Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
fjordjes schreef:Ik heb een automaat dus er valt weinig te schakelen
fjordjes schreef:Een koude motor gebruikt meer dan een warme, jouw motorblok komt bij deze afstanden nooit echt op temperatuur.werk, is ongeveer 6/7 km en ... naar m'n paard, dat is zo'n 12/13 km.
Zoals al gezegd, remmen is energie verspillen dus zo weinig mogelijk doen.Citaat:Het uitrollen zal ik idd wel kunnen proberen, dat doe ik niet altijd.
Ik vind elke 2 maanden 0,2 erbij redelijk wat, maar het gaat erom dat je de spanning aan de hogere kant van de adviesspanning zet. Niet té hoog, veiligheid is ook belangrijk maar zet 'm gerust op de adviesspanning met belading als je alleen rijdt. En koop een goede bandenspanningsmeter, die dingen bij een tankstation kunnen flink afwijken.Citaat:Bandenspanning doe ik 1x in de 2 maanden controleren, is dat genoeg of te weinig? Tot nu toe hoefde er steeds maar 0.2 of 0.3 bij dus niet zo gek veel.
Huertecilla schreef:fjordjes schreef:Ik heb een automaat dus er valt weinig te schakelen
Dat is niet correct.
Door het gaspedaal iets los te laten zal de automaat opschakelen en niet gelijk terugschakelen als je weer rustig de voorgaande positie inneemt.
Veel moderne automaten hebben een ´regen/sneeuw´ stand welke eigenlijk een versnelling hoger inhoudt. Wanneer je rustig rondtuft in de stad kan je die stand kiezen zonder enig merkbaar nadeel en het scheelt wel merkbaar in het verbruik.
In het algemeen is het zuiniger rijden met een automaat een kwestie van níet het pedaal intrappen tot je de gewenste snelheid hebt bereikt maar rustig een stúkje intrappen en de bak te tijd geven om te acceleren en op te schakelen.
Ter relativering; de kosten van brandstof doen je wel telkens schrikken bij het tanken doch in de totale kosten over het jaar is een verschil van een paar km/l verbruik een detail als je geen monsterlijke jaarafstand rijdt.
Op 15.000 km/jaar is 1 op 16 of 1 op 14 echt pindas in vergelijking met de rest van de kosten.
)?
)
8nnemiek schreef:De banden iets harder oppompen dan wordt aangeraden scheelt ook.
Het soort benzine kan ook schelen. E10 rijdt erg onzuinig. Ik weet niet hoe veel verschil er is tussen 95 en 98, maar ook daar schijnt verschil in te zitten, het is alleen de vraag of dat genoeg verschil is om het prijsverschil eruit te halen.
Zomer of winter, scheelt ook veel, maar daar heb je weinig aan te kiezen natuurlijk.
En geen onnodige apparaten aan zetten. Airco vreet stroom en dus benzine.. En ook als ik de verwarming aan zet zie ik het verbruik stijgen.
DeMolenhoek schreef:Maar het verschil tussen 95 en 98 is de laatste tijd te verwaarlozen.
Hier in België is E10 helaas zelfs overal al verplicht. Het beetje extra dat je verbruikt weegt niet op tegen het grote prijsverschil hier. Geen idee hoe het verschil in Nederland is, maar hier kun je rekenen op een €0.20 gemiddeld. Dan moet de auto al ruim een liter minder gaan verbruiken per 100 kilometer. In praktijk is dat helaas vaak niet haalbaar.