Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
foxy80 schreef:Joy_Mennings schreef:Foxy als mijn familielid zoiets gedaan zou hebben, dan vind ik het terecht dat diegene opgepakt wordt. Overigens is dit in Amerika geweest denk ik, en daar hebben ze andere wetten dan hier.
Ik vind dit echt keihard. Denk eens even aan je eigen familie en beeld je eens in dat jij, door zo' n test, ervoor zorgt dat iemand achter de tralies belandt. Daar word je toch niet blij van, wat voor misdaad daar ook aan vast hangt? Om nog maar te zwijgen van het stigma dat je hele gezin nu krijgt want je bent nu "familie van ..." Voor jezelf kan je wel roeptoeteren dat dat niet uitmaakt, maar wat met minderjarige familieleden die mee door het stof mogen? Gaan die in hun handen klappen voor jouw actie?
Amerika is idd ver, maar wat als zo' n test nu uitwijst dat een overzeese tak via oma of opa iets mispeuterd heeft? Wie kent zijn echte stamboom? Zoveel mensen (oa zoals Sasja) DENKEN familie te zijn, en dan wijst zo' n test iets anders uit en HOPPA daar is familie in Amerika.
Dichter bij huis: zou jij er blij van worden als uit zo' n test zou blijken dat je overleden opa oorlogsmisdaden begaan heeft?
En wat dat artikel betreft: het is maar zeer de vraag of de dame in kwestie baby actief vermoord heeft - wie weet in wat voor penibele situatie ze zich bevond om kind achter te laten? Wist ze wel dat ze zwanger was? Maar nu zit ze in de cel en riskeert levenslang.
Ik denk daarover na en daarom doe ik het niet. Ik ben blij met de familie die ik ken.
foxy80 schreef:Ik vind dit echt keihard. Denk eens even aan je eigen familie en beeld je eens in dat jij, door zo' n test, ervoor zorgt dat iemand achter de tralies belandt. Daar word je toch niet blij van, wat voor misdaad daar ook aan vast hangt? Om nog maar te zwijgen van het stigma dat je hele gezin nu krijgt want je bent nu "familie van ..." Voor jezelf kan je wel roeptoeteren dat dat niet uitmaakt, maar wat met minderjarige familieleden die mee door het stof mogen? Gaan die in hun handen klappen voor jouw actie?
Amerika is idd ver, maar wat als zo' n test nu uitwijst dat een overzeese tak via oma of opa iets mispeuterd heeft? Wie kent zijn echte stamboom? Zoveel mensen (oa zoals Sasja) DENKEN familie te zijn, en dan wijst zo' n test iets anders uit en HOPPA daar is familie in Amerika.
Dichter bij huis: zou jij er blij van worden als uit zo' n test zou blijken dat je overleden opa oorlogsmisdaden begaan heeft?
En wat dat artikel betreft: het is maar zeer de vraag of de dame in kwestie baby actief vermoord heeft - wie weet in wat voor penibele situatie ze zich bevond om kind achter te laten? Wist ze wel dat ze zwanger was? Maar nu zit ze in de cel en riskeert levenslang.
Ik denk daarover na en daarom doe ik het niet. Ik ben blij met de familie die ik ken.
nevica schreef:Ja? Dus dan kom ik bij mijn eerdere reactie; als jij (of je familie) niet iemand vermoord (hebt) is er vrij weinig aan de hand toch?
rien10 schreef:Hoe kan het kloppen als iemand al tig generaties Fries is en dan een uitslag heeft met 50% brits. Lijkt me flauwekul?
Shiloh schreef:*knip
Alle plaatsen zijn uit Nederland. Veel uit de regio Lisse. Een ander deel van de cirkel vooral veel rond Nijmegen/Groesbeek en rondom Enter (Achterhoek).
heidy_wilco schreef:rien10 schreef:Hoe kan het kloppen als iemand al tig generaties Fries is en dan een uitslag heeft met 50% brits. Lijkt me flauwekul?
Nope. We hebben hier ook veel buitenlandse militairen gehad die voor oa ons land vochten, en lang niet allemaal WWII. Of mensen die hierheen gevlucht zijn. Als er toevallig een leuke Engelsman het oog van je voorouder getrokken heeft, kan er wat gebeurd zijn, maar dit ga je niet aan een hoge klok hangen. Dus, je opgeschreven ouder kan nog zo Fries zijn als het maar kan, als het niet de echte vader of moeder is, heb je daar weinig aan.
Er zijn ook hele familie namen van Schotse oorsprong die in de loop van tijd vernederlandst zijn, ik kan ze op het moment even niet vinden.
Amber_anne schreef:Mijn vriend en ik hebben er kortgeleden een gedaan. We hebben de uitslag nog niet binnen
Ik heb hem gedaan omdat ik benieuwd ben of ik ergens nog half broers en zussen heb en omdat ik veel naar podcasts over donor kinderen luister. Hoe meer mensen zich aanmelden hoe makkelijker het is voor deze mensen om hun biologische vader te vinden
Mijn vriend doet er gewoon een omdat ik er eentje doe en bij twee sets was het gratis verzenden
purny schreef:Amber_anne schreef:Mijn vriend en ik hebben er kortgeleden een gedaan. We hebben de uitslag nog niet binnen
Ik heb hem gedaan omdat ik benieuwd ben of ik ergens nog half broers en zussen heb en omdat ik veel naar podcasts over donor kinderen luister. Hoe meer mensen zich aanmelden hoe makkelijker het is voor deze mensen om hun biologische vader te vinden
Mijn vriend doet er gewoon een omdat ik er eentje doe en bij twee sets was het gratis verzenden
Maar hoe ga je erachter komen wie precies jouw verwant is? Want zover ik het weet kom je er alleen achter dat je zoveel % Duits bent bijvoorbeeld.
Ga je dan opzoek naar die ene persoon tussen de miljoenen Duitsers?
Het lijkt me gewoon allemaal een grote commerciële boel, volgens mij worden je gegevens ook ongevraagd door gespeeld aan justitie.
EvaC schreef:Shiloh schreef:*knip
Alle plaatsen zijn uit Nederland. Veel uit de regio Lisse. Een ander deel van de cirkel vooral veel rond Nijmegen/Groesbeek en rondom Enter (Achterhoek).
Ik woon 5 minuten van Enter, het ligt in TwenteVinden Achterhoekers en Tukkers heel belangrijk
![]()
Ik heb er wel eens over getwijfeld om te doen, maar iets weerhoud me om vrijwillig mijn DNA af te staan voor de lol. De uitkomst kan me niet verrassen om dat ik op basis van mijn uiterlijk heel zeker weet dat mijn vader ook mijn biologische vader is. Ook ken ik onze familiegeschiedenis, dus de uitkomst dat opa van vaders kant oorlogsmisdaden op zijn naam heeft staan kan me ook niet overvallen. Misschien heb ik wel halfbroers of zussen, maar dat kan me eigenlijk niet schelen.
Het enige mooie, vind ik, is dat er misdaden opgelost kunnen worden door dit soort databanken. Ik weet dat er in Amerika hele teams zijn die op 23andme zitten om daar allerlei matches uit te slepen met DNA-profielen van onbekende daders.
Als me ooit gevraagd zou worden om DNA af te staan in een soort vangnet om iemand boven water te krijgen dan zal ik dat zeker doen. Voor de lol? Nee. Mijn DNA. Ik heb er geen vertrouwen in dat dit eventueel vernietigd wordt na een bepaalde periode door een bedrijf dat er commercieel belang bij heeft dat mensen hun DNA opsturen.
Amber_anne schreef:EvaC schreef:
Ik woon 5 minuten van Enter, het ligt in TwenteVinden Achterhoekers en Tukkers heel belangrijk
![]()
Ik heb er wel eens over getwijfeld om te doen, maar iets weerhoud me om vrijwillig mijn DNA af te staan voor de lol. De uitkomst kan me niet verrassen om dat ik op basis van mijn uiterlijk heel zeker weet dat mijn vader ook mijn biologische vader is. Ook ken ik onze familiegeschiedenis, dus de uitkomst dat opa van vaders kant oorlogsmisdaden op zijn naam heeft staan kan me ook niet overvallen. Misschien heb ik wel halfbroers of zussen, maar dat kan me eigenlijk niet schelen.
Het enige mooie, vind ik, is dat er misdaden opgelost kunnen worden door dit soort databanken. Ik weet dat er in Amerika hele teams zijn die op 23andme zitten om daar allerlei matches uit te slepen met DNA-profielen van onbekende daders.
Als me ooit gevraagd zou worden om DNA af te staan in een soort vangnet om iemand boven water te krijgen dan zal ik dat zeker doen. Voor de lol? Nee. Mijn DNA. Ik heb er geen vertrouwen in dat dit eventueel vernietigd wordt na een bepaalde periode door een bedrijf dat er commercieel belang bij heeft dat mensen hun DNA opsturen.
Ik wil je wel meegeven dat dikgedrukt niet waar hoeft te zijn. Er zijn ontzettend veel mensen in Nederland die dit denken bij wie het uiteindelijk ook niet zo bleek te zijn
superpony schreef:Tja, je kan het van 2 kanten bekijken. Als ik het zelf zou doen, lever ik dus mijn DNA in en dan kan je zeggen dat je familie meesleept. Maar als zij verder niks fout doen en niks op hun geweten hebben, is dat ook geen ramp. En als ze dan wel ergens achter komen bij de familie, hadden zij misschien niet iets fouts moeten doen of daar eerlijk over moeten zijn.
Ik vind zeggen dat het voor mensen een lolletje is, ook echt kort door de bocht. Er wordt nog best veel gelogen en verzwegen en dan is het soms moeilijk voor mensen om familie te vinden. Je weet niet hoe belangrijk dat voor iemand is en wat iemand allemaal al ondernomen heeft om familie te vinden.
EvaC schreef:Shiloh schreef:*knip
![]()
nevica schreef:Ja? Dus dan kom ik bij mijn eerdere reactie; als jij (of je familie) niet iemand vermoord (hebt) is er vrij weinig aan de hand toch?
Of gaan we nu met een kleine groep statistieken komen van gerechtelijke dwalingen? Dan is het wel pech ja. Maar verder, als iemand in mijn verre familie iemand vermoord heeft en die word in Amerika opgepakt. Terecht, en is toch niet mijn schuld? Ik heb het niet gedaan.
Het argument van aangekeken worden door andere vind ik ook vrij bijzonder. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat niemand van mijn familie hier in NL niemand ooit heeft vermoord dus nee, daar ga ik niet van wakker liggen hoor.
Wat een leven als je bij alles zo enorm ver weg denkt met dit kan wellicht misschien ooit een beetje gebeuren.
rien10 schreef:Hoe kan het kloppen als iemand al tig generaties Fries is en dan een uitslag heeft met 50% brits. Lijkt me flauwekul?
Joy_Mennings schreef:Misschien een hele domme vraag, maar hoe kan je aan iemands DNA zien dat hij/zij Nederlands is?Ik heb zowel bij MyHeritage als bij Nebula Genomics (WGS, gedaan voor gezondheidsredenen) ene DNA test laten doen. Ik vertrouw niet op deze ancestry resultaten, maar er zal vast wel iets dat klopt bijzitten haha. Beide komt op 100% Europees uit. Matches heb ik veel uit Amerika en Australië, maar allemaal erg ver weg qua familieband
Nebula Genomics
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
MyHeritage
[ Afbeelding ]