Welke laptop voor fotobewerking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMathilde

Re: Welke laptop voor fotobewerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:09

TS, als je niet al je foto's telkens op een harde schijf wil zetten raad ik je aan wat meer GB's te nemen. Het geheugen van een Macbook pro kan niet uitbereid worden. Ik baal er ontzettend van dat ik maar 128GB heb.

ik vind 13 inch ideaal. 15 inch was mooi geweest, maar ik sleep mijn macbook overal mee naar toe en dat kan nu gewoon in mijn rugzakje.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 23:16

prugelpiet schreef:
TS, als je niet al je foto's telkens op een harde schijf wil zetten raad ik je aan wat meer GB's te nemen. Het geheugen van een Macbook pro kan niet uitbereid worden. Ik baal er ontzettend van dat ik maar 128GB heb.

ik vind 13 inch ideaal. 15 inch was mooi geweest, maar ik sleep mijn macbook overal mee naar toe en dat kan nu gewoon in mijn rugzakje.

Ja dat is nog wel een puntje idd.
Maar ik denk dat ik alle foto’s die ik maak voor anderen of portfolioshoots op usb’s Ga bewaren. Heb nu op mijn huidige laptop alles in mapjes maar wil t ook niet verwijderen maar hoef t ook niet meer op mijn laptop. Wil alleen persoonlijke foto’s erop hebben staan. Of is het denk je dan nog te weinig??

Heb even gekeken maar die ene met meer gb’s gaat al richting de 2000 euro, dat word mij echt te veel, niet dat ik het niet kan betalen maar het principe zoveel geld voor een laptop, vind 1400 al heel wat van mezelf haha

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:24

Die 128 GB Pro kan opzicht wel hoor, zie wel mee mensen die dat doen met jouw wensen :) Dan zal je idd naar extern geheugen moeten gaan kijken, dat kan in de vorm van een externe schijf of bijvoorbeeld extra iCloud opslag.

Zou eerder voor een Pro gaan dan voor een 12" MacBook, die laatste zijn gewoon meer gericht op onderweg werken en tekstverwerken/internetten/mailen. Als je echt Adobe gebruikt ga je echt meer plezier hebben van de Pro. De processor is gewoon een heel stuk beter.
Overigens hoef je die 12" om de beeldkwaliteit ook niet te kiezen, de Pro heeft ook gewoon een Retina scherm ookal wordt het niet meer zo overduidelijk neergezet.

De Air heeft idd geen Retina scherm, maar is overigens nog wel gewoon nieuw te koop :)

Denk dat die Pro een hele goede keuze is! Idealiter zou misschien 256 GB opslag een betere keuze zijn, maar als je dat echt niet wil zou ik eerder voor de 128 GB Pro gaan dan voor de 12".

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 23:29

Warboel schreef:
Die 128 GB Pro kan opzicht wel hoor, zie wel mee mensen die dat doen met jouw wensen :) Dan zal je idd naar extern geheugen moeten gaan kijken, dat kan in de vorm van een externe schijf of bijvoorbeeld extra iCloud opslag.

Zou eerder voor een Pro gaan dan voor een 12" MacBook, die laatste zijn gewoon meer gericht op onderweg werken en tekstverwerken/internetten/mailen. Als je echt Adobe gebruikt ga je echt meer plezier hebben van de Pro. De processor is gewoon een heel stuk beter.
Overigens hoef je die 12" om de beeldkwaliteit ook niet te kiezen, de Pro heeft ook gewoon een Retina scherm ookal wordt het niet meer zo overduidelijk neergezet.

De Air heeft idd geen Retina scherm, maar is overigens nog wel gewoon nieuw te koop :)

Denk dat die Pro een hele goede keuze is! Idealiter zou misschien 256 GB opslag een betere keuze zijn, maar als je dat echt niet wil zou ik eerder voor de 128 GB Pro gaan dan voor de 12".

Goed om te horen!
Ik ben verder ook geen beroeps fotograaf, anders zou t ook wel weer een ander verhaal zijn, wel is het echt hobbymatig maar wil er wel een aantal wat jaren mee doen! Maar dus wat ik zei over die USB’s is nog helemaal nog niet zon stom idee?

Ja eerst dacht ik dus dat die 12 inch alleen Retina had!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:32

Ik heb de Macbook pro retina 13 inch!
Versie van begin 2015, vorig jaar nieuw gekocht.

Echt ontzettend fijn ding! Draait zo vanalles naast elkaar.
Waar mijn mede klasgenoten schelden op hun macbook air zit ik heerlijk te werken met mn laptop

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 23:33

Nynkster schreef:

Waar mijn mede klasgenoten schelden op hun macbook air zit ik heerlijk te werken met mn laptop

Hoeveel GB heb jij?

Nu ga ik twijfelen he, ben zon twijfelkont maar ik vind die andere echt te duur met die meer GB

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:36

Nee hoor alle MacBooks op de Air na hebben retina op het moment :j

Het is opzich geen gek idee hoor :) ik zeg altijd tegen klanten die dat willen; zelf ben ik er te chaotisch voor om dat allemaal netjes te houden met USB sticks of harde schijven, maar als jij geen warboel bent ( :)) ) waarom niet! Je zal waarschijnlijk je foto’s toch willen archiveren, of je nou 128 gb of 1 TB opslag hebt. Daarnaast is het idd zo dat extra SSD geheugen ingebouwd gewoon duur is. 200 euro voor 128 gb is gewoon veel geld. Je kan er dan voor kiezen om een externe hdd of SSD erbij te nemen.

Denk dan bijvoorbeeld wel aan een backup. Een externe HDD is weer niet zo betrouwbaar, dus dan zou je er eigenlijk twee moeten hebben. Een externe SSD is betrouwbaarder, maar duurder. Dat is een overweging die ik niet voor je kan maken :)

Extra cloudopslag is ook safe natuurlijk, maar dan zal je al snel voor de 200 gb moeten gaan, maar dat is 2,99 per maand.

Als je er jaren mee vooruit wilt zou ik persoonlijk investeren in die 200 euro extra voor 256 gb opslag maar je bent zeker de eerste en ook de laatste niet die liever met externe schijven werkt.

Ik heb ook een Pro van 2015, ik heb gekozen voor een interne SSD van 512 GB. Het is een flinke investering, maarja.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:49

Ruby1995 schreef:
Nynkster schreef:

Hoeveel GB heb jij?

Nu ga ik twijfelen he, ben zon twijfelkont maar ik vind die andere echt te duur met die meer GB

128GB, volgens mij hetzelfde als de nieuwe macbook pro retina. Alleen heb ik de verouderde versie met hdmi ingang etc. De nieuwe macbook heeft van alles thunderbolt. Heb wel het verschil bekeken tussen mijn mac en de nieuwe, de nieuwe retina is wel echt een flinke tint helderder nog. Erg mooi

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:21

Hou je er dan wel weer rekening mee dat in de nieuwe macbook pro's geen USB past? :')
Dan moet je even zo'n apart dingetje erbij kopen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 06:58

prugelpiet schreef:
Hou je er dan wel weer rekening mee dat in de nieuwe macbook pro's geen USB past? :')

Inderdaad, dat vind ik zelf zo jammer dat Apple dat aan heeft gepast, maakt de laptops toch net wat minder toegankelijk.

Als je een laptop met meer GB’s te duur vind is de Air dan geen optie voor je? Licht, ‘gewone’ USB poorten en wat goedkoper dan de Pro. Inderdaad, geen Retina scherm, maar ik vind het beeldscherm van de Air ook prima hoor. Je kunt evt de i7 processor nemen ipv i5.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 08:04

prugelpiet schreef:

Ja weet het! Gisteren mij uitgebreid laten informeren :) ik ga zo’n kabeltje kopen, want dat heb ik ook om mijn camera aan te sluiten.

Air werd echt afgeraden door beide winkels waar ik was geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:19

Ruby1995 schreef:
prugelpiet schreef:

Ja weet het! Gisteren mij uitgebreid laten informeren :) ik ga zo’n kabeltje kopen, want dat heb ik ook om mijn camera aan te sluiten.

https://www.coolblue.nl/product/771863/ ... 6EEALw_wcB is zoiets niet makkelijker? Kan je meteen meerdere dingen aansluiten.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 11:50

@prugelpiet
Dat is een goeie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:41

Ik raad je sowieso aan om voor foto's vanaf een harde schijf te werken ipv direct op je laptop. Ik schiet alles in RAW en vind het dus echt niet de moeite waard om bestanden op mijn laptop te hebben. Harde schijven zijn even een investering maar ze worden steeds goedkoper en ik sla dus alles ook direct op op een harde schijf (inclusief alles dat onbewerkt is) en maak van de bewerkte foto's een tweede back-up op een tweede harde schijf. Mijn MBP heeft 500GB geheugen maar vind het te tricky om daar echt belangrijke dingen als foto's op te bewaren. Mijn harde schijf is altijd bij me dus als ik de foto's wil bereiken kan dat sowieso wel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 23:37

En zo’n harde schijf kan je dus kopen? En dat stop je dan in je laptop of hoe gaat dat precies? (sorry, heb er niet zoveel verstand van)

Misschien kan iemand van jullie mij uitleg geven:
Ik wil waarschijnlijk in de winkel bij amac mijn MacBook kopen, maar op de site staat dat de pro die ik wil 1369 kost (ik wil de zilvere, die is goedkoper, trouwens niet omdat die goedkoper vind maar ook mooier). Nu staat er ook dat je studentenkorting kan krijgen (6% van het bedrag heb ik mij laten vertellen in de winkel) maar is 1369 nou de prijs met of zonder die korting? Want daarvoor staat een bedrag doorgehaald. Op coolblue staat dezelfde MacBook voor 1365, dus dan lijkt het mij toch haast zonder korting? Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:57

Een externe harde schijf heeft een kabeltje en die stop je gewoon in je laptop. Je hoeft niet telkens te slepen, je kan ook gewoon je externe HD gebruiken als opslag die je later weer kan loskoppelen. Voor eentje van 1TB betaal je rond de 60/70 euro. Niet heel goedkoop maar met 1TB kom je echt een heel eind. Ik heb er dus twee, zodat ik altijd een backup heb van mijn spul. Eentje gaat altijd met mij mee en de ander ligt op een veilig plekje in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:04

prugelpiet schreef:

Is echt geen probleem. :) Ik heb 'm ook en er gewoon zo'n hubje bijgekocht (wel een goeie, snders verlies je kwaliteit), en daar kan alles in. Nog nooit problemenmee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:05

prugelpiet schreef:
Ruby1995 schreef:

https://www.coolblue.nl/product/771863/ ... 6EEALw_wcB is zoiets niet makkelijker? Kan je meteen meerdere dingen aansluiten.

Ik heb zoiets inderdaad, maar dan met klein kabeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:05

Je kan inderdaad een Thunderbolt plug kopen die meerdere USB poorten heeft. M'n vriend heeft er ook zo eentje en totaal geen problemen mee. Het is even wennen maar het voordeel is dat hij op die manier gelijk 4 USB poorten heeft terwijl ik er op mijn laptop maar 2 heb :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:07

Je hebt superveel verschillende hubjes, let idd wel op de kwaliteit. Als je naar Amac gaat kunnen ze je daar goed over adviseren :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 20:44

Ik heb zojuist vandaag mijn Macbook gehaald, de Pro :-)

Maar nu, wil ik graag Lightroom en Photoshop erop zetten, ik wil dit doen via Adobe maar dit kan alleen betaald worden met Creditcard of Paypal en dit wil ik niet. Weten jullie hoe ik dit moet oplossen?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:20

Ruby1995 schreef:
Ik heb zojuist vandaag mijn Macbook gehaald, de Pro :-)

Maar nu, wil ik graag Lightroom en Photoshop erop zetten, ik wil dit doen via Adobe maar dit kan alleen betaald worden met Creditcard of Paypal en dit wil ik niet. Weten jullie hoe ik dit moet oplossen?

Als je per maand wil betalen heb je inderdaad een creditcard nodig, maar als je per jaar betaalt heb je geen creditcard nodig!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:53

Ik gebruik nu nog altijd mijn 2012 MacbookPro zonder poespas. Zit wel 16GB werkgeheugen in. Ding werkt nog perfect en heb hem al 6 jaar. Je gaat echt van je nieuwe laptop genieten!