Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Art_ofLiving schreef:Even nieuw leven in het topic blazen.. hoe staat het met jullie eerlijke kleding koopgedrag nu?
Ik doe zo nu en dan research (fijn dat er al veel sites werden genoemd in het topic) maar om eerlijk te zijn is het mij nog niet gelukt uiteindelijk iets te kopen daar. De eerste reden: ik had gehoopt dat eerlijke kleding inmiddels wel betaalbaarder zou zijn, ik vind het nog behoorlijk duur..Normaal betaal ik zo'n 10 euro voor een basic t-shirt, ben bereid om daar 30 voor te betalen maar dan houd het wel een beetje op. Op de meeste sites is alleen een blouse al 75 euro of meer. Dat is boven m'n budget. Daarnaast vind ik soms wel items die net nog in m'n budget passen maar qua design valt het ook niet echt mee. Ik ben normaal al kritisch op wat ik nou echt mooi vind, en dan is de beperkte (dure) keus van eerlijke kleding niet echt makkelijk. Wellicht moet ik toch maar vaker langs de kringloop! Hadden jullie geen moeite met het feit dat veel items al boven de 50 euro per stuk zijn?
_lautje_ schreef:€30,- voor een kledingstuk is nog steeds goedkoop. Snap dat het dan niet lukt.
Eerlijke kleding is niet duur, dat is de reeele prijs. Andere kleding is gewoon bizar goedkoop
Kaka schreef:Ik ben met je eens dat prijs alleen geen garantie is. Daarom schenk ik ook aandacht aan keurmerken en het algemene standpunt van een merk over duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Dat vergt wat vertrouwen, want ik heb geen mogelijkheid om het te controleren, maar ik vertrouw op de Fair wear foundation en GOTS.
Maar ik denk dat je prima kunt concluderen dat wanneer aan eisen voor duurzaamheid voldaan moeten worden, kleding niet voor een habbekrats geproduceerd kan worden.

Shenavallie schreef:Dat ben ik helaas niet met je eens, Furrow. Mijn nicht had een tijd geleden een shirtje gekocht bij Primark en een vriendin van haar kwam op bezoek met exact hetzelfde shirt aan. Die vriendin had het bij een duur zaakje verderop in de stad gekocht, als zijnde een duur merk. Ze hebben ze naast elkaar gelegd en behalve het labeltje in de nek was het één op één hetzelfde product - zelfs de details. Het punt was dat mijn nicht er maar een paar Euro voor betaald had en die vriendin bijna 70 Euro.
Mijn moeder werkte vroeger als coupeuse bij een dure kledingzaak en toen was het al zo dat dure kleding uit dezelfde fabriek komt als die van de goedkopere. Het enige verschil: het labeltje.
En dan nog een eigen ervaring: ik koop mijn leggings bij Hema. Daar zat een keer een sticker aan de binnenzijde van een pijp. Ik heb daar een fabrieksnaam op gevonden en ben die gaan opzoeken via Google. Blijkt de fabriek te zijn die niet alleen voor Hema produceert, maar ook voor zaken als Mango en nog wat 'duurdere merken'.
Terug on-topic: Ik koop zelf zelden kleding en laat zo nu en dan wat door mijn moeder maken. Zij koopt de stoffen op de markt. Verder doe ik jaren met mijn kleding, omdat ik er gewoon zuinig op ben en niet elke keer wat anders 'moet' kopen. Als iets nog goed is, hoeft het niet vervangen te worden en als ergens toch een klein gaatje in zit (zoals bijvoorbeeld onlangs toen mijn kat op schoot lag en ineens ergens van schrok. Ze bleef met haar nagel in mijn legging hangen en er zat een gaatje in), dan pak ik naald en draad en niemand die er meer wat van ziet. Kleding die ik niet meer op straat draag, zijn rommelkleren voor klussen of op stal.
Shenavallie schreef:Dat ben ik helaas niet met je eens, Furrow. Mijn nicht had een tijd geleden een shirtje gekocht bij Primark en een vriendin van haar kwam op bezoek met exact hetzelfde shirt aan. Die vriendin had het bij een duur zaakje verderop in de stad gekocht, als zijnde een duur merk. Ze hebben ze naast elkaar gelegd en behalve het labeltje in de nek was het één op één hetzelfde product - zelfs de details. Het punt was dat mijn nicht er maar een paar Euro voor betaald had en die vriendin bijna 70 Euro.
Mijn moeder werkte vroeger als coupeuse bij een dure kledingzaak en toen was het al zo dat dure kleding uit dezelfde fabriek komt als die van de goedkopere. Het enige verschil: het labeltje.
En dan nog een eigen ervaring: ik koop mijn leggings bij Hema. Daar zat een keer een sticker aan de binnenzijde van een pijp. Ik heb daar een fabrieksnaam op gevonden en ben die gaan opzoeken via Google. Blijkt de fabriek te zijn die niet alleen voor Hema produceert, maar ook voor zaken als Mango en nog wat 'duurdere merken'.
Art_ofLiving schreef:@verootje ik denk dat Shenavallie gewoon een duur merk bedoelt (niet duurzaam per se). Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat echt duurzame merken uit dezelfde fabriek komen, maar enkele dure merken die er zelf winst op maken wel. Hooguit kiezen ze een kwalitatief iets betere stof of ander model, maar het wordt door dezelfde arbeiders gemaakt.
Dammie schreef:Bij dure merken zit het prijsverschil vaak alleen in de dure reclame en het salaris dat de directie wil binnenharken.
Milieu en de medewerkers die de kleding maken worden evenzeer uitgeknepen als bij Primark.
Je moet echt naar keurmerken kijken dus.
Sim schreef:Voor kleding die eerlijk is gemaakt kun je ook bij de webshop van Watmooi kijken. Superleuke dingen hebben zij. De pakjes worden zelfs met een fietskoerier opgehaald bij het magazijn van WatMooi.