Huurwoning ,wat wel wat niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Huurwoning ,wat wel wat niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:56

Zelfs in koopwoningen wordt losse apparatuur apart beschreven als 'overname' want dan hoeven daar geen 'kosten koper' over berekend te worden. Alles wat niet 'onroerend' is en dus meegenomen kan worden hoort dan ook niet bij onroerend goed. Of je nu koopt of huurt. De losse apparatuur in een keuken is er simpel uit te halen, inbouwapparaten en de kastjes die aan de wand vast zitten niet.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:58

Als je in Duitsland een huis koopt nemen de verkopers meestal de gehele keuken mee en moet je dus een gehele keuken zelf plaatsen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:19

Yv_ schreef:
Waarom hangt er geen kastje boven de gootsteen?

Geen idee. Vonden wij ook raar. Zo'n zelfde kastje voor ertussen was nog hardstikke duur ook. Dus we hebben er glazen plankjes tussen gehadden en er de mooie flessen drank en het theeservies enzo neergezet.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:42

Cerilene_ schreef:
Yv_ schreef:

Geen idee. Vonden wij ook raar. Zo'n zelfde kastje voor ertussen was nog hardstikke duur ook. Dus we hebben er glazen plankjes tussen gehadden en er de mooie flessen drank en het theeservies enzo neergezet.

Heel vreemd idd!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:49

zonnebloem18 schreef:
Azmay het huis is ook van 2010 dus net 3 jaar oud toen we er in kwamen. Mijn moeder had vroeger van die lelijke witte kastjes met zo'n bobbelig roestvrijstalen aanrecht.

Onze keuken had nog mooier gekund, de buren hebben hem in kersen en hebben iets meer betaald waardoor ze een hoekkeuken hebben met vaatwasser en ingebouwde koelkast.

Ik haat die dingen, ik word er altijd helemaal statisch van :’).

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:24

Hebben de meeste sociale huurwoningen niet zo'n bobbeltjes ijzeren aanrecht? Die ervaring hebben wij tot nu toe.
Maar een aanrecht blad is best betalen. Zou je dat mogen vervangen door iets anders?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:38

Kom eens hier kijken! :D Hier is volledig gemeubileerd (inclusief servies, bestek, bed(degoed) heel normaal!
Sterker nog: je moet bijna op je knieën vallen voor de verhuurder of hij alsjeblieft dat weet ik door wie beslapen bed wil weghalen omdat je gewoon zelf je bed meeneemt!
Voordeel is wel: als je door zíjn bed heen zakt moet hij een nieuwe betalen. :')

Het heeft me wel gedonder opgeleverd toen ik, na er een ruim jaar gewoont te hebben, mijn vorige woning verliet. In die tijd heb ik helaas een kopje laten vallen. De verhuurster ging na inventarisering uit haar plaat en weigerde de borg terug te betalen vanwege dat stomme kopje. Toen heb ik echt moeten dreigen met instanties en haar heel hard duidelijk gemaakt dat waar mensen wonen af en toe iets helaas kapot kan gaan. Als dat een probleem is moet je niet verhuren. En een kopje is geen maandhuur borg waard. :roll:
Enfin, ik had gewonnen, mijn borg terug gekregen en geen vrienden eraan over gehouden. :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 03:02

melody2 schreef:
Als je in Duitsland een huis koopt nemen de verkopers meestal de gehele keuken mee en moet je dus een gehele keuken zelf plaatsen.

Dit dus. Ik ken het voornamelijk van huurwoningen. Als je hier een huis met keuken tegenkomt, heb je echt geluk :') . Je hebt ze wel hoor, maar de standaard is eigenlijk dat je compleet je eigen keuken plaatst.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 10:16

Cerilene_ schreef:
Wij hebben (tot we ons eigen huis kochten) als eerste bewoners nieuwbouw van de woningbouw gehuurd. (670 euro per/m).

De keuken werd opgeleverd met enkel de keukenkastjes en aanrecht met wasbak en kraan. Verder wel aansluitingen en stopcontacten. Er was 1 lege plek waar je dan zelf ofwel een vaatwasser, ofwel een grote oven kon neerzetten. Daar moest je dus ook zelf een gasstel en afzuiger voor kopen (wel aansluitingen). En er was ruimte voor een koelkast. Maar alles dus zelf aanschaffen.
Verder waren de vloeren en muren gewoon beton zonder afwerking. Alleen de plafonds waren gespoten.
Het toilet was wel 'af'. Betegeld en met toilet en wasbak. De badkamer was ook betegeld en daar was ook een douche en wasbak, maar geen douchewand.
Nog best een investering om het leefbaar te maken dus...
De nieuwe bewoner heeft dit alles voor een prikkie van ons overgenomen.

In onze huurwoning die we daar weer voor hadden als studenten (verragd zoldertje particulier) was wel een koelkastje en gasstel aanwezig, maar combioven van onszelf.

Zo levert de woningbouw het dus op (mensen er zo veel mogelijk afgecropt, achter hen was ruimte voor koelkast gelaten).

[ [url=m/KcfNOK.png]Afbeelding[/url] ]

Als de nieuwe bewoners je inrichting niet willen overnemen moet je het dus weer met kale muren en zo weer opleveren? In Belgie betaal je wel borg als je huurt.Dat is in NL misschien niet .En je maakt samen een beschrijving van de woning waarin beschadigingen en niet werkende dingen in vermeld worden.Aan het eind van de overeenkomst word alles weer na gekeken en naar de hand daarvan krijgt de huurder zijn borg weer terug.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:34

De muren hoefden we niet weer kal te maken. Dat stond in het contract. Omdat het geen doen is om bvb stuuc er allemaal af te steken. Vloer en alle overigen evt wel als de nieuwe huurder het niet wilde.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:51

Yv_ schreef:

Yv_ schreef:
Cerilene_ schreef:

Heel vreemd idd!

Superlogisch juist. Anders stoot je (als lang persoon) steeds je hoofd tijdens het afwassen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:05

Tink89 schreef:
Cerilene_ schreef:

Superlogisch juist. Anders stoot je (als lang persoon) steeds je hoofd tijdens het afwassen.

Misschien dat dat het idee was ja. Ik vind het nog steeds niet logisch, je hangt toch niet zo naar voren bij het afwassen, en anders zou je toch met zo goed je kop stoten aan het kastje er naast als je op het aanrechtblad groenten staat te snijden. Maargoed, het maakt ook niet uit. Zo was het en we vonden het prima, we hebben het bruikbaar opgelost.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:07

Ik heb voordat wij ons huidige huis kochten in 4 huurwoningen gewoond met 4 verschillende situaties, haha.
In mijn eerste huurhuis zat alleen een aanrechtblad met kastjes en een gootsteen, in mijn 2e huurhuis moest de keuken nog geplaatst worden maar daar mocht ik in mee bepalen (nieuwbouw) in mijn 3e huurhuis zat de gehele keuken er al in inclusief alle inbouwapparatuur en in mijn laatste huurhuis moest ik alleen zelf een koelkast plaatsen.

In ons koophuis zat ook alleen een aanrechtblad met kastjes en een gootsteen (maar daar komt nu een geheel nieuwe keuken in).

Het kan dus gewoon enorm verschillen per woning. :) En hoeft ook zeker niet altijd met de huurprijs te maken te hebben!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:12

Dit is mijn sociale huurwoning keuken :o

Afbeelding
De rechterkant. Koelkast heb ik wel zelf gekocht, vaatwasser hoort bij de keuken

Afbeelding
De linkerkant. Al het losse apparatuur heb ik natuurlijk wel zelf gekocht. Oven, kookplaat en afzuigkap horen bij de keuken.

Wel bijzonder om te zien hoe het kan verschillen!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:38

Ik mijn eerste huurhuisje 14 jaar geleden zat ook alleen een kaal keukenblokje.
Enige wat er wel in zat was een afzuigkap.
Had geloof ik 3 onderkastjes met een gootsteen en 3 bovenkastjes.
Rechts was een leeg stuk waar dan het fornuis kon staan.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:57

Liess dat is luxe zeg!

Wij hebben zo'n mooie keuken (zelfs icl koelkast) ook wel gehad in een huurwoning, maar dat was geen sociale huur.

In Nederland betaal je meestal als je privé huurt wel borg. Woningbouw niet bij ons. Maar je krijgt wel de rekening als je het niet netjes oplevert.

Vaak moet je je muren wel in een neutrale kleur opleveren. Helaas was dat bij ons nooit zo. Wij hebben ons eerste huis aantroffen met donkergrijze muren. De tweede was alles geel en de laaste was paars, zalmroze en geel :r

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:19

Mijn huurwoning had enkel keukenkastjes en een spoelbak, daar heb ik verder alles zelf aan moeten schaffen (fornuis, koelkast, afzuigkap). Ik geloof wel dat de regels in Belgie over hoe je een woning oplevert wel een stuk strenger zijn.

'Neutrale kleur en bezemschoon' was bij mij inderdaad ook de regel, maar toen ik in mijn appartement ging had 1 kamer bordeaux rode vlakken op de muur (ja serieus) en was letterlijk ALLES vet. Echt, alsof ze daar 10 jaar dagelijks hadden gefrituurd zonder afzuigkap %)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:56

Wat een verschillen in keukens!

Ik had gewoon zo'n simpel wit keukenblok. 3 kastjes onder, zo'n lelijk blad (met gootsteen) en boven 1 kastje geloof ik. Zelf een koelkast en gasfornuis gekocht.

Had t geluk dat de nieuwe huurder alles wilde hebben (ook heel veel van mijn meubels) dus dat was echt een super easy verhuizing.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:03

Tink89 schreef:

Ah oke! Duidelijk. Al heb ik daar geen last van met mn 162 :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:04

in mijn huurwoning, geen sociale huurwoning 850 pm, zit een hele luxe nieuwe keuken met vaatwasser, oven, koelkast, inductie kookplaten en afzuigkap. :)
maar deze is net gerenoveerd. de buren hebben nog de oude keuken en dat is zoals ik hier veel voorbij zie komen alleen kastjes en een wasbak.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:20

Mijn vorige woning, particulier, had een volledige keuken. (minus de diepvries)

Huidige woning, woningstichting, had een kale keuken. Dus kookplaat, oven, diepvries, koelkast: zelf aanschaffen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:21

_suus19_ schreef:
Hebben de meeste sociale huurwoningen niet zo'n bobbeltjes ijzeren aanrecht? Die ervaring hebben wij tot nu toe.
Maar een aanrecht blad is best betalen. Zou je dat mogen vervangen door iets anders?

De buren van mij hebben wel een ander aanrechtblad. Maar dat is wellicht gekomen door de vorige bewoner bij wie ze toen het huis kort en klein hebben geslagen.
De hamer stond in de TV zei de politie. Dus wellicht heeft het aanrechtblad het toen ook moeten ontgelden.

Het is dat ik dolgraag dit huis uit wil...nog liever gister als vandaag maar anders had ik geinvesteerd in een ander blad. Dat bobbeltjes blad is gewoon verschrikkelijk om schoon te maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:31

beatje schreef:
Ik zat net het topic te lezen over overname van spullen van vorige huurder.Wat met op viel was dat er een kookplaat bij zat .Later zat ik ook te lezen dat er iemand keukenkastjes enzo over had genomen.

Nu ben ik zelf groot gebracht in een koopwoning en heb zelf ook alleen nog maar koopwoningen gehad.Maar zit een keuken niet standaard in een huurwoning dan?
Ik verhuur zelf twee woningen maar met ingerichte keuken,Dus kookplaat gasoven en microgolf oven.Deze worden vervangen als ze stuk gaan.Ik dacht eigenlijk dat dit in iedere huurwoning zat,net als een badkamer.
Nu woon ik in Belgie en daar zijn ze dol op regeltjes dus iedere huurwoning moet in iedere kamer ook brandmelders hebben ,dubbele ramen zijn verplicht .Epc keuring.

Dus vroeg me af hoe dat nu in Nl zit dan?

woon en huur zelf in België
Maar mijn huis bezit toch niets .
De badkamer en keuken blijven maar amper rechtstaan
En een kookplaat moest ik zelf voorzien evenals een douchestang .
En mijn vloeren zelf aankleden etc

En normaal gesproken is dit in België in orde bij huizen te huur van eigenaars

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:49

Hier ook 3 keukenkastjes onder en 3 boven met datzelfde bobbeltjes aanrechtblad en een afzuigkap. Heb zelf dus een oven met gasfornuis en een koelkast met vriesvak gekocht. Volgens mij is dat vrij normaal!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:04

Cowgirl schreef:
_suus19_ schreef:

De buren van mij hebben wel een ander aanrechtblad. Maar dat is wellicht gekomen door de vorige bewoner bij wie ze toen het huis kort en klein hebben geslagen.
De hamer stond in de TV zei de politie. Dus wellicht heeft het aanrechtblad het toen ook moeten ontgelden.

Het is dat ik dolgraag dit huis uit wil...nog liever gister als vandaag maar anders had ik geinvesteerd in een ander blad. Dat bobbeltjes blad is gewoon verschrikkelijk om schoon te maken.

Maar een aanrechtblad kost 3 tientjes bij de Ikea.