Oma met dementie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Re: Oma met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:55

Misschien kan er nog gekeken worden naar dagopvang? Mijn opa is ook dementerend en kan vaak ook onrustig zijn, maar de dagopvang vind hij leuk om heen te gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 08:50

Klinkt niet als een fijne opvang voor je oma. Niet naar buiten kunnen en in zoveel weken zo weinig naar buiten kunnen. Hoezo zouden jullie bij 30 km (niet het einde van de wereld) opeens zo weinig erheen kunnen. Maar als je oma niet met de lift mag betekend dat dat ze op een etage zit zonder tuin?

Voor een echt buitenmens kan dat echt een ramp zijn.

Mijn moeder zat in een tehuis met ook een ronde bouw als opzet alle woonkamers een eigen tuin en dan ook nog een binnentuin bereikbaar voor alle woonkamers ook. :j daar werd door de meeste bewoners ook goed gebruik van gemaakt. Ook was er een plekje om te knutselen meehelpen met bijvoorbeeld tafel dekken enz.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 10:09

Mijn oma zit inderdaad nu op een afdeling zonder tuin
@Karuna ze is in die weken die keren zelfstandig naar buiten gegaan wat eigenlijk niet kan maar komt op dit moment 2x per dag buiten met mijn ouders en mij of mijn broertje...
Ik neem aan dat het wel logisch is dat als ze 30 km verderop woont wij niet meer dagelijks gaan dat is dan niet even dat je na uurtje weer thuis bent.

Voor nu ziet de verpleging geen problemen.
Ze loopt veel op de gang maar prima.
In 7 weken is ze om precies twee keer ontsnapt en verdwaald voor nu nemen we dat risico ook omdat ze nu 2 x daags er wel uit komt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:10

Ok, maar als ze daar zelf naar buiten kan in een veilige setting hoeven jullie niet meer percee te lopen maar kun je wat anders doen met haar. Mij zou je doodongelukkig maken zonder frisse buitenlucht

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 13:37

Heb je helemaal gelijk in maar nu weer verhuizen terwijl ze net haar kamer weer kan vinden en weet dat ze nu dichtbij ons woont doet haar waarschijnlijk ook geen goed.
We wachten eerst af hoe het word als ze beter is.
En 2 keer naar buiten willen gaan in acht weken vind de verpleging niet vreemd

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:09

Wat ik nu begrijp zit ze niet op een gesloten afdeling of wel?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:42

Zoals ik het lees is deze opvang niet voldoende toegespitst op dementie. Er moet überhaupt al geen mogelijkheid zijn in de buurt van de lift te komen. Ik zou op zoek gaan naar een goede opvang met een gesloten afdeling, met een vrij begaanbare (binnen)tuin.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 23:25

Ze zit nu niet op een gesloten afdeling maar gewoon op een kamer in een tehuis.
Overdag zit ze sinds vandaag op de dagopvang van het tehuis.
Als ze haar kamer uitgaat en over de gang loopt komt ze bij de lift, hier doet ze niks mee want ze weet niet hoe het werk tenzij andere mensen erin gaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:07

Als ze nu nog niet op de gesloten afdeling zit, dan zou ik sowieso al in de buurt gaan kijken of er een gesloten afdeling is die plek heeft.
Wij hebben met mijn Oma ook vrij lang gewacht, ze kon vaak wel dr kamer terug vinden, maar niet altijd, ze ging niet aan de wandel omdat ze niet door de automatische schuifdeuren durfde, dat was ons "voordeel", maar ze was er al veel slechter aan toe dan iedereen door had, maar omdat het geen "wegloper" was werd er vrij laconiek op gereageerd door het personeel, omdat het probleem niet groot genoeg was.

Uiteindelijk naar de PG-afdeling, dat was een stuk prettiger. Veel beter ingespeeld op de dementie

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:53

siskeh schreef:
Als ze nu nog niet op de gesloten afdeling zit, dan zou ik sowieso al in de buurt gaan kijken of er een gesloten afdeling is die plek heeft.
Wij hebben met mijn Oma ook vrij lang gewacht, ze kon vaak wel dr kamer terug vinden, maar niet altijd, ze ging niet aan de wandel omdat ze niet door de automatische schuifdeuren durfde, dat was ons "voordeel", maar ze was er al veel slechter aan toe dan iedereen door had, maar omdat het geen "wegloper" was werd er vrij laconiek op gereageerd door het personeel, omdat het probleem niet groot genoeg was.

Uiteindelijk naar de PG-afdeling, dat was een stuk prettiger. Veel beter ingespeeld op de dementie

30 km verderop is dat.
Op dit moment willen wij het plezier van haar niet wegkomen als wij dagelijks komen.
Zorg ziet wel in hoe dement ze is maar vind het geen probleem, vind ze juist goed op haar reageren.
Mocht ze echt willen weglopen plaatsen we haar over anders is er geen reden tot.
We gaan niet na 8 weken haar alweer verhuizen als dat niet nodig is dan liever als ze zo dement is dat ze niet meer doorheeft hoe we met haar slepen en dat had ze nu nog wel degelijk door.
Gelukkig zegt ze dasr zelf over van nu woon ik dichtbij jullie.
Om haar nu zonder vaste reden direct na een gesloten afdeling te doen en veel minder bezoek zien wij nu nog even niet zitten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:57

Je zult dingen tegen elkaar moeten afwegen. Maak desnoods een lijstje met de voor en nadelen.
Mijn ervaring is dat dit soort plekken gewoon niet genoeg kennis en voorzieningen hebben voor mensen met dementie. De vraag is of je oma dan krijgt wat ze nodig heeft en of deze vorm van zorg op lange termijn niet meer schade aan richt dan nog een keer verhuizen en dan gewoon goed op haar plek zijn.
Ik snap dat je het lastig vind als ze verder weg zit, maar dat mag niet een reden zijn om het daarom niet te doen.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:10

Dat is ook niet de reden om het niet te doen als het moet het .
Maar in het huis lopen heel veel dementerenden om dus ze weten er echt wel wat van.

Op dir moment gaat het geluk wat we meer zien als toen oma acht weken geleden nog thuis woonde , de wandelingen met ons waar ze dolgelukkig van word voor.
Ze weet ook wel dat ze hier woont en dat wij nu mooi dichtbij wonen.
Op dit moment is er voor ons niet evht meerwaarde ja een gesloten tuin maar in ruil daarvoor hebben wij ons bezoekjes nu gewoon verlengt.

Dat is op dit moment de keuze mocht ze ongelukkiger lijken dan is weer verhuizen misschien een optie. Maar voor nu niet.
Ze heefr net een knauw gehad van de verhuizing die ze nu eindelijk een beetje begint te bevatte na 7/8 weken

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:32

Mijn oma is ook dementerend en is nu 2,5 jaar geleden verhuisd. Zij zit niet op een gesloten afdeling, maar er zit een code op de deur. Die kan ze niet meer onthouden en ze moet dus hulp vragen als ze naar buiten wilt. Wel kan ze zelf op haar terrasje gaan zitten. Door de code op de buitendeur weet de zorg het als ze weggaat en houden ze haar in de gaten.

In het begin vond ze het verschrikkelijk. En nu.. Tja heel eerlijk gezegd vind ze niet meer zo heel veel meer. Maar ze is wel rustig en lijkt gelukkig. Vraagt niet meer of ze al naar huis kan en doet afentoe mee met de activiteiten. Vroeger werd ze soms al boos als mensen over kleuren en dergelijke begonnen en afgelopen sinterklaas is ze bij de sint op schoot gesprongen en heeft de hele middag kinderliedjes gezongen.
Het kan dus ook gewoon een kwestie van tijd zijn:). De zorg bij haar verpleeghuis hebben we wel allemaal al vanaf het begin (inclusief oma) erg aardig gevonden en ze denken ook goed met ons mee. Ze hebben genoeg tijd voor haar. Natuurlijk, daar betalen we ook flink voor maar oprecht met liefde!