RoyceMack schreef:'in mijn tijd' op de havo... Konden we examens die we met een voldoende hadden afgesloten, gewoon laten staan. Dit had even een slag om de arm want via de docent van filosofie (dat volgde ik toen) hoorde ik dat er een speciale regeling was waar veel leerlingen niets van wisten als je blijft zitten. Ik ben vervolgens naar de coordinator gegaan en die gaf aan dat dat kon als ik handtekeningen van al mijn docenten zou krijgen. 11/15 docenten was niet op de hoogte van de regeling dus het had wat voet in aarde. Uiteindelijk mocht ik al mijn voldoendes laten staan wat me gewoon heel veel tijd scheelde. Ik moest uiteindelijk wel eindexamen doen enzo maar dit zorgde er wel voor dat ik tqee jaar duits en wiskunde a in 1 jaar heb gehaald. Dit zorgde ervoor dat ik kon overstappen van wiskunde b naar a. En dat gaf me een voldoende.
Uiteindelijk heb ik alles gehaald op natuurkunde na. Uiteindelijk blijkt nu dat ik nooit natuurkunde aan had moeten houden maar toen wilde ik nog chirurg worden dus was dat gewoon een verplicht vak. Ik ben na de havo, vwo gaan doen en kreeg voor de derde keer dezelfde ibfo. Dat vond ik te ver gaan en ben gestopt en ben na een tussenjaar gaan studeren op het HBO en geen seconde spijt gehad.
Ik denk dat je er goed aan doet om een andere manier van leren te zoeken zodat je dit jaar haalt. Je bent letterlijk een half jaartje verwijderd van je diploma en het hbo. Dus ik zou doorgaan.. Wat als het je wel lukt? Scheelt je even 4 jaar van je leven om op hetzelfde nivo te komen.
Tegenwoordig is dat inderdaad mogelijk op het VAVO. Je laat de vakken staan die je met een voldoende hebt afgesloten en haalt de rest in de vorm van deelcertificaten op het volwassenenonderwijs ('s avonds dus meer vrije tijd om bv te werken). Het nadeel is wel dat je meer zelf moet doen, maar als het om 1 of 2 vakken gaat heb je uiteindelijk alsnog veel en veel meer tijd over om je daarop te focussen. Voor de VAVO moet je wel 18 zijn, maar ik denk dat het voor jou zeker een goede optie is TS