Je staat dus volledige in je recht om te vragen (zelfs te eisen, maar begin eens vriendelijk) dat ze die foto verwijderd. Leuk dat ze hem mooi vindt maar niet alles wat je mooi vind mag je zomaar gebruiken
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Brainless schreef:DatBenIkNou schreef:Ach waar maak je je druk om? Je staat er zelf toch niet bij? Dan zou ik het anders vinden. Hier heb je toch geen last van verder?
Blijkbaar heeft ze er wel last van, anders zou ze deze vraag hier niet stellen.
Het gaat hier om rechten en als je het om wat maar ook vervelend vind heb je het recht te vragen of ze de foto verwijderen.
Maar ik snap dat het niet leuk is. Nicje87 schreef:Er is geen groot drama.
Ik zou haar een berichtje sturen met daarin dat je het leuk vind dat ze de foto zo mooi vindt en deze als omslagfotogebruikt, maar dat het wel zo netjes zou zijn als ze dat even zou vragen.
maaikemuis schreef:Wanneer jij op de foto staat is het makkelijk, dan ligt het portretrecht bij jou en mag je bezwaar maken.
Exitium schreef:maaikemuis schreef:Wanneer jij op de foto staat is het makkelijk, dan ligt het portretrecht bij jou en mag je bezwaar maken.
Zo zwart-wit is het niet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een portret wat in opdracht gemaakt is en een portret wat niet in opdracht gemaakt is. Bij een portret in opdracht heb je als 'onderwerp' inderdaad portretrecht en moet je toestemming geven voor publicatie. Bij een portret wat niet in opdracht gemaakt is, denk bijvoorbeeld aan een foto die ik maak als je met je paard voorbij rijdt, zijn de regels ruimer.
Lianne schreef:ik zou er geen drama van maken hoor. Als je het zelf al op je FB zet (snap ik want het zijn mooie foto's die je wilt laten zien), dan staat het voor iedereen openbaar. Zo zie ik mijn profielfoto ook ineens op LinkedIn en andere van die sites, zonder dat ze me ooit gevraagd hebben of ik dat wil. Nooit aangemaakt ofzo. Wil je het niet, zet dan je FB instellingen anders en plaats een copyright op je foto. Dan heb je een reden om te klagen als iemand hem jatMaar ik snap dat het niet leuk is.
meggiemeg schreef:Nicje87 schreef:Er is geen groot drama.
Ik zou haar een berichtje sturen met daarin dat je het leuk vind dat ze de foto zo mooi vindt en deze als omslagfotogebruikt, maar dat het wel zo netjes zou zijn als ze dat even zou vragen.
Hier ben ik het mee eens. Het is niet netjes en van iemand van 22 zou je toch wel mogen verwachten dat die er wat meer over na denkt.
Het zijn jouw foto's en dat maakt niet uit wat voor foto's dit zijn, als iemand deze zo mooi vindt en deze graag op zijn of haar tijdlijn wilt zetten kan je dat eerst uit fatsoen vragen.
Exitium schreef:In dit geval klopt het ook wel, er was sprake van een photoshoot, maar ik wilde het verschil wel even aangekaart hebben voor iedereen allerlei foto's probeert te laten verwijderen omdat ze er toevallig op staan
Exitium schreef:In dit geval klopt het ook wel, er was sprake van een photoshoot, maar ik wilde het verschil wel even aangekaart hebben voor iedereen allerlei foto's probeert te laten verwijderen omdat ze er toevallig op staan
DatBenIkNou schreef:Exitium schreef:In dit geval klopt het ook wel, er was sprake van een photoshoot, maar ik wilde het verschil wel even aangekaart hebben voor iedereen allerlei foto's probeert te laten verwijderen omdat ze er toevallig op staan
Fotoshoot? Tsja wanneer noem je dat zo? In mijn ogen bij een professionele fotograaf. Als ik als privépersoon wat leuke foto's maak zou ik dat niet zo noemen.
A3a1 schreef:Exitium schreef:In dit geval klopt het ook wel, er was sprake van een photoshoot, maar ik wilde het verschil wel even aangekaart hebben voor iedereen allerlei foto's probeert te laten verwijderen omdat ze er toevallig op staan
Dat vind ik nou juist de enige rede waarom ik bepaalde foto's verwijdert wil zien, als ik er ongevraagd op sta. Of wel gevraagd maar ongevraagd op internet verschijn.
Iedereen moet kunnen besluiten of hij op internet wil of niet.
Dus mensen wegwerken in een foto kan een erg goede optie zijn.

xyzutu2 schreef:En dat had ze dan niet mogen zeggen.
Het blijft natuurlijk de vraag of het de moeite waard is om te vragen of die ander de foto verwijdert, maar wettelijk gezien staat de TS volkomen in haar recht, ongeacht of Bokkers het overdreven vinden of niet.