Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maartje1990 schreef:Ik vind het ook eigenlijk wel een stukje respect.... niet leuk? Jammer dan, het was wel je oma. Ze kan er ook niks aan doen dat ze ziek was.
Wescha schreef:Voor de duidelijkheid: de band is dus niet goed. Dit omdat oma zijn hele leven al ziek is waarvan een half jaar heel erg en de laatste maand snel gaat. Hij heeft nooit met haar kunnen spelen en praten/ verstaan is ook lastig. Hij vind het ook niet zo leuk om naar haar toe te gaan
Wescha schreef:Voor de duidelijkheid: de band is dus niet goed. Dit omdat oma zijn hele leven al ziek is waarvan een half jaar heel erg en de laatste maand snel gaat. Hij heeft nooit met haar kunnen spelen en praten/ verstaan is ook lastig. Hij vind het ook niet zo leuk om naar haar toe te gaan
lovemyhorse1 schreef:Mijn opa moest worden herbegraven omdat oma niet op die plek begraven wilde worden.
Bij het opgraven ben ik erbij geweest en onze oudste wilde er persé bij zijn.
Ik heb toen goed uitgelegd dat het geen prettig gezicht is maar ze wilde mijn opa persé zien.
Ze heeft mijn opa nooit gekend maar nu zegt ze elke keer dat ze hem wel heeft gekend omdat ze hem heeft gezien bij het opgraven.
Het was haar eigen keuze om erbij te zijn met het opgraven en ze bedankt mij nu nog elke keer als we naar het graf van opa en oma gaan dat ze erbij mocht zijn van mij.
Wescha schreef:Maartje1990 schreef:Ik vind het ook eigenlijk wel een stukje respect.... niet leuk? Jammer dan, het was wel je oma. Ze kan er ook niks aan doen dat ze ziek was.
Vind dit een redelijk harde opmerking. Probeer een kind van 6 dit maar uit te leggen.
Wij nemen hem ook gewoon mee en leggen het hem ook uit. Maar van zijn kant snap ik het ook. Hij wil spelen met oma en knuffelen. Hij kan haar niet verstaan en dus niet echt een gesprek voeren. Probeer dat maar eens uit te leggen.
Toen ze nog thuis woonde was hij er graag. Ondanks dat ze niet veel meer kon. Hij ziet dat ze zo hard achteruit gaat en dat vindt hij heel erg.
Fair schreef:Ik heb eens met oma-kleinzoon/dochter relatie naar een begrafenis geweest en ik moest op die kids letten. Heb geen tijd om te rauwen gehad. De oudste was 8 en dat was wel te doen, die had het ook wel door, was netjes stil maar er was geen sprake van verdriet/rauwen. De jongste, 5,5 had het allemaal niet door en vond het vele stilzitten alleen maar heel vervelend dat hij begon te klieren. Je wil niet de persoon in de zaal zijn die zijn kind onder de dienst steeds moet zeggen dat hij moet stilzitten. Uiteindelijk begonnen de mensen naast me de jongste maar pepermuntjes te voeten zodat hij stil bleef.
Riddershow schreef:Ik ben er misschien heel nuchter in, maar dood hoort bij het leven. Dus ja, ik zou mijn kinderen (3,4,en 6) meenemen naar een begrafenis als het iemand is die ze kennen. Maar dat is tot nu toe nog niet voorgekomen.
En kinderen moeten ook leren dat er momenten zijn waarbij ze stil en respect moeten hebben. Daar zitten limieten aan, dus daar moet je altijd rekening mee houden, maar wil niet zeggen dat je het dus helemaal niet moet doen.