Hoe vaak komen mensen bij jou langs?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:05

Bezoek van familie heb ik al opgegeven sinds ik niet meer binnen 20 km van hun woon. Het is altijd te ver weg, te lang rijden, benzine is zo duur etc, en dat was dan idd al toen ik nog in nl woonde. Als dan iemand een auto van de zaak had kon het ineens wel :+ want dan was de benzine gratis..

Nu we in Frankrijk wonen en de afstand ongeveer 1000 km is denk ik er nieteens meer over na om ze uit te nodigen, dat is echt verloren moeite. Zelfde voor veel vrienden trouwens. Iedereen roept dat ze wel een keer komen kijken maar als je eenmaal weg bent zie je ze nooit meer. Dat is ook helemaal prima.

Familie komt ook niet op bezoek als we bij m'n ouders op bezoek zijn bijvoorbeeld en dat is dan max 10 minuten rijden, dus schijnbaar is de drang om ons te zien niet zo hoog, dus doe ik er ook geen moeite voor.

daantjuhhh

Re: Hoe vaak komen mensen bij jou langs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:45

Ik herken het wel!
Al zit er bij mij en mijn ouders 1 km tussen.
Ik kom altijd daar.
En als ze hier komen dan moet ik er om gevraagd hebben.
Ze zullen niet zo snel uit hun zelf bellen of ik bijv vanavond thuis ben en zin heb in visite.

Ik kom sowieso de zondag bij hun eten. En vaak kom ik door de weeks ook nog wel een keertje langs.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:52

Voor mij is het denk ik vergelijkbaar, 2 jaar geleden ben ik ook een uur verderop gaan wonen.

Ik ga vaker daarheen dan dat iemand hierheen komt, zeker vrienden komen weinig bij mij thuis en mijn ouders proberen een paar keer per jaar langs te komen. Als ik daarheen ga combineert ik meestal dingen zoals mijn D&D groepje ( :+ ), mijn ouders, andere vrienden of familie en blijf ik ook ergens eten. Op die manier is het de reistijd wel waard zeg maar.

Kan me ook goed voorstellen dat mensen geen 2 uur in de auto willen zitten om hier hooguit 2 uur een kop thee te drinken :Y)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:54

Vanaf de andere kant:

Mijn broertje woont sinds ongeveer 3 kwart jaar aan de andere kant van het land, zo'n 2 uur rijden. Ik heb nu geen auto dus zou met de trein moeten. Doordeweeks zit hij op de basis en ik werk elk weekend. Ik studeer nog dus heb die werk uren hard nodig voor mijn huur en dergelijke. Langsgaan kost me dus erg veel geld. (vrij vragen plus treinkaartje) Ik ben nog maar 1 keer langs geweest. Maargoed, hij is ver weg gaan wonen... Wel probeer ik altijd langs mijn ouders te gaan als hij hier is bij mijn ouders. Maar het contact is enorm verwaterd sinds hij verhuisd is.

Het maakt het gewoon meer gedoe om 'even' langs te gaan zodra iemand verder weg woont.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:00

Bij mij komt er toch wel vrij regelmatig familie en de goede vrienden komen ook wel eens. Ik ben 160 km verderop gaan wonen, maar omdat ik ook om de week die kant op ga voor werk zie ik ze sowieso wel. Als ik ze daar toch zie, zie ik de noodzaak er ook niet zo van in dat ze dat eind moeten rijden naar mij.
Vorig jaar gaven we een feestje en was iedereen er. Mijn familie is groot en dat vonden we erg leuk. We doen er van beide kanten moeite voor en verder zie ik ook wel dat er bepaalde vriendschappen verwateren. So be it. Dat heb ik geaccepteerd.
Overigens mag iedereen altijd komen, heb ik een goede logeerkamer en ze mogen ook altijd blijven eten. Voor een kopje koffie is 1,5 uur heen en 1,5 uur terug biet aantrekkelijk en dat snap ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 03:09

Nooit.
Vriendlief en ik zijn beide 45 minuten van onze vorige woonplaatsen verhuist.
We woonden vroeger 1,5 uur van elkaar af, en zijn ergens in het midden gaan samenwonen.
We wonen heerlijk voor nu, maar er komt niemand en ergens vind ik dat heerlijk.

Ik ben geen familiemens. Ben dol op mn moeder maar ze komt bijna nooit bij ons. Voelt denk ik vreemd voor haar ofzo.

Ik heb weinig sociale contacten in deze woonplaats omdat ik veel werk (sociaal werk, eigen bedrijf) en ben altijd erg blij als ik lekker thuis ben. Heb natuurlijk wel fijne stalgenootjes die ik elke dag zien maar daar ga ik niet standaard op de koffie ofzo. Mn vriend zn vriendengroep heeft hem net na de verhuizing laten stikken na 11 jaar vriendschap doordat zn beste maatje naar bed ging met zn exvriendin. Niet tof.
Uiteindelijk issie bij de hele groep langs geweest, iedereen persoonlijk uitgenodigd voor een borrel. Niemand heeft de moeite genomen. Toen was hij er wel klaar mee.
Zijn familie is ook nog nooit hier geweest. Gaat wekelijks op familiebezoek in zn oude woonplaats. Meestal plannen we dat soort dingen op dezelfde daf. Dan ga ik naar mn moeder, hij naar zn vader en opa bv.
Verhuizen is killing voor vriendschappen. Je ziet ze echt weinig daardoor. Veel werken werkt ook niet ecgt.

En we hebben daarnaast ook niet echt veel behoefte aan een sociaal netwerk. Zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet healen.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:36

Joliieeenn schreef:
Hier hetzelfde. Ik woon ook een dik uur van mijn familie vandaan.

Er word van mij verwacht dat ik altijd op bezoek kom bij hun, maar naar mij komen.. neee hoor, dat is veel te ver! En nog 30 andere smoesjes.

Ik ga dus als ik zin heb naar mijn familie. En zo niet dan zie ik ze niet. Ik woon ondertussen 3 jaar hier, en de meeste familie is nog niet hier geweest. Ook na meerdere malen vragen of ze gezellig willen langskomen..

Dat vind ik wel echt apart.. je zou toch zeggen dat je met een aantal mensen een goede band hebt, waardoor ze je ook missen.. belangstelling voor waar je nu woont en leeft is mijn inziens toch iets wat er bij hoort.

Ik woon ook ongeveer een uur van familie en vrienden vandaan. Juist de vrienden welke ver weg wonen zien we vaker, omdat we bewust afspreken.
We vinden het erg leuk als mensen bij ons langs komen, maar gaan ook vaak naar hen toe. Natuurlijk is het ook maar net waar je behoeften aan hebt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:42

Ik ga juist liever op beziedan dat ze naar mij komen. Scheelt me opruimwerk en gedoe met de dieren.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:35

Bij ons in de familie is het gewoon om ver van elkaar weg te wonen, de familie heeft zich nav waar werk was verspreid door Nederland.

Het contact met de een is beter dan met de ander. Wij hebben ook het gezegde wat hier al eerder werd genoemd: vanuit hun is het veel verder rijden dan vanaf hier.

De gewoonte bij ons is wel dat je niet alleen voor koffie komt. Alle familie langer dan een uur rijden weg krijgt koffie en op zijn minst lunch. Blijven slapen is ook zeker een optie (gebruikt door familie op 2,5 uur of verder) en vroeg avondeten, zodat ze gevuld vertrekken én met het invallen van het donker thuis zijn natuurlijk ook.

Vrienden wonen ook niet allemaal dichtbij, vooral ivm studie. Contact houden we via app en social media en meestal maak ik een week of 4 van tevoren een afspraak om langs te gaan. Anders komt het er gewoon niet van. Andersom doen die vrienden hetzelfde. Je moet niet verwachten dat je elkaar nog wekelijks ziet als je ver van elkaar weg woont (nu vind ik 1 uur rijden wel relatief trouwens), maar zonder dat je elkaar fysiek ziet, kun je toch ook een prima relatie hebben?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:03

Ik ben 6 jaar geleden naar Duitsland verhuisd en woonde toen 3 uur rijden van mijn ouders vandaan. Sinds twee jaar woon ik nog maar 1,5 uur rijden van hen vandaan en 2 uur van mijn vorige woonplaats. Ik ben ongeveer 10x per jaar in Nederland te vinden en combineer dit dan gelijk met bezoeken aan verschillende familieleden en vrienden. Mijn beste vriendin is pas één keer hier geweest, maar die zie ik vaker als ik daar ben. Duitse vrienden uit mijn vorige woonplaats zijn hier nog niet geweest (op 2 na, die toen bij de verhuizing geholpen hebben), ik kom naar hun toe, zo'n 2x per jaar. Bezoek uit Nederland komt zelden. Paar keer gehad dat ze toevallig toch in de buurt waren (terugweg vakantie bijvoorbeeld) en daarom langskwamen. Mijn vrienden hier in de stad tref ik eerder buitenshuis. Of ik kom bij mijn buurvrouw over de vloer (die woont BG, ik 4e etage). Enerzijds zou ik het wel leuk vinden vaker bezoek te krijgen, anderzijds is het lastig het hier opgeruimd te hebben en al helemaal met spontaan bezoek niet altijd gewenst. Heb een 1-kamer-appartement en niet de mogelijkheid om even wat spullen ergens weg te stoppen en de deur dicht te trekken als er bezoek komt.