Vriendin van broer mee naar crematie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Vriendin van broer mee naar crematie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:29

Gecondoleerd. Ik snap je gevoel. Ik heb zelf op de crematie gestaan van de opa van mijn man. Zijn opa zag ik pas voor het eerst toen hij in de kist lag. Werd ik ook nog gevraagd om voor de kist uit te lopen met het bloemstuk. Bijzondere keuze maar als dat is wat de familie wil wie ben ik dan om nee te zeggen (kleine aanvulling ik was toen wel al ruim 7 jaar bij mijn man).
Ik jou geval snap ik dat het gek is, zeker omdat ze nog niet zo lang samen zijn, maar ik denk dat je het toch moet proberen los te laten. Heb je er al met haar over gesproken? Hoe staat ze er zelf in? Ik heb er toen bewust voor gekozen om me bij de condoleance wat afzijdig te houden, ik vond dat die niet voor mij bedoeld waren, ik heb die man nooit in levende lijve gekend, wellicht denkt de vriendin van je broer er wel net zo over. Je weet het pas als je het gesprek aan gaat. Doe je dat niet, laat het dan los, als je oma er wel vrede mee heeft.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:37

Wij hadden iets soortgelijks. Mijn schoonmoeder is overleden toen we 2 maanden een relatie hadden en elkaar niet veel langer kenden. Tijdens de dienst en de autorit zat ik naast m'n vriend om hem te steunen. Op de kaart en bij de condoleance stond ik niet bij de familie. Nu 9 jaar later, sta ik hier nog steeds achter.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:01

Gecondoleerd ts.

Toen mijn oma pasgeleden overleed heb ik aan mijn familie gevraagd of mijn vriend ( 4 jaar samen ) naast mij mocht zitten. Familie stond hier achter, hij was echt mijn steunpunt op de uitvaart. Met het binnenbrengen van de kist is hij al vooraan gaan zitten terwijl wij meeliepen. En voor de uitvaart begon zat hij bij zijn moeder. Hij stond ook op de kaart als mijn partner , hier wist ik niets van af maar dit was een keuze van mijn oma geweest ( ze had alles al gekozen voor dat ze kwam te overlijden )
Ik denk dat als wij maar een paar maanden samen waren geweest dat hij ook bij de familie had gezeten, alleen niet op de kaart.

Sterkte ts!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:27

Tja, je maakt er zelf een probleem van TS. Het is namelijk niet aan jou om te bepalen of ze wel of niet mee zou moeten gaan. Je oma vindt het prima, dus dan is het goed. Ik lees in jouw reacties dat je constant aan het (ver)oordelen bent, over dat meisje en over de relatie met je broer. Wees gewoon blij dat ze gaat zodat je broer steun heeft aan haar.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:29

Mijn klasgenoot is 3 weken geleden overleden. 17 jaar.... zijn vriendin van 16 waarmee hij 4 maanden een relatie had die stond op het kaartje, heeft mogen spreken en zat bij de familie. Ik vind dat je dus een beetje overdrijft... richt je op je familie. De vriendin van je broer hoort er nu eenmaal bij. Accepteer dat. Anders ga je het denk ik nog moeilijk krijgen.

Sterkte.... Y;(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:33

Niets is zo veranderlijk als een mens. Jouw oma is in de jaren ook zaken anders gaan inzien. Maakt zich niet meer zo druk om dingen waar jij je nu bijvoorbeeld wel druk om maakt. Of het wenselijk is dat dit meisje op de kaart staat, dat heeft met het gevoel van dat moment te maken. Zolang het de keuze van jouw oma is, zul jij daarin moeten berusten. Over een paar jaar haal je misschien wel je schouders ervoor op. Het belangrijkste is dat jullie er voor jullie oma zijn op het moment dat ze jullie het hardst nodig heeft. Het is maar een kaart. ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:36

Gecondoleerd. Op de kaart zetten lijkt me persoonlijk iets too much, maar dat ze meekomt zou ik geen problemen mee hebben. Ze is een steun voor je broer. Eerlijk heb ik in de jaren van mijn relatie zijn opa en oma ook maar 1x gezien, al wonen die dan ook in het buitenland. Maar als mijn vriend zou wensen dat wanneer ze komen te overlijden ik mee zou gaan, dan doe ik dat voor hem.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:40

Ik kan me voorstellen dat het voor jou frustrerend werkt dat het niet gaat zoals het in jouw hoofd had moeten lopen.

Ik denk alleen dat het belangrijk is om te beseffen dat deze keuze van je oma waarschijnlijk alles te maken heeft met het welzijn van je broer. En relatie draait om er voor elkaar zijn in goede en slechte tijden. Op dit moment kan je broer zijn steun halen uit zijn vriendin, naast zijn familie. Ik vind het een heel mooi gebaar, ook naar de vriendin van je broer, om te laten zien dat ze 'erbij hoort'.

Gecondoleerd met je opa. Sterkte.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:47

Gecondoleerd TS...

Om eerlijk te zijn ben ik het wel een beetje met je eens. Ze is vast een goede steun voor je broer, zoals ik in veel reacties al tegenkomt, maar ergens lijkt het me raar als iemand die de hele familie niet goed kent, gecondoleerd wordt voor iemand die ze niet goed kent.
Ikzelf ben bij de begrafenis van mijn tante (die directe familie is en ik al mijn hele leven ken) ook niet in de concoleancerij gaan staan, simpelweg omdat ik buiten de familie de mensen daar grotendeels niet kende. Ik zat wel vooraan bij de familie en liep ook mee achter de kist, maar de stap voor de condoleancerij vond ik gewoon te groot.
Uiteindelijk zal je er niet veel invloed op kunnen hebben, dus of ik zou er met iedereen nog eens goed over praten, of het van je af laten glijden. Misschien is er een gulden middenweg?
Ik vraag me vooral af: heeft de vriendin van je broer daar geen inspraak in? Ik zou me zo awkward voelen als ik door tientallen (vreemde)v mensen gecondoleerd zou worden met iemand die ik praktisch niet ken ... Ik kan me niet zo goed indenken dat iemand anders dat normaal vindt ...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:48

Maar daar kun je het over hebben met zijn allen. Moet ze in het condoleance rijtje gaan staan, etc.

Gooi het open op tafel.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:52

Allereerst: van harte gecondoleerd. :(:)

Dan over je vraag: Eerlijk? Hier heeft bokt niks over te vinden. Als het voor jouw broer een troost is dat zijn vriendin erbij betrokken wordt (ongeacht haar leeftijd) en jouw oma heeft hiermee ingestemd dan heeft het geen zin om je energie te steken in dit soort ergernissen. Je hebt nu wel wat anders aan je hoofd.

Mijn oma is eind januari overleden en mijn nichtje heeft haar vriend ook meegenomen naar de uitvaart, ondanks het feit dat hij mijn oma nooit heeft gezien. Maar hij was daar voor haar en daar heeft ze veel steun uit gehaald. Daarnaast had ik helemaal de behoefte niet om me daar druk over te maken, ik wilde me op dat moment focussen op het verlies van mijn oma en een waardig afscheid voor haar. Ik had het jammer gevonden als enige ergernissen dit afscheid hadden overschaduwd. Ik hoop dat ik je dit mee kan geven en dat je op een mooie manier afscheid kunt nemen van je opa.

Ik wens je veel sterkte.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:54

Mijn vader is een maand geleden overleden. Mijn stiefbroer is een half jaar geleden in het buitenland getrouwd met een uit dat land afkomstige vrouw. Ze was koud twee dagen in Nederland(ze moest eerst haar emigratie en inburgeringscursus regelen) toen mijn vader volkomen onverwacht overleed. Ze hebben elkaar alleen bij de aankomst op Schiphol gezien.
Er was geen enkele twijfel over wel of niet op de kaart en natuurlijk was ze gewoon op de crematie en werd ook zij gecondoleerd met het verlies van haar schoonvader. Sterker nog, zelfs mijn vaders ex-vrouw, ze waren al ruim 45 jaar gescheiden, stond op de kaart en was op de crematie.
Omdat mijn moeder dat graag wilde. Omdat mijn vader een hele verwelkomende man was die dat ook fijn had gevonden. Omdat mijn broer haar steun goed kon gebruiken. En zij het ook fijn vond. En daar gaat het om. Bij overlijden, begrafenissen en crematies is er wat mij betreft even geen plek voor je eigen kleinzieligheden, maar gaat het om wat de direct nabestaande, degene uit wiens naam het allemaal geregeld wordt, wil. En in dit geval wil oma dit en is het nu eenmaal zo.
Denigrerende praatjes en (ver)oordelen passen daar niet bij. Focus je op jezelf, op je eigen verwerking. Je hier zo druk over maken dient geen enkel doel.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 22-03-18 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:56

Allereerste: gecondoleerd. :(:)

Ik heb deze situatie nu al enkele keren meegemaakt, en ik vind het niet meer dan normaal dat de (jonge) partner meegaat en op de kaart staat uit steun.

Toen de vader van mijn vriend overleed was ik 18, hadden we net zes maanden iets en had ik de vader twee keer gezien omdat hij in het buitenland woonde. Ik ben echter wel meegegaan naar de begrafenis en heb daar de hele familie ontmoet. Nu, vijf jaar later, zegt hij nog steeds dat hij dat heel fijn vond en dat hij die steun echt nodig had.

Toen mijn opa onlangs overleed stond ook de vriendin van mijn neef op de kaart, die mijn opa zelfs nooit gezien had omdat ook zij met mijn neef in het buitenland (buiten Europa) woont. Echter vonden zowel mijn tante, neef, als oma dat een fijn idee, omdat ze hem zo goed steunt, en omdat ze nu toch echt bij de familie hoort.

Op een begrafenis of crematie kunnen zelfs mensen helpen die de overledene nauwelijks kennen. Toen een jeugdvriend overleed (van 22),waren de twee beste vriendinnen van zijn zus diegenen die heel veel regelden op de begrafenis om haar te steunen en te ontzien. Overigens was ook zijn vriendinnetje spreker op de begrafenis, ook al waren ze nog niet jaren samen.

Kortom: ik vind het helemaal niet gek. De vriendin is er dan als steun voor de nabestaanden, en in dit geval vooral voor je broer, net zoals ik er toen was als steun voor mijn vriend. Dat vond hij toen heel fijn, en dat zei hij laatst nog.

Ik zou me vooral focussen op afscheid nemen van je opa en niet op of ze wel "recht" heeft daar te zijn of niet. Ik zou het ook niet opbrengen of ter discussie stellen bij je ouders of oma, daar gaat enkel energie en strijd in zitten en die hebben het nu al moeilijk genoeg. Voor je broer is het fijn, en de rest hoeft er niets mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:01

Allereerst gecondoleerd. :(:)

Maar ja ik vind dat je je onnodig druk maakt. Broer en zijn vriendin horen nu bij elkaar en kunnen steun halen bij elkaar. Dus ja daar hoort meegaan ook bij. :j ook al is ze pas 16. Keuze van je oma heb je hoe dan ook te accepteren en respecteren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:02

Ja, je stelt je aan.

Je komt onzettend jaloers over. Zou het komen omdat je ouders nu ook aandacht aan een andere 'meid' moeten geven?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:02

Gecondoleerd!
Ik begrijp je frustratie, maar probeer je niet op te winden. Het bijzijn van de vriendin kan steun bieden aan je broer.
Ik had zelf ook maar 5 maanden met mijn vriend toen mijn opa overleed. Mijn vriend heeft mijn opa nooit ontmoet en hij had die kant van de familie ook nooit ontmoet. Dus voor veel mensen zou het misschien niet redelijk zijn geweest dat hij bij de begrafenis was. Maar voor mij was het erg fijn om de steun te hebben. Mijn opa woonde overigens op Ibiza.

Ik ben zelf ook mee geweest naar een crematie van de oudoom van mijn vriend, maar die had ik ook meerdere keren gezien en zijn we ook op bezoek geweest.

Veel sterkte bij de crematie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:03

Cayenne schreef:
Gecondoleerd met het verlies.

Als ik jou was zou ik je energie steken in het afscheid en het steunen van je familie. Jouw broer zal ongetwijfeld steun halen uit de aanwezigheid van zijn vriendin.
Gun hem dat. Andersom had jij dat vast ook gewild.

helemaal mee eens...
Iets minder naar je eigen gevoel kijken en je richten op het algemeen verdriet en het verwerken hiervan.
Wees blij dat je broer iemand heeft die mee wil en hem wil steunen.

Ik heb denk ik iets te veel crematies en begrafenissen mee gemaakt om me druk te maken over wie er wel of wie er niet bij "mag" zijn.
Net als mensen soms zich druk kunnen maken wie er wel op de eerste rij mogen zitten.... of wie er in een volgwagen mogen zitten :')

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:06

Ze hebben een relatie.. dus ze hoort er gewoon bij..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:08

Ik me best voorstellen dat je het wat raar vind, maar begrijp niet dat je er zo'n probleem van maakt. Ik vind het ook totaal ongepast hoe je over dat meisje (en haar relatie met je broer) praat/denkt. Je bent heel erg aan het oordelen en doet heel erg denigrerend, verder vind ik het ook overkomen als een soort bekrompen jaloezie. Het siert je niet.

Laat het los. Besef dat het niet om jou draait, dat jouw eigen verdriet er mag zijn en dat dat niet afgemeten/vergeleken hoeft te worden aan/met het verdriet van een ander. Geef die ander ook gewoon de ruimte om er te zijn en om al dan niet verdriet te hebben.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:09

eenitraM schreef:
Ja, je stelt je aan.

Je komt onzettend jaloers over. Zou het komen omdat je ouders nu ook aandacht aan een andere 'meid' moeten geven?

Dat dus.. ‘ die meid’ ‘ ze is nog maar 16’. Nou meid, je bent zelf ook nog maar 19, 3 jaartjes ouder :(:)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:09

Ik krijg hier de kriebels van. Je hebt ten eerste de keus van je broer gewoon te respecteren en je maakt het hem, je ouders en jezelf gewoon lastig. Wordt volwassenen.

En over wie er op de kaart staat, heb jij niets te zeggen.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:14

MoniqueT schreef:
Ik krijg hier de kriebels van. Je hebt ten eerste de keus van je broer gewoon te respecteren en je maakt het hem, je ouders en jezelf gewoon lastig. Wordt volwassenen.

En over wie er op de kaart staat, heb jij niets te zeggen.

Dit dus, ik snap niet dat je je hierom druk kan maken terwijl er net een dierbare is overleden.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:14

Toen mijn oma overleed had ik al ruim een jaar een relatie met mijn toenmalige vriendin.
Mijn oma had haar nog nooit gezien. Sterker nog, de dag dat ze overleed was eigenlijk de dag dat we voor het eerst naar haar toe zouden gaan.
Ze stond toen ook op de kaart en dat vond ik heel erg fijn.

Echter wilden ze toen ook mijn moeder die op dat moment al meer dan 10 jaar dood was op de kaart zetten (was de moeder van mijn vader)
en daar hebben mijn zus en ik wel voor gezorgd dat dat niet gebeurd is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:16

Veel mensen doen dit... juist door verdriet.
Die projecteren en gaan "meten".
Heb jij minder/meer verdriet dan mij... en sta jij wel op de goede plek in de spotlight tijdens de plechtigheid afgemeten aan het verdriet dat ik vind dat jij maar mag hebben.

bijzonder verschijnsel vind ik dat altijd :D
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 22-03-18 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:16

Gecondoleerd met je opa.

Ik hoop dat de manier waarop je de vriendin van je broer beschrijft nooit onder ogen komt bij haar, of bij je broer. Je beledigt niet alleen haar met je omschrijving, maar ook hem.

Ja, het is een prille relatie, maar horen daar dan alleen leuke dingen bij? Of gelden het liefst jouw regels voor wat betreft de omgang tussen je broer en zijn vriendin?

De moeite die je hebt met de relatie en het overlijden van je opa staan los van elkaar...