Meer mensen bezig met 'eerlijke' kleding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Meer mensen bezig met 'eerlijke' kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:53

Ik koop mijn spijkerbroeken bij de kringloop. Bovenkleding koop ik echt fijne merken waar ik van weet dat ik er jaren mee kan doen. Nakatano truien woon ik zo’n beetje in bijvoorbeeld en dan nog wat leuke tijdloze blazers en blouses voor netjes uit duurdere winkels.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:23

Art_ofLiving schreef:
Even nieuw leven in het topic blazen.. hoe staat het met jullie eerlijke kleding koopgedrag nu? :)

Ik doe zo nu en dan research (fijn dat er al veel sites werden genoemd in het topic) maar om eerlijk te zijn is het mij nog niet gelukt uiteindelijk iets te kopen daar. De eerste reden: ik had gehoopt dat eerlijke kleding inmiddels wel betaalbaarder zou zijn, ik vind het nog behoorlijk duur.. :o Normaal betaal ik zo'n 10 euro voor een basic t-shirt, ben bereid om daar 30 voor te betalen maar dan houd het wel een beetje op. Op de meeste sites is alleen een blouse al 75 euro of meer. Dat is boven m'n budget. Daarnaast vind ik soms wel items die net nog in m'n budget passen maar qua design valt het ook niet echt mee. Ik ben normaal al kritisch op wat ik nou echt mooi vind, en dan is de beperkte (dure) keus van eerlijke kleding niet echt makkelijk. Wellicht moet ik toch maar vaker langs de kringloop! Hadden jullie geen moeite met het feit dat veel items al boven de 50 euro per stuk zijn?

Nee, ik vind het eigenlijk vrij logisch dat duurzame alternatieven een stuk duurder zijn. Ik wil ook liever geen habbekrats verdienen, waarom zou ik dat wel van de producenten van mijn kleding verwachten? De prijs betekent wel dat ik een stuk bewuster mijn keuzes moet maken, maar dat zie ik eigenlijk alleen maar als een win-winsituatie, koop ik ook geen onzin.

Welke stijl trekt je? Misschien kan ik mee helpen denken over bronnen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:26

Ik koop vrijwel alles via Marktplaats en dan dure merken. Ik heb de meeste dingen al jaren en het ziet er nog als nieuw uit.

Over dat dure: ik heb liever minder, echt mooi en duur dan allemaal goedkope dingen die eigenlijk niet goed passen of zich goed houden.

Duurzame kleding laten invliegen vind ik dan weer een beetje dubieus.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:32

€30,- voor een kledingstuk is nog steeds goedkoop. Snap dat het dan niet lukt.

Eerlijke kleding is niet duur, dat is de reeele prijs. Andere kleding is gewoon bizar goedkoop

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:40

_lautje_ schreef:
€30,- voor een kledingstuk is nog steeds goedkoop. Snap dat het dan niet lukt.

Eerlijke kleding is niet duur, dat is de reeele prijs. Andere kleding is gewoon bizar goedkoop

Klopt en de lokale bevolking gaat niet uitgebuit worden. Allemaal zo makkelijk om het leed achter kleding te vergeten. Duurdere merken hebben ook vaker initiatieven om economisch te helpen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:57

Dat ben ik helaas niet met je eens, Furrow. Mijn nicht had een tijd geleden een shirtje gekocht bij Primark en een vriendin van haar kwam op bezoek met exact hetzelfde shirt aan. Die vriendin had het bij een duur zaakje verderop in de stad gekocht, als zijnde een duur merk. Ze hebben ze naast elkaar gelegd en behalve het labeltje in de nek was het één op één hetzelfde product - zelfs de details. Het punt was dat mijn nicht er maar een paar Euro voor betaald had en die vriendin bijna 70 Euro.
Mijn moeder werkte vroeger als coupeuse bij een dure kledingzaak en toen was het al zo dat dure kleding uit dezelfde fabriek komt als die van de goedkopere. Het enige verschil: het labeltje.
En dan nog een eigen ervaring: ik koop mijn leggings bij Hema. Daar zat een keer een sticker aan de binnenzijde van een pijp. Ik heb daar een fabrieksnaam op gevonden en ben die gaan opzoeken via Google. Blijkt de fabriek te zijn die niet alleen voor Hema produceert, maar ook voor zaken als Mango en nog wat 'duurdere merken'.

Terug on-topic: Ik koop zelf zelden kleding en laat zo nu en dan wat door mijn moeder maken. Zij koopt de stoffen op de markt. Verder doe ik jaren met mijn kleding, omdat ik er gewoon zuinig op ben en niet elke keer wat anders 'moet' kopen. Als iets nog goed is, hoeft het niet vervangen te worden en als ergens toch een klein gaatje in zit (zoals bijvoorbeeld onlangs toen mijn kat op schoot lag en ineens ergens van schrok. Ze bleef met haar nagel in mijn legging hangen en er zat een gaatje in), dan pak ik naald en draad en niemand die er meer wat van ziet. Kleding die ik niet meer op straat draag, zijn rommelkleren voor klussen of op stal.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:09

Ik ben met je eens dat prijs alleen geen garantie is. Daarom schenk ik ook aandacht aan keurmerken en het algemene standpunt van een merk over duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Dat vergt wat vertrouwen, want ik heb geen mogelijkheid om het te controleren, maar ik vertrouw op de Fair wear foundation en GOTS.

Maar ik denk dat je prima kunt concluderen dat wanneer aan eisen voor duurzaamheid voldaan moeten worden, kleding niet voor een habbekrats geproduceerd kan worden.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:13

Kaka schreef:
Ik ben met je eens dat prijs alleen geen garantie is. Daarom schenk ik ook aandacht aan keurmerken en het algemene standpunt van een merk over duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Dat vergt wat vertrouwen, want ik heb geen mogelijkheid om het te controleren, maar ik vertrouw op de Fair wear foundation en GOTS.

Maar ik denk dat je prima kunt concluderen dat wanneer aan eisen voor duurzaamheid voldaan moeten worden, kleding niet voor een habbekrats geproduceerd kan worden.

Ik denk het wel, als maar allen als iedereen hier aan mee werkt. Een aantal jaren terug was een 3-delige documentaire op NPO (klerewereld, heette het geloof ik) en ik heb ook een andere docu gezien waarbij ze naar de fabrieken gingen. Conclusie: als we allemaal 2 euro meer betalen voor ons kledingstuk hebben de arbeiders in de fabrieken een goed loon + kunnen de gebouwen helemaal veilig worden gemaakt. Nu snap ik dat het uiteindelijk alsnog meer geld kost als je de hele cirkel 'fair trade' en duurzaam wil maken hoor.

Maar de bottleneck zat hem bij de kledinginkopers die fabrieken/aanbieders tegen elkaar uitspelen en constant de prijs willen drukken.. echt uitpersing gewoon. En omdat dit niet wordt aangepakt en nu individuen proberen om wél eerlijke kleding aan te bieden, wordt het zo enorm duur. Als alle modeketens de prijzen met 5 euro omhooggooien en dat geld zouden steken in een eerlijk proces.. (ipv in eigen zak steken) zou dat een hoop helpen.

Wat Shenavallie zegt klopt ook. In de tweede docu heeft een spijkerbroeken fabrikant de presentator heel hard uitgelachen toen hij hoorde dat broeken van een bepaald merk voor meer dan 150 euro worden verkocht, terwijl de broek in de fabriek zo'n 9-12 euro kostte om te produceren. En idd sommige dure merken en Primark merken liggen gewoon naast elkaar in de fabriek. :)

Neemt niet weg dat we als consument inderdaad de wegwerp/fast fashion maatschappij moeten tegengaan, want het is inderdaad zo dat er te veel snel wordt weggegooid.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:15

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:32

Wat een leuk topic! En super om te horen dat er zoveel mensen bewust mee bezig zijn.
Zelf doe ik erg lang met mijn kleding en draag het echt helemaal af. Probeer ook niet teveel te kopen, want dat is dan ook weer niet duurzaam. Ik wil nu gaan proberen een 'capsule wardrobe' te maken. (Zie deze site (https://thegreenguide.nl/capsule-wardrobe-samenstellen/ ) voor uitleg)
Veel kleding heb ik van voor de tijd dat ik me verdiepte in duurzame kleding. Ik heb een paar basic items van Miss Green en een superfijne broek van Mud Jeans. Verder ga ik de websites in dit topic eens even bekijken. Vind dingen ook niet snel mooi, dus ik herken wel dat het dan soms lastig is.
Ik krijg ook veel tweedehandse kleding van mijn schoonzussen, dus dat is ideaal.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:44

Wat een geweldig topic.
Ik heb weer wat bijgeleerd. Zelf heb ik besloten ook niet meer bij de goedkopere winkels vol met fast fashion te willen kopen. (Laatste nieuwe aankoop in een winkel was een vest van Vila in september, dus het lukt al aardig.)

Ik heb een paar keer een vintage sale bezocht, maar nu het lezen van het artikel op de vorige pagina kijk ik daar nu dus ook weer kritischer tegenaan. (Toch weer een addertje).

Wat ik verder een top initiatief vind zijn de kledingruil-evenementen van Awearness Kollektif. Het voordeel van ruilen is dat er ook eerst iets uit je kast verdwijnt. Ze werken verder met een puntensysteem. Lever je kleding in, maar neem je minder mee terug, houd je dus punten over voor een volgend evenement of de winkel in Bergen op Zoom. Zo ga ik dus met nog aardig wat punten 6 april eens in Rotterdam kijken!
Meer bokkers die dit kennen en daar heen gaan toevallig?

Ow en ik denk ook dat mijn volgende Jeans van Mudjeans wordt. Jeans vind ik tweedehands of vintage lastig helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:45

Voor mezelf koop ik al best lang duurzame kleding, en ga er ook duurzaam mee om. Draag ook al een jaar of 10 minimaal dezelfde maat, dat is wel een voorwaarde natuurlijk :P

Voor de kids koop ik ook duurzame merken. Voor mn man vind ik het lastig, ik vind dat er weinig leuke mannenmerken te vinden zijn :o

Ik las trouwens dat C&A ook duurzaam is, gebruikt GOTS katoen en schijnt ook te controleren op de werkomstandigheden. En toch niet duur... Weet iemand hoe dat zit?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:51

Shenavallie schreef:
Dat ben ik helaas niet met je eens, Furrow. Mijn nicht had een tijd geleden een shirtje gekocht bij Primark en een vriendin van haar kwam op bezoek met exact hetzelfde shirt aan. Die vriendin had het bij een duur zaakje verderop in de stad gekocht, als zijnde een duur merk. Ze hebben ze naast elkaar gelegd en behalve het labeltje in de nek was het één op één hetzelfde product - zelfs de details. Het punt was dat mijn nicht er maar een paar Euro voor betaald had en die vriendin bijna 70 Euro.
Mijn moeder werkte vroeger als coupeuse bij een dure kledingzaak en toen was het al zo dat dure kleding uit dezelfde fabriek komt als die van de goedkopere. Het enige verschil: het labeltje.
En dan nog een eigen ervaring: ik koop mijn leggings bij Hema. Daar zat een keer een sticker aan de binnenzijde van een pijp. Ik heb daar een fabrieksnaam op gevonden en ben die gaan opzoeken via Google. Blijkt de fabriek te zijn die niet alleen voor Hema produceert, maar ook voor zaken als Mango en nog wat 'duurdere merken'.

Terug on-topic: Ik koop zelf zelden kleding en laat zo nu en dan wat door mijn moeder maken. Zij koopt de stoffen op de markt. Verder doe ik jaren met mijn kleding, omdat ik er gewoon zuinig op ben en niet elke keer wat anders 'moet' kopen. Als iets nog goed is, hoeft het niet vervangen te worden en als ergens toch een klein gaatje in zit (zoals bijvoorbeeld onlangs toen mijn kat op schoot lag en ineens ergens van schrok. Ze bleef met haar nagel in mijn legging hangen en er zat een gaatje in), dan pak ik naald en draad en niemand die er meer wat van ziet. Kleding die ik niet meer op straat draag, zijn rommelkleren voor klussen of op stal.

Wat een onzin dat alleen het label verschilt, dat is gewoon niet waar. Zeker niet bij duurzame merken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:54

Ik koop in elk geval niets waar leer of bont (dat vind ik helemaal vreselijk) aan zit. En verder koop ik vrijwel nooit nieuwe kleren,omdat ik wat ik al heb doordraag tot het echt niet meer gaat. Dus ik koop alleen iets als het echt nodig is.Vaak heb ik ook tweedehands krijgertjes.Maar ik denk wel dat je,als je een representatieve functie zou hebben,het niet zo zou kunnen doen als ik.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:57

Ik vraag mij ook af hoe ze aan die prada ligt naast Primark in het bedrijf. Iedereen weet waar Primark gemaakt word en iedereen waar een duurder merk gemaakt word. Er heeft ook lang een pringels word in een
wasmiddel bedrijf gemaakt geleefd.

Alleen al de kwaliteit en de vorm en afwerking/materiaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:04

Shenavallie schreef:

Dan ben ik benieuwd welk ‘duur’ merk dat was :)
Zeker met een duurzaam geproduceerd merk kan dit gewoon niet waar zijn. Wel wordt er heel veel namaak gemaakt, ook bv op aliexpres, en daar zijn mensen ook van in de veronderstelling dat het echt is :=

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:12

@verootje ik denk dat Shenavallie gewoon een duur merk bedoelt (niet duurzaam per se). Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat echt duurzame merken uit dezelfde fabriek komen, maar enkele dure merken die er zelf winst op maken wel. Hooguit kiezen ze een kwalitatief iets betere stof of ander model, maar het wordt door dezelfde arbeiders gemaakt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:15

ik probeer voor de kinderen zelf kleding te maken en dan let ik op goede stoffen,dus de productie wijze en ook de manier van produceren van de grond stof.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:21

Letstalkslow.com is een leuk platform met tips over duurzame kleding. Ook op insta.

https://www.takeitslowstore.com is een webshop met duurzame leuke dingen.
Laatst bijgewerkt door Saleisha op 23-03-19 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:39

Art_ofLiving schreef:
@verootje ik denk dat Shenavallie gewoon een duur merk bedoelt (niet duurzaam per se). Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat echt duurzame merken uit dezelfde fabriek komen, maar enkele dure merken die er zelf winst op maken wel. Hooguit kiezen ze een kwalitatief iets betere stof of ander model, maar het wordt door dezelfde arbeiders gemaakt.

Nee, idd. Duurzame merken worden vaak in Europa gemaakt. Er zijn ook duurzame merken die wel in Azië produceren, maar dan in goede fabrieken met strenge controle op de gebruikte materialen en het medewerkerwelzijn en loon.
Daar komt de kleding van primark echt niet vandaan.

En ‘dure merken’ is niet hetzelfde als duurzaam, lang niet elk duur merk produceert duurzaam kleding :n

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:51

Bij dure merken zit het prijsverschil vaak alleen in de dure reclame en het salaris dat de directie wil binnenharken.
Milieu en de medewerkers die de kleding maken worden evenzeer uitgeknepen als bij Primark.

Je moet echt naar keurmerken kijken dus.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:33

Dammie schreef:
Bij dure merken zit het prijsverschil vaak alleen in de dure reclame en het salaris dat de directie wil binnenharken.
Milieu en de medewerkers die de kleding maken worden evenzeer uitgeknepen als bij Primark.

Je moet echt naar keurmerken kijken dus.

Ik denk dat dat echt afhankelijk is van de merken en ook van wat je onder duur verstaat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:51

Voor kleding die eerlijk is gemaakt kun je ook bij de webshop van Watmooi kijken. Superleuke dingen hebben zij. De pakjes worden zelfs met een fietskoerier opgehaald bij het magazijn van WatMooi.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:56

Ik heb het nog niet voorbij zien komen, maar ik koop een groot deel van mijn kleren op United Wardrobe. (UW) Dat is eigenlijk een soort Marktplaats voor kleren. Er zijn ook heel erg leuke kleren bij, en alles is tweedehands. Veel ook nooit gedragen, maar te klein/groot gekocht. Zij er vanaf, jij een leuk eerlijk kledingstuk erbij.
Mijn insteek is waarom iets nieuws kopen als je precies hetzelfde product tweedehands (ongedragen/goedkoper) kunt vinden? ;)

bobbiejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:59

Sim schreef:
Voor kleding die eerlijk is gemaakt kun je ook bij de webshop van Watmooi kijken. Superleuke dingen hebben zij. De pakjes worden zelfs met een fietskoerier opgehaald bij het magazijn van WatMooi.

Ja! Zij hebben echt fijne kleding! En het hoeft niet eens zo duur te zijn. Zeker niet als je bij de Sale kijkt.