Overstap Hbo-Rechten naar WO rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:58

Hoi,

Ik heb zelf HBO-Rechten afgemaakt en ben dus na 4 jaar de premaster gaan doen in Nijmegen aan de Radboud Uni. Ik vond dit voor mezelf beter, omdat je basis dan veel beter is en vergis je niet: HBO-Rechten is qua stof peanuts vergeleken met de uitdieping die je aan de RU krijgt. Dit zijn veel meer studie-uren: ik deed op het HBO gewoon normaal en kon vaak wat skippen of het makkelijk inhalen, ook al ben ik een gemotiveerde student. Punt is dat als je nu al zoveel doet, dat dit erger zal worden op de uni en dat is logisch (samenvattingen maken, gaat hem niet meer worden ;)). Ik ben met veel premasterstudenten begonnen en had op het HBO nooit een herkansing. Tijdens premaster heb ik er twee gehad in de zomer, maar geen vertraging opgelopen. Ik ken er wel wat die nu nog bezig zijn, maar het aantal is beduidend minder dan de andere route.

Op het moment ben ik net bezig met de master fiscaal recht en de uitbreiding goederenrecht hierbij. Bevalt me super goed en de benadering hier vind ik veel beter en spannender dan op het HBO. Toch heb ik echt geen spijt dat ik voor deze route heb gekozen, want ik heb mezelf niet kapot hoeven leren. Ik durfde zelf niet na 1 jaar HBO naar de uni te gaan en ik ken er maar een paar die dat hebben gedaan. Van dit aantal is slechts een enkele geslaagd met mooie cijfers: op het HBO haalden zij een 7.5 gemiddeld en op de uni toen net een 6 met veel geluk. Ik vind niet dat mijn studie nu supermoeilijk is (heb premaster afgerond met 7.2 gemiddeld en master lukt aardig), maar de verdieping kun je echt niet met elkaar vergelijken! Daarom mijn advies: zorg voor een goede basis en maak je HBO af, je doet er echt niet langer over, want de kans dat je moet herkansen als je nu overstapt (met alle vertraging van dien) is vele malen groter. Daarbij je bent net begonnen, wat je nu hebt gehad is het topje van de ijsberg: het wordt af en toe wel uitdagend, daarbij nemen groepsopdrachten na het eerste jaar dramatisch af. Heb ze daarna sporadisch nog wat gehad. Ik wens je veel succes! Voor vragen kun je me bereiken, heb misschien zelfs nog wat boeken voor je als je interesse hebt. Bye!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:04

Mirjam1202 schreef:
Ik heb al een gesprekje gehad met mijn slb'er, en zij zegt dat het over het algemeen een betere keuze is om na vier jaar hbo naar de universiteit te gaan.

Hebben jullie ervaringen met de overstap van hbo-propedeuse/4 jaar hbo naar de universiteit?

Dat snap ik dat ze dat zeggen, want jij brengt geld in het laatje voor je school. Dus zij houden graag hun studenten zelf, ipv dat ze die de overstap laten maken naar de uni.

Universiteit zal zwaarder zijn en meer of dieper op de stof in gaan. Kun je evt. met een student meelopen op een universiteit?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:06

Jibbel schreef:
Mirjam1202 schreef:
Ik heb al een gesprekje gehad met mijn slb'er, en zij zegt dat het over het algemeen een betere keuze is om na vier jaar hbo naar de universiteit te gaan.

Hebben jullie ervaringen met de overstap van hbo-propedeuse/4 jaar hbo naar de universiteit?

Dat snap ik dat ze dat zeggen, want jij brengt geld in het laatje voor je school. Dus zij houden graag hun studenten zelf, ipv dat ze die de overstap laten maken naar de uni.

Universiteit zal zwaarder zijn en meer of dieper op de stof in gaan. Kun je evt. met een student meelopen op een universiteit?

Toch ben ik het er wel mee eens. Ben zelf ook na afronden van mijn HBO, (deeltijd) WO gaan doen en ben heel blij dat ik die keuze heb gemaakt omdat de overstap gewoon makkelijker is zo. Ik hoor en lees hier ook dat veel mensen die eerder de overstap hebben gemaakt het als zeer pittig ervaren om van HBO naar WO te gaan en die ervaring heb ik nu dus helemaal niet. Ik vind de overgang nu voor mij vrij rimpelloos (als dat een woord is). En dat terwijl ik nu naast een fulltime baan studeer en eerder voltijd HBO deed. :)
Maar misschien scheelt het ook dat ik inmiddels al bijna 3 jaar werkervaring heb (2 jaar werkervaring toen ik aan mijn premaster begon)

Jibbel

Re: Overstap Hbo-Rechten naar WO rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:16

Denk dat werkervaring inderdaad veel scheelt, want ik volg nu zelf ook een opleiding aan de universiteit. En waar ik het voorheen vrij zwaar vond, vind ik het nu ook prima te doen qua niveau. Qua hoeveelheid is het wel pittig, maar het is dus niet dat het moeilijk is.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:21

Ik volg even! Ik zit met precies hetzelfde in mijn maag. Ik studeer alleen Rechten in het Engels op THUAS (Haagse Hogeschool) en twijfel ook over mijn capaciteiten voor de uni. Ik kom zelf ook van het MBO af dus heb al een hele weg gemaakt. Het smaakt altijd naar meer. Ondanks dat ik zéér tevreden ben over mijn studie, goede leraren, lessen en relatief weinig contact uren en veel zelfstandigheid (vergeleken met mijn vorige MBO en HBO studies) en leuke projecten, is mij verteld dat je als HBO'er rechten veel minder kans hebt in een goede baan dan als WO'er.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:47

xDarkness schreef:
Ik volg even! Ik zit met precies hetzelfde in mijn maag. Ik studeer alleen Rechten in het Engels op THUAS (Haagse Hogeschool) en twijfel ook over mijn capaciteiten voor de uni. Ik kom zelf ook van het MBO af dus heb al een hele weg gemaakt. Het smaakt altijd naar meer. Ondanks dat ik zéér tevreden ben over mijn studie, goede leraren, lessen en relatief weinig contact uren en veel zelfstandigheid (vergeleken met mijn vorige MBO en HBO studies) en leuke projecten, is mij verteld dat je als HBO'er rechten veel minder kans hebt in een goede baan dan als WO'er.

Laat je daar alsjeblieft niet gek door maken. Dat heb je voor een heel groot deel zelf in de hand :j ik werkte bij mijn vorige baan als juridisch adviseur als HBO-er tussen allemaal WO-ers en ik deed daar echt niet voor onder al zeg ik het zelf. Er werd wel een WO opleiding gevraagd maar ik heb heel brutaal gesolliciteerd en toen uit het assessment bleek dat ik wel WO werk- en denkniveau had, ben ik gewoon aangenomen. :)
Al zal het er ongetwijfeld van afhangen welke kant je op wil. Ik ambieer geen functie als advocaat of een ander toga beroep, dus voor mij is civiel effect niet interessant. Vandaar dat ik met een HBO opleiding prima als jurist aan de slag kon. :j
Nu toch met deeltijd WO begonnen omdat ik het zonde vond om niet te doen, nu ik er de tijd en ruimte voor heb.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:21

Ik heb mijn hbo-opleiding afgemaakt en ben 4 jaar later naast mijn baan begonnen met de pre-master Rechtsgeleerdheid. Het bevalt me erg goed en het was denk ik een stuk moeilijker voor mij geweest als ik meteen na de propedeuse naar de uni was gegaan.
De stof is volgens mij niet zozeer moeilijker maar wel veel meer en de manier van benaderen is anders. Je leert o.a. meer kritisch naar het recht te kijken.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:39

Frummels schreef:
xDarkness schreef:

Laat je daar alsjeblieft niet gek door maken. Dat heb je voor een heel groot deel zelf in de hand :j ik werkte bij mijn vorige baan als juridisch adviseur als HBO-er tussen allemaal WO-ers en ik deed daar echt niet voor onder al zeg ik het zelf. Er werd wel een WO opleiding gevraagd maar ik heb heel brutaal gesolliciteerd en toen uit het assessment bleek dat ik wel WO werk- en denkniveau had, ben ik gewoon aangenomen. :)
Al zal het er ongetwijfeld van afhangen welke kant je op wil. Ik ambieer geen functie als advocaat of een ander toga beroep, dus voor mij is civiel effect niet interessant. Vandaar dat ik met een HBO opleiding prima als jurist aan de slag kon. :j
Nu toch met deeltijd WO begonnen omdat ik het zonde vond om niet te doen, nu ik er de tijd en ruimte voor heb.

Bedankt voor je reactie, dat geeft hoop! Ik wil zelf graag ook de juristen kant op... Ik weet eigenlijk helemaal nog niet of ik inderdaad advocaat/rechter wil worden, nu zie ik het mezelf niet doen. Wel zou ik graag iets met (internationaal) crimineel recht gaan doen, maar wát precies...Geen idee. Ik zit ook pas in mijn eerste jaar dus het is allemaal nog heel breed.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 17:59

Vanillia schreef:
Het klinkt nu alsof je vooral vanwege je klasgenoten zou willen overstappen en niet zozeer vanwege de inhoud van de studie, dat vind ik een beetje gek. Je doet die studie voor jezelf he en niet voor iemand anders.
Ik zou je vooral afvragen 1) wat je na je studie zou willen doen, 2) of je daar HBO of WO recht voor nodig hebt en 3) of je uberhaupt de mentale capaciteit hebt om WO recht te kunnen afronden.

Dat is absoluut niet het geval haha! Ik ben juist degene die altijd roept dat je een studie voor jezelf doet!
Wat ik na mijn studie zou willen doen weet ik nog niet, ik zou voor WO kiezen zodat ik meer mogelijheden heb en vanwege de andere manier van lesgeven.
Of ik de mentale capaciteit heb weet ik écht niet, en probeer hier en via mijn slb'er inzicht te krijgen in de WO-opleiding.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:44

Mirjam, wat betreft dat laatste:

Jibbel schreef:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:06

Ik krijg het idee dat je veel doet of moet doen voor je huidige opleiding (samenvattingen maken bijvoorbeeld). Klopt dat?

Mijn ervaring bij WO-rechten is dat je al blij mag zijn als je alle stof één keer gelezen krijgt voor een tentamen. Het gaat dus ook veel meer om inzicht dan om stampen. Of dat je beter ligt, is niet te beoordelen via internet ;)

Overigens werd het bij mijn universiteit afgeraden om na je hbo-p door te stromen naar de universiteit.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 16:14

Tiggs schreef:
Ik krijg het idee dat je veel doet of moet doen voor je huidige opleiding (samenvattingen maken bijvoorbeeld). Klopt dat?

Mijn ervaring bij WO-rechten is dat je al blij mag zijn als je alle stof één keer gelezen krijgt voor een tentamen. Het gaat dus ook veel meer om inzicht dan om stampen. Of dat je beter ligt, is niet te beoordelen via internet ;)

Overigens werd het bij mijn universiteit afgeraden om na je hbo-p door te stromen naar de universiteit.

Tja, wat is veel doen? Ik besteed inclusief de contacturen, zo'n 30/35 uur aan mijn studie denk ik. De samenvattingen zijn inderdaad veel werk maar dit is meer een oude gewoonte haha! Tijdens het voorbereiden van m'n lessen lees ik de stof en markeer het belangrijkste. Dit belangrijkste zet ik dan in een documentje. Tegenwoordig zet ik het vaak al niet meer in dat documentje omdat het veel werk is en ik er daarna vaak weinig naar kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:39

Ik denk eerlijk gezegd dat als je hbo niet met 2 vingers in je neus doet, je het op het WO heel moeilijk gaat krijgen.

Inzet is natuurlijk ook een heel groot deel van je succes, maar als je nu al vrij veel doet en er vrij veel tijd aan besteedt, dan denk ik dat van je hbo p doorstromen naar de universiteit heel moeilijk gaat worden.

Hbo en uni is een hele andere gedachtengang. Dat verschil is al te zien op havo en vwo.

Ik weet dat ze aan de radboud universiteit aan proefstuderen doen, rechten, incl colleges en toetsen. Misschien een idee om daar naar te kijken? Als je die (makkelijk) haalt zou je wellicht ook de universiteit kunnen contacteren of dat een goede weergave is. En eerlijk naar jezelf zijn of je dat gaat redden. Je krijgt dan namelijk 1 vak per x aantal weken om te doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:00

Het is inderdaad lastig te zeggen of die overstap te doen is. Heb meerdere mensen gekend die het hebben gedaan en de een had het er een stuk moeilijker mee dan de ander. Het gaat veel meer om inzicht en zelfstudie.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:33

Ik heb zelf deze overstap ook gemaakt van HBO-propedeuse naar Uni een aantal jaar geleden. Voor meer info mag je me pb'en :)