Volwassen als je ouders scheiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:33

bigone schreef:
Ayasha schreef:
Dat is veelal een stuk simpeler gezegd dan gedaan bigone.. Klinkt allemaal heel simpel en heel terecht en zelfs als TS dat zelf ook weet/denkt/voelt dan is er toch een stemmetje dat zeurt....

Helemaal met je een Ayasha, echter, dat stemmetje hoor je altijd want ja, het is wel je familie. Of je er nu mee kapt, dan hoor je stemmetje maar ook wanneer je niet kapt. Het voordeel van kappen kan zijn dat je rust ervaart en eindelijk niet meer over je laat lopen omdat het nu eenmaal familie is. Gewoon kloten maar je familie krijg je en kies je niet. Voorbeelden te over van mensen die doodongelukkig zijn in familieverband . En dan kun je beter heel egoistisch voor je eigen toekomst en geluk kiezen, dan maar een bitch.

Ik weet dat je je familie niet kiest, Ik weet dat je dood-ongelukkig kan worden door familie en dat ouders soms meer kwaad doen dan goed aan je, geloof me maar als ik zeg dat ik dat weet. :) Maar ik weet ook dat ondanks alles contact verbreken een hele moeilijke is en dat de rust die je daardoor ervaart niet altijd op weegt tegen het schuldgevoel, hoe raar dat ook mag klinken. :) En dat is iets waar je "naar toe werkt". En 2.5jaar is daarin gewoon nog heel erg kort. :) TS kiest al meer voor haar gezin, dat is een begin. Ze neemt enige afstand. En daarin kan je gaan zoeken naar een middenweg. :)
Ook zulke ouders zijn niet alleen maar slecht en dat is wat het moeilijk maakt. Hoe hard ze TS ook kwetsen. Er zijn ook momenten dat ze je dan weer hoop geven (zoals ede vader die zegt dat de kleine welkom is.) en zelfs als je weet dat het valse hoop is, Tóch trek je je daar aan op, hoop je ergens dat het voor één keer echt is en maak je jezelf weer wijs dat het "ook maar mensen zijn die het moeilijk hebben."
Dit soort situaties zijn zoveel gecompliceerder dan je uit kan leggen... :) Contact verbreken is zóveel moeilijker dan je denkt en de voordelen die je dat oplevert zijn veel minder dan je zou denken. Kunnen veel minder zijn dan je zou denken.
Inmiddels speel ik een soortgelijk spelletje al bijna 22 jaar met mijn moeder en broer. En tot op heden werkt "contact afbouwen maar niet verbreken" het beste. :)
En dat is echt niet makkelijk. Die grens gezet krijgen heeft jaren in beslag genomen. Eenmaal getrouwd ging dat wel iets makkelijker en kon ik daar eigenlijk pas echt goed aan beginnen maar zelfs toen was het alles behalve simpel. En nu pas zijn we op een punt gekomen dat er een zeker evenwicht is waarmee ik kan leven. :) Dus dan spreken we over bijna 7 jaar dat het duurde eer ik het contact zo had dat ik me niet schuldig voelde maar dat het mijn leven ook niet mer "meer" beheerste dan gewenst.

Edit; na een terechte opmerking even mijn bericht aangepast want had het fout neer geschreven.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-02-18 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:38

DeMolenhoek schreef:
Veel mensen hebben mij al veroordeeld omdat ik nu zo weinig contact heb. Dan komt het standaard zinnetje: Ja maar het blijven toch jou ouders? En dan antwoord ik: Ja maar ik blijf toch ook hun dochter?

Wat voor mensen zijn dat? Volgens mij is vrij duidelijk dat het jou veel rust geeft en stress bespaart als je het contact met je ouders op een zo laag mogelijk pitje houdt..

Juist omdat het je ouders zijn kan (veel) contact houden bij een slechte verstandhouding gelijk heel veel impact op jouw welzijn hebben.

Ayasha schreef:
Dit soort situaties zijn zoveel gecompliceerder dan je uit kan leggen... :) Contact verbreken is zóveel moeilijker dan je denkt en de voordelen die je dat oplevert zijn veel minder dan je zou denken.
Inmiddels speel ik een soortgelijk spelletje al bijna 22 jaar met mijn moeder en broer. En tot op heden werkt "contact afbouwen maar niet verbreken" het beste. :)

Vind het nogal wat om dit zo te stellen. Ik heb het ook weleens andersom gezien, dan lijkt contact verbreken te rigoureus, maar nadat eenmaal die stap is gezet levert dat zoveel rust op dat men zich afvraagt waarom ze dat niet eerder hebben gedaan.

Joltsje

Re: Volwassen als je ouders scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:41

ik denk dat de keuze van wel of niet contact houden voor iedereen anders is. je moet zelf een keuze maken wat het beste bij jou past

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:42

Excuseer, daar had ik van moeten maken "kunnen veel minder zijn dan je zou denken". Zoals het er nu staat klopt het inderdaad niet. :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:44

Een van de lastigste zaken in het leven als kind, is als je ouders de rol van ouderschap niet kunnen of willen vervullen.
Ik zou zeggen; ga in therapie, vind een weg om met het verleden te dealen, leer om te gaan met de huidige situatie en laat je daarin niet weerhouden door wat anderen zeggen of maatschappelijk verantwoord is.
"Het zijn toch je ouders", is een opmerking die je ongetwijfeld vaak zal horen of misschien ook zelf zal denken, maar waar niks mee aan te vangen is.
Biologisch gezien zijn het inderdaad je ouders, maar emotioneel gezien zijn ze duidelijk niet in staat om die functie/ rol te vervullen in ieder geval niet op dit moment.
Je familie kies je niet uit en daarom zijn er tal van mensen die trauma's hebben door ongezonde relaties met familieleden. Vanwege die bloedband en de maatschappelijke druk (het is nog steeds een taboe) zijn er maar weinig mensen die voor zichzelf kiezen en dat contact verbreken als het toxisch blijkt.
Waarom snap ik deels, maar het richt vaak zoveel schade aan bij meerdere familieleden, dat ik niet snap dat niet meer mensen voor zichzelf kiezen en contact verbreken als dat noodzakelijk blijkt uit punt van zelfbehoud en bescherming. Makkelijk is het niet natuurlijk, maar ik kan je -uit ervaring- vertellen dat je er een hoop voor terug krijgt en een boel oplevert.
Richt je op de volwassene in je en het zal makkelijker zijn om het los te laten en ze in hun eigen sop te laten gaarkoken. Het kind in je zal er altijd moeite mee blijven houden, helaas. Die balans blijft moeilijk voor een ieder hoe oud ze ook zijn want ja; Het zijn toch je ouders ;)

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:11

Oef heftig hoor. Ik dit geval zijn jouw ouders de kinderen .. heel veel sterkte en neem het jezelf aub niet kwalijk als je afstand houdt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:23

Wat een akelige mensen. Natuurlijk is het voor jou beter om zo min mogelijk contact te hebben, maar dit zal altijd in meerdere of mindere mate aan je knagen. Het enige wat jij kunt doen is de best mogelijke ouder (of tante?) zijn voor de baby die op komst is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:05

Ik denk dat je moet beginnen met grenzen trekken TS. Zo'n verhaal van je vader die niet weg wil, of dat je hem moet komen halen, begin in dat soort situaties maar eens met 'nee' zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:46

Xanthippe schreef:
Pfoe, TS, wat een verhaal...
Weet niet goed wat ik hierop moet zeggen behalve "veel sterkte" en dat dekt de lading helemaal niet.

Ik heb de ouders van mijn schoonzus uit elkaar zien gaan deze zomer, zij was toen 24, en dat was al op niet zo'n schappelijke manier, maar bij jou tart het alle verbeelding wel.

Zoals Ayasha al zegt, het is veel simpeler gezegd dan gedaan, maar ik denk toch ook dat een volledige breuk met beide ouders je veel rust zou geven. Denk je niet dat ze na een tijdje het zelf zouden opgeven, wat het stalken betreft? Want zoals je zelf aanhaalt, heeft je moeder heel wat gehuild toen ze hoorde dat je zwanger was, maar volgde er daarna niets meer. Zou ze het dan bij een volledige breuk ook na een tijdje niet opgeven?
Mij lijkt dit zo emotioneel vermoeiend, op het randje van emotionele uitbuiting af, dat jij zo aan je ouders moet tegemoetkomen. Je vriend en kindje-to-be moeten nu op de eerste plaats komen, zowel je hoofd als lichaam moeten zich in alle rust kunnen voorbereiding op de bevalling.
Dat zou bij mij de hoogste prioriteit zijn, zeker gezien de voorbeelden die je zelf al aanhaalt, omdat je je anders toch schikt naar wat zij willen.

Ik heb nog maar 1 keer volledig gebroken. Dit heb ik een jaar volgehouden. Het bellen naar mij, het sms'en etc begon mij te veel op te breken. Ik zat te huilen van de stress. Mijn vader heeft het al zo ver gedreven dat hij naar mijn werk is beginnen bellen om te horen waar ik zat. En dit kon ik natuurlijk de dag erna gaan verantwoorden met het schaamrood op mijn wangen. Ik wil gerust wat veranderen, maar dan komen ze gewoon aan de deur staan. Mijn vader hoor ik maar af en toe en mijn moeder haast nooit. Maar als ze denken dat ze mij willen horen kan ik maar springen en klaar staan voor hun. Toen mijn relatie er onder begon te lijden heb ik dan maar weer toegegeven aan contact, wat dat was het ook gewoon niet. Mijn vader bv belt niet 1 keer maar 3/4 keer achter elkaar. Neem ik niet op gaat hij direct erna meerdere keren naar mijn vriend bellen en uiteindelijk dan maar naar de vaste telefoon. En dan is het nog niet eens iets dringends hoor. Nee... Helemaal niet.

Ayasha: Jij schrijft echt iets heel nuttig. Ik wil geen contact meer maar momenteel heb ik veel meer rust als ik toe geef om die telefoon maar op te nemen als ze opeens nog eens bellen. Of als ze mij willen zien mij in 100 bochten plooien om tussen het werk er toch maar te geraken (moeder woont op 100 kilometer, vader op 200 dus is zeker niet evident) Ik kan kiezen om dan te dansen naar hun pijpen als ze het in hun hoofd krijgen en dan een maand rust, in geval van mijn vader, en een half jaar rust in geval van mijn moeder te krijgen. Maar als ik ze dan zie slagen ze er gewoon weer in om alles overhoop te halen. Vader boos omdat hij geen peter wordt, moeder boos omdat volgens mijn vader ik de trailer heb gekregen en dat niet fair is, vader die enkel over zichzelf bezig is en als ik zeg: Hé, we hadden onlangs controle voor de baby als antwoord te krijgen: Jaja, zal wel in orde zijn. Dus geen contact is wat ik wil, maar hier en daar contact houden geeft mij uiteindelijk de meeste rust.

Barbalala:
Therapie is inderdaad een goede. Ik weet momenteel alleen niet goed waar te beginnen. Ergens zit ook de schrik alles weer omhoog te halen wat nu in een doos weggestoken zit.
Mijn ouders zijn inderdaad niet geschikt om de ouder rol te vervullen. Er zijn 3 kinderen, de middelste is volledig ontspoort, die hoor of zie ik niet meer. De jongste is dan buiten gegooid en dan heb je mijn verhaal. Alles draait om geld bij mijn ouders. Als 11 jarige had ik al €1300 schulden bij hun en als 16 jarige €6000. Hoe ik daar aan kwam? Als er eens een telefoonrekening wat hoger was had ik wel stiekem gebeld. Waren ze €50 kwijt, had ik dat wel stiekem genomen. Bleek dat mijn vader totaal niet eerlijk was over de uitgaven maar het was altijd ik ik ik. Als je als 11 jarige tegen een schuldenberg van €1300 aankijkt weet je niet wat jou overkomt. En dat is iets dat blijft terug keren. Van mijn moeder heb ik bv geen verjaardagscadeau gekregen. Want ik had 'de trailer al gehad'. Of 'Je zit er toch warm genoeg in, je kunt alles zelf kopen'. En voor mij draait het echt niet om het geld of om cadeaus. Krijg ik niets? Fijn, geen probleem hoor. Maar die opmerkingen er dan bij. Die zijn te veel. Als ik dan uitleg dat mijn vriend keihard werkt en dubbel zoveel uren draait, ik full time werk wordt dat niet geloofd.

Mavelle: Ik ben al tante van 4 prachtige kindjes maar deze baby wordt toch echt mijn eigen :D Ik heb heel lang geen kinderen gewild uit schrik om te zijn zoals mijn ouders. Nu ik niet meer zo dicht bij hun sta heb ik pas beseft dat ik helemaal zo niet ben en mijn kinderen nooit ga kunnen aandoen wat zij mij hebben aangedaan.

Als ik mag kiezen wat voor relatie ik zou willen met mijn ouders zou ik vooral gaan voor een relatie waarin ik zie niet enkel hoor als het uitkomt voor hun en ze hun verhaal kwijt willen, maar dat ze bv eens bellen om te vragen: Hé hoe gaat het? En ze dan ook oprecht geïnteresseerd zijn.

Nog zo een voorbeeld. Anderhalf week geleden krijgen wij tijdens de controle geen hartje te horen. Paniek, wij naar de spoed. Ook geen hartje. Uiteindelijk vond de gynaecoloog er via een echo wel 1. Toevallig belt mijn vader een half uurtje nadat wij thuis zijn. Hij doet zijn verhaal over zijn week en wil de hoorn erop gooien. Ik zeg: Wacht! Wij hadden vandaag controle van de baby hé? *doe mijn verhaal* Zijn reactie: Ah ja bekom een beetje en hij gooit de hoorn er gewoon op, totaal niet geïnteresseerd. Vriend wou terug bellen om te zeggen dat als de baby hem niet interesseert hij beter weg blijft. Maar die avond kon ik er echt niet nog een ruzie tussen mijn vader en vriend bij hebben. Ik heb mijn vader er achteraf op aangesproken hoe dat over kwam maar hij snapte het probleem echt niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:52

lastig ts.

maar ik lees in je verhaal dus een verlangen naar gehoord te worden door je ouders. dat ze interesse in je hebben. laat dat vooral los, dat gaat niet gebeuren. ga die interesse ergens anders zoeken, in je vriend, schoonouders of andere mensen die wel geinteresseerd zijn. daar zit dus nog te veel gevoel.

daarnaast zou ik toch echt strenger worden als ik het zo lees. je kan wel opnemen. en als ze dan een verhaal van een uur hebben, lekker je telefoon een uur neerleggen en dan een keer ja, ooh, oke te zeggen.

volgens mij heb je het dus nog niet helemaal verwerkt.

je ouders hebben zo te lezen hun functie als ouder inderdaad niet kunnen uitvoeren. je zou ze bijna gaan ontslaan. doe dat voor je gevoel geestelijk dan ook :). het is klaar.

je wilt een leuk leven met je vriend een aankomende baby. focus je daar op. je gaat iemand anders niet veranderen (al helemaal niet als zij het probleem niet zien). dus moet je het omdenken en anders oplossen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:09

Is lastig en heel pijnlijk inderdaad om dingen weer op te rakelen. Maar weet je wat nog veel lastiger is?
De rest van je leven, dansen naar andermans pijpen, met een rugzak van het verleden.
Het is aan jou om de knop om te zetten TS, van je omgeving kan je dat niet verwachten.
Mij maakt het geen verschil wat je doet uiteraard. Maar ik herken je situatie en ik gun het jou ook zo om je los te maken van zo'n familie-juk als ik zelf had. :)

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:06

Jeetje meid, wat zit jij in een lastig parket...
Ik heb geen advies voor je, maar ik stuur je wel een hele dikke virtuele knuffel!

Ik hoop dat je je weg hierin kunt vinden, wat een rotsituatie!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:13

Jeetje Ts, allereerst heel veel sterkte.
Als ik je verhaal zo lees, is dit misschien een tussenoptie:
Wel contact houden, dus opnemen als ze bellen maar niet zelf naar ze bellen. Maar niet meer op stel en sprong naar ze toerijden en ophalen en weet ik wat nog meer. Dat zoeken ze maar lekker zelf uit.
En wat de trailer betreft, waarom ben je niet gewoon eerlijk tegen je moeder? Ik snap wel dat zij een beetje gepikeerd is als ze in de veronderstelling is dat jij van je vader de trailer hebt gehad die eigenlijk ook van haar is. Zeg haar dat je er netjes voor hebt betaald en dat ze voor haar deel bij je vader moet zijn. Niet jouw probleem van maken dat je vader niet eerlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:37

Ik bel of sms zelf nooit, tenzij er iets moet geregeld worden (had bv onlangs mijn boekje van kind en gezin nodig en dat lag bij mijn moeder) Mijn keuze is gemaakt daarin en eigenlijk heb ik geen behoefte aan contact.

Ik heb al een paar keer flink getwijfeld om het inderdaad gewoon te zeggen, maar ik zie dan weer op tegen het drama met mijn vader, want die kan flink over de rooie gaan daarover. Maar je hebt gelijk, eigenlijk hoor ik het gewoon te zeggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:47

Ach TS, dikke :(:) voor jou. (En anderen in een soortgelijke situatie)
Het leven kan zo onredelijk en moeilijk zijn.
Je slaat je er dapper door, maar ik kan mij voorstellen dat je het zo graag anders had gewild.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:08

Onwijs moeilijk zeg.

Er vallen me idd wel een aantal dingen op, wat ik net ook heb terug gelezen van (oa) Eef-bam: laat het contact van hun kant komen en bewaak jouw grenzen. Zij willen langskomen? Prima, die tijd ben je thuis. Dus zeker niet een stuk ophalen (Oke, bij de voordeur is prima) of zelf langer blijven omdat ze nog niet gaan. Desnoods nogmaals melden dat je een afspraak hebt en gewoon gaan. Of is het echt een probleem hen in jullie huis te laten?

Met de kleine hetzelfde: bereid je nu al voor wat jullie willen: mogen ze in de kraamweek komen? En welke tijden? Dit maakt het straks na de bevalling veel makkelijker, dan heb je dit al duidelijk en helpt de kraamverzorgende wel met de uitvoering. Het klinkt overigens alsof ze niet meteen op de stoep staan, maar je weet het niet: hou die regie dus in handen (ook van je man).

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:12

Ik schrik wel van hoe ver zij gaan in het stalken, zoals je hierboven beschrijft.
Je werk bellen gaat wel érg ver, wat hebben zij daar nu mee te maken?

Ik denk inderdaad dat je beter je grenzen moet gaan aangeven, en daar niet mag van afwijken.
Als ik kon, zou ik zeggen hoe je dat moet doen of je de garantie geven dat je je daar beter bij gaat voelen, maar helaas. En toch lijkt het me de beste manier om nog meer afstand te nemen, nog meer rust te krijgen en je ouders nog minder de "macht" te geven om je miserabel te laten voelen.