor moet remmen.
Het kan dus wel slim zijn om een randweg of een andere rustige weg te nemen ipv door het centrum.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 17:30

Keer door Denemarken gereden, lange stukken 80 constant. Leek wel of de benzinenaald bovenin vastgelijmd zat :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 19:00

Probleem is dat ik al de randwegen neem als route naar m'n paard. Dat is de kortste weg. Kom geen stoplichten tegen maar genoeg drempels en 4 rotondes. Ik heb daar straks geprobeerd om de auto meer te laten uitrollen en rustig naar de juiste versnelling te laten rijden en soms even m'n voet omhoog want dan hoor je 'm schakelen naar een lagere toerental. Alleen doe ik er dan wel nog langer over...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:15

Heb je standaard de airco aan? Dat zuipt namelijk flink.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:29

TS, de enige manier om zuiniger te gaan rijden is een elektrische auto of scooter (o.i.d.) te kopen. Je rijdt te weinig km's om het blok echt goed warm te rijden en je zal daardoor uiteindelijk ook sneller je blok kapot rijden vanwege slechte smering. Dus ook daar zitten extra kosten aan te komen waarschijnlijk.
Hoe ziet je olie er nu uit? Is die nog mooi donker van kleur of heb je een raar gelig goedje onder je oliedop zitten?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 19:40

Ik heb geen airco in m'n auto, de kachel staat op koud en op de 1e stand van het draaiknoppen.

De olie zag er laatst nog prima uit. Meestal laat ik m'n vriend dat controleren die heeft er meer kijk op dan ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:46

...ik zou die kleine stukjes gewoon fietsen.

Zondegeld om daar benzine voor te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:47

Ik heb hierover net een hoofdstuk gehad in mijn theorieboek, ik wil best even foto's maken! :)