Eerste baan, twijfels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie de baan aannemen?

Ja
32 (20%)
Nee
121 (79%)

Totaal aantal stemmen: 153

Amyyy

Re: Eerste baan, twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 14:20

Het is een uur en 3 kwartier reizen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:21

Kijk zelf goed rond, er staan inderdaad meerdere vacatures voor landschapsontwerper/architect open, dit kun je aanpakken om ervaring op te doen en door te groeien want met een jaar ervaring kom je veel eerder bij andere bedrijven binnen. En je doet veel contacten op binnen het wereldje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:22

verootjoo schreef:
Ze kunnen er prima vanuit gaan dat je minimaal een jaar blijft, maar jij hebt gewoon 1 of 2 mnd (?) opzegtermijn dus als je weg wilt kan je weg.

Alleen als dat in het contract is opgenomen; anders moet je wel je jaar uitzitten.

Citaat:
Opzegging contract voor bepaalde tijd

Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is overeengekomen. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).

https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-opzeg ... jd-ontslag

Citaat:
Opzegtermijn tijdelijk contract

Een tijdelijk contract eindigt automatisch oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.

https://www.fnv.nl/themas/contract/opzegtermijn/

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:22

Ik heb "nee, niet doen" aangevinkt.
Waarom: je eerste baan en dus ook je eerste salaris is vaak heel representatief voor het verloop van de rest van je carriére, vooral salaristechnisch. Dikke kans dat je volgende werkgever namelijk je vorige salaris zal pakken als richtlijn en daar iets boven zal gaan zitten. En de daarop volgende doet dat weer.
Maw: een gat van 450 euro bruto direct in het begin, dat maak je in jaren niet meer goed. En hee, als jij net zo goed bent als je klasgenoten, waarom zou je dan 'settelen for less'?

Maw: pak je tijd en kijk lekker om je heen voor de baan waar je wel helemaal enthousiast van wordt. Zowel kwa inhoud als kwa arbeidsvoorwaarden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:23

ik zou het niet doen..
die reistijd gaat je opbreken, dat is gewoon niet leuk.. als scholier of student is dat nog wel te overzien.. maar als je er ook nog voor gaat verhuizen ga je dus ook nog naar een plek toe waar ze weg komen met een lager loon dan gebruikelijk, dus hoe makkelijk is het dan nog om daar ook weer weg te komen als het toch niet is wat je zoekt..

en projecten die nu mooi zijn, zijn eindig, daarom zijn het projecten.. wat gaat daar later voor in de plaats komen.

als je nu bijna hetzelfde verdient als dan.. dan zou ik zeggen, vind werk dat je aanstaat in je omgeving en zoek vandaaruit kritisch naar iets dat je aan staat en ok verdient.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:29

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Ze kunnen er prima vanuit gaan dat je minimaal een jaar blijft, maar jij hebt gewoon 1 of 2 mnd (?) opzegtermijn dus als je weg wilt kan je weg.

Alleen als dat in het contract is opgenomen; anders moet je wel je jaar uitzitten.

Citaat:
Opzegging contract voor bepaalde tijd

Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is overeengekomen. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).

Citaat:
Opzegtermijn tijdelijk contract

Een tijdelijk contract eindigt automatisch oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.

https://www.fnv.nl/themas/contract/opzegtermijn/

Oh echt? Wat erg. Als dat in het contract opgenomen is zou ik het sowieso niet doen :=

Ik dacht echt dat 1 of 2mnd opzegtermijn standaard was, ook bij tijdelijke contracten.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 14:36

@verootjoo en Brainless: bedankt! Dat wist ik al helemaal niet! Het bedrijf zit niet aangesloten bij een cao, en het zou gaan om een contract voor 1 jaar.

En Dees, daar had ik inderdaad ook nog niet aan gedacht, is ook een hele goede, dank je wel.

Ik ga ze morgen bellen en zeggen dat ik het loon echt te laag vind. Misschien heeft de andere kandidaat ook nee gezegd, en is er misschien wel onderhandelingsruimte

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:55

De info van Brainless is niet helemaal volledig: Ik raad je aan de artikelen goed te lezen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 14:58

Vanuit een baan is het fijner ander werk te zoeken. Ik zou gaan en dan maar reizen. Desnoods ene dag heen blijven pitten ergens en dag erop weer terug reizen. Mijn eerste baan was 2 uur enkele reis en fulltime na een klein jaar verhuisd naar in de buurt wat een eis was ook. Maar tot die tijd gewoon heen en weer gereisd.

Misschien kun je een carpool mogelijkheid vinden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:00

verder solliciteren, zelfs in de mbo- zorg verdien je meer

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:11

Wat Dees zegt vind ik wel een hele goeie...zo blijf je van de ene baan naar de andere "op achterstand" staan als je eerste salaris niet een beetje bij marktconform in de buurt komt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:15

Alles bij elkaar gezien, was ik ook lekker verder gaan zoeken. Zo’n eind verhuizen en dan zo weinig verdienen, dat zou ik niet echt de moeite vinden. Ik ben zelf ooit ook rond dat bedrag begonnen maar dat was een traineeship en ook nog in de buurt. Dat het een indicatie is voor de toekomst vind ik onzin, ken genoeg voorbeelden waarbij dat echt niet zo is.

Voor een baan in de buurt had ik t gedaan maar met zulke reistijden had ik toch bedankt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:18

Verder zoeken.

als het dichterbij zou zijn, zou het misschien anders zijn.

Maar het klinkt nu wel bizar laag in vergelijking met de sector

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:19

Nu ga je dan ook wel maar 32 uur werken en geen 40 uur zoals je klasgenoten. Dat betekend al gauw dat zij in een maand een werkweek van jou meer werken (4x8=32 verschil tussen jou en hun).

Als je dus jou geboden salaris omrekent naar een fulltime salaris zou jij in deze functie dus rond de 2260 fulltime in de maand verdienen wat niet heel veel verschilt met de salarissen van je oude klasgenoten.

Je reiskosten is sowieso al onbelast dus daar betaal je geen belasting over, misschien kan je wel nog wat meer reiskosten vragen?

Het is wel altijd makkelijker om vanuit een werkende functie verder te gaan solliciteren. :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:20

maaaikkee schreef:
Nu ga je dan ook wel maar 32 uur werken en geen 40 uur zoals je klasgenoten. Dat betekend al gauw dat zij in een maand een werkweek van jou meer werken (4x8=32 verschil tussen jou en hun).

Als je dus jou geboden salaris omrekent naar een fulltime salaris zou jij in deze functie dus rond de 2260 fulltime in de maand verdienen wat niet heel veel verschilt met de salarissen van je oude klasgenoten.

Je reiskosten is sowieso al onbelast dus daar betaal je geen belasting over, misschien kan je wel nog wat meer reiskosten vragen?

Het is wel altijd makkelijker om vanuit een werkende functie verder te gaan solliciteren. :)

Ik ga er vanuit dat TS dat wel goed omgerekend heeft. Anders is het appels met peren vergelijken

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:21

Sassy schreef:
Wat Dees zegt vind ik wel een hele goeie...zo blijf je van de ene baan naar de andere "op achterstand" staan als je eerste salaris niet een beetje bij marktconform in de buurt komt.
Ik ben het er alleen niet mee eens. Voor de goede orde: TS/of wie dan ook hoeft bij een potentieel nieuwe werkgever in de toekomst, geen salarisstrook te overhandigen. Gewoon gezond verstand gebruiken en inzetten op een paar 100 meer.

Startsalaris zegt echt niet veel over de toekomst.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:22

maaaikkee schreef:

Je vergist je, lees ts haar post nog maar eens door, dat was het fulltime salaris.
Ze zou op die 32 uur maar 1600 euro bruto hebben.

Edit: zelfs dat klopt niet, als het fulltime op 40 uur bruto 1830 euro is, en het gaat om een functie van 32 uur, dan zou ze netto iets meer als 1300 euro hebben.
De bruto/netto calculator van Raet is wel een betrouwbare:
https://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 28-01-18 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:22

Ailill schreef:
De info van Brainless is niet helemaal volledig: Ik raad je aan de artikelen goed te lezen.

Ben ik wel benieuwd naar; had het nl 2 jaar terug en mocht niet opzeggen (nou niet... zou een boete krijgen).
Zowel het juridisch loket als mijn rechtsbijstand konden niks voor mij betekenen.
Graag hoor ik hoe ik dan wel recht had om op te zeggen.

Citaat:
Wanneer de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging NIET overeengekomen is in een contract voor bepaalde tijd:
*knip*

Zegt een medewerker een arbeidsovereenkomst die niet tussentijds opgezegd mag worden wel tussentijds op, dan komt de medewerker zijn contract niet na. Hij mag namelijk niet tussentijds opzeggen, doordat dit niet overeengekomen is. Deze niet overeengekomen tussentijdse opzegging gebeurt tegen een eerdere datum en is in beginsel onregelmatig. De medewerker is een schadevergoeding verschuldigd door een onregelmatige opzegging, wat een gefixeerde schadevergoeding is gelijk aan de hoogte van het loon over de resterende periode dat het contact had moeten duren (zie hierboven).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:29

Over het algemeen is het zo dat werkgever, na het verstrijken van een evt. proefperiode, het contract niet meer kan ontbinden. Uitzonderingen zoals bijv. faillissement/ontslag op staande voet laat ik buiten beschouwing. Uiteraard tijdens de proefperiode wel.

Werknemer kan voor zover ik weet wel, redelijkerwijs, opzeggen. Kort samengevat: Er kan inderdaad contractueel worden vastgelegd dat een werknemer langer in dienst moet blijven. Echter is dit eerder uitzondering dan regel en sterk gebonden aan diverse eisen. Daarnaast kan het max. 6 maanden duren en ik gok dat dit binnen de branche van TS sowieso niet aan de orde zal zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:32

maaaikkee schreef:

Nee hoor, die €1830 is obv 40uur staat in de OP.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:50

Ailill schreef:
Sassy schreef:
Ik ben het er alleen niet mee eens. Voor de goede orde: TS/of wie dan ook hoeft bij een potentieel nieuwe werkgever in de toekomst, geen salarisstrook te overhandigen. Gewoon gezond verstand gebruiken en inzetten op een paar 100 meer.

Hier ben ik Helemaal met Ailill mee eens. Nieuwe werkgever weet niet wat jij verdient en als je al een baan hebt en een andere werkgever wil jou graag hebben dan betalen ze ook die paar 100 meer wel als je gewoon een marktconform salaris vraagt. Dus dan is die achterstand zo weg en voor een nieuwe werkgever is het soms wel interessanter dat je al een baan hebt gehad in de sector dan alleen stage ervaring. Het is dan 1 uur en driekwartier reizen wat ver is. Maar anders zou ik zeggen doen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:43

Door dit topic zit ik even na te denken over mijn loon. Heb volgende maand contract bespreking dus misschien wel interessant. Ik kom uit belgië en ben nu 7 maand bezig aan mijn eerste baan, in Nederland. Ik verdien 1600 brut heb een auto en 30 euro telefoon kosten vergoeding. Echter heb ik wel een hoger onderwijs diploma in de fotografie in België. Nu lees ik hier toch een pak hogere starters lonen met een hoger onderwijs opleiding. Hoe zit dat gemiddeld?? Ik werk 40u/week.

Wat jou situatie betreft TS, ik vind dat ook heel moeilijk. Hoeveel werk gelegenheid is er in deze sector? Als dat wel mee valt; doorzoeken. Als dat net als in de fotografie bij mij tegenvalt; aan nemen en van daaruit verder zoeken. Je hebt echt geen verplichtingen tov je werkgever als jij wat beters vind pech voor hun. En kan je ondertussen wel ervaring op doen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:58

Daantj__ schreef:
Ailill schreef:

Hier ben ik Helemaal met Ailill mee eens. Nieuwe werkgever weet niet wat jij verdient en als je al een baan hebt en een andere werkgever wil jou graag hebben dan betalen ze ook die paar 100 meer wel als je gewoon een marktconform salaris vraagt. Dus dan is die achterstand zo weg en voor een nieuwe werkgever is het soms wel interessanter dat je al een baan hebt gehad in de sector dan alleen stage ervaring. Het is dan 1 uur en driekwartier reizen wat ver is. Maar anders zou ik zeggen doen.

8 van de 10 nieuwe werkgevers gaat gewoon vragen wat je nu verdient en gaat het salarisbod daar echt op afstemmen hoor. Ik weet niet waar jullie werken, maar mij overkwam dat al meerdere malen, zowel in profit als in non-profit. Zorg dat je hoog kunt insteken.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:46

Of je valt onder een CAO en zijn de salarisschalen vastgesteld.
En bij een nieuwe werkgever kun je anders opnieuw onderhandelen.
Wees blij dat je een baan kunt vinden.
Een jaar zonder zitten is ook niet positief

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:12

Ailill schreef:
Over het algemeen is het zo dat werkgever, na het verstrijken van een evt. proefperiode, het contract niet meer kan ontbinden. Uitzonderingen zoals bijv. faillissement/ontslag op staande voet laat ik buiten beschouwing. Uiteraard tijdens de proefperiode wel.

Werknemer kan voor zover ik weet wel, redelijkerwijs, opzeggen. Kort samengevat: Er kan inderdaad contractueel worden vastgelegd dat een werknemer langer in dienst moet blijven. Echter is dit eerder uitzondering dan regel en sterk gebonden aan diverse eisen. Daarnaast kan het max. 6 maanden duren en ik gok dat dit binnen de branche van TS sowieso niet aan de orde zal zijn.

Ik vraag me echt af waar jij je informatie vandaan haalt, eigenlijk.

Een contract voor bepaalde tijd tussentijds opzeggen zonder tussentijdsopzegbeding, mag gewoon niet. Ook niet als werknemer, tenzij er een reden is om ontslag op staande voet te nemen. Brianless heeft helemaal gelijk :)