Ik heb zelf HBO-Rechten afgemaakt en ben dus na 4 jaar de premaster gaan doen in Nijmegen aan de Radboud Uni. Ik vond dit voor mezelf beter, omdat je basis dan veel beter is en vergis je niet: HBO-Rechten is qua stof peanuts vergeleken met de uitdieping die je aan de RU krijgt. Dit zijn veel meer studie-uren: ik deed op het HBO gewoon normaal en kon vaak wat skippen of het makkelijk inhalen, ook al ben ik een gemotiveerde student. Punt is dat als je nu al zoveel doet, dat dit erger zal worden op de uni en dat is logisch (samenvattingen maken, gaat hem niet meer worden
). Ik ben met veel premasterstudenten begonnen en had op het HBO nooit een herkansing. Tijdens premaster heb ik er twee gehad in de zomer, maar geen vertraging opgelopen. Ik ken er wel wat die nu nog bezig zijn, maar het aantal is beduidend minder dan de andere route. Op het moment ben ik net bezig met de master fiscaal recht en de uitbreiding goederenrecht hierbij. Bevalt me super goed en de benadering hier vind ik veel beter en spannender dan op het HBO. Toch heb ik echt geen spijt dat ik voor deze route heb gekozen, want ik heb mezelf niet kapot hoeven leren. Ik durfde zelf niet na 1 jaar HBO naar de uni te gaan en ik ken er maar een paar die dat hebben gedaan. Van dit aantal is slechts een enkele geslaagd met mooie cijfers: op het HBO haalden zij een 7.5 gemiddeld en op de uni toen net een 6 met veel geluk. Ik vind niet dat mijn studie nu supermoeilijk is (heb premaster afgerond met 7.2 gemiddeld en master lukt aardig), maar de verdieping kun je echt niet met elkaar vergelijken! Daarom mijn advies: zorg voor een goede basis en maak je HBO af, je doet er echt niet langer over, want de kans dat je moet herkansen als je nu overstapt (met alle vertraging van dien) is vele malen groter. Daarbij je bent net begonnen, wat je nu hebt gehad is het topje van de ijsberg: het wordt af en toe wel uitdagend, daarbij nemen groepsopdrachten na het eerste jaar dramatisch af. Heb ze daarna sporadisch nog wat gehad. Ik wens je veel succes! Voor vragen kun je me bereiken, heb misschien zelfs nog wat boeken voor je als je interesse hebt. Bye!
ik werkte bij mijn vorige baan als juridisch adviseur als HBO-er tussen allemaal WO-ers en ik deed daar echt niet voor onder al zeg ik het zelf. Er werd wel een WO opleiding gevraagd maar ik heb heel brutaal gesolliciteerd en toen uit het assessment bleek dat ik wel WO werk- en denkniveau had, ben ik gewoon aangenomen.