Xanthippe schreef:Pfoe, TS, wat een verhaal...
Weet niet goed wat ik hierop moet zeggen behalve "veel sterkte" en dat dekt de lading helemaal niet.
Ik heb de ouders van mijn schoonzus uit elkaar zien gaan deze zomer, zij was toen 24, en dat was al op niet zo'n schappelijke manier, maar bij jou tart het alle verbeelding wel.
Zoals Ayasha al zegt, het is veel simpeler gezegd dan gedaan, maar ik denk toch ook dat een volledige breuk met beide ouders je veel rust zou geven. Denk je niet dat ze na een tijdje het zelf zouden opgeven, wat het stalken betreft? Want zoals je zelf aanhaalt, heeft je moeder heel wat gehuild toen ze hoorde dat je zwanger was, maar volgde er daarna niets meer. Zou ze het dan bij een volledige breuk ook na een tijdje niet opgeven?
Mij lijkt dit zo emotioneel vermoeiend, op het randje van emotionele uitbuiting af, dat jij zo aan je ouders moet tegemoetkomen. Je vriend en kindje-to-be moeten nu op de eerste plaats komen, zowel je hoofd als lichaam moeten zich in alle rust kunnen voorbereiding op de bevalling.
Dat zou bij mij de hoogste prioriteit zijn, zeker gezien de voorbeelden die je zelf al aanhaalt, omdat je je anders toch schikt naar wat zij willen.
Ik heb nog maar 1 keer volledig gebroken. Dit heb ik een jaar volgehouden. Het bellen naar mij, het sms'en etc begon mij te veel op te breken. Ik zat te huilen van de stress. Mijn vader heeft het al zo ver gedreven dat hij naar mijn werk is beginnen bellen om te horen waar ik zat. En dit kon ik natuurlijk de dag erna gaan verantwoorden met het schaamrood op mijn wangen. Ik wil gerust wat veranderen, maar dan komen ze gewoon aan de deur staan. Mijn vader hoor ik maar af en toe en mijn moeder haast nooit. Maar als ze denken dat ze mij willen horen kan ik maar springen en klaar staan voor hun. Toen mijn relatie er onder begon te lijden heb ik dan maar weer toegegeven aan contact, wat dat was het ook gewoon niet. Mijn vader bv belt niet 1 keer maar 3/4 keer achter elkaar. Neem ik niet op gaat hij direct erna meerdere keren naar mijn vriend bellen en uiteindelijk dan maar naar de vaste telefoon. En dan is het nog niet eens iets dringends hoor. Nee... Helemaal niet.
Ayasha: Jij schrijft echt iets heel nuttig. Ik wil geen contact meer maar momenteel heb ik veel meer rust als ik toe geef om die telefoon maar op te nemen als ze opeens nog eens bellen. Of als ze mij willen zien mij in 100 bochten plooien om tussen het werk er toch maar te geraken (moeder woont op 100 kilometer, vader op 200 dus is zeker niet evident) Ik kan kiezen om dan te dansen naar hun pijpen als ze het in hun hoofd krijgen en dan een maand rust, in geval van mijn vader, en een half jaar rust in geval van mijn moeder te krijgen. Maar als ik ze dan zie slagen ze er gewoon weer in om alles overhoop te halen. Vader boos omdat hij geen peter wordt, moeder boos omdat volgens mijn vader ik de trailer heb gekregen en dat niet fair is, vader die enkel over zichzelf bezig is en als ik zeg: Hé, we hadden onlangs controle voor de baby als antwoord te krijgen: Jaja, zal wel in orde zijn. Dus geen contact is wat ik wil, maar hier en daar contact houden geeft mij uiteindelijk de meeste rust.
Barbalala:
Therapie is inderdaad een goede. Ik weet momenteel alleen niet goed waar te beginnen. Ergens zit ook de schrik alles weer omhoog te halen wat nu in een doos weggestoken zit.
Mijn ouders zijn inderdaad niet geschikt om de ouder rol te vervullen. Er zijn 3 kinderen, de middelste is volledig ontspoort, die hoor of zie ik niet meer. De jongste is dan buiten gegooid en dan heb je mijn verhaal. Alles draait om geld bij mijn ouders. Als 11 jarige had ik al €1300 schulden bij hun en als 16 jarige €6000. Hoe ik daar aan kwam? Als er eens een telefoonrekening wat hoger was had ik wel stiekem gebeld. Waren ze €50 kwijt, had ik dat wel stiekem genomen. Bleek dat mijn vader totaal niet eerlijk was over de uitgaven maar het was altijd ik ik ik. Als je als 11 jarige tegen een schuldenberg van €1300 aankijkt weet je niet wat jou overkomt. En dat is iets dat blijft terug keren. Van mijn moeder heb ik bv geen verjaardagscadeau gekregen. Want ik had 'de trailer al gehad'. Of 'Je zit er toch warm genoeg in, je kunt alles zelf kopen'. En voor mij draait het echt niet om het geld of om cadeaus. Krijg ik niets? Fijn, geen probleem hoor. Maar die opmerkingen er dan bij. Die zijn te veel. Als ik dan uitleg dat mijn vriend keihard werkt en dubbel zoveel uren draait, ik full time werk wordt dat niet geloofd.
Mavelle: Ik ben al tante van 4 prachtige kindjes maar deze baby wordt toch echt mijn eigen
Ik heb heel lang geen kinderen gewild uit schrik om te zijn zoals mijn ouders. Nu ik niet meer zo dicht bij hun sta heb ik pas beseft dat ik helemaal zo niet ben en mijn kinderen nooit ga kunnen aandoen wat zij mij hebben aangedaan.
Als ik mag kiezen wat voor relatie ik zou willen met mijn ouders zou ik vooral gaan voor een relatie waarin ik zie niet enkel hoor als het uitkomt voor hun en ze hun verhaal kwijt willen, maar dat ze bv eens bellen om te vragen: Hé hoe gaat het? En ze dan ook oprecht geïnteresseerd zijn.
Nog zo een voorbeeld. Anderhalf week geleden krijgen wij tijdens de controle geen hartje te horen. Paniek, wij naar de spoed. Ook geen hartje. Uiteindelijk vond de gynaecoloog er via een echo wel 1. Toevallig belt mijn vader een half uurtje nadat wij thuis zijn. Hij doet zijn verhaal over zijn week en wil de hoorn erop gooien. Ik zeg: Wacht! Wij hadden vandaag controle van de baby hé? *doe mijn verhaal* Zijn reactie: Ah ja bekom een beetje en hij gooit de hoorn er gewoon op, totaal niet geïnteresseerd. Vriend wou terug bellen om te zeggen dat als de baby hem niet interesseert hij beter weg blijft. Maar die avond kon ik er echt niet nog een ruzie tussen mijn vader en vriend bij hebben. Ik heb mijn vader er achteraf op aangesproken hoe dat over kwam maar hij snapte het probleem echt niet.