Rijschool maakt een fout en laat mij betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:29

Ik heb ook faalangst in de auto, met mijn rijtest kon ik ineens amper nog koppelen.
En dat was echt iets dat instructeur en ik gelijk wisten dat dat stress was.
Toen ook bewust gestopt, ook omdat ik ziek was en voornamelijk de energie eigenlijk ook totaal niet kon missen.
Inmiddels race ik al 2,5 jaar rond in een rijbewijsvrij autootje, wat de rijschool een perfecte oplossing vond en hopelijk rij ik over 2 jaar ofzo af voor rijbewijs B.
Ondertussen heb ik best veel kilometers gemaakt, en ik merk dat mijn brommobiel rijexamen wat ik 1 februari heb me eigenlijk geen reet meer interesseert.
En ja ze gaan ook beoordelen op de weg, geen punt want ik kan gewoon rijden.
Ik zou ook in jou geval het juridisch loket bellen, dit is gewoon niet jou fout en 360 euro is gewoon hartstikke veel geld. -O-

MairiMacBran

Re: Rijschool maakt een fout en laat mij betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:33

Je hebt er nu niets meer aan, maar aangezien je je twijfels al had over het wel/niet faalangstexamen, had je ook het CBR kunnen bellen om na te vragen voor welk examen je ingepland stond. Dan had je het zeker geweten. Was een kleine moeite geweest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:34

Het kan ook zijn dat de rijschool het wel goed heeft doorgegeven maar dat het bij het CBR niet goed is gegaan.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:40

MairiMacBran schreef:
Je hebt er nu niets meer aan, maar aangezien je je twijfels al had over het wel/niet faalangstexamen, had je ook het CBR kunnen bellen om na te vragen voor welk examen je ingepland stond. Dan had je het zeker geweten. Was een kleine moeite geweest.

Dat ben ik niet met je eens, zij betaald haar rijschool (incl. een bepaalde fee) om examens voor haar in te plannen (deze kopen zij groot in en wijzen deze later toe aan deelnemers). Het is aan de rijschool om de leerling in te delen in het juiste examen. Zij heeft haar moeite gedaan door hiervoor 2 maal met de rijschool te bellen en ze heeft 2 maal de bevestiging gekregen dat het in orde is.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:44

_Inga schreef:
MairiMacBran schreef:

Dat ben ik niet met je eens, zij betaald haar rijschool (incl. een bepaalde fee) om examens voor haar in te plannen (deze kopen zij groot in en wijzen deze later toe aan deelnemers). Het is aan de rijschool om de leerling in te delen in het juiste examen. Zij heeft haar moeite gedaan door hiervoor 2 maal met de rijschool te bellen en ze heeft 2 maal de bevestiging gekregen dat het in orde is.

Tsja, en ze bleef twijfels houden. Dan kun je dus jezelf gerust stellen door de bevestiging van het CBR te krijgen. Begrijp me goed, ik vind de rijschool hier ook fout zitten, maar een dubbelcheck had dit voorkomen. Als zij fout in het systeem heeft gestaan had ze tien keer kunnen checken met dezelfde uitkomst, bij het CBR stond het aangevraagde examen.
Soms is het gewoon handig om zelf te handelen, ook al is dat niet per se jouw taak.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 15:47

Bedankt voor alle reacties!

De rijschool heeft het niet goed doorgegeven dat hebben ze mij zelf ook vermeld.

Achteraf had ik inderdaad het CBR moeten bellen maar na 2 keer bellen was ik er vanuit gegaan dat dit goed gegaan was.

Het juridisch loket gaf aan dat ik een klacht moet indienen en moet vragen om een redelijke compensatie. Dus ik ga nu kijken of ik via het internet nog privé naar hun een klacht kan sturen want via de telefoon ga ik helaas niks meer bereiken :n

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:51

MairiMacBran schreef:
_Inga schreef:

Tsja, en ze bleef twijfels houden. Dan kun je dus jezelf gerust stellen door de bevestiging van het CBR te krijgen. Begrijp me goed, ik vind de rijschool hier ook fout zitten, maar een dubbelcheck had dit voorkomen. Als zij fout in het systeem heeft gestaan had ze tien keer kunnen checken met dezelfde uitkomst, bij het CBR stond het aangevraagde examen.
Soms is het gewoon handig om zelf te handelen, ook al is dat niet per se jouw taak.

Dat het niet lekker bleef zitten is imo achteraf praten. Als ze wel naar het juiste examen was gegaan, vergeet je automatisch dat gevoel omdat de herinnering en spanning van dat examen veel sterker zijn.

Ik zou ook niet gebeld hebben na 2 keer de bevestiging van het bedrijf die alles voor mij organiseert dat het in orde is. Anders blijf ik overal achteraan rennen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:57

Ik heb zelf heel veel pogingen gedaan om mijn rijbewijs te halen incl meerdere faalangstexamens. Ik had de laatste keer een examinator die ik al eerder had gehad en zij zag dus dat mijn fouten van de eerste keer, niet kwamen door gebrek aan rijvaardigheid. De reden dat ik het niet haalde was de druk dat ik het zelf moest betalen en al vaker gezakt was. Hoe langer het duurt hoe duurder het wordt...

Wat zou je zelf willen zien ter compensatie, TS? Geld terug, gratis examen, gratis les?

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:07

Danique schreef:
Ik heb zelf heel veel pogingen gedaan om mijn rijbewijs te halen incl meerdere faalangstexamens. Ik had de laatste keer een examinator die ik al eerder had gehad en zij zag dus dat mijn fouten van de eerste keer, niet kwamen door gebrek aan rijvaardigheid. De reden dat ik het niet haalde was de druk dat ik het zelf moest betalen en al vaker gezakt was. Hoe langer het duurt hoe duurder het wordt...

Wat zou je zelf willen zien ter compensatie, TS? Geld terug, gratis examen, gratis les?

Het is echt een beetje geluk hebben met je examinator. Ik moet ook alles zelf betalen en het is inderdaad een duur grapje...

Mijn voorstel was dat de rijschool een nieuw examen MET faalangst zouden aanvragen en betalen. De faalangsttoeslag heb ik zelf al betaald dus die heb ik sowieso nog van hun tegoed maar een nieuwe examen zou ik ook netjes vinden. Als je wilt afrijden heb je 2 lessen nodig voor het naar het CBR toe rijden en het examen zelf. Ik heb aangeboden om die 2 lessen wel zelf te betalen.

Het liefst zou ik uiteraard mijn geld terug krijgen en naar een andere rijschool gaan, want ik werd uitgelachen aan de telefoon en zo ontzettend naar behandeld. Maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:09

Ik kan straks weleens navragen bij mijn partner. Wij hebben ook een rijschool en hij werkt niet met pakketten. Maar we zien het bij collega rijscholen heel veel. Persoonlijk vinden wij het belachelijk dat ze je verplichten een x aantal lessen af te nemen want dat betekent dat je als leerling niet kunt switchen mocht het niet klikken met de instructeur. Hoe dit juridisch in elkaar zit weet hij wel. Wat ik wel weet is dat hij 1 keer een fout heeft gemaakt bij het aanvragen van een examen voor een leerling. Dat heeft hij zelf opgelost en betaald. De leerling kan er immers niks aan doen. Maar dat is hoe hij in elkaar zit, die wil tevreden klanten want dan sturen ze ook broertje, zusje, vriend of vriendin. Zo werkt het gewoon.
Ik vind het dus persoonlijk vrij dom van die rijschool om op deze manier nog lessen af te dwingen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:09

Zou rechtsbijstand inschakelen.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:24

lilopippa schreef:
Het is echt een beetje geluk hebben met je examinator. Ik moet ook alles zelf betalen en het is inderdaad een duur grapje...

Mijn voorstel was dat de rijschool een nieuw examen MET faalangst zouden aanvragen en betalen. De faalangsttoeslag heb ik zelf al betaald dus die heb ik sowieso nog van hun tegoed maar een nieuwe examen zou ik ook netjes vinden. Als je wilt afrijden heb je 2 lessen nodig voor het naar het CBR toe rijden en het examen zelf. Ik heb aangeboden om die 2 lessen wel zelf te betalen.

Het liefst zou ik uiteraard mijn geld terug krijgen en naar een andere rijschool gaan, want ik werd uitgelachen aan de telefoon en zo ontzettend naar behandeld. Maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken.

Dit vind ik ook een rare regeling hoor en heb ik nog nooit gehad :\ Wel eens een uur les voor het examen gepland maar voor het examen zelf werd nooit een les gerekend.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:41

Mazida schreef:
Zou rechtsbijstand inschakelen.

Ik weet niet of ik hiervoor verzekerd ben. Ik zal het zo even navragen bij mijn moeder.

maikeltje schreef:
Ik kan straks weleens navragen bij mijn partner. Wij hebben ook een rijschool en hij werkt niet met pakketten. Maar we zien het bij collega rijscholen heel veel. Persoonlijk vinden wij het belachelijk dat ze je verplichten een x aantal lessen af te nemen want dat betekent dat je als leerling niet kunt switchen mocht het niet klikken met de instructeur. Hoe dit juridisch in elkaar zit weet hij wel. Wat ik wel weet is dat hij 1 keer een fout heeft gemaakt bij het aanvragen van een examen voor een leerling. Dat heeft hij zelf opgelost en betaald. De leerling kan er immers niks aan doen. Maar dat is hoe hij in elkaar zit, die wil tevreden klanten want dan sturen ze ook broertje, zusje, vriend of vriendin. Zo werkt het gewoon.
Ik vind het dus persoonlijk vrij dom van die rijschool om op deze manier nog lessen af te dwingen.

Dat zou heel fijn zijn! Een fout kan inderdaad gebeuren maar het moet dan wel netjes opgelost worden :j En de gesprekken aan de telefoon zijn alles behalve netjes. Ook blijf ik het raar vinden dat ze gesprekken zomaar op kunnen nemen zonder dat ze hier als bedrijf zijnde toestemming voor hebben gevraagd. Weet iemand hoe dat precies zit?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:46

Dat mag niet. Dan zou je voor aanvang van het gesprek moeten horen dat het gesprek opgenomen zou kunnen worden.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:55

Ik heb verder niet veel te zeggen op de rest van het bericht. Maar over de opname wel.

Het mag wel als het maar 1 van de 2 partijen betreft die het gesprek opneemt. In dit geval dus de rijschool. Dus hoeft het niet vermeld te worden. Gesprekken opnemen als derde partij, dat mag dan weer niet (gelukkig).

Ze zijn niet verplicht het te vermelden, of het netjes is. Dat laten we maar in het midden.

Succes

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:15

maikeltje schreef:
Dat mag niet. Dan zou je voor aanvang van het gesprek moeten horen dat het gesprek opgenomen zou kunnen worden.

Of het als bedrijf mag weet ik niet, ik denk het wel hoor. Als particulier mag het in elk geval wel, zonder het (van tevoren) te melden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:18

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:34

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:38

Wat balen TS! Wij hebben ook een rijschool en ik heb het ook een keer gehad. Wij moeten bij het aanvragen aanklikken welk examen het moet worden en ik heb blijkbaar in plaats van faalangst een gewoon examen aangeklikt. Ik kwam er ook vrij laat achter moet ik zeggen, echt heel dom.. ik heb de leerling het examen en 2 lessen cadeau gegeven. Een gratis examen brengt geluk, want leerling slaagde wel! Ik dubbel zo blij, want wat voelde ik me schuldig.

Tuurlijk, mensen maken fouten, maar ik vond het echt erg. Gelukkig dus goed afgelopen. Jij moet helaas nog een keer..

Wij werken wel met pakketten, maar bij ons kunnen mensen kiezen of ze losse lessen willen, een pakket van 20 of 30 uur. Bij een pakket ben je dan wat goedkoper uit. Dat scheelt ons namelijk veel werk: steeds facturen sturen voor de gereden lessen. Ik vind het zelf dus wel praktisch en voor de klant is de korting natuurlijk leuk.

Herexamen pakketten doe ik niet aan mee, dat vind ik zelf niks. Soms is een leerling helemaal geen 8 lessen meer nodig, en zeker bij faalangst, en dus stress, komt dat voor. Je bent wel klaar voor je examen, maar de allesverblindende stress wolk in je hoofd zorgt er voor dat je niet functioneren kan zoals je anders doet. Ik weet heel goed wat je bedoelt.

Nu nog een oplossing. Als jij geen 8 lessen en her pakket wilt aanschaffen doe je dat niet. Ik zou even een mailtje sturen als ik jou was, met een voorstel. Wat mij redelijk lijkt is een gratis faalangstexamen, of de faalangst toeslag met 2 gratis lessen. Mooie compensatie denk ik. Kom je er niet uit, dan kun je altijd nog verder kijken.

In het algemeen: De 'zet op facebook tip' ben ik zelf niet zo weg van. Bedrijven worden gerund door mensen en mensen maken fouten. Natuurlijk moet het netjes opgelost worden, maar bedrijven openbaar aan de schandpaal nagelen is niet mijn ding. Dat komt natuurlijk omdat ik dat ook niet voor mijn bedrijf zou willen. Maar iedereen kan eens aan deze kant komen te staan. Misschien begin je zelf eens een onderneming. Het bedrijf waar je werkt kan ook inkomsten mislopen door mensen die graag openbaar nagelen. Minder inkomsten, minder uitgaven mogelijk, minder personeel nodig.. en als jij er uit vliegt, baal je net zo goed. Denk na voordat je iets openbaar op het internet zet, het kan veel schade geven. Maar dat is algemeen.. net wat ik zei, het is niet mijn ding..

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:45

Wat vervelend dat je last hebt van angst/zenuwen tijdens het rijexamen.klinkt wel bekend voor me in de oren.ik ben vroeger 6x gezakt voor normale examen en toen moest ik naar bureau nader onderzoek.kan best zijn dat het nu faalangst examen heet.ik trof toen een heel erg aardige examinator,die echt de tijd nam en duidelijk al vaker met gevallen zoals ik te maken had gehad.ik heb het uiteindelijk toen gehaald.wil je een hart onder de riem steken...en zeggen het gaat je vast lukken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:47

Brainless schreef:
maikeltje schreef:

Een bedrijf moet het melden; ze hoeven geen toestemming te vragen.
TS weet dat ze gesprekken opnemen; dus dan mogen ze het ook.

Ik dacht gelezen te hebben dat zij dit juist niet wist

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 17:51

Brainless schreef:
maikeltje schreef:

Een bedrijf moet het melden; ze hoeven geen toestemming te vragen.
TS weet dat ze gesprekken opnemen; dus dan mogen ze het ook.

Nee dit wist ik niet. Dit hebben ze mij gisteren pas aan de telefoon verteld dat ze een gesprek van ergens in december gingen terug luisteren. Ik was er dus niet van op de hoogte dat ze de gesprekken opnamen tot dat ze dit gisteren tijdens een gesprek melde dat ze wilde controleren wat er in de gesprekken was gezegd.

@zorro
Ik wil het ook niet openbaar maken en het heel graag netjes regelen. Alleen van hun kant komt er niks en wordt er alleen gezegd dat ik 'genoten'heb van de 8 lessen en het examen dus dat als ik weer een nieuw examen wil ik die weer moet kopen of weer 8 lessen. En als excuus voor het maken van de fout krijg ik allen 1 les cadeau die ik pas krijg als ik de 8 lessen af nam.

Ik zou vandaag nog gebeld worden door ze maar ik heb nog niks gehoord. Als ik niks hoor ga ik ze een mail sturen. En hopen dat daar wel een reactie op komt.
Laatst bijgewerkt door lilopippa op 26-01-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:52

Nader onderzoek is wat vroeger het staatsexamen was. Faalangst examen kan vanaf het eerste examen worden aangevraagd. Na 4x zakken krijg je een bnor, nader onderzoek.

Faalangst word afgenomen door speciaal opgeleide examinatoren. De een vind ik beter als de ander, maar van de andere kant: doe het maar eens he.. neem maar een examen af bij een zwaar gestresste en angstige kandidaat. Ze moeten in korte tijd proberen in te schatten hoe ze je het meest op je gemak stellen. Wel of niet praten, wel of niet wijzen op de time out, en dat bij iemand die je niet kent. Ik heb er wel respect voor hoor.

Nader onderzoek zijn ook 'speciale' examinatoren, en die zijn bij ons super relaxt, echt leuke mensen, met veel mensenkennis.

Maar, je moet bij alle examens natuurlijk laten zien dat je vlot, veilig en zelfstandig door het verkeer kan.. de lat ligt overal op dezelfde hoogte.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:55

Vervelend meid, ik vind het niet echt een super tegemoetkoming.. inderdaad, stuur even een mail, dat je niet akkoord gaat met hun voorstel en zet er zelf een voorstel in. Willen ze dat niet doen, dan is het aan jou.. toch hun voorstel aannemen of verder kijken. Beide kost je het geld en dat is super vervelend.. maar probeer het toch te regelen, je bent zooo dicht bij je rijbewijs.. niet stoppen, niet opgeven, nog 1x naar het cbr en hem halen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:56

@zorro
Per les factureren doen wij ook niet hoor. Als ze een x aantal lessen hebben ingepland dan wordt de factuur verstuurd. Factuur wordt automatisch verstuurd, de leerlingen hebben de agenda van de rijschool waar ze op in kunnen loggen en zelf lessen kunnen inplannen. En dat zelfde systeem verstuurt per mail de facturen. Scheelt een hoop administratie :D

Wat betreft dat openbaar plaatsen ben ik het met je eens. Dat kan bedrijven, zeker als ze wat kleiner zijn, echt nekken.
Maar deze rijschoolhouder moet het gewoon netjes oplossen.