eindigen zonder diploma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 23:42

Lithya schreef:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zo zou je bijvoorbeeld via assistente ook door kunnen leren voor preventie-assistente of dan door voor mondhygiëniste. Er zijn er zelfs die dan nog tandheelkunde gaan doen.

ja dit overweeg ik ook zeker maar wat ik al eerder vermeldde is dat je niet onbeperkt mag selecteren voor mondzorgkunde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:07

lienieminie schreef:
Anoniem schreef:
Kan het probleem liggen in het feit dat je hard studeert maar verkeerd studeert ? Heeft iemand al eens gekeken hoe jouw leerstrategieen zijn en of die overeenkomen met hoe ze moeten zijn. De zorgcoordinator bij jou op school zou je daarin moeten kunnen helpen.
Komen de problemen omdat je misschien inzicht mist, iets wat je op de havo veel sterker moet hebben dan op het vmbo ?
Daarnaast gaat je zelfvertrouwen er natuurlijk ook niet op vooruit in dit geval.
Het enige advies wat ik je zou kunnen geven is: als je er alles aan gedaan hebt en het is niet gelukt, dan is dat niet het einde van de wereld. Je kunt sowieso toegelaten worden tot het mbo. Let wel op dat je je ingeschreven moet hebben voor 1 april en dat er voor sommige opleidingen maar een bepaald aantal leerlingen aangenomen wordt.
Via het mbo kun je nog verder studeren. Maar als ik het zo lees verdien je het wel om eens even op adem te komen.
Verlies de moed niet, ga gewoon naar je examen en vanuit de uitslag ga je verder. En sommige leraren verdienen het niet om voor de klas te staan. Trek je er niets van aan ( proberen ) het zegt meer over de leraar dan over jou.
En vooral heel veel examens oefenen. Gewoon op internet te vinden eventueel samen met een vriendin zodat jullie elkaar kunnen wijzen op wat er niet goed gaat.
Ik wens je alle succes van de wereld

het nadeel is een beetje omdat ik doublant ben heb ik heel erg veel opdrachten en examens en oefeningen etc vorig jaar al gemaakt waardoor ik of het antwoord of de berekening etc nog weet ik betwijfel of je er nog veel van leert als je dit dan opnieuw maakt?

Het voornaamste is denk ik ( maar ik zit niet in het onderwijs ) dat je foutloos op kunt schrijven wat men verwacht van je.
Ik heb geen barst verstand van wiskunde bijvoorbeeld maar ben nu met mijn zoon aan het oefenen met wiskunde. ( makkelijk hij denkt en ik heb de antwoorden van de examens ).
Wat ik daarin merk is dat er veel punten zijn te verdienen met het opschrijven van de juiste formules en de juiste berekeningen.
Ik ben het met je eens dat er eigenlijk te weinig examens voor handen zijn om dit twee jaar te kunnen oefenen.
Maar scoor je nu ook 100% als je deze examens maakt. Zo niet kijk dan waar je zwakke punten hierin zitten. Zo kun je misschien toch nog iets eruit halen wat leerzaam is voor je.
Misschien ook eens oefenen met examens van een lager niveau. Zelfde stof ( denk ik, hoop ik ), maar wel nieuw.
En daarna kijken wat je kunt op vwo niveau.
Nogmaals ik roep maar iets hoor. Het is in de oertijd dat ik examen gedaan heb.

theadora99

Re: eindigen zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:29

Waar woon je? Mag ook evt in PB. Ik doe lerarenopleiding (wiskunde) en als je in de buurt woont wil ik (als je dit ziet zitten) wel een keertje samen gaan zitten. Ben natuurlijk nog niet officieel bevoegd, geef wel bijles en heb zelf vroeger veel moeite gehad (oa faalangst ook). Als je te ver weg woont wil ik ook best een keer bellen of mailen of wat dan ook, ook als je vragen hebt of iets niet snapt.

Ik weet niet of ik iets voor je kan betekenen maar indien wel, stuur maar een PB. Ik heb ook wel ideeen die misschien zouden kunnen helpen, dingen waar het misschien door zou kunnen komen maar ik ga hier geen dingen zomaar roepen, ik kan er ook compleet naast zitten namelijk. En vragen mag je altijd stellen, vooral over wiskunde en scheikunde, natuurkunde was wel ietsje minder (ik vond t oersaai) maar kan ik zeker ook wel mee helpen. Het is een aanbod, je mag zelf weten of je er gebruik van maakt :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 02:05

'in mijn tijd' op de havo... Konden we examens die we met een voldoende hadden afgesloten, gewoon laten staan. Dit had even een slag om de arm want via de docent van filosofie (dat volgde ik toen) hoorde ik dat er een speciale regeling was waar veel leerlingen niets van wisten als je blijft zitten. Ik ben vervolgens naar de coordinator gegaan en die gaf aan dat dat kon als ik handtekeningen van al mijn docenten zou krijgen. 11/15 docenten was niet op de hoogte van de regeling dus het had wat voet in aarde. Uiteindelijk mocht ik al mijn voldoendes laten staan wat me gewoon heel veel tijd scheelde. Ik moest uiteindelijk wel eindexamen doen enzo maar dit zorgde er wel voor dat ik tqee jaar duits en wiskunde a in 1 jaar heb gehaald. Dit zorgde ervoor dat ik kon overstappen van wiskunde b naar a. En dat gaf me een voldoende.
Uiteindelijk heb ik alles gehaald op natuurkunde na. Uiteindelijk blijkt nu dat ik nooit natuurkunde aan had moeten houden maar toen wilde ik nog chirurg worden dus was dat gewoon een verplicht vak. Ik ben na de havo, vwo gaan doen en kreeg voor de derde keer dezelfde ibfo. Dat vond ik te ver gaan en ben gestopt en ben na een tussenjaar gaan studeren op het HBO en geen seconde spijt gehad.

Ik denk dat je er goed aan doet om een andere manier van leren te zoeken zodat je dit jaar haalt. Je bent letterlijk een half jaartje verwijderd van je diploma en het hbo. Dus ik zou doorgaan.. Wat als het je wel lukt? Scheelt je even 4 jaar van je leven om op hetzelfde nivo te komen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 02:19

Kleine tip: Als je door je havo eindexamen oefeningen heen bent, probeer VWO eens. Vaak komen deze namelijk qua stof overeen en is vooral de puntentelling bij vwo strenger. En het gaat dan bij jou toch om het oefenen. En mocht je toch termen tegen komen dat je denkt 'huh???', dan gewoon overslaan :P

Ook ik zou nog even doorbikkelen hoor. Ik vond mijn eindexamens flink meevallen, en je staat echt niet zo slecht dat er geen hoop meer is.

Anders inderdaad een gap year in het buitenland en daarna de 21+ toets doen aan het HBO?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 02:34

Ik zou niet teveel denken dat je straks al oud bent etc.

Zelf ben ik van vwo, naar havo, naar mavo gegaan en uiteindelijk geen diploma behaald. Daarna nog diverse dingen begonnen, maar als je op het vwo bent begonnen, is het best lastig om begrip van de omgeving te krijgen en dat werkte bij mij demotiverend.
Op een gegeven moment wilde ik echt serieus aan een opleiding beginnen, maar dacht ook; dan moet ik nog zoveel jaren, ik kom bij hele jonge kinderen in de klas en ik ben al oud als ik klaar ben.

Daar heb ik dus echt eeuwig spijt van, want je bent nooit te oud. Nu ben ik 43 en zelfs als ik nu nog jaren ga studeren, kan ik daar nog vele jaren plezier van hebben.

Onze zoon is 20 en van vwo naar havo gegaan. Hij had hele goede cijfers, behalve voor wiskunde en wist al dat hij dan nooit het examen ging halen. Dus is hij van 4 vwo naar 5 Havo gegaan. Dat ging mis, dus eerste keer gezakt.

Hij is naar het HBO gegaan, maar eerste studie werd hem niet en bij de 2e enorme pech gehad buiten zijn schuld.
Nu wil hij het weer oppakken en twijfelt tussen mbo en hbo. HBO ging hem wel makkelijk af, dus qua niveau zeggen wij, pak het gewoon als je het kan. Ik denk dat studeren naar eigen niveau je gemotiveerder houdt. Hij denkt zelf dat hij Mbo wat praktischer vindt en hem beter past.
Hij heeft een meeloopdag gehad op het Hbo en merkt nu al dat hij al even niet naar school is geweest.

Heel vaak probeer ik hem wel uit te leggen, dat hij moet doen wat hij denkt dat goed is, maar wel uitgedaagd moet blijven. Maar niks is definitief. Als je later nog iets wil leren, kan dat altijd nog erbij. Maar zorg in ieder geval dat je iets haalt en beter nog, ook bezig blijft qua leren.

Maak je niet te druk om wat anderen zeggen. Misschien is leren met anderen iets voor je? Wiskunde is heel lastig als je er niet goed in bent. Is het ene net uitgelegd, lijkt de volgende opdracht weer compleet anders. Het enige dat je kan doen is blijven oefenen en laten uitleggen. Laat het alleen niet ten koste gaan van je andere vakken. Onze zoon stond altijd 8/9 voor de talen en heeft toen amper iets aan Engels gedaan wat op het laatst toen ook iets is gezakt qua eindcijfer.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 03:35

Ik zou het nog niet zo somber inzien geloof ik. Je staat nu allemaal voldoendes, das al heel knap! En beter dan vorig jaar als ik je goed begrijp. Volgens mij mag je ook wel 1 5 halen op je examen toch? Als je ervan uit gaat dat wiskunde en scheikunde nu wel lukt. En je inzet op een 5 voor natuurkunde. Moet je gemiddelde een 4.5 zijn. Je staat nu een 5.7. Mag je als dit in de toetsweek niet naar beneden zakt een 3.5 halen op je examen. Nou dat kun je! Misschien leg je de lat ook wat te hoog voor jezelf? Mijn broer stond er beroerder voor en hij is geslaagd met uiteindelijk een 5 voor wiskunde, wat in zijn geval meer dan uitstekend was. Hij heeft wel examentraining en extra bijles gekregen voor zijn examen. Hij heeft voor al zijn tentamens niet 1 voldoende gehaald :(:). Stond een 4, nog wat. En haalde uiteindelijk ruim een 6 op zijn examen. Net te weinig voor een 6 op zijn eindlijst, maar een 5 was ook voldoende voor hem om te slagen.
Het zijn nog een paar maanden, altijd goed om over plan B na te denken. Maar probeer voor nu niet al te somber te kijken. Mocht je zakken, heb je ook nog tijd om te bedenken wat je wilt. En dan is het niet gek om naar het MBO te gaan hoor. Je doet veel ervaring op, en misschien is het voor je zelfvertrouwen wel heel goed om eens "onder" je niveau te zitten en even op adem te komen zonder voor elke 6 te moeten strijden.
Probeer met de dag te leven, maak een planning en probeer niet teveel te piekeren over alle wat alsen. Je bent al zover gekomen! Je doet in alles je best en meer kun je niet van jezelf vragen. Juist als je je zo focused op al die beren, ga je stressen en daardoor lukt het nadenken veel minder goed en gaan je cijfers omlaag. Probeer elke dag ook even stil te staan bij wat wel goed gaat, en geef jezelf eens complimenten. Ik ga duimen dat je je examen haalt, je verdient het dik in elk geval!

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 03:47

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik ken je frustratie.

Ik heb 4 jaar op het vwo gezeten, 2x V3. Daarna naar havo 4 gegaan, 2x H4. Daarna naar de vavo wat ik ook in 2 jaar heb gesplitst. Nog wilt het door omstandigheden niet lukken en ga ik het niet halen. Niet omdat ik het niet kan; maar omdat het simpelweg niet gaat. Ik heb voor mezelf dus gekozen te stoppen en voor een mbo te gaan en inderdaad erna hbo. Mijn leeftijd doet er voor mij niet toe. Ik doe het voor mezelf.

En dat zou jij ook moeten doen. Maak voor jezelf de beste keuze. Iedereen kan je adviseren maar je moet zelf leven met je keuzes. Als je merkt dat je je motivatie niet terugkrijgt en gedemotiveerd raakt, is doorvechten soms een slechtere optie dan een stap terug om vervolgens tóch vooruit te gaan. Het is geen schande...

Ik wens je heel veel succes met je keuze.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 07:01

Hier iemand die het bijna voor elkaar kreeg om twee keer in 5VWO te blijven zitten. Maar uiteindelijk toch VWO en uni afgerond.

Maar als ik het zo lees, heb jij vooral moeite met natuurkunde. Het zou natuurlijk zonde zijn om op basis van 1 vak een opleiding niet te halen. Ik vind het echt bizar om te lezen dat jij tegen hele vervelende dingen met je docent aan loopt, er al gesprekken over zijn geweest en dat er nog niets gewijzigd is. De dingen die jij je afvraagt zijn hele normale dingen, maar het is wel duidelijk dat jij niet weet waar het mis gaat. En dat had toch echt allang opgelost kunnen worden. Dat is namelijk geen hogere wiskunde. Ik mis begeleiding vanuit jouw school hierin.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 07:58

Houd moed!
Ik ben ooit op de Mavo begonnen, doorgestroomd naar de Havo en daar gezakt voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde -O- .
Ik ben van school gewisseld, heb al mijn voldoendes laten staan en heb een sprint jaar gedaan voor die 3 vakken (dus Havo 4 en 5 in 1 jaar). Bij mij ging het in de basis-stof al mis, en dat sprint jaar met bijles heeft echt enorm geholpen.
Inmiddels heb ik een Universitaire Master afgerond (cum laude!), volledig in het Engels. Het heeft wat jaren geduurd, maar dan heb je ook wat :)

Tijdens dat Havo sprint jaar werd mij vooral duidelijk dat een andere leraar echt een wereld van verschil kan zijn.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:26

Heb je er al eens aan gedacht om naar een andere natuurkunde docent te stappen waar je wel een klik mee hebt?
Ook al geeft de docent alleen in de onderbouw of vwo les, zij staan als het goed is boven de stof en kunnen je ook helpen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:39

Ik denk dat je te veel leert in een keer. En dat je echt aan het stampen bent. Dit werkt natuurlijk niet voor iedereen. Wat belangrijk is voor een goede en actieve leerhouding is een zekere rust. En die heb je niet op het moment.
Stap eens naar een natuurkunde docent van een andere klas/niveau. Probeer eens een samenvatting te maken van wat je moet leren. En maak dan de volgende dag oefen vragen. Maar doe vooral niet te veel in een keer. Je hebt veel tijd om alles rustig te leren. Je bent zo erg bezig met straks dat je nu verwaarloosd. Op je 26e klaar met school is een dikke prima. Er zijn genoeg mensen waaronder ik die gestopt zijn na het halen van hun middelbareschooldiploma. En later weer beginnen aan een opleiding. Ik ben nu 23 en ga nu pas beginnen aan het mbo. En dat is echt geen schande hoor. Je zit er voor jezelf en niet voor je jongere klasgenoten.

Wat heel goed helpt is ook een fijne leer omgeving. Groen tinten zijn heel rustgevend op de een of andere manier. Dus probeer je plek waar je leert “mooi” te maken. Dan zit je er ook fijner en veranderd je houding. En doe vooral niet en en en en en. Maar of of, daar gaat het bij veel mensen mis. Als jij gewoon rustig eerst een samenvatting maakt van wat je leert. Daar in uitlegt hoe de sommen ofz echt zitten. De volgende dag de oefen vragen doet. Denk ik dat het fijner binnen komt als dat je gaat zitten blokken en oefenen tot in den treuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:43

RoyceMack schreef:
'in mijn tijd' op de havo... Konden we examens die we met een voldoende hadden afgesloten, gewoon laten staan. Dit had even een slag om de arm want via de docent van filosofie (dat volgde ik toen) hoorde ik dat er een speciale regeling was waar veel leerlingen niets van wisten als je blijft zitten. Ik ben vervolgens naar de coordinator gegaan en die gaf aan dat dat kon als ik handtekeningen van al mijn docenten zou krijgen. 11/15 docenten was niet op de hoogte van de regeling dus het had wat voet in aarde. Uiteindelijk mocht ik al mijn voldoendes laten staan wat me gewoon heel veel tijd scheelde. Ik moest uiteindelijk wel eindexamen doen enzo maar dit zorgde er wel voor dat ik tqee jaar duits en wiskunde a in 1 jaar heb gehaald. Dit zorgde ervoor dat ik kon overstappen van wiskunde b naar a. En dat gaf me een voldoende.
Uiteindelijk heb ik alles gehaald op natuurkunde na. Uiteindelijk blijkt nu dat ik nooit natuurkunde aan had moeten houden maar toen wilde ik nog chirurg worden dus was dat gewoon een verplicht vak. Ik ben na de havo, vwo gaan doen en kreeg voor de derde keer dezelfde ibfo. Dat vond ik te ver gaan en ben gestopt en ben na een tussenjaar gaan studeren op het HBO en geen seconde spijt gehad.

Ik denk dat je er goed aan doet om een andere manier van leren te zoeken zodat je dit jaar haalt. Je bent letterlijk een half jaartje verwijderd van je diploma en het hbo. Dus ik zou doorgaan.. Wat als het je wel lukt? Scheelt je even 4 jaar van je leven om op hetzelfde nivo te komen.

Tegenwoordig is dat inderdaad mogelijk op het VAVO. Je laat de vakken staan die je met een voldoende hebt afgesloten en haalt de rest in de vorm van deelcertificaten op het volwassenenonderwijs ('s avonds dus meer vrije tijd om bv te werken). Het nadeel is wel dat je meer zelf moet doen, maar als het om 1 of 2 vakken gaat heb je uiteindelijk alsnog veel en veel meer tijd over om je daarop te focussen. Voor de VAVO moet je wel 18 zijn, maar ik denk dat het voor jou zeker een goede optie is TS

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:56

Ik kan mij helemaal voorstellen hoe je je voelt. Zelf ben ik twee keer blijven zitten op 5vwo. Ik deed ook heel erg mijn best maar kreeg het niet voor elkaar. Mijn cijfers waren echt dramatisch, ze hebben mij toen 5vwo over laten doen omdat het met mij ook niet goed ging. Bij de tweede keer kreeg ik heel veel stress en dat resulteerde in zeer pijnlijke benen en vermoeidheid, daar ben ik voor naar de psycholoog gegaan. Het breekt echt als je twee/ drie jaar geen resultaat uit je werk kan halen.
Ik ben uiteindelijk havo gaan doen en met een heel mooi rapport geslaagd. En ik ben eigenlijk alleen maar blij dat ik wat later de middelbare school verliet, ik ben volwassener gestart op het hbo, wist goed wat ik wilde. En het hbo gaat ook niet makkelijk, ik haal alles op het randje, maar ik heb het ontzettend naar mijn zin.
Bijles om wat meer vertrouwen te krijgen zou goed zijn voor je, eventueel met je mentor praten over je leermethode? In het ergste geval kan je de vakken die moeilijk gaan op het volwassenen onderwijs halen, maar je wil is goed en je cijfers zijn niet dramatisch, dus zonder diploma eindig je niet. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:34

Daarbij zijn mensen op het HBO helemaal niet allemaal zo jong. Toen onze zoon het eerste jaar begon, was hij net 18. Hij was toen de jongste. Nu ging hij kijken en was hij nog steeds een van de jongste met 20.
Het verschilt wel erg per richting, maar zeker als mensen eerst MBO hebben gedaan en of een tussenjaar, zijn ze ook iets ouder.
ivm stufi is het wel belangrijk voor je 30e klaar te zijn.

Wat je nu kiest of doet, bepaald veel, maar echt niet alles. Je kan nog zoveel doen en bijleren later.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:49

@Superpony
Dat is ook de reden dat mijn dochter, die nu havo doet, straks eerst naar het MBO4+ gaat, anders moet ze met 16 uit huis en zij is nog heel jong/speels.
Mijn andere dochter doet nu het VWO (begonnen op HAVO en in het 2de jaar doorgestroomd) en gaat straks naar het HBO (maar zij is dan 18).

Mijn zoon is begonnen op het VWO, en met kader van school gegaan; aangenomen op het MBO4+ en mag nu (2de jaars) al examen doen.
Hij gaat dan waarschijnlijk door naar het HBO, maar daar is hij nog niet helemaal over uit (omdat hem al een baan is aangeboden en dan alsnog cursussen kan doen).

TS
Er zijn zoveel wegen om te komen waar je wilt zijn en onderweg kan er veel veranderen (aan inzicht en toekomstplannen).
Ga voor je examen en als je het mss niet redt kijk dan alvast uit naar een goede MBO4 opleiding die past bij jou (en evt de weg naar het HBO).

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:10

Mijn dochter is van havo 4 naar het mbo gegaan, beste keuze ook. ze heeft havo 4 wel afgemaakt , maar ze zou blijven zitten. (mijn dochter is net 16)
We hebben er heel even over nagedacht om havo 4 over te doen maar zijn snel van het idee afgestapt zagen er niet echt een oplossing in .

Ze wilde heel graag de sport opleiding doen en is dit nu ook gaan doen. Ze haalt mega goede cijfers. Dus vanaf de 2 de klas gaat ze het verkorte tracject mbo 4 doen.

Kijk wat je heel graag wil worden en wat je daar voor nodig hebt. dan is de keus misschien wat makkelijk om te maken .