Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:Ze kunnen er prima vanuit gaan dat je minimaal een jaar blijft, maar jij hebt gewoon 1 of 2 mnd (?) opzegtermijn dus als je weg wilt kan je weg.
Citaat:Opzegging contract voor bepaalde tijd
Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is overeengekomen. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).
Citaat:Opzegtermijn tijdelijk contract
Een tijdelijk contract eindigt automatisch oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.
Brainless schreef:verootjoo schreef:Ze kunnen er prima vanuit gaan dat je minimaal een jaar blijft, maar jij hebt gewoon 1 of 2 mnd (?) opzegtermijn dus als je weg wilt kan je weg.
Alleen als dat in het contract is opgenomen; anders moet je wel je jaar uitzitten.Citaat:Opzegging contract voor bepaalde tijd
Anders dan contracten voor onbepaalde tijd, kan een overeenkomst voor bepaalde tijd niet steeds opgezegd worden tegen de laatste dag van de maand of andere dagen. Bij een arbeidscontract voor bepaalde tijd kan dat alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse opzegging is overeengekomen. Dit kan schriftelijk in de arbeidsovereenkomst (of cao) overeengekomen zijn (art 7:667-3 BW).
https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-opzeg ... jd-ontslagCitaat:Opzegtermijn tijdelijk contract
Een tijdelijk contract eindigt automatisch oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.
https://www.fnv.nl/themas/contract/opzegtermijn/

maaaikkee schreef:Nu ga je dan ook wel maar 32 uur werken en geen 40 uur zoals je klasgenoten. Dat betekend al gauw dat zij in een maand een werkweek van jou meer werken (4x8=32 verschil tussen jou en hun).
Als je dus jou geboden salaris omrekent naar een fulltime salaris zou jij in deze functie dus rond de 2260 fulltime in de maand verdienen wat niet heel veel verschilt met de salarissen van je oude klasgenoten.
Je reiskosten is sowieso al onbelast dus daar betaal je geen belasting over, misschien kan je wel nog wat meer reiskosten vragen?
Het is wel altijd makkelijker om vanuit een werkende functie verder te gaan solliciteren.
Sassy schreef:Ik ben het er alleen niet mee eens. Voor de goede orde: TS/of wie dan ook hoeft bij een potentieel nieuwe werkgever in de toekomst, geen salarisstrook te overhandigen. Gewoon gezond verstand gebruiken en inzetten op een paar 100 meer.Wat Dees zegt vind ik wel een hele goeie...zo blijf je van de ene baan naar de andere "op achterstand" staan als je eerste salaris niet een beetje bij marktconform in de buurt komt.
maaaikkee schreef:Nu ga je dan ook wel maar 32 uur werken en geen 40 uur zoals je klasgenoten. Dat betekend al gauw dat zij in een maand een werkweek van jou meer werken (4x8=32 verschil tussen jou en hun).
Als je dus jou geboden salaris omrekent naar een fulltime salaris zou jij in deze functie dus rond de 2260 fulltime in de maand verdienen wat niet heel veel verschilt met de salarissen van je oude klasgenoten.
Je reiskosten is sowieso al onbelast dus daar betaal je geen belasting over, misschien kan je wel nog wat meer reiskosten vragen?
Het is wel altijd makkelijker om vanuit een werkende functie verder te gaan solliciteren.
Ailill schreef:De info van Brainless is niet helemaal volledig: Ik raad je aan de artikelen goed te lezen.
Citaat:Wanneer de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging NIET overeengekomen is in een contract voor bepaalde tijd:
*knip*
Zegt een medewerker een arbeidsovereenkomst die niet tussentijds opgezegd mag worden wel tussentijds op, dan komt de medewerker zijn contract niet na. Hij mag namelijk niet tussentijds opzeggen, doordat dit niet overeengekomen is. Deze niet overeengekomen tussentijdse opzegging gebeurt tegen een eerdere datum en is in beginsel onregelmatig. De medewerker is een schadevergoeding verschuldigd door een onregelmatige opzegging, wat een gefixeerde schadevergoeding is gelijk aan de hoogte van het loon over de resterende periode dat het contact had moeten duren (zie hierboven).
Ailill schreef:Sassy schreef:Ik ben het er alleen niet mee eens. Voor de goede orde: TS/of wie dan ook hoeft bij een potentieel nieuwe werkgever in de toekomst, geen salarisstrook te overhandigen. Gewoon gezond verstand gebruiken en inzetten op een paar 100 meer.Wat Dees zegt vind ik wel een hele goeie...zo blijf je van de ene baan naar de andere "op achterstand" staan als je eerste salaris niet een beetje bij marktconform in de buurt komt.
Startsalaris zegt echt niet veel over de toekomst.
Daantj__ schreef:Ailill schreef:Ik ben het er alleen niet mee eens. Voor de goede orde: TS/of wie dan ook hoeft bij een potentieel nieuwe werkgever in de toekomst, geen salarisstrook te overhandigen. Gewoon gezond verstand gebruiken en inzetten op een paar 100 meer.
Startsalaris zegt echt niet veel over de toekomst.
Hier ben ik Helemaal met Ailill mee eens. Nieuwe werkgever weet niet wat jij verdient en als je al een baan hebt en een andere werkgever wil jou graag hebben dan betalen ze ook die paar 100 meer wel als je gewoon een marktconform salaris vraagt. Dus dan is die achterstand zo weg en voor een nieuwe werkgever is het soms wel interessanter dat je al een baan hebt gehad in de sector dan alleen stage ervaring. Het is dan 1 uur en driekwartier reizen wat ver is. Maar anders zou ik zeggen doen.
Ailill schreef:Over het algemeen is het zo dat werkgever, na het verstrijken van een evt. proefperiode, het contract niet meer kan ontbinden. Uitzonderingen zoals bijv. faillissement/ontslag op staande voet laat ik buiten beschouwing. Uiteraard tijdens de proefperiode wel.
Werknemer kan voor zover ik weet wel, redelijkerwijs, opzeggen. Kort samengevat: Er kan inderdaad contractueel worden vastgelegd dat een werknemer langer in dienst moet blijven. Echter is dit eerder uitzondering dan regel en sterk gebonden aan diverse eisen. Daarnaast kan het max. 6 maanden duren en ik gok dat dit binnen de branche van TS sowieso niet aan de orde zal zijn.