Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:27

Mooi dat dit gedaan word.

Veel "criminelen" die vast zitten hebben vooral veel met pech in hun leven moeten dealen waardoor ze uiteindelijk vast zijn komen te zitten.

Het zal die mensen die in de gevangenis zitten veel goed doen als iemand van buiten af hun een steuntje kan geven.

Mijn Engels is helaas niet zo goed en ivm toekomstige baan denk ik niet dat het voor mij slim is maar gelukkig zijn er mensen die dit doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 12:28

purny schreef:
En je krijgt ook altijd een brief terug?

Tot nu toe wel. Soms een brief van iemand die aangeeft dat ze al iemand gevonden hebben om mee te schrijven. Das prima, dan zoek ik iemand anders :). Ik kreeg tekeningen, foto's, gedichten, brieven van 5 pagina's over van alles en over niets.

Ik ben altijd heel duidelijk in dat ik geen geld heb wat ik kan sturen, en dat snappen ze allemaal :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:29

In de VS kun je al jaren in de gevangenis terecht komen voor een paar gram weed op zak. Daarom zitten in de VS de gevangenissen dus ook bomvol. De VS zijn in veel opzichten en met name het gevangeniswezen een bananenrepubliek.
Ik heb de tijd niet om te schrijven, maar ook mij lijkt het zeker betekenisvol. Voor hun maar zeker ook voor jezelf.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:31

Mij lijkt het eigenlijk een super fijn concept, je kan die mensen er echt mee helpen! En misschien jezelf ook wel door zelfreflectie :)

Vjestagirl

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 12:32

Het is nooit verkeerd om je te beseffen hoe dun de lijn tussen vrijheid en gevangenschap kan zijn, hoe gelukkig je moet zijn met wat je hebt en wat je kunt doen met je tijd.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:34

Nagini schreef:
Kijk eens de serie "locked up" op netflix. Heel veel verschillende mensen worden opgesloten voor verschillende redenen en verschillende omstandigheden.

Sommige zitten levenslang en die zouden hier nauwelijks taakstraf krijgen.

Dit inderdaad. Heb me daar echt ontzettend over verbaasd.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:35

Vjestagirl schreef:
Het is nooit verkeerd om je te beseffen hoe dun de lijn tussen vrijheid en gevangenschap kan zijn, hoe gelukkig je moet zijn met wat je hebt en wat je kunt doen met je tijd.

Vind je het niet 'eng'dat deze mensen weten waar je woont? Ze kunnen altijd voor de deur verschijnen om het zo te zeggen wanneer ze vrij zouden komen. Dat vind ik een beetje een eng idee, je kan niemand inschatten.

Komt misschien even grof over maar dat is zéker niet de bedoeling! Ik ben zelfs aan het overwegen om er misschien iets mee te doen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:36

Dit heb ik ook vrij lang gedaan. :) Helaas is het contact verwaterd, ik vraag me ook af of ze misschien mijn gegevens kwijt is / over is geplaatst / is overleden, ik krijg geen post meer van haar namelijk. En naar wat ik heb begrepen staat de menselijkheid van de gevangenen bepaald niet hoog in het vaandel in de Texaanse gevangenissen (1 toilet op 30 inmates, het zelf moeten kopen van basiszaken zoals toiletpapier/maandverband/zeep, post achterhouden of weggooien als een bepaalde guard iemand niet mag, random lockdowns waarin je wekenlang geen contact mag hebben met anderen). Zij was zeker schuldig, alles was terug te vinden op het internet namelijk (weer zoiets, ze geven niets om de privacy van de gevangenen), maar wat ze heeft gedaan was in Nederland ofwel niet gebeurd door betere toegang tot hulpverlening ofwel minder sterk gestraft en in plaats daarvan TBS oid. Dus ja. Je kunt niet doodleuk oordelen op basis van dat iemand in de gevangenis zit dat ie dan wel een onverbeterlijke crimineel zal zijn. Het blijven mensen.

Er is iemand op Bokt die jarenlang contact heeft gehad met iemand die op death row zat, ze had daar ook een blog over. Inmiddels is die man al een tijdje dood, maar de blog is erg interessant om te lezen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 12:41

BaBritFre schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind je het niet 'eng'dat deze mensen weten waar je woont? Ze kunnen altijd voor de deur verschijnen om het zo te zeggen wanneer ze vrij zouden komen. Dat vind ik een beetje een eng idee, je kan niemand inschatten.

Komt misschien even grof over maar dat is zéker niet de bedoeling! Ik ben zelfs aan het overwegen om er misschien iets mee te doen :)

Nee, ik vind het absoluut niet eng. Als iemand vrijkomt na jaren gevangenschap, hoe groot is de kans dan dat diegene besluit om een vliegticket naar Nederland te kopen (kost zo $700), en naar mijn huis te reizen om op de bonnefooi voor de deur te gaan staan bij iemand waar hij brieven mee schreef toen hij vast zat? Qua risicoanalyse schat ik die kans niet zo groot in :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:47

Vjestagirl schreef:
Nee, ik vind het absoluut niet eng. Als iemand vrijkomt na jaren gevangenschap, hoe groot is de kans dan dat diegene besluit om een vliegticket naar Nederland te kopen (kost zo $700), en naar mijn huis te reizen om op de bonnefooi voor de deur te gaan staan bij iemand waar hij brieven mee schreef toen hij vast zat? Qua risicoanalyse schat ik die kans niet zo groot in :D

Ik vind die kans juist wel groot. Die mensen hebben mogelijk niemand meer. Geen plek om te wonen, geen werk, geen leven.

Jij daarintegen vertegewoordig een nieuwe start, waar hij,zij respecteerd en gewaardeerd word.

De enige barriere is die 700 dollar. Maar dat is ook geen wereld bedrag natuurlijk.

Tenzij er een wet is dat iemand uit de gevangenis niet het land mag verlaten. Dat weet ik niet. Maar dat argument haal jij niet aan.

Vraagje van mijn kant. Neem jij hun misdaad in overweging? Zou je bevoorbeeld schijven met een moordenaar of verkrachter?

Vjestagirl

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:00

Die mensen zijn ook niet gek. Wat moeten ze in vredesnaam in Nederland? Ze hebben hier ook helemaal niets, spreken de taal niet, kunnen ook geen werk krijgen etc. Is het kennen van één persoon echt voldoende om alles wat je kent en begrijpt achter je te laten om op de bonnefooi naar de andere kant van de wereld te vliegen?

Neem ik hun misdaad in overweging: ja en nee. Ja ik kijk wat iemand gedaan heeft. Nee ik onthoud het niet. Ik zou denk ik niet snel iemand schrijven die aan identiteitsfraude gedaan heeft. Iedereen die ik schrijf zit al minimaal 10 jaar vast. Bedenk eens van jezelf hoe je 10 jaar geleden was en of je nu nog zo bent. Bedenk je 10 jaar gevangenisleven en wat het met je doet.

Ik heb het even voor je opgezocht. Van de brieven die er nu uitgegaan zijn zit er iemand voor "assault & battery", iemand voor "Deadly Conduct- Discharge Firearm (x2)", iemand voor "2nd Degree Murder", iemand voor "Aggravated Robbery with Deadly Weapon, Aggravated Assault on Public Servant" en iemand voor "Aggravated Assault". Behoorlijk ernstige vergrijpen dus.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:00

Lijkt me interessant. Maar je schrijft dus via de post? met je eigen adres enzo en dat kan die persoon dan ook zien? Lijkt me best gek krijg wel een beetje catfish gevoel.

Hoe ervaar jij dat?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:01

Die van mij zit levenslang...kan dus nooit voor de deur staan.

Ik heb mijn eerste brief terug gehad. Hij was ontzettend blij dat ik hem had geschreven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:09

laetitia98 schreef:
Lijkt me interessant. Maar je schrijft dus via de post? met je eigen adres enzo en dat kan die persoon dan ook zien? Lijkt me best gek krijg wel een beetje catfish gevoel.

Hoe ervaar jij dat?

Ik ben niet bang om gecatfisht te worden. Via http://www.writeaprisoner.com kun je een hoop opzoeken over iemand. Je kunt op het profiel doorklikken naar wat iemand gedaan heeft. Vanuit daar krijg je weer een link naar het gevangenissysteem van de betreffende staat, waar je met de naam en/of het nummer van iemand van alles kan vinden. Vaak foto's, maar ook hoelang iemand al vast zit en waarvoor, hoe vaak ze al in beroep zijn gegaan etc. Inmate privacy is namelijk 0,0 in de USA, dus je voordoen als iemand anders op deze site is nagenoeg niet te doen.

Ja ik schrijf gewoon via de post, maar je kunt bijvoorbeeld ook een brievenbusje nemen bij een postkantoor. Veel kerken staan het ook toe dat je post naar hen toe laat zenden zodat je het daar op kunt halen. Mocht je wel je huisadres gebruiken en je voelt je ongemakkelijk bij iemand dan kun je ze vragen om te stoppen met schrijven. Doen ze dat niet dan is een mailtje richting de inrichting waar ze zitten voldoende om het onmiddellijk op te laten houden.

Maar deze mensen zijn er niet op uit om je te vermoorden, te verkrachten of wat dan ook. Ze zoeken een lichtpuntje in hun leven. Ik bekijk ze als mensen, niet als criminelen :).

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:10

Als iemand wanhopig is zijn die tot alles in staat. Persoonlijk ken ik het gevoel ''alles achterlaten en opnieuw beginnen'' erg goed. Mocht ik ooit wanhopig zijn dan ben ik zelf zeker tot zoiets instaat. Echter zou ik nooit bij iemand aankloppen, ben ik te trots voor. Maar het enkeltje naar een onbekend land zonder de taal te speken, Ja dat ziek ik me zeker doen.

En zoek je dan de precieze omstandig heden op van de misdaad?

Vind het reuze interessant maar helaas ben ik erg slecht in het schrijven over alles of niets. En als ik meer tijd heb schrijf ik eerst naar mijn tante en Opa, voordat ik naar iemand anders zou schrijven.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:12

Ik twijfel of ik dit ga doen. Wat schrijf je bijvoorbeeld in zo'n eerste brief?
Ik vind het ergens een beetje een eng idee, maar ik denk ook dat het echt iets kan toevoegen voor die mensen maar ook voor mezelf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:15

FatCat schreef:
Als iemand wanhopig is zijn die tot alles in staat. Persoonlijk ken ik het gevoel ''alles achterlaten en opnieuw beginnen'' erg goed. Mocht ik ooit wanhopig zijn dan ben ik zelf zeker tot zoiets instaat. Echter zou ik nooit bij iemand aankloppen, ben ik te trots voor. Maar het enkeltje naar een onbekend land zonder de taal te speken, Ja dat ziek ik me zeker doen.

En zoek je dan de precieze omstandig heden op van de misdaad?

Vind het reuze interessant maar helaas ben ik erg slecht in het schrijven over alles of niets. En als ik meer tijd heb schrijf ik eerst naar mijn tante en Opa, voordat ik naar iemand anders zou schrijven.

Nee, ik zoek niet naar de precieze omstandigheden. Ik heb t in het verleden wel gedaan, toen schreef ik met iemand die eigenlijk ter dood veroordeeld was (op zijn 16de) maar die het voor elkaar had gekregen om zijn straf om te laten zetten naar levenslang. Ik heb toen heel veel gelezen over zijn zaak, maar ik merk dat het me frustreert. Je kunt vaak veel terug vinden, ook over de verdediging en daar las ik dingen in waardoor ik twijfels kreeg bij de eerlijkheid van de rechter. Maar ik ben geen jurist, ik was er niet bij en ik kan het niet beoordelen. Daarbij doet het er voor mij ook niet zo veel toe: ik wil schrijven met iemand nu, niet met iemand toen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:18

love_mandy schreef:
Ik vind het ergens een beetje een eng idee, maar ik denk ook dat het echt iets kan toevoegen voor die mensen maar ook voor mezelf.

Ik heb mezelf voorgesteld. Verteld dat ik huisdieren heb, wat mijn interesses zijn, wat voor werk ik doe. Simpele foto van mezelf erin geplakt zodat ze weten met wie ze praten. 1 A4, met de uitnodiging om vooral vragen te stellen als ze iets willen weten.

Als je het eng vind kun je ook zoeken naar iemand die een lichter vergrijp heeft begaan, iemand die levenslang vast zit of iemand die kleiner is dan jijzelf :P. Ik wil je wel helpen zoeken?

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:18

love_mandy schreef:

Zelfde gevoel hier!
Heb ook een beetje het gevoel dat veel mensen in de romantische zin iets zoeken? Kan dat?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:20

Ik vind dit ontzettend tof TS! Ik ga zeker eens kijken en wellicht schrijven. Ik snap echt niet waar alle mensen die vooroordelen tegenover jou vandaan halen.

In Amerika is het rechtssystheem heel anders en sommige mensen zitten 10+ jaar voor alleen winkeldiefstal. Dat is een fout die je maakt en verdien je het dan meteen dat de hele wereld je haat en voor crimineel ziet?

Ik ga eens kijken! Heel leuk, en heel erg interessant! :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:21

Vjestagirl schreef:
love_mandy schreef:

Ik heb mezelf voorgesteld. Verteld dat ik huisdieren heb, wat mijn interesses zijn, wat voor werk ik doe. Simpele foto van mezelf erin geplakt zodat ze weten met wie ze praten. 1 A4, met de uitnodiging om vooral vragen te stellen als ze iets willen weten.

Als je het eng vind kun je ook zoeken naar iemand die een lichter vergrijp heeft begaan, iemand die levenslang vast zit of iemand die kleiner is dan jijzelf :P. Ik wil je wel helpen zoeken?

Wat ik dan wel denk, wat als ze je opeens leuk gaan vinden en ze zoeken je op wanneer ze vrij komen.. en dan... Haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:21

BaBritFre schreef:
love_mandy schreef:

Zelfde gevoel hier!
Heb ook een beetje het gevoel dat veel mensen in de romantische zin iets zoeken? Kan dat?

Er zijn er idd echt genoeg die een relatie zoeken. Die profielen skip ik gewoon, dat matcht niet met wat ik zoek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 13:22

SavannahNx schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat ik dan wel denk, wat als ze je opeens leuk gaan vinden en ze zoeken je op wanneer ze vrij komen.. en dan... Haha

Die kans is er, maar ik schat de kans heel klein in. Zoals ik eerder al schreef, ik zie niet in dat iemand alles achter zou laten om op de bonnefooi bij iemand in een ander continent voor de deur te gaan staan.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:24

Ik heb een aantal maanden geleden iemand geschreven via writeaprisoner.
Deze man zat op death row. Zijn advertentie maakte me echt aan het lachen, veel humor. Helaas heb ik nooit antwoord gehad.
Hij was ingepland voor executie voor ergens in 2020 dus misschien is er iets mis gegaan met de post of had hij genoeg andere reacties. Jammer wel.
Misschien zoek ik een ander profiel uit, ik vind het een enorm waardevol iets zowel voor hen als voor mezelf.
Als je alle vooroordelen laat varen en gewoon eens open staat om te leren van elkaar :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:25

En je moet ook een visum aanvragen, ik vraag me af of dat zomaar wordt goedgekeurd.