"Probleem" met concurrent.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: "Probleem" met concurrent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:58

Het is wel vaak zo Lizzy bij kleinere merken dat die niet bij meerdere winkels in dezelfde plaats/omgeving liggen want dat is dan voor die ondernemers niet zo interessant. In dat opzicht snap ik dus de TS wel, maar ze zal wel zelf achter de handel aan moeten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:02

Ik snap je wel Lizzy, maar ik snap de TS ook. Het is wel zuur..

Wij importeren muziekinstrumenten uit het buitenland. Dat zijn instrumenten die geheel naar wens van de koper gemaakt worden, prijskaartje >7000. Wij zijn de enige in Nederland die van een bepaald merk een importeurschap hebben. We hebben nog andere merken die hier ook verkocht worden, daarvan is het vooraf bekend dat er voor Nederland bijvoorbeeld 7 importeurschappen zijn.

Een paar jaar geleden kwamen wij een advertentie tegen van een bedrijf die ons exclusieve merk hier in Nederland aanbood. Dan schrik je hoor. Een belletje was voldoende, onze leverancier is heel streng en er is zelfs een rechtzaak aangespannen tegen dat bedrijf.

Zou onze leverancier zijn schouders op hebben gehaald, dan had ik me ook heel rot gevoeld. Want je investeerd wel in een merk. Je denkt iets te hebben wat je concurrenten in een straal van ...km niet hebben, en dat blijkt een wassen neus.

Natuurlijk zit er verschil in product en markt, maar ik snap de TS wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:13

Ts, niet blijven klagen en nergens van uit blijven gaan, dat lees ik alleen maar in je berichten. Je gaat ergens van uit en als ondernemer moet je er bovenop zitten. Niet alleen maar aannemen dat ze wel weer bij jou aanbellen voor de ladiesnight. Daar had je al maanden van te voren op in moeten springen door je proactief op te stellen namelijk langsgaan en een leuke promo beschikbaar stellen die zij in hun goodiesbag hadden kunnen doen(bijvoorbeeld) dus schop onder je hol, acties verzinnen op Facebook, advertentie plaatsen en heel proactief bezig gaan, desnoods elke week een bijna niet te weigeren aanbieding op Facebook, op briefjes in supermarkten . Ook al moet je die actie tegen inkoopprijs verkopen en levert het je alleen maar tijdelijk extra werk op, op deze manier werf je klanten en doe je aan klantenbinding. Niet miepen maar aan de slag en flink ook. De concurrent kun je niks mee, alleen maar kapot concurreren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 15:54

Ik ben niet als ondernemer geboren en ben niet iemand die over lijken gaat.
Ik denk ook niet dat je mij en mijn product kunt vergelijken met een divoza en epplejeck, daarvan zitten er echter naar mijn weten niet twee van in hetzelfde dorp :')
Zorro, precies wat je zegt in je laatste alinea, precies ook de reden waarom ik geen webshop heb, daar zijn er al zóveel van, waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden?

Groothandel baalt er ook van omdat ze zoveel mogelijk product spreiding willen, maar heb het idee dat hun ook niet goed weten wat ze ermee moeten...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:58

Ik snap wel dat je er onwijs van baalt trouwens, je rekent hier natuurlijk niet op. En dit is een flauwe manier van de concurrent om die regels te omzeilen. Misschien nog een keer contact zoeken met de groothandel, dat is wel je beste kans denk ik. Maar opgeven moet je niet zomaar doen hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:00

bigone schreef:
Ts, niet blijven klagen en nergens van uit blijven gaan, dat lees ik alleen maar in je berichten. Je gaat ergens van uit en als ondernemer moet je er bovenop zitten. Niet alleen maar aannemen dat ze wel weer bij jou aanbellen voor de ladiesnight. Daar had je al maanden van te voren op in moeten springen door je proactief op te stellen namelijk langsgaan en een leuke promo beschikbaar stellen die zij in hun goodiesbag hadden kunnen doen(bijvoorbeeld) dus schop onder je hol, acties verzinnen op Facebook, advertentie plaatsen en heel proactief bezig gaan, desnoods elke week een bijna niet te weigeren aanbieding op Facebook, op briefjes in supermarkten . Ook al moet je die actie tegen inkoopprijs verkopen en levert het je alleen maar tijdelijk extra werk op, op deze manier werf je klanten en doe je aan klantenbinding. Niet miepen maar aan de slag en flink ook. De concurrent kun je niks mee, alleen maar kapot concurreren.

Reactie op eerste vette stuk: Kennelijk, leermoment. De lady's nights die ik daar gehad heb waren super leuk en gezellig, ondanks dat er geld bij moet (je huurt een tafel etc). Ik was dus compleet flabergasted toen ik hoorde dat er weer een ladies night was (a) en dat er een andere styliste zat (b)

Reactie op tweede vette stukje: dat doe ik al, maar dan reist weer het probleem dat mensen dénken dat ze bij kopen, dat ik in die shop in shop zit....

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:05

zorro schreef:
Ik snap je wel Lizzy, maar ik snap de TS ook. Het is wel zuur..

Wij importeren muziekinstrumenten uit het buitenland. Dat zijn instrumenten die geheel naar wens van de koper gemaakt worden, prijskaartje >7000. Wij zijn de enige in Nederland die van een bepaald merk een importeurschap hebben. We hebben nog andere merken die hier ook verkocht worden, daarvan is het vooraf bekend dat er voor Nederland bijvoorbeeld 7 importeurschappen zijn.

Een paar jaar geleden kwamen wij een advertentie tegen van een bedrijf die ons exclusieve merk hier in Nederland aanbood. Dan schrik je hoor. Een belletje was voldoende, onze leverancier is heel streng en er is zelfs een rechtzaak aangespannen tegen dat bedrijf.

Zou onze leverancier zijn schouders op hebben gehaald, dan had ik me ook heel rot gevoeld. Want je investeerd wel in een merk. Je denkt iets te hebben wat je concurrenten in een straal van ...km niet hebben, en dat blijkt een wassen neus.

Natuurlijk zit er verschil in product en markt, maar ik snap de TS wel.

Natuurlijk is het zuur en vervelend, maar ik denk dat je beter actie kan gaan ondernemen dan hier op Bokt een berichtje te plaatsen. Zo gaat het niet in de echte wereld. Ga aan de slag en zorg dat ze de spullen bij jou gaan kopen in plaats van hier te lopen huilen :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:09

Idd, niet klagen en zuur lopen zijn, maar actie ondernemen. Maak jouw product aantrekkelijker door acties op te zetten of iets met de prijs te doen. Je hebt nou eenmaal geen alleenrecht. Daar ben je in jouw buurt wel vanuit gegaan en dat is nogal naief geweest. Zie het als een wijze les voor de volgende keer.
Je ging er vanuit dat je hun vaste stylist was enzo, maar had je dat ook op papier of zat dat vooral in jouw hoofd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:11

Wanneer ze dat denken dan ben je niet duidelijk genoeg!! Wanneer jij je producten aanbied via een actie dan kun je er ook bijzetten dat dit niet geld voor ..... maar specifiek bij jou , op jouw adres. En je hoeft niet over lijken te gaan maar je mag best een stuk assertiever worden. geloof me, wanneer jij de klanten naar je toe trekt is die shop in shop weer snel verleden tijd. Die winkel laat duidelijk merken dat ze mee willen liften op jouw succes , ze hebben gezien dat het verkoopt en proberen dit nu ook. De enigste die daar iets aan kan doen op dit moment ben jij zelf dor ze inderdaad een bepaalde periode dood te concurreren. Dus hoe meer klante ze daar aan de toonbank krijgen met de vraag dat het in de aanbieding was terwijl ze bij jou moeten zijn , hoe beter. Maar zorg dat je vindbaar bent.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:12

Het is geen probleem wat je hebt het is gewoon concurentie, en dat zal je vaker tegen komen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:13

LadyMadonna schreef:
Zelf zou ik nooit nu bijv in een shop in shop in hardinxveld gaan zitten, omdat ik weet dat daar een verkooppunt zit...

En daar moet je dus schijt aan hebben. Als zich in Hardinxveld een kans voordoet moet je die grijpen en niet afwachten. Het ondernemerswereldje is hard....

LadyMadonna schreef:
Wat heeft dat nu nog voor nut? Hun zijn voorzien...

Als je dat had gedaan toen je erachter kwam dat Hardinxveld er zat dan waren ze wellicht overgestapt naar jou ipv Ridderkerk toen Hardinxveld ermee stopte. Ondernemen is vooruitzien, niet bij de pakken neer gaan zitten.

Overigens lijkt het alsof je die ladies night ook kwijt bent. Wil je niet weten waarom? Als je niet achter de waarom aangaat dan wordt het lastig om groei te genereren voor je onderneming.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:15

Als mensen denken dat jij bij die shop in shop hoort.... dan moet je echt wat aan je marketing gaan doen... zorg dat het duidelijk wordt waar ze die leuke dingen echt kunnen kopen ...namelijk bij jou!
Want kennelijk snoept de shop in shop nu mee van de onduidelijkheid. Zorg dus dat die onduidelijkheid verdwijnt...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:16

Voor ladies nights is nog nooit iets op papier gezet, t is een dorp he ;)

Lizzy, mag advies vragen tegenwoordig ook al niet meer?
De groothandel wil spreiding, die is er ook, maar dan moeten verkooppunten wel in hun eigen regio blijven, en dat gebeurt nu dus niet, dat is het hele eieren eten.

Bigone, ik snap je, maar (ja sorry ;) ). Ik heb geen winkel op een A locatie, ik heb een salon aan huis, die open is op afspraak...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:18

Nou ik snap de concurrent wel.. kennelijk wordt product dus niet makkelijk tijdens winkeltijden aangeboden... dus hun doen dat nu wel. Voor jou moet je dus vooral zorgen dat je klanten die intresse hebben in het product goed duidelijk weten dat het product wat daar te koop is los staat van jou verkoop :Y)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 19-01-18 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:19

Tijdens winkeltijden kan je gewoon bij mij langs komen hoor, mits ik geen klant heb, dus wel op afspraak

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:23

LadyMadonna schreef:

De groothandel wil spreiding, die is er ook, maar dan moeten verkooppunten wel in hun eigen regio blijven, en dat gebeurt nu dus niet, dat is het hele eieren eten.

Bigone, ik snap je, maar (ja sorry ;) ). Ik heb geen winkel op een A locatie, ik heb een salon aan huis, die open is op afspraak...

Hoezo zou advies vragen niet mogen? Waar haal je dat vandaan? Mijn advies is juist: actie ondernemen in plaats van op Bokt een berichtje te zetten want daar haal je geen geld vandaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:24

LadyMadonna schreef:

En een dorp is een dorp dus mensen zijn echt geen uren bezig om bij je te komen maar moeten je wel weten te vinden qua producten. Ga er mee aan de slag want zo meteen krijg je de dorpspraat dat jij die winkel klanten afsnoept ipv dat jij er allang mee bezig bent, dus duidelijk vermelden in je advertenties vanaf wanneer die spullen al bij je te koop zijn en actie voeren. Wil je nu zelfstandige zijn of niet want dan kun je beter er mee stoppen. Ik merk zoveel verontschuldigingen en afwachtende houding van je, dat mag en kan veel beter. En dit met je als positieve kritiek zien, mensen in een dorp gunnen elkaar ook wat en open op afspraak, hoeveel mensen zijn er wel niet die na werktijd en sluitingstijd winkels nog een kadootje willen, speel daar gewoon op in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:25

En op afspraak werkt echt niet voor dit soort producten, die worden toch vaak als hebbeding snel meegenomen omdat mensen het leuk vinden. Maar wanneer ik eerst moet bellen voor een afspraak om dan iets te kopen dan haak ik ook af en loop ik liever een winkel binnen waar ik meteen uit kan zoeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:26

Hier om de hoek zit iets wat ook doet wat ik doe, ja dat kan je verwachten.Maak jezelf zichbaar, kom op voor je product. Waarom moeten mensen het bij jou kopen en niet bij de concurent?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:27

Maar begrijp ik nu goed dat jij de samenwerking met die shop in shop (voorlopig) niet wilde aangaan en dat die shop in shop toen met een ander in zee is gegaan?
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-01-18 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:42

Boras schreef:
Maar begrijp ik nu goed dat jij de samenwerking met die shop in shop (voorlopig) niet wilde aangaan en dat die shop in shop toen met een ander in zee is gegaan?

Klopt. Ik heb aangegeven dat ik ivm het seizoen er in aug/sept op terug zou komen en dat was prima. In mei zat er een ander verkooppunt uit een andere regio.

Marleen: dat kan je niet verwachten als een groothandel spreiding wil, nogmaals, als jij in mijn dorp woont en je wilt verkooppunt worden, krijg je geen toestemming van de groothandel.

Bigone: het was ook gewoon een leuke uitbreiding voor mijn salon, daarnaast sta ik regelmatig op fairs/braderieën in de regio. Dus vanuit de klant snap ik het zeker dat een winkel gewoon handiger is. Alleen toen ik ermee begon wás er hier geen winkel.
Ik adverteer overigens best veel via mijn fb pagina en op lokale verkoop groepen, maar daar heb ik nooit bij staan dat ik niet in de shop in shop zit.
Heb daar laatst wel op mijn fb pagina een bericht over gepost nadat ik op een braderie weereens aangesproken werd met "oh wat leuk! Ik koop altijd jouw spullen bij "shop in shop"...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:43

Ik kan me goed voorstellen dat de shop-in-shop voor de ladies night in zee is gegaan met een andere nagelstyliste na jullie "miscommunicatie" over de verkoop van geurkaarsen. Het was voor hen waarschijnlijk ook een onduidelijke situatie waarin ze niet wisten of jij nog wel met hen wilde werken. Ze hebben het zekere voor het onzekere genomen en voor een andere styliste gekozen.
Dit is een aanname.
Zoals jij ook voortdurend aannames doet.
De enige manier om erachter te komen wat precies de rationale van de shop-in-shop was om met een andere styliste in zee te gaan is het gesprek aangaan. Kopje koffie erbij en eerlijk uitspreken wat er gebeurd is en wat de wederzijdse wensen en verwachtingen zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 16:43

marleen_usar schreef:
Hier om de hoek zit iets wat ook doet wat ik doe, ja dat kan je verwachten.Maak jezelf zichbaar, kom op voor je product. Waarom moeten mensen het bij jou kopen en niet bij de concurent?

Goeie, geen antwoord op, het is tenslotte hetzelfde product.. (Ja, ik ben slecht in ondernemen, I know :') )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:48

Dat je niet als ondernemer geboren bent wil natuurlijk niet zeggen dat je je nu dus niet als ondernemer hoeft te gedragen. Als jij wilt dat jij belangrijker bent voor je leverancier dan je concurrenten, dan moet je je leverancier meer omzet opleveren.

@Zorro, we hebben een mededingingswet in Nederland en het lijkt me stug dat je via de rechter een concurrent het land uit kan werken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:56

LadyMadonna schreef:
marleen_usar schreef:

Goeie, geen antwoord op, het is tenslotte hetzelfde product.. (Ja, ik ben slecht in ondernemen, I know :') )

Nou en als je deze instelling kunt veranderen, of in elk geval invullen, dán zit je op de goede weg.
Onderhandelen is inderdaad véél meer dan op het gat zitten wachten tot er wat aan komt waaien.

Want serieus.. Wat is 10 km?