Budgettips

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Budgettips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:14

Oh, en maak boodschappen briefjes. Óók voor bijv de action. Staat het niet op je briefje, heb je het niet nodig...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:24

Nightingale schreef:
Als je naar de Aldi gaat in plaats van de Albert Heijn ben je zo een kwart minder kwijt.

Zal wel locatie gebonden zijn, maar hier is de AH goedkoper als de Aldi :+ Ik heb een hele tijd mijn bonnetjes bij gehouden en zo prijzen goed kunnen vergelijken tussen 3 winkels (die bekend staan als de goedkoopste) en dan kon ik prima zien wat waar het goedkoopste was.
Ik hou na 2 jaar nog altijd bij hoeveel wij uitgeven per week aan boodschappen en ik probeer ook echt te kijken naar aanbiedingen. Maar laat je niet vangen! Een merk product kan vaak in de aanbieding zijn maar kijk altijd nog naar het huismerk! Ik heb al gemerkt dat die vaak alsnog véél goedkoper zijn als het merkproduct in de aanbieding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:29

Wat ook scheelt is een boodschappenbeursje nemen, waar je bv elke week 20 euro in stopt en daar probeer je dan al je boodschappen voor te kopen. Dan moet je tellen tijdens het shoppen, en ga je veel meer letten op wat je écht nodig hebt, en leer je de prijzen van producten sneller.
Dan zul je ook merken dat seizoensgroente vaak een stuk goedkoper is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:46

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 20:05

senna21 schreef:
Maak je budget inzichtelijk met een lijstje. Daardoor weet je wat je kunt uitgeven.
Kijk eens op https://www.nibud.nl/consumenten/rondko ... tenbudget/

Ga dat eventjes uitprinten zo! Maar 160 euro aan boodschappen zag ik in dat filmpje... denk dat ik het met 100 minder doe joh.

8nnemiek schreef:
Wat ook scheelt is een boodschappenbeursje nemen, waar je bv elke week 20 euro in stopt en daar probeer je dan al je boodschappen voor te kopen. Dan moet je tellen tijdens het shoppen, en ga je veel meer letten op wat je écht nodig hebt, en leer je de prijzen van producten sneller.
Dan zul je ook merken dat seizoensgroente vaak een stuk goedkoper is.

Dat is wel een goeie ja! Qua groenten koop ik meestal potjes _/-\o_

Laulitz schreef:
Nightingale schreef:
Als je naar de Aldi gaat in plaats van de Albert Heijn ben je zo een kwart minder kwijt.

Zal wel locatie gebonden zijn, maar hier is de AH goedkoper als de Aldi :+ Ik heb een hele tijd mijn bonnetjes bij gehouden en zo prijzen goed kunnen vergelijken tussen 3 winkels (die bekend staan als de goedkoopste) en dan kon ik prima zien wat waar het goedkoopste was.
Ik hou na 2 jaar nog altijd bij hoeveel wij uitgeven per week aan boodschappen en ik probeer ook echt te kijken naar aanbiedingen. Maar laat je niet vangen! Een merk product kan vaak in de aanbieding zijn maar kijk altijd nog naar het huismerk! Ik heb al gemerkt dat die vaak alsnog véél goedkoper zijn als het merkproduct in de aanbieding.

Klopt helemaal! Albert Heijn is met bepaalde dingen duurder heb ik gemerkt maar niet met alles. Gekruide aardappel krieltjes zijn van de Aldi goedkoper (Albert Heijn 1,00, Aldi 0,59), maar de Albert Heijn heeft vaker vleeswaren voor een euro liggen, en vaker gewoon vlees in de aanbieding. Heb eigenlijk alleen met Nutella en Lays dat ik heel merk gebonden ben. Lekker onderin de schappen kijken haha.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:20

Zelf aardappelen in zak kopen en zelf schillen en kruiden is nog goedkoper en vaak gezonder ook nog want minder zout hihi

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 20:22

karuna schreef:
Zelf aardappelen in zak kopen en zelf schillen en kruiden is nog goedkoper en vaak gezonder ook nog want minder zout hihi

Ik vind gekookte aardappelen echt niet lekker. En heb ooit van mn moeder geleerd dat koken en dan bakken toch anders smaakt en moeilijk is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:27

Maar eeh ook zelf geschilde aardappelen kun je bakken hoor of in de oven doen. :P alleen in plakjes of blokjes snijden, eventueel voorkoken als hele aardappel en afbakken daarna. Of de boel rauw in de oven schuiven met kruiden en wat olie en geduld hebben. :Y) af en toe doorhusselen wel tussendoor

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:11

Ik schil op dinsdag voor twee dagen aardappels, dinsdag eet ik de helft met een stukje vlees en groenten, de rest gaat in een bakje de koelkast in en die bak ik dan op donderdag (eerst in plakjes snijden), met salade en een eitje :9

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:19

Mmm ik ben ook heel erg kook normaal altijd voor 2 dagen .
Dag 1 gekookt dag 2 gebakken / groente en vlees opgewarmt O:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:24

Ik kan voor 50 euro pm boodschappen doen.
Ik kook groot en vries in.

Geen luxe producten.
Sauzen maak il helemaal zelf.

Als ik van die 50 euro overhoudt... En dat gebeurt vaak tussen de 5-10 euro. Mag ik dat gebruiken voor wat lekkers.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:59

Jtragter schreef:
karuna schreef:

Ik vind gekookte aardappelen echt niet lekker. En heb ooit van mn moeder geleerd dat koken en dan bakken toch anders smaakt en moeilijk is?

Wij eten ook zelden gekookte aardappelen, meestal gebakken! Een minuut of 6-7 koken en dan op een hoog vuur in de wok doen, heerlijk :9 En kruiden kun je idd zelf, je hebt zelfs potten met bv italiaanse kruiden, dan hoef je niet 7 verschillende kruiden te hebben. Of we kopen kant-en-klare aardappelblokjes voor in de diepvries, kost iets van een euro per kilo? Wij kopen sowieso veel groenten en fruit in de diepvries. Vers is lekkerder, maar ik weet uit ervaring dat dat bij ons vaak weggegooid wordt uiteindelijk. En dat is zonde, daarom bij ons diepvries kan kan ik elke dag kiezen waar ik zin in heb, vaak even in de microgolf en klaar!

Wat ik bijvoorbeeld ook doe, is mezelf aan een budget houden. Elke zaterdag 'mag' ik 50 euro afhalen en daar mag ik dan leuke dingen van doen, shoppen uiteten noem maar op. Soms blijft daar van over en dat kan ik of op mn spaarrekening zetten of ik heb extra voor de week erop. In het begin wel even wennen maar ik doe dit nu al zeker een half jaar en lukt erg goed! Voor een grotere aankoop moet ik dan even 'sparen' en impulsaankopen worden zo vermeden bij mij :Y) (mijn boodschappen geld is hier niet bij gerekend)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:43

Elke zaterdag €50 “voor leuke dingen” vind ik nou niet bepaald een budget tip :=

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:04

Als toevoeging op de stuviatip van vorige pagina; via bol.com kan je makkelijk je gebruikte studieboeken verkopen. Bol houdt helaas nog wel wat geld in, maar het is beter dan niks! Deze ‘inkomsten’ houden natuurlijk ook een keer op, maar je kan het geld wat je ermee verdient bijvoorbeeld aan de kant houden voor de kosten van het aanvragen van je rijbewijspasje. Alle kleine beetjes helpen?! :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:04

LadyMadonna schreef:
Elke zaterdag €50 “voor leuke dingen” vind ik nou niet bepaald een budget tip :=

Het bedrag kan TS toch zelf kiezen?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 11:14

De aardappeltips ga ik zeker gebruiken! Ook ingevrieste zijn zeker handig. Had afgelopen week een zak rostirondjes van thuis uit meegenomen, kan je lang mee doen.

Wou aan het eind van het jaar zeker mn boeken verkopen. Zat eigenlijk eerder te denken aan marktplaats? Dan maakt bol.com er geen winst op. En als dat niet lukt in 1 keer verkopen aan studystore

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:28

Jtragter schreef:
Wou aan het eind van het jaar zeker mn boeken verkopen. Zat eigenlijk eerder te denken aan marktplaats? Dan maakt bol.com er geen winst op. En als dat niet lukt in 1 keer verkopen aan studystore

Ik verkoop zelf mijn gebruikte studieboeken zowel via Studystore als Bol.com. Wat Past_Simple ook al zei, is het nadeel van bol.com dat ze een x bedrag inhouden. Ik heb echter gemerkt dat ik mijn boeken via Bol.com veel sneller en makkelijker verkoop dan via Marktplaats. Bol.com biedt namelijk toch een stukje garantie voor zowel koper als verkoper, die je bij Marktplaats niet hebt. Studystore is uiteraard een nog betere optie, maar helaas kopen ze niet altijd alle studieboeken weer terug.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:35

Ik ken Barchem niet en ik weet niet hoeveel supermarkten je in de buurt hebt.

Maar de Aldi is zeker niet altijd de goedkoopste.
Bij AH heb je bijvoorbeeld regelmatig route 99 of de hamsterweken. Bij de Plus en Em-Te heb je vaak ook leuke aanbiedingen en kun je sparen voor een boodschappen pakket.
Zelfs bij de kruidvat kun je af en toe handige boodschappen halen.

Kwestie van de folders in de gaten houden.

Ik kocht eerst altijd blikjes soep (toen ik alleen woonde en geen vriezer had), hartstikke zout natuurlijk, nu maak ik van zo'n soeppakket 3 liter (ofzo) soep en vries het per portie in. Dan heb je en veel soep en het kost veel minder.

Wat betreft aardappelen, zo'n zakje met krieltjes, schijfjes of partjes (wel of niet gekruid) is tegenwoordig ook niet meer zo duur. Omdat je aangeeft dat je gekookte aardappelen niet lekker vindt.

Spaghetti en macaroni kun je eenvoudig invriezen. Dus de tip van maak grotere porties en vries het in vind ik wel een goede.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:51

boodschappen doen bij Picnic. kom je ook niet in de verleiding andere zooi te kopen. ze zijn wel echt goedkoper in vergelijking met de AH bijvoorbeeld.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:57

Als je boeken wil verkopen, kijk dan ook eens naar bookmatch!

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:22

Vaak zijn er ook FB groepen van je opleiding. Daar heb je gelijk de juiste doelgroep voor je boeken ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:35

Ik ben dan geen student meer, maar omdat ik net ben verhuisd wat nogal een aanslag op mijn spaarrekening is geweest, ben ik wel zo veel mogelijk aan het bezuinigen.

Ondanks dat er wat dubbele tips tussen zit, zijn dit mijn tips:
  • In een Excel document bijhouden wat je inkomsten zijn, vaste uitgaven en variabele uitgaven. Door meteen een jaaroverzicht te maken, weet je exact wat de aankomende kosten zijn en wat je naar verwachting over houdt aan het einde van de maand. Zo kun je ook makkelijker zien waar veel geld naar uit gaat en waar je dus kunt besparen. En zo kun je ook rekening houden met bijvoorbeeld de verjaardag van je moeder, vader, vakantie ed.
    Via het internet zijn veel voorbeelden te vinden maar als je er niet uitkomt kan ik wel een sjabloon sturen hoe ik dat doe.
  • Bedenken of je bepaalde aankopen wel écht nodig hebt. Heb je wel echt die nieuwe schoenen nodig, of dat boek of... of....? Kun je datgene wat je denkt nodig te hebben niet oplossen met datgene wat je al in huis hebt (op Facebook heb je een leuke pagina met life-hacks, geniale dingen komen er soms voorbij).
  • Dat geld hetzelfde voor de boodschappen. Denk daarbij ook vooruit: wat ga je ma, di, wo, do, vrij, za en zo eten? Kook meer en eet ma en wo hetzelfde bijvoorbeeld. Door een streng boodschappenlijstje te maken, zul je niet meer dan nodig kopen. En gooi geen kliekjes weg. Hier is zaterdag bijvoorbeeld kliekjes dag.
  • Verkoop dingen die je niet meer nodig hebt.
  • Kijk of je met kleine dingen kunt bijverdienen: bijvoorbeeld samenvattingen verkopen, teksten doorlezen van derden, oppassen, honden uitlaten ed.

Het allerbelangrijkste ding is: Geld wat je niet uitgeeft, bespaar je.

Owja, ik snap dat je vakantieveilingen in de gaten houd, maar is een vakantie financieel nu wel verantwoord dan? Dit jaar wordt het voor mij en mijn vriend ook uitgesteld ivm aanschaf van een auto voor mijn werk. Prioriteiten stellen is niet leuk maar het hoort er wel bij.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:08

Jtragter schreef:
De aardappeltips ga ik zeker gebruiken! Ook ingevrieste zijn zeker handig. Had afgelopen week een zak rostirondjes van thuis uit meegenomen, kan je lang mee doen.

Ik zou je zeker aanraden om de boeken die je nu kunt verkopen op studystore te zetten. Ik heb van de 40 boeken die ik had maar 2 boeken kunnen verkopen op studystore .. Heel erg balen. Op marktplaats krijg je niets verkocht. Mensen kopen alles via bol.com of nieuw. Eventueel kan je nog via facebook groepen proberen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:17

En je kunt eens kijken bij de opleiding of ze wel eens mensen zoeken: voorlichting (open dagen, studenten mee laten lopen) verdiende best aardig, heeft te maken met je opleiding, is maar voor af en toe, en ik vond het ook erg leuk.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 00:14

Thanks allemaal voor de tips!

Zal even op een paar dingen ingaan, heb even niet de tijd om op iedereen te reageren. Hoe graag ik dat ook zou doen.

-Ik probeer echt op de uitgaven te letten. Weekbudgets maken doe ik ook zeker wel, en het is niet dat ik een gat in mijn hand heb. Het is nou eenmaal niet zoveel, maar ik zou graag wat meer over houden als "buffer" zeg maar.
-Vakantieveilingen gebruik ik niet voor vakanties maar voor een keertje een dagje sauna ofzo. Omdat ik dus om kosten te besparen vaak het hele weekend bij mijn vriend ben, of hij bij mij (week-ov en lange afstand) is het soms lastig om actief te blijven samen. Tuurlijk zijn er heel veel dingen die niets kosten, maar na 2 weekenden bankhangen, samen boodschapjes doen en mijn kamer schoonmaken wil je ook wel eens wat anders. Dat heb ik er ook graag voor over:) Vanaf juni begin ik trouwens weer met werken. Voor die 3 maanden kan dat prima, beetje aanpassingsvermogen van mijn vriend dan.
-Ik heb net even gekeken op studystore, had toevallig een boek voor mijn neus liggen met de nieuwste druk en die hoeven ze al niet meer. Ga even via bol.com proberen als ik weer thuis ben.
-Heb me aangemeld voor open dagen en meeloopdagen maar nooit iets van gehoord helaas, zijn wel meer studenten die dat willen.