Foto overgenomen zonder vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:22

Ik snap het heel goed, een foto is gewoon een persoonlijk eigendom en daar heeft een ander met zijn vingers vanaf te blijven. Of je vraagt het netjes of je maakt je eigen foto's en zelfs als ze het vraagt mag je gewoon 'nee' zeggen. Ja er zit copyright op die foto, dat recht ligt wel bij de fotograaf, je vriendin dus. Copyright is niet voorbehouden aan professionele fotografen, en verlies je niet door je foto op internet te zetten (t moest eens wezen zeg!).
Je staat dus volledige in je recht om te vragen (zelfs te eisen, maar begin eens vriendelijk) dat ze die foto verwijderd. Leuk dat ze hem mooi vindt maar niet alles wat je mooi vind mag je zomaar gebruiken :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:24

Ik kan best begrijpen dat je het niet zo leuk vind! Zou ik ook niet leuk vinden. Ik zou gewoon een beleefd/vriendelijk berichtje sturen om te vragen of ze het weg wilt halen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:04

Voor de duidelijkheid.. Als jij een foto neemt mag een ander deze niet zomaar gebruiken. Is al eerder genoemd.. wel bestaat er ook nog iets als portretrecht. Wanneer ik pietje op de foto zet zit het dus nog wat ingewikkelder in elkaar want die foto van pietje mag ik als fotograaf dan bijvoorbeeld weer niet zomaar gebruiken in bijvoorbeeld een flyer, zonder dat ik toestemming van pietje heb gekregen hiervoor. Maar zolang alleen t paard op de foto staat en TS de foto gemaakt heeft mag een derde de foto niet zomaar gebruiken zonder toestemming. (Ook al zou TS wel op de foto staan en vriendin van TS heeft de foto gemaakt, mag dit dus nog niet zomaar omdat TS erop staat. Ook al zou vriendin van TS toestemming gegeven aan het meisje dat de foto gemaakt heeft.) Ingewikkeld maar zo werkt het nu eenmaal..

Kwam toevallig dit net op FB tegen en moest aan dit topic denken.
Afbeelding

Dus ook FB gebruikt niet zomaar je foto zonder jou toestemming.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:34

Brainless schreef:
DatBenIkNou schreef:
Ach waar maak je je druk om? Je staat er zelf toch niet bij? Dan zou ik het anders vinden. Hier heb je toch geen last van verder?

Blijkbaar heeft ze er wel last van, anders zou ze deze vraag hier niet stellen.

Het gaat hier om rechten en als je het om wat maar ook vervelend vind heb je het recht te vragen of ze de foto verwijderen.

TS vraagt of haar gevoel hierover, overdreven is. En ja, dat vind ik. Het is niet eens haar eigen pony, wees gewoon trots dat het meisje schijnbaar vindt dat je een mooie foto hebt gemaakt? Het leven is al ingewikkeld genoeg om overal moeilijk over te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:42

ik zou er geen drama van maken hoor. Als je het zelf al op je FB zet (snap ik want het zijn mooie foto's die je wilt laten zien), dan staat het voor iedereen openbaar. Zo zie ik mijn profielfoto ook ineens op LinkedIn en andere van die sites, zonder dat ze me ooit gevraagd hebben of ik dat wil. Nooit aangemaakt ofzo. Wil je het niet, zet dan je FB instellingen anders en plaats een copyright op je foto. Dan heb je een reden om te klagen als iemand hem jat ;) Maar ik snap dat het niet leuk is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:47

Nicje87 schreef:
Er is geen groot drama.

Ik zou haar een berichtje sturen met daarin dat je het leuk vind dat ze de foto zo mooi vindt en deze als omslagfotogebruikt, maar dat het wel zo netjes zou zijn als ze dat even zou vragen.

Hier ben ik het mee eens. Het is niet netjes en van iemand van 22 zou je toch wel mogen verwachten dat die er wat meer over na denkt.
Het zijn jouw foto's en dat maakt niet uit wat voor foto's dit zijn, als iemand deze zo mooi vindt en deze graag op zijn of haar tijdlijn wilt zetten kan je dat eerst uit fatsoen vragen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:05

Het maakt alles uit wie de foto heeft gemaakt en of je zelf op de foto staat. Wanneer jij op de foto staat is het makkelijk, dan ligt het portretrecht bij jou en mag je bezwaar maken. Staa alleen het paard op de foto dan weer niet, paarden hebben geen portretrecht. Ben jij degene geweest die de foto heeft gemaakt, dan kun je inderdaad deze persoon aanspreken dat jouw foto onrechtmatig gebruikt. Ben jij niet degene die de foto heeft gemaakt, dan zal je vriendin de aangewezen persoon zijn om te klagen. Natuurlijk mag je iemand vragen de foto te verwijderen, maar wanneer jij niet op de foto staat én jij niet de maker bent van de foto heeft het negeren van dat verzoek geen consequenties.

Overigens mag het delen zonder toestemming van foto’s op fb gewoon. Stel, ik zie een mooie foto dan mag ik gewoon op het knopje ‘delen’ drukken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:34

maaikemuis schreef:
Wanneer jij op de foto staat is het makkelijk, dan ligt het portretrecht bij jou en mag je bezwaar maken.

Zo zwart-wit is het niet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret wat in opdracht gemaakt is en een portret wat niet in opdracht gemaakt is. Bij een portret in opdracht heb je als 'onderwerp' inderdaad portretrecht en moet je toestemming geven voor publicatie. Bij een portret wat niet in opdracht gemaakt is, denk bijvoorbeeld aan een foto die ik maak als je met je paard voorbij rijdt, zijn de regels ruimer.

Ik zou in dat geval een afweging moeten maken of je privacy onredelijk geschaad wordt door publicatie. En nee, dat is niet hetzelfde als 'door publicatie schend je mijn privacy, dus het mag niet', maar je moet dan denken aan zaken als imagoschade, misdrijven (het online zetten van beelden van een diefstal mag écht niet zomaar), commerciële belangen, etc. Je mag bijvoorbeeld geen foto's of filmpjes van agenten op internet zetten tenzij ze onherkenbaar gemaakt zijn, en Edgar Davids heeft pas een rechtszaak gewonnen omdat een karakter in een game teveel op hem leek.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:38

Exitium schreef:
maaikemuis schreef:
Wanneer jij op de foto staat is het makkelijk, dan ligt het portretrecht bij jou en mag je bezwaar maken.

Zo zwart-wit is het niet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret wat in opdracht gemaakt is en een portret wat niet in opdracht gemaakt is. Bij een portret in opdracht heb je als 'onderwerp' inderdaad portretrecht en moet je toestemming geven voor publicatie. Bij een portret wat niet in opdracht gemaakt is, denk bijvoorbeeld aan een foto die ik maak als je met je paard voorbij rijdt, zijn de regels ruimer.

Ik ging er gemakshalve even van uit dat deze bewuste foto een foto is van de pony waarop TS mogelijk poserend naast de pony staat. Het gaat namelijk om foto’s bewust door of voor TS gemaakt en niet door een toevallige voorbijganger.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:46

In dit geval klopt het ook wel, er was sprake van een photoshoot, maar ik wilde het verschil wel even aangekaart hebben voor iedereen allerlei foto's probeert te laten verwijderen omdat ze er toevallig op staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:03

Lianne schreef:
ik zou er geen drama van maken hoor. Als je het zelf al op je FB zet (snap ik want het zijn mooie foto's die je wilt laten zien), dan staat het voor iedereen openbaar. Zo zie ik mijn profielfoto ook ineens op LinkedIn en andere van die sites, zonder dat ze me ooit gevraagd hebben of ik dat wil. Nooit aangemaakt ofzo. Wil je het niet, zet dan je FB instellingen anders en plaats een copyright op je foto. Dan heb je een reden om te klagen als iemand hem jat ;) Maar ik snap dat het niet leuk is.

OOK zonder copyright/ logo op een foto rust er copyright op. Dus OOK als je dat er niet op hebt staan mogen anderen de foto niet zomaar gebruiken. Dus ook als iemand een mooie foto zonder logo ziet, zn eigen copyright er op zet, is de oorspronkelijke fotograaf de eigenaar van de foto en de ander heeft er geen rechten op TENZIJ de foto is afgekocht, en de fotograaf dus schriftelijk (en tegen betaling) afstand heeft gedaan van zijn auteursrechten.

Ik ben beroepsfotograaf, en zet mijn logo/ copyright nooit op een foto. Ook niet op social media (tenzij van een model met groot netwerk bij een TFP shoot). Toch rust er op al mijn foto's copyright, en als iemand mijn foto's gebruikt zonder mijn toestemming zal ik die persoon een rekening na mogen sturen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:19

Maar dat is nu net het ding. Heeft TS de foto gemaakt of is dat iemand anders? Anders om je niet heel veel verder dan vriendelijk vragen. Of de fotograaf in te lichten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:24

Maar diegene die de foto zonder te vragen heeft overgenomen kan dat toch niet weten omdat deze niet eerst even netjes heeft gevraagd of dat oké was?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:26

meggiemeg schreef:
Nicje87 schreef:
Er is geen groot drama.

Ik zou haar een berichtje sturen met daarin dat je het leuk vind dat ze de foto zo mooi vindt en deze als omslagfotogebruikt, maar dat het wel zo netjes zou zijn als ze dat even zou vragen.

Hier ben ik het mee eens. Het is niet netjes en van iemand van 22 zou je toch wel mogen verwachten dat die er wat meer over na denkt.
Het zijn jouw foto's en dat maakt niet uit wat voor foto's dit zijn, als iemand deze zo mooi vindt en deze graag op zijn of haar tijdlijn wilt zetten kan je dat eerst uit fatsoen vragen.

Precies dit, al schijnt dat tegenwoordig best moeilijk te zijn, dat even vragen. Zelfs voor nieuwssites is dat best heel erg lastig en zelfs die snappen niet eens hoe copyright werkt.
Op FB mag je foto's delen, maar niet plunderen voor eigen gebruik buiten FB. Hoe dat dan zit met een gedeelde foto gebruiken als profielfoto weet ik niet, misschien dat dat dan weer wel mag, maar dan nog, niks mis met vragen.

Of het nou wel of niet zinnig is dat TS er moeite mee heeft doet er niet toe. Voor TS is het vervelend, om welke reden dan ook. In mijn geval heb ik destijds eerst een net berichtje gestuurd, vervolgens een iets minder net berichtje en, toen men bleef volhouden dat men het volste recht had om foto's van FB te plukken voor eigen gebruik een niet net berichtje waarin ik in ieder geval mijn eigen ei kwijt kon. En dan kun je wel zeggen dat het juist leuk is als een omroep je foto gebruikt, zeker als je alleen maar een hobbyplaatjesschieter bent, maar in de context van het bericht, de situatie destijds plus dat het gewoon totaal niet gevraagd of alleen maar werd gemeld, maakte dat ik daar helemaal niet op zat te wachten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:36

Ik vind het best wel een dilemma, kijk de pony is nu van haar, dus ze zou bij wijze van spreke kunnen zeggen dat ze het niet fijn vind dat jij foto's van haar pony op facebook hebt staan.
Aan de andere kant, je hebt die shoot gedaan ( ik twijfel een beetje of je dat ook zo noemt als je met vriendinnen, niet proffesioneel een middagje foto's maakt )

Wat ik voor mezelf hanteer, is: ik plaats niks op facebook of waar dan ook op internet, als ik niet wil dat het gebruikt wordt.
Ik weet dat ik mijn foto's terug kan zien in een verhaal over aambeien of kunstgebitten.
Ga ik daarmee accoord, plaats ik ze.
Ga ik er niet mee accoord, plaats ik ze niet.
Verder zou je kunnen overwegen je naam of een watermerk over de foto's te zetten, waardoor ze dus niet meer geschikt zijn voor publicatie door anderen.

En wat je eventueel nog kunt doen, is gewoon naar haar mailen dat je het niet fijn vind en of ze ze er vanaf wil halen.
Of ze doet het, jij blij. Of ze doet het niet, en ik weet niet hoe jij je daarbij voelt.
Overigens vinden fotografen het altijd wel fijn, als hun foto wordt gepubliceerd met hun naam erbij, dus je kunt dat ook nog als optie nemen, dat zij de naam van fotograaf erbij zet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:49

Exitium schreef:
In dit geval klopt het ook wel, er was sprake van een photoshoot, maar ik wilde het verschil wel even aangekaart hebben voor iedereen allerlei foto's probeert te laten verwijderen omdat ze er toevallig op staan :)

Fotoshoot? Tsja wanneer noem je dat zo? In mijn ogen bij een professionele fotograaf. Als ik als privépersoon wat leuke foto's maak zou ik dat niet zo noemen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:05

Exitium schreef:

Dat vind ik nou juist de enige rede waarom ik bepaalde foto's verwijdert wil zien, als ik er ongevraagd op sta. Of wel gevraagd maar ongevraagd op internet verschijn.
Iedereen moet kunnen besluiten of hij op internet wil of niet.
Dus mensen wegwerken in een foto kan een erg goede optie zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:14

DatBenIkNou schreef:
Exitium schreef:

Fotoshoot? Tsja wanneer noem je dat zo? In mijn ogen bij een professionele fotograaf. Als ik als privépersoon wat leuke foto's maak zou ik dat niet zo noemen.

Ook dan. Het gaat er niet om hoe professioneel het is, maar eigenlijk of je ervoor geposeerd hebt (samenwerking met de fotograaf dus) of niet.

A3a1 schreef:
Exitium schreef:

Dat vind ik nou juist de enige rede waarom ik bepaalde foto's verwijdert wil zien, als ik er ongevraagd op sta. Of wel gevraagd maar ongevraagd op internet verschijn.
Iedereen moet kunnen besluiten of hij op internet wil of niet.
Dus mensen wegwerken in een foto kan een erg goede optie zijn.

Dat kan, maar daar heb je dus niet per definitie recht op. Dat is het verschil wat ik aan probeerde te geven.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:23

Als je je er echt zo druk om maakt dan heb je het recht om te vragen (eisen ;)) dat ze die foto verwijdert.

Maar het is niet jouw pony, ook nooit geweest... Zie het als een eer voor je werk! ;)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:23

Ik snap dat je het vervelend vind, maar ik denk dat je daar op jou leeftijd meer druk om maakt dan als je wat ouder bent. Daarbij snap ik ook dat het het om een pony gaat die eerst door jou verzorgt werd? Wellicht is dat ook een beetje een dingetje?

Houdt me ten goede, ik snap dat het je frustreert.. maar ach.. leven en laten leven

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:26

Er worden hier nu 2 dingen wat door elkaar gehaald. Copyright en portretrecht.
Copyright is het recht van de fotograaf om de foto wel of niet te delen.
Portretrecht is het recht van de geportretteerde persoon om niet openbaar getoond te worden. Hier maken de fotograaf en model in kwestie (als het goed is) van tevoren afspraken over. Een dier valt niet onder portretrecht, want het is geen persoon. Maar meestal maak je ook hierover een paar afspraken met de eigenaar van het dier. Het wordt allemaal wat ingewikkelder als het spontaan in openbare ruimtes is (evenementen, straatfotografie), maar daar gaat het hier niet over.

TS: als jij het niet fijn vindt dat je foto gebruikt wordt, sta je volledig in je recht om een berichtje te sturen met de vraag of ze hem wilt verwijderen. Ik kan het me ook heel goed voorstellen. Wat mij betreft is het ook zeker niet overdreven, want je bent dan eerlijk naar je eigen gevoel. Jij hecht hier blijkbaar meer waarde aan dan sommige andere mensen, en dat is prima. Niet iedereen is namelijk hetzelfde. En of je nu foto's maakt als hobby, of als professional, als jij niet wilt dat anderen jouw foto's gebruiken, mag je gewoon vragen of ze hem verwijderen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:33

Ik vind het lichteljk overdreven. Heb je destijds de foto's ook gedeeld met de eigenaar van de pony? Dan heeft die ze misschien gewoon doorgestuurd naar de verzorgster en gezegd dat het oke was om ze te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:14

En dat had ze dan niet mogen zeggen. :)

Het blijft natuurlijk de vraag of het de moeite waard is om te vragen of die ander de foto verwijdert, maar wettelijk gezien staat de TS volkomen in haar recht, ongeacht of Bokkers het overdreven vinden of niet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:09

xyzutu2 schreef:
En dat had ze dan niet mogen zeggen. :)

Het blijft natuurlijk de vraag of het de moeite waard is om te vragen of die ander de foto verwijdert, maar wettelijk gezien staat de TS volkomen in haar recht, ongeacht of Bokkers het overdreven vinden of niet.

De vraag van TS was niet of het wettelijk gezien zou mogen, maar of het overdreven of onredelijk was om te vragen de foto te verwijderen. En sorry; Ja dat vind ik. Het is een privéfoto'tje van een pony die niet van haar is, geplaatst op facebook van 2 jaar geleden. Ts was destijds 15, staat er zelf niet op en dan vind ik het nogal kinderachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:57

Als iemand een foto van mij overneemt zonder het te vragen dan is dat inbreuk op het auteursrecht en dus strafbaar. Het maakt dan niet uit of het een foto is van de zee/ de hond van de buurman/ een foto met een mens. Het mag niet, en dus mag TS zeker vragen de foto te verwijderen.