Nieuwe -luidruchtige- buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Re: Nieuwe -luidruchtige- buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:23

Ik zou ze eens uitnodigen op de koffie, gewoon even kennismaken en dan kun je dit toch bespreekbaar maken? Misschien zijn ze zich van geen kwaad bewust. En dat ontlopen kan ook zijn omdat ze niet weten hoe zich te gedragen in n nieuwe buurt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:24

Een huis kan ook aangekocht zijn door projectontwikkelaar en dat het nu alsnog huurders zijn. Even in kadaster opvragen kost een paar euro. In elk geval sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:26

Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ze geen Engels spreken. Wat doen ze hier dan in een koopwoning? Hebben ze niet gewoon een heel zwaar accent?

Je kunt toch eigenlijk maar 1 ding doen als je wilt dat er iets verandert, en dat is bij ze aanbellen, desnoods met handen en voeten proberen in gesprek te gaan.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:33

Ik zou me eerst eens gaan voorstellen, neem aan dat dat dus nog niet is gebeurd?
Was wel zo netjes geweest als Zij dat hadden gedaan maar misschien schamen ze zich wel omdat ze geen NL spreken, is het niet gebruikelijk in India, weet jij veel.
Neem een bloemetje mee, om ze welkom te heten en nodig ze direct uit voor een drankje. Zeg verder op dat moment niets en heb het erover als ze op bezoek zijn.
Kan je niet zoveel zin in hebben maar ik ben van mening dat je het maar 1x goed kunt doen. Gezien het een koophuis is zitten ze waarschijnlijk voorlopig nog wel naast jullie dus je wilt er absoluut voor waken dat het nu al direct escaleert omdat er in frustratie allerlei dingen worden gezegd of dat je brieven in de bus doet of de politie belt. Wie weet zijn het heel aardige mensen en hebben ze geen idee hoe het gaat/hoort in NL (alhoewel er ook zat NL's zijn die overlast veroorzaken natuurlijk).

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:50

Niet te moeilijk maken, gewoon even aanbellen om kennis te maken of nodig ze uit bij jou.

Hoe weet je eigenlijk dat ze geen nl spreken? Als ze je ontlopen heb je het misschien nog niet kunnen horen en brullen ze lekker tegen weldaaelkaar in hun eigen taal :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:55

waarschijnlijk weten ze helemaal niet dat jullie alles kunnen horen .Bij geluidsoverlast denk ik meestal aan harde muziek enzo,niet direct aan praten. Ik zou gewoon eens gaan kennismaken en dan zeggen dat jullie huizen erg gehorig zijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:03

Speirs schreef:
Niet te moeilijk maken, gewoon even aanbellen om kennis te maken of nodig ze uit bij jou.

Hoe weet je eigenlijk dat ze geen nl spreken? Als ze je ontlopen heb je het misschien nog niet kunnen horen en brullen ze lekker tegen weldaaelkaar in hun eigen taal :')

Omdat we ze regelmatig met de Nederlandse man hebben horen praten. :=

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:04

pillow schreef:
Een niet nederlands sprekend gezin uit India in een koophuis? ook bijzonder

Zo bijzonder is dat niet hoor :-)
In onze straat en wijk hebben we heel veel expats in redelijk dure koophuizen. Spreken ook geen woord Nederlands.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:06

Vooral rustig blijven bij het eerste contact. Ik heb zes weken door India gereisd en inderdaad staat de volumrknop daar enkele streepjes hoger. Ik zou ze om te beginnen te eten uitnodigen. Dat is een stuk hartelijker dan koffie of thee. In de verre landen is een gezamenlijke maaltijd heel belangrijk. Probeer iets te doen met zelfwerkzaamheid, bv. taco's. Geeft idder iets te doen, breekt het ijs en zorgt voor een ongedwongener sfeer. Hopelijk pikken ze dzn ook op dat jullie spreekvolume een stu lager ligt. Je kan best even laten merken als ze je wat te luid spreken, maar hou het gezellig. Na dat etentje kj je ze wellicht aanspreke op hun geluidsvolume.

De suggextie van de politie vind ik volledig over the top en het verstoort meteen de verhoudingen. Ik zou eerst maar eens uitgaan van hj onbekendheid met Ndderland en van hun goece becoeljngen.

(Sorry voor de typos, ik zit niet achter mn computer.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:08

pillow schreef:

Hoezo bijzonder :? In India wonen ook hoogopgeleide mensen die wel eens in het buitenland gaan werken :7 Bijvoorbeeld, of een ander scenario.

Als het expats zijn spreken ze wel vaker geen Nederlands, omdat dan op het werk de voertaal Engels is. Niet zo raar hoor.

Misschien hebben ze geen idee hoe je je moet gedragen in een gemiddeld Nederlandse woonwijk?
Nodig ze gewoon uit op de koffie en probeer te achterhalen of ze doorhebben dat ze veel herrie maken. Zo moeilijk is het niet :(:)

Zou niet gelijk de politie erbij halen als je ze nog niet gesproken hebt en je nog een beetje gezellig wilt wonen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 09-02-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:24

Politie inschakelen is ook absoluut nog niet in ons opgekomen.
Uitnodigen voor het eten past niet bij ons, op de thee of koffie vinden we geen enkel probleem maar uitgebreid gaan eten op de eerste 'date' ligt wel buiten onze comfort zone.

Ik ben momenteel ook niet mijn beste zelf en mijn stressniveau rijst behoorlijk de pan uit wat me vrij prikkelbaar maakt. Vanavond was ik dus al zover om dan maar te gaan verhuizen, geheel onredelijk natuurlijk maar het idee dat we de rest van ons leven hier naast moeten wonen maakt me nu al krankjorum.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:04

Kun je dan je vriend niet sturen, als je het zelf niet trekt? Je kunt allerlei ramp- en doemscenario's bedenken, maar je kunt er ook gewoon langs gaan en het bespreekbaar maken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:08

Vaak worden die huizen van expats door de werkgever gekocht.

Maar goed, dit is echt mijn nachtmerrie. Ik kan niet zo goed tegen geluid van de buren. Eerst zeker weten het gesprek aangaan in NL of Engels. En anders op zoek gaan naar een tolk.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:08

Nou pfff ik kan ook meepraten over overlast van buren.....
In mijn geval hadden mijn buren het wel ‘erg gezellig en luidruchtig s’nachts maar soms ook overdag’ ...... ik hoef echt niet DIE geluiden te horen.....

Eerst effe aangekeken en een keer overdag en s’avonds de geluiden opgenomen.... toen ik ze eens tegen kwam op de gang ze aangesproken en de geluidsopnames laten horen ..... beiden wisten niet hoe gehorig het was en kregen rood hoofd en maakten excuses daarna nooit meer last gehad....

Ik zou aanbellen en gesprek aangaan eerst proberen er zelf uit te komen en dan evt politie in schakelen als het echt niet gaat.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:19

pillow schreef:

Waarom? Mijn ouders hadden ook een koophuis in t buitenland en spraken de taal gebrekkig ondanks dat ze daar werkten. Nederlands is een behoorlijk lastige taal hoor.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:27

Zo. Nu wel alles gelezen. Ik vind de tips van het uitnodigen voor de koffie of een borrel een best goed idee. Wel even vragen of e alcohol drinken, misschien zijn het moslims.

Zij weten ongetwijfeld niet hoeveel last je er van hebt dus niet panieken en wanhopen, komt heus goed maar gewoon even mee kletsen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:58

Jolien87 schreef:
Uitnodigen voor het eten past niet bij ons, op de thee of koffie vinden we geen enkel probleem maar uitgebreid gaan eten op de eerste 'date' ligt wel buiten onze comfort zone.

Ik ben momenteel ook niet mijn beste zelf en mijn stressniveau rijst behoorlijk de pan uit wat me vrij prikkelbaar maakt. Vanavond was ik dus al zover om dan maar te gaan verhuizen, geheel onredelijk natuurlijk maar het idee dat we de rest van ons leven hier naast moeten wonen maakt me nu al krankjorum.

Ik zou eerst eens gaan praten i.p.v. deze in mijn ogen overdreven reactie
Je hebt ze nog nooit gesproken

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 10:02

tokedri schreef:
Jolien87 schreef:

Ik zou eerst eens gaan praten i.p.v. deze in mijn ogen overdreven reactie
Je hebt ze nog nooit gesproken

Ik had gehoopt dat wel duidelijk was dat ik momenteel niet geheel redelijk denk gezien de stress, daarom heb ik dit topic ook geopend om te vragen wie er mee willen denken.
Dat direct verhuizen een overdreven reactie is dat weet ik zelf ook en dat heb ik ook aangegeven. Het is dus niet nodig om mij daarop aan te vallen.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:05

Hebben ze ook nog buren aan de andere kant? Hebben deze er ook last van? Miss met beide buren dit melden bij hun of hun werkgever als ze de taal niet spreken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:07

Politie bellen met de mededeling dat het klinkt of iemand mishandeld wordt?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:20

Joh wat een heftige reacties hier.

Ik heb bij de rechtsbijstand gewerkt met burenzaken en mijn advies is echt eerst eens rustig te gaan praten. Meteen met hoge poten aan komen vliegen of politie inschakelen is echt niet handig.

Gewoon kennis maken en blijf je realiseren dat het een andere cultuur is. Indiërs zijn over het algemeen super beleefde mensen die juist geen overlast willen bezorgen. Maak het eerst gezellig en geef dan gewoon rustig aan dat je ze wel goed kan horen en ze daar misschien rekening mee kunnen houden.

Pas als normaal een gesprek aan gaan een zin heeft wordt het tijd voor een logboek, buurtbemiddeling, politie, etc. Maar geloof me: dat werkt vaker averechts dan het goed gaat, zeker als je niet eerst gewoon normaal een gesprek aan bent gegaan!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 10:29

Politie bellen gaan we ook absoluut niet doen, zeker niet in dit stadium waarbij we elkaar nog nieteens een hand hebben gegeven.
Op momenten dat we er helemaal gek van worden dan krijg ik de neiging om er boos op af te stappen maar mijn gezonde verstand weet dat hier de oplossing niet ligt dus tot nu toe hebben we ons daarvan weerhouden. We willen absoluut geen burenruzie ontketenen, ervan uitgaande dat we nog wel wat jaren naast elkaar blijven wonen. En we willen hun ook niet in verlegenheid brengen maar we beginnen steeds meer in te zien dat we er hoe dan ook last van blijven houden zolang we geen gesprek aanknopen. Maar hoe begin je daarmee?

De mensen die hiervoor naast ons woonden kwamen ook uit India en daar hebben we nooit last van gehad, nog niet het kleinste geluidje hoorden we. Dat waren heel fijne en vriendelijke buren waar we prima mee overweg konden. Het is dus niet zo dat we maar 1 beeld hebben van Indiërs en ik wil dus ook absoluut niet beweren dat alle Indiërs luidruchtig zijn of schuw. Voor hetzelfde geld was het een Hollands gezin geweest waar we last van hadden gehad, Hollanders zijn natuurlijk ook niet altijd het makkelijkste volk. ;)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:34

Dat over nu de politie niet inschakelen had je al duidelijk gemaakt hoor. Snap alleen niet dat half bokt meteen daarmee komt.

Ik denk zelfs dat een gesprek aan gaan met de gemiddelde Nederlander lastiger is ;). Maar ik zou beginnen met even langs gaan en handje schudden. Gewoon onder het motto: jullie hebben het vast druk gehad maar wij zijn die en die, hebben jullie zin om binnenkort even op de koffie te komen zodat we elkaar leren kennen? Aan de hand van de reactie weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Edit: en pas bij de tweede keer op het lawaai in gaan, niet bij het alleen even snel handje schudden
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 10-02-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:34

Om je te helpen met je vraag “hoe begin je met een gesprek om gezellig kennis te maken?” Een wedervraag: “wat zit je in de weg om dat te doen? Wat houdt je tegen?” :)

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:37

Je weet wat je moet doen nu.. een gesprek aanknopen, als hun niet weten dat jullie overlast ervaren kunnen ze er ook niks aan doen en hoe langer je wacht met het gesprek aan te gaan hoe langer het door blijft gaan