Wanneer krijg jij je werkrooster?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:37

Wij moeten voor de 10e verlof etc doorgeven, voor de 20e krijgen we dan het rooster. We weten dus uiterlijk 10 dagen van tevoren hoe een maand is ingedeeld. Alleen grote verloven worden eerder vastgelegd (bijv. zomer ligt nu zo goed als vast).

kwii

Re: Wanneer krijg jij je werkrooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:47

Dinsdag geef ik door wanneer ik kan, en op donderdag krijg ik het rooster voor de week er op.

korbakimmy8Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:53

Ik werk in de zorg en ivm overgaan naar een nieuw systeem heb ik mijn rooster voor maart nog niet. Wat ik zeer onhandig vind aangezien ik met een babytje thuis zit en daar dus elke maand de oppasdagen moet bespreken met de oppas.
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor ik mijn rooster heb. Volgens mij moeten ze hier officieel 2 maanden van tevoren klaar zijn namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:02

Ik krijg altijd circa 3 tot 4 weken van te voren mijn rooster, geen vaste werkdagen. Verlofaanvragen voor bijvoorbeeld zomervakantie worden vaak aan het begin van het jaar doorgegeven, dat is dan meestal akkoord en geregeld. :)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:06

Ik ben zo'n werkgever die pas heel kort van te voren het rooster stuurt.
Ik maak op vrijdag het rooster voor de week erop. Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat eigenlijk al het personeel hun werk ochtend/middag/avond vast staat. Enige wat kan verschillen is de klant waar ze heen moeten of de tijd dat ze moeten beginnen. Bijvoorbeeld ene keer 8 u andere keer half 9 of 9 u.

Maar ik hou wel rekening met personeel die kinderen heeft en de kinderen eerst naar school moeten brengen. Ik vind het onzin om die persoon om 8 u te laten beginnen terwijl het ook half 9 kan. En ik zorg eigenlijk ook ervoor dat de mensen met jonge kinderen tussen de middag thuis zijn.

Het werk laat het toe, de klant laat het toe dus waarom zou ik moeilijk doen. Ik krijg ook nooit geen klachten van personeel omdat ik met iedereen rekening hou. Wel vind ik dat tegenover een goed rooster ook inzet moet staan en tot nu toe is dat zeker het geval.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:12

Donderdag om 18 uur krijg ik het rooster van de week erna. Over het algemeen heeft iedereen vaste werkdagen. Mocht er iets veranderen in het rooster dan wordt je daar voor dat het rooster online staat over gebeld. Mocht het rooster je niet bevallen mag je altijd bezwaar maken, dit kan simpel via de app met 1 klik, en dan gaat de planning kijken wat mogelijk is. De werktijden op je werkdag mag je zelf bepalen als je maar voor 17 uur klaar bent.

Malbec

Ik krijg m elke zondag en dan is er (voor mijn contract) elke keer tot de zondag de tijd om tijden en dagen aan te passen.

Smallheal

korbakimmy8 schreef:
Ik werk in de zorg en ivm overgaan naar een nieuw systeem heb ik mijn rooster voor maart nog niet. Wat ik zeer onhandig vind aangezien ik met een babytje thuis zit en daar dus elke maand de oppasdagen moet bespreken met de oppas.
Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor ik mijn rooster heb. Volgens mij moeten ze hier officieel 2 maanden van tevoren klaar zijn namelijk.

Volgens VVT CAO 28 dagen van te voren. Ik werk ook in de zorg, vandaar dat ik t weet.

Hier krijgen we hem vaak een maand/ 6 weken van te voren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:39

Ik heb bij een distributie centrum van gewerkt waar je de dag van te voren om pas hoorde of je de volgende dag moest werken. De vakbonden waren trouwens best goed vertegenwoordigd dus ik neem aan dat als dat wettelijk niet zou mogen dat echt wel tot acties zou leiden?
Je wist in principe wel ver van te voren welke tijden je een dag zou moeten werken want je had gewoon afwisselend een week ochtend en avonddienst en bleef in dezelfde ploeg. Dus dat was kwa plannen enerzijds lastig maar anderzijds kon je bijv wel gewoon weken van te voren 's ochtends een tandarts afspraak oid maken als je toch wist dat je dan avonddienst had.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:45

korbakimmy8 schreef:

Bij ons cao (verpleeghuis) is het 4 weken van te voren

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:56

In de supermarkt waar ik werkte was het soms ook de vrijdag voor de maandag dat de nieuwe week inging terwilj de regel eigenlijk was 1,5 week geloof ik? En nu werk ik in een dierentuin en moet ik nu mijn beschikbaarheid doorgeven voor de week van 11 tm 18 maart oid. Ook niet alles, ik weet nu nog niet of er dan belangrijke afspraken komen. er zijn dus voor allebei de dingen wel positieve en negatieve dingen te bedenken denk ik haha

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:34

Weet mijn rooster voor het hele jaar al. Tenzij mijn baas besluit het opeens weer om te gooien.

Mijn vriend krijgt zijn rooster pas op donderdag. Maar kan wel van 3 weken van te voren zien aan tijdvak of het, dag, avond of nachtdienst word.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:41

Ik krijg op donderdag het vierweeksrooster. Elke week verspringt die dus een week.
Wanneer je een dienst hebt die een werkdag duurt weet je daarmee genoeg, maar bij mij staat er eigenlijk alleen op dat ik elke dag de buitendienst krijg tussen 7.00 en 18.00 uur.
Vervolgens krijgen we elke middag het dagrooster voor de dag erna met de daadwerkelijke taken erop en dus ook dan pas een exacte begin- en eindtijd.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:46

Ik krijg vaak voor de 20e de vraag mijn vrije dagen door te geven. Dan krijg ik voor de 1e van de maand het rooster voor de maand er op! Onderling wordt er alsnog heel veel geruild...

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 00:57

Mijn werktijden zijn altijd t zelfde evenals mijn werkdagen. Ijn principe weet ik dus voor het gehele jaar mijn rooster. Op ons werk hangt nu t rooster t/m april. Als februari voorbij is komt mei erbij ;)

Bij mijn vorige baan werkte ik wel onregelmatig en kreeg ik soms ook pas een week van tevoren mijn rooster. Maar meestal wist ik t van 3 weken inclusief de week waar je dan in zat.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 07:29

Ik krijg ook mijn werkrooster voor de volgende week of op donderdag of op vrijdag.

Maar ben het met je eens dat het niét ideaal is. Ik kan alleen Maandagochtend afspraken maken omdat ik of om 10.00 of om 14.00 begin.

De rest van de week is het 05.45 en daarbij weet ik nooit mijn eindtijd dus wat ook lastig is met afspraken maken.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:38

Ik werk voor een uitzendbureau en heb 3 avonden vast. Overig werk krijg ik een appje en dan kan en mag ik zelf beslissen of ik het werk kan en wil doen. Krijg vaak appjes met werk wat niet kan vanwege mijn avond werk. Overlapt dan en dan zeg ik gewoon nee. Maar voor overdag zeg ik meestal ja. Is maar net of er werk is en of ik dan kan. Soms een paar dagen van te voren en soms op de dag zelf. Vior mij maakt het niet uit want ik kan gewoon nee zeggen.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 08:40

Normaal 2 weken van te voren, maar nu nog niks gehoord voor maart, dus ik ben benieuwd :Y)

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 09:50

Normaal een maand van te voren, maar het is de zorg, dus echt zeker ben je nooit. Zo werd vrijdag mijn rooster weer anders voor gisteren en vandaag door ziekte (CAO FGW)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:12

Wij krijgen het ook pas vrijdags door. Als we geluk hebben, donderdag. Maar wij werken in twee ploegen (late en vroege/dag) dus in principe weet je wel ongeveer hoe je staat te werken, want de ploegen blijven hetzelfde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:27

Wat ben ik dan blij met mijn werkgever. Wij krijgen het nieuwe rooster voor de volgende 3 maanden voor de 1e van de maand. Dus ik krijg voor 1 maart het rooster van april, mei en juni.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:01

Rond juni mogen wij doorgeven wat we willen, rond juli/augustus word het gemaakt /besproken en wij draaien vanaf begin van het schooljaar tot eind van het schooljaar het zelfde rooster!
Als er iemand ziek is word er wel eens gevraagd of je eerder wil beginnen/langer kan blijven dat is vaak op de dag/vlak van te voren!

Ik werk in een zwembaz

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:07

2 a 3 weken van te voren, werk bij de Kwantum!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:24

De arbeidstijdenwet bepaalt dat je 28 dagen van tevoren je zichtbare vrije tijd weet.

Je werkgever kan in deze ervoor kiezen dat je op de dagen dat je werkt, er een keuze is voor de tijden die ingevuld zijn als ochtend/middag of nachtdiensten, deze diensten mogen dan een aantal dagen van tevoren pas ingevuld worden. Redelijkerwijs staat hier vaak wel een vergoeding tegenover, maar dat verschilt per werkgever.

Maar, je vrije weekenden, en je vrije dagen staan vast, 28 dagen van tevoren. Deze mogen alleen gewijzigd worden met toestemming van de werknemer.

Als je cao anders is, kan het NOOIT minder zijn dan 28 dagen, dit is nl de wet.

www.arbeidstijdenwet.nl

Ben zelf personeelsplanner, mochten er vragen zijn, mijn inbox staat open.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:01

@Nielojram
Waar staat dat precies?
En geldt dat ook voor oproepkrachten?