Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe reageer jij?

Je negeert het, doet alsof je niks merkt
142 (42%)
Je vraagt ze vriendelijk of ze willen stoppen of weggaan
56 (16%)
Je gaat zelf weg
83 (25%)
Iets anders
50 (15%)

Totaal aantal stemmen: 331

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:35

Safina nee dat niet maar heb daarin iets te vaak mijn hoofd gestoten omdat ik in dergelijke situaties bijna wel moet reageren maar dan van anderen vaak hoorden dat kon je niet maken dat is niet gepast enz. Ben dus nog lerende daarin. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:36

Wijsje schreef:
Ik zou me er ongevraagd mee gaan bemoeien. Dwz dat als ik dat meisje apart aantrof (toilet ofzo) ik zou vragen waarom ze dit gedrag van haar vriend pikt.
En mss ook een medewerker inschakelen als ik echt het idee had dat hij haar lichamelijk pijn deed.

Dit...Ik zou het ook wel willen negeren maar weet zeker dat ik dat niet kan.Heel even misschien en dan is de drang er iets van te zeggen toch groter vrees ik.

eenitraM

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:39

Ik had iets gezegd van; is dat jou nodig? // Kunnen we even normaal doen.

Maar dat ben ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:40

Net als met ander ongewenst gedrag zou ik ze luid en duidelijk aanspreken en vragen of dit, als het perse nodig is, gedaan kan worden waar andere mensen er niet van hoeven mee te genieten. Dat ik er kom voor mijn rust en genot en dat niet door gedrag van anderen bedorven wens te zien worden. Dat is ook mijn reactie op gevoos of geklets.
Ontzettend zielig voor die dame trouwens :(

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:50

Ts netjes gedaan.

Ik kom weleens op verjaardagen waar een gast zijn vrouw en kinderen kleineert.
Als hij zegt tegen zijn vrouw ‘ wie wil jou nou hebben’. Dan zeg ik mannen zat voor haar.
Jij ben een ander geval, vrouwen rennen gillend weg.
Tegen zijn dochter mopperen dat ze stom is. Tja erfelijk van vaderskant.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:03

tita schreef:
...Ruziënde echtparen spreek ik meestal de gene aan die zich laat vernederen kort en krachtig.....

Interessante keuze, waarom degene die zich laat 'vernederen'? En wat zeg je dan? "Zeg, laat je niet zo omlaag halen" op indringende doch niet heel harde toon [omdat er anders twee mensen op de uitgefoeterde llijken te foeteren ipv een]?
Omdat degene die stampij maakt laat merken dat die er in ieder geval geen schaamte voor voelt om in het openbaar zo tekeer te gaan, zou ik daar in ieder geval op inzetten. Net iets te hard vragen of ze het ergens anders kunnen uitvechten en net hard genoeg op dat antwoord reageren dat er anderen komen kijken. Hoe meer mensen hoe meer sociale druk. Er komt vanzelf een kantelpunt, 7 mensen die toekijken is wel een max denk ik.

Ik zit net te bedenken dat ik een safety training heb gevolgd en dat dit een trainingsonwaardig en incorrect antwoord is. Alsnog ge-post-zakt. Je moet de situatie de-escaleren, en daar was zij [in dit geval] al mee bezig. Ik vind haar ook niet zielig ofzo, je kan daar zelf ook anders mee omgaan als anderen zo tegen je tekeer beginnen te gaan. In dit geval liet ze hem eerst emotioneel leeglopen, is ook een strategie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:07

Had hem eerst vriendelijk verzocht er mee te stoppen en aan haar gevraagd of alles in orde was en daarna bij de receptie gemeld dat hij zich niet kan gedragen en tot overlast is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:09

Moeilijk. Ik weet niet goed hoe ik zou reageren. Ik heb zelf van mijn dertiende tot mijn twintigste in een soortgelijke relatie gezeten. Mijn ex schroomde niet om mij in het openbaar te vernederen, te kleineren en te mishandelen. Als daar andere mensen zich mee bemoeide dan kreeg ik alleen maar later meer problemen dus nam ik het voor hem op. Het is heel krom ik weet het. In een dergelijke situatie zou ik kunnen reageren met angst. Ik zou haar willen helpen maar weet ook dat ik dat niet kan. Maar zoals ik nu in het leven sta zou ik ook boos kunnen worden en ingrijpen. Ik heb echt geen idee wat het met mij zou doen.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:10

Heh bah TS, daar zou ik me ook onprettig bij voelen.

Ik zou eerst het stel negeren. Maar als het in mijn ogen wel echt te ver zou gaan, dan zou ik ze er zeker op aanspreken. Kom op zeg! Je bent in een openbare ruimte, beetje rekening houden met anderen is in een sauna wel op zijn plaats. Ik zou dus ook niet zeggen of ze het ergens anders willen doen, maar of ze ermee willen ophouden en dat mensen daar voor hun rust komen en ze anders adviseren thuis verder ruzie te maken.

Melding bij de receptie zou ik ook doen.

Mocht ik de vrouw apart treffen zou ik haar niet aanspreken. Die voelt zich denk ik al kl*te genoeg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 11:20

Napie :(:)

Wat ik me afvraag zou de situatie ook wel omgekeerd voorkomen? Oftwel vrouw die man zo afkamt en neerhaald? Of geneurd dat dan op een andere manier?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:30

Vrouwen zijn gewiekster:" If women ruled the world there would be no wars. Just a bunch of angry countries not talking to each other."

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:34

ik heb eens in het openbaar ruzie gehad, toenmalige vriend was er 1 met losse handen en bleef maar schelden en schelden. we stonden bij een bushalte met toch zeker een man of 10 om ons heen.

uiteindelijk toen ik hem probeerde te kalmeren werd het erger en liep hij weg, ik, incl puppy, er achteraan. hij heeft me toen een enorme duw gegeven waardoor ik op de autoweg terecht kwam, knieën kapot, handen kapot, puppy totaal over de zeik.
meneer is toen weggelopen, bus gepakt.

onbekende plek, ik was aan het huilen en kon geen kant op omdat de bus dus voor mn neus wegreed met hem erin.
niemand, niemand heeft wat gezegd of gedaan, ook niet toen hij dus al weg was.

als ik zoiets zelf zou tegenkomen zou ik nu (inmiddels iets zelfverzekerder) echt mijn mond wel opentrekken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:37

Dimphyl schreef:
ik heb eens in het openbaar ruzie gehad, toenmalige vriend was er 1 met losse handen en bleef maar schelden en schelden. we stonden bij een bushalte met toch zeker een man of 10 om ons heen.

uiteindelijk toen ik hem probeerde te kalmeren werd het erger en liep hij weg, ik, incl puppy, er achteraan. hij heeft me toen een enorme duw gegeven waardoor ik op de autoweg terecht kwam, knieën kapot, handen kapot, puppy totaal over de zeik.

onbekende plek, ik was aan het huilen en kon geen kant op omdat de bus dus voor mn neus wegreed met hem erin.

als ik zoiets zelf zou tegenkomen zou ik nu (inmiddels iets zelfverzekerder) echt mijn mond wel opentrekken.

Hoe had je het gevonden als er wel iemand naar je toe was gekomen? Had je dat vervelend gevonden of juist prettig? Ik vraag dit omdat veel mensen denken dat diegene die dit overkomt het niet prettig vindt. Jij spreekt uit eigen ervaring en dat is dan juist prettig om te weten.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:41

ik weet niet hoe er gereageerd zou zijn door mijn ex, misschien had hij zich dan gerealiseerd dat we niet alleen waren en hij dus echt ff moest dimmen. misschien had dat de duw voorkomen.

later toen ik alleen daar zat had ik niets liever gewild dan iemand die even bij me kwam.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:44

Het doet er ook wel toe of iemand al lichamelijk is geworden of niet. In TS d'r voorbeeld werd zij verbaal het aangeschoten wild toen ze er iets van zei. In het geval dat iemand al begint met duwen of wat dan ook, ben ik ook sneller geneigd de politie te bellen, want als iemand die grens al over is dan is een lichamelijke reactie naar een vreemde snelle gemaakt, gevoelsmatig.
Dimphyl, wat ontzettend vervelend; ik kan me voorstellen dat je je dan erg alleen voelt staan als er helemaal niemand naar je toe komt en vraagt hoe het met je gaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:01

"Ik kom hier voor de rust, en u?"

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:09

Zunzuncito schreef:
Het doet er ook wel toe of iemand al lichamelijk is geworden of niet. In TS d'r voorbeeld werd zij verbaal het aangeschoten wild toen ze er iets van zei. In het geval dat iemand al begint met duwen of wat dan ook, ben ik ook sneller geneigd de politie te bellen, want als iemand die grens al over is dan is een lichamelijke reactie naar een vreemde snelle gemaakt, gevoelsmatig.
Dimphyl, wat ontzettend vervelend; ik kan me voorstellen dat je je dan erg alleen voelt staan als er helemaal niemand naar je toe komt en vraagt hoe het met je gaat.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als iemand al lichamelijk wordt en ik zie zo iemand huilend op de grond liggen dan zou ik ook zeker er naartoe gaan. Dat vind ik wel wat anders dan het voorbeeld van TS.

Verbaal iemand kleineren is heel genant voor degene die dat overkomt lijkt me. Zeker in het openbaar. Volgens mij wil je dan liever onder een steen wegkruipen. Maargoed dit is inderdaad wel gebaseerd op mijn gevoel erover. Kan natuurlijk zijn dat dat helemaal niet klopt. Heb gelukkig geen ervaring met beide gevallen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:16

Hij werd toch ook lichamelijk? Hij trok haar aan haar arm mee? Is ze een klein kind ofso :p ik had de balie ingeschakeld dat hij zeer agressief was en dat het misschien handig is om heel nauwlettend in de gaten te houden en anders te verwijderen of dat je anders zelf de politie belt.
Misschien had ik dat ook wel gedaan. Hallo even een melding. Iemand (gozer van 2mt) is zijn vriendin geestelijk aan het mishandelen en wordt nu ook lichamelijk en toen ik er iets van zei werd ik de pest in geschoolde. Voelde me hierdoor bedreigt.

Sorry maar dit is mishandeling.... hele reclames van het houd niet op, niet vanzelf

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:17

Het zou er echt aan liggen. Ben ik alleen, met mijn man of in een groter(gezellig) gezelschap?

Als ik alleen ben, zou ik er wel wat van zeggen en het ook zeker melden.

Met mijn man samen, zou ik even afwachten hoe de sfeer is, want ik zou niet willen dat er een echt conflict ontstaat.

In een gezelschap net zo. Negeert het gezelschap het, doe ik ook mn best. Beginnen zij erover, zal ik het zeker steunen om er wat aan te doen.

Maar ik vind het ronduit asociaal en slecht dat de sauna niks doet. Je komt er voor je ontspanning en dit hoort daar niet. Gewoon die mensen eruit zetten of zelfs de politie bellen als meneer te heftig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:17

Had er zeker iets van gezegd, net als tegen mensen die aan het bellen zijn terwijl je er naast staat, meestal zeg ik: Kan het iets minder?? Of: Doe dat even ergens anders!! Heb medelijden met de vrouw trouwens, ik vind het heel verdrietig dat mensen zo weinig eigenwaarde hebben dat ze dit soort gedrag pikken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:24

Ik heb gekozen voor iets anders. Ik zou er wel wat van zeggen, maar ik weet niet of dat wel zo vriendelijk gaat zijn. Het zal meer iets in de trant zijn van goh prima dat jullie ruzie hebben, maar ik hoef daar niet van mee te genieten. Negeren kan ik ook goed, gewoon doen of ze er niet zijn. Of ze aanstaren vind ik ook altijd een fijne. Niks zeggen en alleen maar kijken. Maar ik voel me dan ook echt niet ongemakkelijk in zo'n situatie.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:28

TS, ik hoop dat je niet leert om dergelijk gedrag te negeren. Door er op in te gaan, laat je merken dat je dat gedrag niet oké vond. Je geeft hiermee een signaal af, zowel naar de man als de vrouw.

Ik vind het knap dat je er iets van hebt gezegd.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:38

Hier hetzelfde verhaal. Zelf regelmatig gehad dat mensen ermee gingen bemoeien tot aan een achtervolging van iemand die gezien had dat mijn ex iets gedaan had. Hierna werd het mij alleen maar kwalijker genomen.

Toch vind ik het goed wat je gedaan hebt. Ik was altijd blij dat mensen zich om me bekommerde.

Ik heb geen idee wat ik zelf zou doen.

Napie schreef:
Moeilijk. Ik weet niet goed hoe ik zou reageren. Ik heb zelf van mijn dertiende tot mijn twintigste in een soortgelijke relatie gezeten. Mijn ex schroomde niet om mij in het openbaar te vernederen, te kleineren en te mishandelen. Als daar andere mensen zich mee bemoeide dan kreeg ik alleen maar later meer problemen dus nam ik het voor hem op. Het is heel krom ik weet het. In een dergelijke situatie zou ik kunnen reageren met angst. Ik zou haar willen helpen maar weet ook dat ik dat niet kan. Maar zoals ik nu in het leven sta zou ik ook boos kunnen worden en ingrijpen. Ik heb echt geen idee wat het met mij zou doen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:47

Dimphyl schreef:

Herkenbaar.. met eerste vriendje enkele keren ook zo openbaar ruzie gehad incl. geweld. Zelfs een keer trok meneer aan de handrem terwijl ik 50 reed in de bebouwde kom. Ik auto jankend uitgerend, hij mij achteraan gerend en weer de auto ingegooid. Niemand die wat deed. Merk dat ik ook sneller geneigd ben dan mijn vriendinnen om mensen aan te spreken op zulke bizar gedrag. Omdat ik weet hoe alleen het kan zijn als je de kleinere partij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:03

Toen ik nog op de middelbare school zat, heb ik ook zoiets meegemaakt. (2 mensen op straat, 1 persoon was verbaal en lichamelijk agressief, en de ander stil/onderdanig)

Ik wist toen echt niet wat ik moest doen, dus de situatie genegeerd. Ik denk dat als ik weer zoiets meemaak, ik de politie bel om te overleggen wat te doen. Daarmee in het achterhoofd houdend dat het een huiselijk geweld situatie kan zijn, en dat het slachtoffer, wanneer de politie is geweest, nog harder 'gestraft' kan worden.

Op iemand afstappen doe ik alleen wanneer ik denk dat het voor mij veilig is. Tegen een 2 meter lange kleerkast van een vent met losse handjes kan ik niet op. En het is niet de bedoeling dat ik ook een slachtoffer wordt ;)
Als een persoon duidelijk gewond is, ga ik erheen als het voor mij veilig is. Als de persoon dermate gewond is, dan bel ik de ambu, en dan zal de politie ongetwijfeld meerijden op de melding.

Ik denk dat het bij mij echt situatie-afhankelijk is. Ook gekeken naar de hoeveelheid omstanders (bystander-effect)
Maar niets doen... Daar zal ik mij ongemakkelijker bij voelen dan bij ingrijpen. Al is het maar even aanspreken.