Verschillende gelovenovertuigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:32

Ik ben agnost; ik geloof in principe niet in een god, maar kan niet ontkennen dat de mogelijkheid bestaat dat er wel een hogere macht is.

Ik ben heel vrij opgevoed. Mijn ouders zijn beide atheïst (zij zijn katholiek en christelijk opgevoed) maar hebben me altijd verteld dat zij het ook niet zeker wisten en dat het ze niet uitmaakte welke invulling ik aan "het geloof" zou geven. Ik ben best veel bezig geweest met geloof toen ik wat jonger was.
Alszijnde oriëntatie heeft mijn moeder me wel meegenomen naar verschillende gebedshuizen (rooms-katholieke, christelijke, jehova en baptisten kerken, een synagoge en een moskee) verschillende paasvieringen en kerstmissen meegemaakt. Ook eens voor de "lol" meegeweest naar de ramadam viering van een schoolvriendinnetje.
Ook heb ik een keer op vakantie een paar week opgetrokken met een mormoons meisje en dito familie.
Ik heb daarnaast 5 jaar op een christelijke middelbare school gezeten, inclusief bijbelleer.
Na een paar jaar besloten dat ik niet kan/wil geloven in een god die zoveel ellende laat gebeuren.
Toch kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat er geen intelligente maker is. Mocht dat onverhoopt zo zijn, denk ik echter niet dat hij/zij/het aan inmenging doet, en het aanbidden van deze maker dus per definitie zinloos is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:38

Leuke vragen...!
Nou de antwoorden nog...
sandorra schreef:
Welk geloof hebben jullie en waarom... Komt het omdat je zo opgevoed bent en dus je ouders je daarin hebben meegenomen of omdat je partner/vriend geloofd etc.....

Tja - hoe heet mijn geloof...
Ik ben een religieus mens. In mijn eerste studiejaar ben ik tegen een oecumenische gemeente aangelopen 'en ik was meteen verliefd'.
Ik ben dus een soort van oecumenische protestant.
Citaat:
zijn er bepaalde regels waar je je aan moet houden.
( bv moslim geen varkensvlees, moet halal zijn etc)

...hmm, nee.
Nu ja: het christendom kent het zogeheten 'dubbelgebod': God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. "Moeilijk genoeg", maar tegelijkertijd ook makkelijk en fijn. In sommige zaken kan ik erg principieel zijn (geen rente op spaargeld, ik beleg dus in windmolenparken op zee) maar regels volgen is nadrukkelijk niet de kern, maar liefde.

Verder ben ik wel geboren vegetariër (dat is dan wel geen keuze, maar wel een praktische invulling van liefde - als niet tegenover dieren, dan wel tegenover de uitgebuite boeren in de derde (rangs gemaakte) wereld en het Amazonewoud...).
Citaat:
Het lijkt mij fijn om te horen hoe het is en of je je op latere leeftijd kan aansluiten bij een kerk oid...

Kun je bv eens een dienst/ mis bijwonen om het te ervaren of is dat heel raar?

Joden zijn helaas een vervolgde minderheid, maar voor vrijwel alle kerken geldt dat je gewoon welkom bent bij de dienst. Vooraf aanmelden oid hoeft niet: klokgebeier, open deur - simpel.
En natuurlijk kun je je als het bevalt aansluiten. De Doopsgezinden doen in principe ook niet anders. (Wat ik een uitstekend idee vind: je kiest als volwassene zelf.)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:43

Mijn ouders hebben mij christelijk opgevoed. Sinds een halfjaar vinden zij mij oud genoeg dat ik zelf mocht bepalen of ik wel of niet meega naar de kerk (evangelisch). Sindsdien slaap ik mooi uit op zondagochtend.
Ik ben nooit gedoopt, wel opgedragen. Mijn ouders laten mij geheel vrij in wat ik wel en niet wil geloven (afgezien van die jaren mee naar de kerk moeten / de jeugd/tieners bezoeken, wat overigens heel leuk was). We hebben af en toe ook zeker interessante discussies over het geloof.

Ik weet zeker dat er wel iets van een God bestaat, maar hoe en wat ben ik nog niet over uit. Ik bid wel eens en dat geeft me zeker rust. Of het ook echt gehoord wordt door iemand weet ik niet maar ergens zegt mijn gevoel van wel. Het hele dingetje van naar de kerk gaan, zingen, regeltjes en alles trekt me gewoon niet, tenminste nu niet. Kan zijn dat ik daar over 5 jaar heel anders over denk, maar dat zie ik dan wel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:52

sandorra schreef:
Hoi allemaal

Ik heb een vraag....
Welk geloof hebben jullie en waarom....Komt het omdat je zo opgevoed bent en dus je ouders je daarin hebben meegenomen of omdat je partner/vriend geloofd etc.....

zijn er bepaalde regels waar je je aan moet houden.
( bv moslim geen varkensvlees, moet halal zijn etc)

Het is gewoon puur uit nieuwschierigheid.... laatste maanden ben ik nogal nieuwschierig geworden naar verschillende geloofsovertuigingen.

Ik ben zelf niet ‘kerkelijk opgevoed’ ( wel op christelijke school gezeten inclusief bijbel-les etc)

Het lijkt mij fijn om te horen hoe het is en of je je op latere leeftijd kan aansluiten bij een kerk oid...

Kun je bv eens een dienst/ mis bijwonen om het te ervaren of is dat heel raar?

a) Je kan gewoon een dienst bijwonen mocht je willen. Eventueel kun je van tevoren de koster/diaken/iets-in-die-trant even bellen wat gebruikelijk is in die bepaalde gemeente.

Er bestaat ook nog zoiets als een Alphacursus, mocht je geïnteresseerd zijn in het christelijke geloof :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:02

Ik ben gereformeerd.
Zo ben ik opgevoed en jaren geleden heb ik zelf bewust gekozen voor het geloof. Mijn man en ik zijn lid van De Gereformeerde Kerk.

Regels. We houden ons aan de bijbel die leven wij zo goed mogelijk na. Daar horen idd best wat regels bij maar zo zie ik het niet. Ik wil graag uit dankbaarheid voor God leven zoals Hij dat van mij vraagt. En daarom voelt het niet als regels (regels klinken zo enorm negatief)

Wij hebben 3 kinderen die wij opvoeden in geloof. Wat voor ons niet meer dan logisch is. Krijg vaak te horen dat ik mijn kinderen verplicht te geloven. Maar ik geef hun mee wat voor ons heel belangrijk is. Dat doet elke ouder. Een niet gelovige ouder voed zijn kind ook niet gelovig op. Natuurlijk zijn de kinderen vrij om te kiezen al zou ik het heel fijn vinden als hun ook gaan geloven. Geloof is echt alles voor ons. Alles draait om het geloof wat voor ons niet meer dan normaal is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:10

...en 'bijbel' betekent bibliotheek.

Sommige onderdelen van de bieb zijn idd gericht op 'hoe je goed zou kunnen leven', andere delen gaan over verhalen in allerlei soorten, poëzie, etc etc.

En tja, waarom ben ik 'roomser dan de paus' als het om eten gaat (vegetarisch), zeer principeel als het om geld en rente gaat en tamelijk laks als het gaat over pauzeren op shabbes/zondag...?
(Het zal wel mijn persoonlijke voorkeur zijn, maar hoe je dat dan weer kiest, aanvoelt etc etc. "Iedere ketter heeft zijn letter", in de bibliotheek die de bijbel is, staan veel verschillende 'smaken'.)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:11

Ik ben bekeerd naar de islam sinds 27 mei 2017. :)

Waarom? Voor mij is dit de waarheid en het geloof geeft veel antwoord op vragen en geeft houvast en rust voor mij.

Janneke2

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:13

Gefeliciteerd...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:13

Ik ben aanhanger van het Shinto, ben nog zoekende het deel van mijn dagelijks leven te maken. Heb wel een klein tempeltje thuis staan :)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:24

Janneke2 schreef:
Gefeliciteerd...!

? :?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:28

Mies schreef:
Janneke2 schreef:
Gefeliciteerd...!

? :?

Ik vind dat de combinatie van: op zoek gaan,
stappen zetten en
op gegeven moment daar ook consequenties aan verbinden
...dat dat dus een felicitatie ruimschoots waard is.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:30

Janneke2 schreef:
Ik vind dat de combinatie van: op zoek gaan,
stappen zetten en
op gegeven moment daar ook consequenties aan verbinden
...dat dat dus een felicitatie ruimschoots waard is.

Ah oke zo.. :P Dankjewel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:42

Haha ik zat al naar het cadeautje bij een naam te zoeken :')

Je rust ergens in vinden is veel waard.
Mijn rust heb ik gevonden door religie de deur uit te doen. Neemt echter niet weg dat ik ook weet hoe belangrijk het juist voor anderen is.
Vind het ook belangrijk om dat in z‘n waarde te laten, zelfs als je de logica niet ziet. Als iemand echt met hart en ziel geloofd dat de aarde 1000 jaar oud is dan doet diegene daar verder immers niemand kwaad mee. Waarom zou mijn mening meer waard zijn wat dat betreft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-03-18 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:59

Ikben katholiek opgevoed. Maar de pastoor in ons dorp was erg vrij en open en soepel. Deed niet aan preken en zo ook. School was katholieke school maar deden er weinig aan. Vwo was katholiek maar de godsdienstlessen werden gegeven door een grieks orthodoxe priester.

Doe er weinig tot niks aan maar steek wel een kaarsje aan als ik ergens in een kerk of kapel kom. Kom eigenlijk alleen nog bij een mis of dienst bij rouw en trouw.

Als ik een geloof zou moeten kiezen zou het een mix van katholiek/boedisme/wicca zijn denk ik. Doe goed voor aarde dier en mens. Wees eerlijk help waar nodig en deel

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 00:53

Mies schreef:

Waarom? Voor mij is dit de waarheid en het geloof geeft veel antwoord op vragen en geeft houvast en rust voor mij.

Hier ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Hoe interpreteer jij het islamitisch geloof, heb je een iets betere uitleg waarom je hier voor gekozen hebt?
Ik heb mij er verder niet in verdiept hoor, maar als ik om mij heen kijk vind ik dit geloof veel negativiteit uitstralen, dat mensen zichzelf (en andere daarbij) opblazen in de naam van.. De vreselijke dingen die islamitische mannen doen met vrouwen en hoe weinig dingen vrouwen mogen. Hoe weinig mensen in dit geloof in zijn algemeen mogen vind ik al heel erg.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik mensen met dit geloof ook echt vermijd, ik zou niet bij zulk soort mensen willen horen, uit schaamte voor wat sommige doen, maar ook omdat ik mij er niet veilig bij voel. De meerderheid zal vast niks doen hoor, maar gevoelsmatig klopt er gewoon iets niet.

Draag je dan trouwens ook een hoofddoek? Of doe je andere speciale dingen voor de islam?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 01:08

Dani199764 schreef:
Mies schreef:

Hier ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Hoe interpreteer jij het islamitisch geloof, heb je een iets betere uitleg waarom je hier voor gekozen hebt?
Ik heb mij er verder niet in verdiept hoor, maar als ik om mij heen kijk vind ik dit geloof veel negativiteit uitstralen, dat mensen zichzelf (en andere daarbij) opblazen in de naam van.. De vreselijke dingen die islamitische mannen doen met vrouwen en hoe weinig dingen vrouwen mogen. Hoe weinig mensen in dit geloof in zijn algemeen mogen vind ik al heel erg.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik mensen met dit geloof ook echt vermijd, ik zou niet bij zulk soort mensen willen horen, uit schaamte voor wat sommige doen, maar ook omdat ik mij er niet veilig bij voel. De meerderheid zal vast niks doen hoor, maar gevoelsmatig klopt er gewoon iets niet.

Draag je dan trouwens ook een hoofddoek? Of doe je andere speciale dingen voor de islam?

Ik vind dit van de meeste mensen zo raar dat iedereen zo negatief kijkt naar moslims. Opblazen en die aanslagen hebben niks de maken met religie, dat is ook geen islam.

Er zijn zoveel problemen binnen het christelijk geloof, pedofilie, en hoeveel oorlogen wel niet gestart zijn uit de naam van God, hoeveel moordenaars hier zich wel niet achter schuilen. De kerk heeft veel dingen in de doofpot gestopt.

Ik val hier niemand aan, maar vind het wel hypocriet dat er zulke nadelen worden gezien in moslims, maar dit niet wordt gezien bij de kerk.

Zelf geloof ik in niks, de enige godsdienst die ik ooit heb gehad was alleen maar christelijk en iets met een huisje wat je moest zoeken :').

Ik ben er niet voor en niet tegen, zolang je niemand schaad of iemand alleen veroordeeld op levenswijze of keuzes heb ik er geen problemen mee.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:01

Dani199764 schreef:
Mies schreef:

Misschien zou je je eens moeten verdiepen voordat je zulke uitspraken doet, je dit soort mensen vermijd en je je ervoor schaamt 8)7

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:12

Ik ben ook christelijk opgevoed, gingen naar een hervormde kerk.

Mijn ouders hebben mij nu wel beetje de keuze gegeven of ik wel niet na de kerk ga.

Eerlijk nee, ik ga niet meer. Maar dat is meer omdat ik niet altijd eens ben met de gang van zaken binnen de kerk, misschien ben ik nog niet de juiste gemeente tegen gekomen.

Daarnaast ga ik wel naar charechesatie. Een groep jongeren komt dan bijeen en praten we over bepaalde dingen die met geloof te maken heeft. Dat vind ik persoonlijk erg leuk, zo kun je disscuseren.

Ik geloof dus zeker wel! Alleen ja de kerk houd me soms tegen op sommige punten..

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:53

Ik snap de vraag van Dani ergens wel en hoewel misschien niet handig geformuleerd denk ik niet dat het aanvallend bedoeld was. Ik ben namelijk ook best nieuwsgierig, ik heb zelf en in mijn vriendenkring niemand die islamitisch is alleen op mijn stageschool heel veel. Ik ben ook altidj heel nieuwsgierig.

Ik denk ook dat islam veel meer in een kwaad daglicht staat omdat christelijke/overige geloven niet zo groots en negatief in het nieuws komen. Kijk maar naar de KKK, is ook christelijk maar niemand die alle christenen gaat haten om wat zij doen. Dit komt ook veel minder in het nieuws heb ik het idee.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:04

Ik geloof in mezelf en verder helemaal niks *D

Mijn ouders zijn Katholiek opgevoed en zelf heb ik op een katholieke basisschool gezeten, omdat dat net zo uitkwam. Mijn ouders zijn zelf niet praktiserend en vinden het ook belangrijk dat ik hierin mijn eigen keuze maakt. Ik ben daarom als kind niet gedoopt, gelukkig.

Geloof, in welke vorm dan ook voelt voor mij als het opgelegd krijgen van extra ristricties. Ook vind ik dat geloof te vaak gebruikt en geïntrepeteerd wordt door mensen om te segregeren, ofwel wij zijn beter/ anders dan zij en zien hun daarom niet als gelijkwaardig. Met alle gevolgen van dien.

Dit terwijl verschillende geloofsovertuigingen in essentie juist het tegenovergestelde willen bereiken.

Ik zie geloof niet meer als een stel spelregels die beschreven staan en die door iedereen anders geïntrepeteerd worden.

Ik leef volgens het principe. Behandel een ander altijd zoals je zelf behandeld wil worden. Meer dan dat heb je niet echt nodig in mijn ogen om prettig samen te kunnen leven met anderen.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:18

stitchlover schreef:
Ook vind ik dat geloof te vaak gebruikt en geïntrepeteerd wordt door mensen om te segregeren, ofwel wij zijn beter/ anders dan zij en zien hun daarom niet als gelijkwaardig.

Dit geldt voor atheïsten net zo. Zij denken ook de waarheid te weten en dat zij beter zijn dan die gelovigen 'die in een sprookjesboek geloven'.

Lees de reacties hier in dit topic maar eens van de atheïsten...zitten weinig onbevooroordeelde reacties bij hoor :roll: En dat terwijl ts niet eens vroeg naar waarom atheïsten niet geloven, maar over hoe je op latere leeftijd op zoek kunt gaan en nog bij de kerk kunt aansluiten. Maar atheïsten willen graag laten weten waarom zij niet geloven en hun mening verkondigen (prediken :o ). Prima, maar daarmee doen ze niet veel anders dan de groep gelovigen die hun mening te pas en te onpas verkondigen. Je kan geen topic over geloof starten of de atheïsten mengen zich er in met hun idee van de waarheid, maar als gelovigen hetzelfde zouden doen worden ze weggezet als extremisten die een ander hun geloof door de strot proberen te duwen.

Ik ben christen, maar ik begin nooit en te nimmer de discussie met een atheïst. Ik vind het prima als jij niet wil geloven, jouw keuze. Maar 8/10 atheïsten beginnen wél de discussie met mij. En zij denken serieus dat dat anders is... :Y) terwijl dat ook niets anders is dan hun geloof (namelijk hun geloof dat er geen hogere macht bestaat) aan mij proberen op te dringen, en mij proberen te overtuigen. :roll:

Als ik een atheïst zou vertellen wat volgens mij allemaal niet klopt aan zijn manier van leven dan dring ik mijn geloof op.
Als een atheïst mij vertelt wat er mis is met mijn manier van leven (waarbij vaak alle geloven en alle gelovigen op één hoop gegooid worden) (en ja, dat gebeurt in grote schaal) dan is dat vrijheid van meningsuiting en doodnormaal.

Echt, atheïsten verschillen niet zoveel van gelovigen als ze zouden willen, hoor :Y)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:48

Jans schreef:
Ik ben aanhanger van het Shinto, ben nog zoekende het deel van mijn dagelijks leven te maken. Heb wel een klein tempeltje thuis staan :)

Ik ben zelf niet echt bekend met Shinto, behalve dat het volgens mij Japans is? Ik ben wel benieuwd wat dat een beetje inhoud eigenlijk, dus als je het niet erg vind zou ik het wel interessant vinden als je er iets over verteld :D

Zelf ben ik protestants opgevoed maar op dit moment weet ik niet echt of en waar ik in geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:07

Shinto is inderdaad de traditionele religie van Japan. Binnen het shinto vereren we Kami, zogenaamde natuurgeesten. In Japan zijn er ontzettend veel kleine tempels (Shrines, herkenbaar door de torii poorten) waar je je eer kan brengen. De geesten kunnen klein zijn (heel plaatselijk, bijvoorbeeld een oude boom) of juist groot: zo is de zon bijvoorbeeld ook een Kami: Amaterasu, de zonnegodin.

Wat mij heel erg aanspreekt aan het Shintoisme is dat het heel erg begaan is met de natuur. En dat het eigenlijk heel open is (openbare shrines) maar ook heel klein te houden is (eigen tempel thuis). In Nederland ben je bijna gedwongen heel klein te werken, ik heb dan ook mijn eigen tempel staan vanuit Japan.

Zelf breng ik met name mijn respect aan Kannon, Kami van vergeving samen met Maneki-Neko voor geluk. Inari Okami, voor rijst (en eten). En Billiken, voor hoe het leven had moeten zijn. Echter in Japan ga ik wel vaak bij meerdere shrines langs.

Thuis is mijn tempel gericht op Inari Okami. Vruchtbaarheid en rijst (eten). Het mooie van Shinto is dat er geen verplichting aan hangt, je kan gaan wanneer je zelf wil. Ik was mijn handen (in een tempel doe je dit door water over je handen te gieten vanuit een bron op de tempelvloeren), trek de aandacht bij het altaar door tweemaal in mijn handen te klappen of een bel te gebruiken, sta in mijn hoofd stil bij wat ik vraag en bedank met een klein offer, vaak een muntje welke in een speciaal bakje gaat bij mijn shrine.

Ik zou uiteindelijk wel voor langere tijd naar Japan toe willen. Niet alleen vanwege het Shinto maar ook omdat ik het een fantastisch land vind waar ik mij heel erg thuis voelde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:23

Just for fun of hoe zeg je dat.
Laat ik deze woorden, gericht aan een moslima, nou eens op mijzelf als christen betrekken - zoveel verschillen zijn er tenslotte niet.
Citaat:
Ik heb mij er verder niet in verdiept hoor, maar als ik om mij heen kijk vind ik dit geloof veel negativiteit uitstralen, dat mensen zichzelf (en andere daarbij) opblazen in de naam van..

Tja - de sloten, rivieren bloed die het christendom heeft vergoten, ik vind het verschrikkelijk. En dat gaat niet alleen over de middeleeuwse midaden van het christendom zoals de volkerenmoord in Zuid Frankrijk en de kruistochten. Of de heksenverbrandingen een beetje later. De kerk die Hitler vrolijk steunde (ik kan flauw doen en zeggen 'dat het de lutherse kerk was 'niet de mijne, hoor!'), links en vooral politiek rechts wapens zegende en geweld goedkeurde.
Daar komt inmiddels wel beweging in - maar daar hebben we dus een millennium op moeten wachten.

Dus je hebt beslist een punt: als het om geweld gaat zijn de meeste christenen geen vrolijk makend geloof.
Citaat:
De vreselijke dingen die christelijke mannen doen met vrouwen en hoe weinig dingen vrouwen mogen. Hoe weinig mensen in dit geloof in zijn algemeen mogen vind ik al heel erg.

Tja - dat is nou een andere 'zondeval van het christendom': niet alleen qua geweld maar ook qua feminisme word je niet vrolijk van de geschiedenis. Eerst is er Jezus die doorgaans geweld afwijst en gelijkwaardig met vrouwen omgaat, twee eeuwen later is dat allemaal herschreven en bijna uitgewist.

En uiteraard: de leukere dingen komen bij de mannen terecht, opeens geldt 'dat vrouwen moeten zwijgen', hun haar moeten bedekken en wat al niet.
Citaat:

Draag je dan trouwens ook een hoofddoek? Of doe je andere speciale dingen voor je geloof ?

De club waar ik verliefd op werd en ben, doet het dus lekker anders. Veel van onze oudere mannen hebben dienst geweigerd, een paar hebben als 'totaalweigeraar' in de gevangenis gezeten. (Waar iemand prompt Russisch ging leren - en driekwart van de tijd met 'die andere jongens, die bakken problemen hebben' praatte.)
Niemand bij ons 'gaat gedekt ter kerke', zoals 2 dorpen verderop nog wel gebeurt. Uiteraard hebben we regelmatig een vrouwelijke dominee.

En persoonlijk kan ik ook niet erg goed met 'de zware broeders' van 2 dorpen verderop uit de voeten. De meerderheid van hen is zeer gewetensvol trouw aan zaken waar ik weinig van moet hebben - en binnen gesloten gemeenschappen (zo leert de trieste ervaring) kunnen de gekste dingen gebeuren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:46

Ik ben heel christelijk opgevoed, vader kerkrentmeester, oom dominee etc. Je kan je dus voorstellen dat elke zondag een strijd was. Want ik moest mee naar de kerk... Dit wilde ik niet omdat ik al heel jong wist dat er geen god was. En dat het iets is wat eigenlijk een politiek iets was om mensen rustig te houden. Een paar duizend jaar geleden. (mijn mening) Wat er dus voor gezorgd heeft dat ik een enorme afkeer heb tegen alles wat met religieuze verplichtingen te maken heeft. Beetje jammer maar de afkeer wordt wel steeds minder. :) Maar gelovig zal ik nooit worden.