Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Heb jij de juiste keuze gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 16:46

Zal m zo invullen...

Ik ben nog alle dagen blij dat ik eigenwijs ben geweest, mijn hart en gevoel gevolgd heb en de melkveehouderij in ben gegaan.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:08

Ingevuld!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 17:28

Ook ingevuld. Momenteel zit ik in 5 havo, en mijn god ik heb werkelijk waar geen idee wat ik moet kiezen. Gelukkig heb ik een jaar extra (ik doe gespreid examen). Ik vind alles interessant en leuk, echt alles. De technische / medische richting lijkt me heel leuk, alleen ik heb geen natuurkunde of scheikunde of biologie. Ik wil graag ook nog een keer bij een politieopleiding open dag kijken, maar ik heb al zoveel zaterdagen verspild aan open dagen bezoeken dat ik een beetje gedemotiveerd ben om nog meer open dagen te bezoeken :+.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 23:31

Dankjewel allemaal! Ga zo door! We hebben al keiveel (uiteenlopende) reacties :D

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:35

Moet je ook literatuur hebben? Ik weet nog een heel goed boek over oa identiteit bij adolescenten, staat bij ons gewoon online (HUGO, bibliotheek van de HU) maar anders wil ik wel een keer screenshots of foto’s maken voor je. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding heet het volgens mij.

Ik ga m zo voor je invullen :)

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:23

theadora99 schreef:
Moet je ook literatuur hebben? Ik weet nog een heel goed boek over oa identiteit bij adolescenten, staat bij ons gewoon online (HUGO, bibliotheek van de HU) maar anders wil ik wel een keer screenshots of foto’s maken voor je. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding heet het volgens mij.

Ik ga m zo voor je invullen :)

Oh top! Ik stuur je even een pb! En bedankt voor het invullen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:45

Ik val buiten de doelgroep (28) maar heb de enquete toch ingevuld omdat ik enorm veel spijt heb van het vakkenpakket en de opleiding die ik heb gekozen door gebrek aan goede voorlichting en het voeren van een bepaald beleid op de middelbare school. :(

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:56

Frummels schreef:
Ik val buiten de doelgroep (28) maar heb de enquete toch ingevuld omdat ik enorm veel spijt heb van het vakkenpakket en de opleiding die ik heb gekozen door gebrek aan goede voorlichting en het voeren van een bepaald beleid op de middelbare school. :(

Dankjewel! Mocht je meer van je verhaal willen delen, graag! Zo niet ook oké:)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:28

Ik zal het proberen kort te houden, haha. :))

Ik wilde graag sterrenkunde of natuurkunde studeren en had zelf al bedacht dat ik daarvoor Natuur & Gezondheid of Natuur & Techniek moest kiezen als vakkenpakket. Helaas stond ik een 5 voor scheikunde, waardoor de leraren mij een negatief advies gaven voor die vakkenpakketten. Omdat ik topsport deed, had ik veel vrijstelling, waardoor bijvoorbeeld Cultuur & Maatschappij voor mij niet was toegestaan, omdat ik dan bijna geen vakken overhield.
Ik werd dus soort van "gedwongen" om Economie & Maatschappij te kiezen. Dat ik een 3 stond voor Economie maakte daarbij blijkbaar dan weer niet uit :+ (scheikunde en economie waren mijn enige twee lage cijfers). Daarna ben ik maar Rechten gaan studeren omdat ik geen een opleiding leuk vond die ik kon doen met mijn middelbare schoolvakken en Rechten klonk nog interessant. Uiteindelijk heb ik 3 jaar als juridisch adviseur gewerkt en was ik daarmee zo dood ongelukkig dat ik ook nog bijna een burnout had. Gelukkig heb ik op tijd aan de bel getrokken, ontslag genomen en een andere baan gezocht als Paralegal in een hele andere sector. Op zich zit ik hier prima, maar om nou te zeggen dat ik leuk werk doe: nee. Dit is een hele andere tak van de sport dan waar ik vroeger graag voor wilde gaan. En nu heb ik spijt dat ik niet doorgezet heb en er geen punt van heb gemaakt op school.

Tevens hebben wij 0 informatie gekregen op school over welke richting je uit kon met welk vakkenpakket. Of informatie over welk pakket je het beste kunt kiezen als je een bepaalde opleiding wilt doen. Of welke opleiding voor een bepaald vakgebied etc. Ik hoop dan ook echt dat het tegenwoordig beter geregeld is.

Momenteel ben ik me aan het oriënteren om mijzelf om te scholen, maar het aanbod deeltijd studies is relatief beperkt dus ik moet nog even goed onderzoek doen naar de mogelijkheden. :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:46

De enquete kan ik niet helemaal invullen, omdat ik inmiddels wél de juiste keuze heb gemaakt, maar misschien heb je wel wat aan mijn verhaal.

Ik ben begonnen op tweetalig vwo, omdat ik gek was op talen en vooral Engels. Na 3 jaar was het helaas toch beter dat ik naar havo ging, omdat wiskunde toch wel erg lastig was en het op mijn tenen lopen genoeg geweest was. Ik moest dus in havo 5 als 16-jarige gaan kiezen wat voor hbo-opleiding ik wilde gaan doen en vond dat knap lastig. European Studies leek me wel wat, want dat was lekker veel talen met een vleugje economie. Dit viel toch tegen en dus stopte ik daarmee. Het jaar erop ging ik tolk/vertaler doen. Deze opleiding vond ik heel leuk, maar was helaas moeilijker dan verwacht dus ik kreeg een negatief bsa. Ben gestopt toen ik hem aan zag komen en heb een baantje genomen op een soort van huiskamer (zorg dus). Vond dit zo leuk dat ik me in de laatste week van de vakantie heb ingeschreven voor mbo-verpleegkundige en ik zit hélemaal op mijn plekje nu! :D

Voor mij hielp het dus om een beetje te proeven van het beroep. Helaas is dat bij de meeste beroepen/studies niet mogelijk. SLB heb ik op de middelbare school meer dan genoeg gehad, maar wat heb je daar nou aan als 16-jarige. Op mijn laatste opleiding heb ik ook nog gesproken met een decaan, maar die liep alleen maar reclame te maken voor een opleiding die haar zelf heel leuk leek (sprak achteraf met andere leerlingen die met haar hadden gesproken en die hadden precies hetzelfde studieadvies gekregen).

Mijn vakkenpakket was trouwens C&M met economie, biologie, Frans, Duits en zonder wiskunde.