Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Giolli schreef:Lotus;
Iets moeten als je dementerend bent is echt not-done.Natuurlijk “moet” je slapen en eten en drinken etc etc. Maar dat kan heel anders gebracht worden als iemand dwingen. Het truukje zit hem in de manier waarop. En dat vind ik het leukste aan mijn baan.
Somatiek begeleid je mensen ook naar het einde. Vooral ‘veel’ met euthanasie. Daar is ook wel wat moois aan. Ik merk dat ik van het werk in de somatiek veel gestresster raak dan op PG. Daar kan ik echt mijn creativiteit kwijt en mijn ‘verzorgende’ eigenschappen. Ik voel dat hard lopen en bellen rennen (brandjes blussen) mij niet zo veel voldoening geeft als iemand die zijn slaapkamer nooit kan vinden en door een creatieve aanpassing wel (vaker).
byjou1983 schreef:Mijn opa had het en het was heel erg onwerkelijk, iemand zo te zien veranderen.
Inmiddels is hij helaas overleden, maar ik heb kort geleden het boek gelezen: Mam raakt kwijt.
Welllicht heb je daar iets aan.
Sterkte TS!
Jinte schreef:Hoe herkenbaar wat jij schrijft in je OP.
Mijn oma heeft alzheimer. Zit nu 1,5 jaar op de gesloten afdeling. Mijn opa is destijds vrijwillig met haar mee gegaan, maar hij is net vorige week maandag overleden, na 40 jaar Parkinson werd een longontsteking hem fataal. Parkinson is ook zo'n vreselijke ziekte.
Maar mn oma.. Het doet me vreselijk veel pijn en verdriet haar zo te zien. Ik woon verder weg maar probeer altijd minimaal 1 keer per maand langs te gaan.
Het begon thuis met kleine dingen vergeten, wat steeds erger werd. Tegelijkertijd met mn opa (zat 2 weken tussen) naar verzorgingstehuis gegaan. Eerst nog open afdeling, maar ze ging weglopen. Constant onrustig, dingen inpakken want ze ging verhuizen. Elke keer weer.
Vorig jaar had ze een flinke griep. Het herkennen werd steeds minder.
In maart vorig jaar heup gebroken, operatie. Revalideren ging niet meer. Ze wist niet meer hoe ze moest staan of maar iets met haar benen moest doen. Ze is nooit meer de oude geworden.
En nu? Nu is ze een leeg omhulsel van een mens. Een prachtig mens die ooit mijn oma was. Maar mijn oma? Die is er al heel lang niet meer. Zelfs tijdens het ziekbed van mijn opa, de man waarmee ze meer dan 60 jaar getrouwd was, herkende ze niet meer. En dat doet zo veel pijn om dat te zien.
De verzorging heb ik echt diep respect voor. Altijd als ik bij oma ben help ik met eten geven, of drinken. Ga met haar wandelen, neem nog een andere bewoner mee als dat gaat. Maar de enige voor wie ik het doe ben ik eigenlijk zelf. Want ze weet al héél lang niet meer wie ik ben.
Vroeger was mijn oma een heerlijk mens. Hartstikke fit, wandelde graag en was gek op haar kleinkinderen. Praatte altijd heel veel. Ze heeft inderdaad een periode gehad dat ze veel van vroeger herkende. Dan hadden we het over verhalen die ze vroeger toen ik kind was aan mij vertelde, want dat wist ze nog.
steefvicky schreef:Wij denken dat onze opa ook beginnend dementie heeft. Hij woont nog thuis met mijn oma en 8 paarden.
Ik ben benieuwd hoe bij jullie familie de diagnose officieel is gesteld. Zouden wij moeten aangeven dat hij ervoor naar een dokter moet (dit zal bijna onmogelijk zijn ivm zijn karakter) of afwachten tot hij echt alles niet meer kan?
beatje schreef:Mijn moeder is dement en zit in een verzorgingstehuis.Ze zit in een rolstoel.Ze is hier beland door crises opvang en ging thuis niet meer.Nadat ze in de tuin had staan gillen totaal in paniek hebben ze haar opgevangen in het tehuis.Tot dan had mijn vader voor haar gezorgd maar die is 85 en heeft een hersenbloeding gehad dus het ging niet meer.Zelf woon ik 300km verder op en rij 1x pw heen en weer.Ik neem dan de honden mee wat erg gewaardeerd word in het huis.Je ziet mensen helemaal opleven doordat ze kunnen aaien.Ik heb een kleintje wat van schoot na schoot gaat.
Mijn moeder hoe dement ook herkent wel de honden...Heel bizar.
het is een rotziekte,iemand is er nog wel maar je bent ze kwijt.Mijn vader heeft het er ook erg moeilijk mee.
lieveli schreef:Dit is mijn oom. https://www.npo.nl/hollandse-zaken/23-0 ... AX_1418154
Ik vind het zó verdrietig voor mijn neef en nichtje. Inmiddels gaat het nu heel snel, weinig meer om positief over te zijn.
zacharyhill schreef:Het heeft mijn moeder wel veel verdriet gedaan zeker toen mijn oma haar niet meer als haar dochter zag. Uit zelfbescherming kroop ik ook vaker in de rol van verzorgende dit was immers mijn werk ook. Ik kon de zorg ook makkelijk overnemen als ik op bezoek was, bracht oma naar de wc, gaf haar eten en deed haar douchen als ze incontinent was. Mijn moeder moest vaak op iemand wachten als ze hulp nodig had.
F_inley schreef:beatje schreef:Mijn moeder is dement en zit in een verzorgingstehuis.Ze zit in een rolstoel.Ze is hier beland door crises opvang en ging thuis niet meer.Nadat ze in de tuin had staan gillen totaal in paniek hebben ze haar opgevangen in het tehuis.Tot dan had mijn vader voor haar gezorgd maar die is 85 en heeft een hersenbloeding gehad dus het ging niet meer.Zelf woon ik 300km verder op en rij 1x pw heen en weer.Ik neem dan de honden mee wat erg gewaardeerd word in het huis.Je ziet mensen helemaal opleven doordat ze kunnen aaien.Ik heb een kleintje wat van schoot na schoot gaat.
Mijn moeder hoe dement ook herkent wel de honden...Heel bizar.
het is een rotziekte,iemand is er nog wel maar je bent ze kwijt.Mijn vader heeft het er ook erg moeilijk mee.
Respect dat je elke week zover rijd! Als ik bij mijn oma zie hoeveel mensen er geen bezoek krijgen vreselijk mijn oma heeft 1 vriendin die komt nog maandelijks op bezoek al heeft ze geen idee meer wie het is. Bij mijn oma komt elke maand de kinderboerderij met konijnen, kippen, honden ect langs de bewonerd vinden dat geweldig lekker aaien en kroelen je ziet dat je zo vaak wel contact krijgt idd. Ergens ben ik wel blij dat mijn opa dit bespaard is gebleven om zijn vrouw zo te zien. Hij kon er ook geen vrede mee hebben wat er gebeurde en hoe ze veranderde
. Ik heb hulp moeten halen om haar te helpen. Ze was wel heel blij dat ik haar achter kleinkind nog langs had gebracht, ze heeft er een week over gesproken tegen alle bewoners daar
. Mijn neefje (haar andere achter kleinkind) was ze wel vergeten. Een week na mijn laatste bezoek is ze overleden aan COPD.