Trouwen of samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:27

Samenlevingscontract en testament :) trouwen willen we niet maar we willen wel alles goed geregeld hebben. Nu staan alle scenario’s beschreven. Hij gaat weg, ik ga weg, iemand of we gaan allebei dood etc. Super simpel en ideaal want we hebben beschreven dat we onderhands wijzigingen kunnen aanbrengen. We hoeven dus niet meer naar de notaris als we zaken willen veranderen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 21:29

Kinderwens is zeker aanwezig, dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Duurt nog minimaal 2 jaar maar toch :')

Ik heb al veel reacties ontvangen, ook via pb dus genoeg info om me eens doorheen te slaan! Bedankt allemaal tot nu toe!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:33

Coconut schreef:
Hier gaan we voor een geregistreerd partnerschap. Trouwen vinden we een beetje zonde van het geld. Behoorlijk duur allemaal. :)

Het is eigenlijk net andersom. Trouwen kan gratis, maar een samenlevingscontract niet.
Trouwen is wel duurder dan een samenlevingscontract als je gaat scheiden. Dit moet nu nog via de rechter, bij een samenlevingscontract hoeft dit niet.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:35

Wij zijn bij de koop van ons huis ook gegaan voor een samenlevingscontract met testamenten.

Als je twijfelt over wat praktisch gezien de beste optie voor jullie is, zou je volgens mij ook contact kunnen opnemen met een notaris voor advies. Hij of zij zal het beste kunnen inschatten wat past bij jullie situatie en wensen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:36

Elise_0o schreef:
Coconut schreef:
Hier gaan we voor een geregistreerd partnerschap. Trouwen vinden we een beetje zonde van het geld. Behoorlijk duur allemaal. :)

Het is eigenlijk net andersom. Trouwen kan gratis, maar een samenlevingscontract niet.
Trouwen is wel duurder dan een samenlevingscontract als je gaat scheiden. Dit moet nu nog via de rechter, bij een samenlevingscontract hoeft dit niet.

Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.

Een geregistreerd partnerschap kan, net als trouwen, gratis.
Dat was voor ons de reden om dat te doen destijds: toch alles goed geregeld, maar wel gratis. Samenlevingscontract vonden we zonde van het geld: onze financiën liepen toch al door elkaar en we wilden op termijn toch wel trouwen.
En dat hebben we ook gedaan, paar jaar later getrouwd met alles er op en er aan.

x_Jeanine_x

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:38

Ik heb niks :+

Woon al 2 jaar samen met mijn vriend in een koophuis, is van hem.
Duidelijke afspraken gemaakt. En in een map bijgehouden welke grote uitgaven wie wie heeft gedaan.

Wij gaan in mei geregistreerd partnerschap aan en dat is sinds 2018 onder huwelijkse voorwaarden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 22:06

We mogen zeker naar de notaris maar wilde ook jullie ervaringen lezen! En dat helpt me zeker!

Huis wordt van ons beide. En ik wil romantisch ten huwelijk gevraagd worden en niet omdat we een huis gaan kopen, dus gok dat het geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract wordt!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:20

Trouwen of een samenlevingscontract is heel wat anders. Trouwen en geregistreerd partnerschap zijn wel aardig hetzelfde.

Samenlevingscontract kan je met degene met wie je samenwoont opstellen, kan ook gewoon je zus zijn bijvoorbeeld.
Wij hebben vandaag ons samenlevingscontract getekend.
Als er kinderen komen maken we wel een testament op, voor nu is dit voldoende en staat erin dat indien een van ons overlijdt de ander gewoon in het huis kan blijven en dat het pas opeisbaar is als de langstlevende is overleden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:14

Mijn man heeft altijd geroepen dat hij niet wilde trouwen. Bij aankoop van onze woning dus ook voor een samenlevingscontract gegaan. Tijd lang bij de notaris gezeten en onze wensen kenbaar gemaakt, wensen die hij maar stom vond (wij wilden zoveel mogelijk "gemeenschap van goederen" en dat was niet slim aldus de notaris).
Aantal weken later kregen we het samenlevingscontract onder ogen, opgesteld naar zoals wij alles wensten. Nou niet dus. Alles moest in een boekhouding bijgehouden worden en alles was strikt gescheiden.
9 maanden later zijn we getrouwd. :D 32 dagen na sleuteloverdracht, die dagen hebben we de gok maar genomen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 01:25

Century schreef:
Murthul schreef:
En als je voor een GP kiest kun je dus gratis alles regelen, en later nog trouwen. Let er wel op dat met de nieuwe versie van gemeenschap van goederen je trouwen/GP geregeld moet zijn voor je het huis koopt, gezien bezittingen van voor het GP/trouwen niet meer meetellen. :)

En wat als je vóór trouwen/GP samen een huis koopt, dus op naam van allebei? Dan maakt het niet uit lijkt me? Huis is en blijft dan van jullie samen als je gaat trouwen? Werkt dat zo?

Klopt helemaal ja, als t huis voor de trouw/GP op beide namen is gezet is dit na het GP/trouwen natuurlijk ook nog zo. :j
Situatie word pas anders als het huis (zoals bij ons op dit moment) op 1 naam staat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:02

Gevalletje slechte notaris dus Neonlight. Wij hoeven helemaal niks bij te houden.

Vervelende van GP is dat je moet scheiden als je uit elkaar wilt gaan. Ik ben binnen 5 minuten van m’n vriend af en andersom. Zonder gezeur want alles is beschreven.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:17

Wendy schreef:
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.

Een geregistreerd partnerschap kan, net als trouwen, gratis.
Dat was voor ons de reden om dat te doen destijds: toch alles goed geregeld, maar wel gratis. Samenlevingscontract vonden we zonde van het geld: onze financiën liepen toch al door elkaar en we wilden op termijn toch wel trouwen.
En dat hebben we ook gedaan, paar jaar later getrouwd met alles er op en er aan.

Verkeerd gelezen :)*
Stukje over het scheiden klopt nog wel.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:25

Even een stipje:)
Mijn vriend en ik zitten nu met dezelfde vragen wat handig is aangezien we ook samen een huis gaan kopen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:26

Mijn advies is ALTIJD minstens een samenlevingscontract als je samen een huis gaat kopen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:23

Het belangrijkste verschil zit hem in wat er gebeurt als je overlijdt. Bij GP en huwelijk is je echtgenoot/GP je erfgenaam en is dus zijn helft van het huis na zijn overlijden van jou. Bij een samenlevingscontract moet je dat in je testament regelen, anders gaat de helft van je huis naar zijn familie en officieel al zijn spullen ook. Helemaal niks regelen is een beetje dom, als er wat gebeurt zit je financieel met de gebakken peren en kunnen er jaren van gedoe met je schoonfamilie zorgen...

Wij zijn overigens getrouwd met huwelijkse voorwaarden. Mijn huis is en blijft van mij en we hebben een lijst gemaakt van spullen die niet gezamenlijk zijn en van wie dus al vaststaat naar wie ze zouden gaan als we uit elkaar zouden gaan. Verder is alles wat we na ons huwelijk hebben aangeschaft, van ons samen, tenzij we daar andere afspraken over maken.

Dit was voor ons van groot belang omdat mijn man hoofdelijk aansprakelijk is voor zijn bedrijf en ik al een koophuis had. We wilden absoluut niet dat het huis bij zakelijke problemen op de tocht zou komen te staan. Daar komt voor ons ook bij dat mijn man geen hypotheek mee aflost, maar alleen rente mee betaalt. Maar da's weer een andere vraag :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:58

Wij hebben toen we ons eerste huis kochten een samenlevingscontract met testamenten op laten stellen.
Zo zou bij overlijden de ander gewoon in het huis kunnen blijven wonen.
Mijn vader heb ik gelijk onterfd.

Een aantal jaren later zijn we getrouwd.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:11

Daar heb je niet perse een testament voor nodig, dit hebben we op laten nemen in het samenlevingscontract :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:29

Maar voor erfrecht heb je wel een testament nodig. Erin kunnen blijven wonen is 1 ding, eigendom is een ander ding. Stel dat je overlijd en er in de toekomst problemen zijn met de erfgenamen die eigenaar worden van jouw deel van de woning is je partner wel de klos.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:37

Wij hebben in eerste instantie het huis gekocht zonder iets te regelen omdat we ook nog niet wisten hoe we het aan wilde pakken.

Alleen trouwen uit zakelijk oogpunt is het niet voor mij, Dus was ik eigenlijk van plan te kiezen voor een samenlevingscontract met testament.
Tot mijn vriend een paar weken geleden opeens op een knie zonk en me ten huwelijk vroeg **\O/**

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:57

Neonlight schreef:
Maar voor erfrecht heb je wel een testament nodig. Erin kunnen blijven wonen is 1 ding, eigendom is een ander ding. Stel dat je overlijd en er in de toekomst problemen zijn met de erfgenamen die eigenaar worden van jouw deel van de woning is je partner wel de klos.

Er staat in dat indien ik kom te overlijden mijn deel van de woning pas opeisbaar is na overlijden van de langstlevende. Onze notaris vertelde dat een testament nu zonde van het geld is voor ons en dat dat pas nuttig wordt als er kinderen zijn.

Gefeliciteerd Iris1702 <3
Laatst bijgewerkt door Goldie op 10-01-18 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:11

Iris1702 schreef:
Wij hebben in eerste instantie het huis gekocht zonder iets te regelen omdat we ook nog niet wisten hoe we het aan wilde pakken.

Alleen trouwen uit zakelijk oogpunt is het niet voor mij, Dus was ik eigenlijk van plan te kiezen voor een samenlevingscontract met testament.
Tot mijn vriend een paar weken geleden opeens op een knie zonk en me ten huwelijk vroeg **\O/**

Romantisch <3

We hebben vandaag weer gesprek gehad met de hypotheekadviseur en door de levensverzekering wordt het huis hypotheekvrij omdat wij elkaars premie betalen op papier. Wel is het zo dat wij op papier (nog) 'niks' van elkaar zijn dus daarvoor gaan we wel iets regelen. Waarschijnlijk een samenlevingscontract ivm testament. Pff best veel dingen om over na te denken zeg!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:15

Die overlijdensrisico verzekeringen moet ik toch ook echt eens gaan regelen, er komt zoveel op je af dat is een beetje op het lijstje komt wel gekomen :=

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:19

Wij hebben in mei ons huis gekocht (allebei 50% eigenaar, let daar op!), en zijn in augustus getrouwd (onder huwelijkse voorwaarden). Voor de periode daartussen hebben we testamentair het een en ander vastgelegd ivm levensverzekering en het risico dat de erfenis naar familie zou gaan. Eigenlijk dus alleen elkaar benoemd tot erfgenaam. Notarieel vastgelegd, klaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:30

Goldie schreef:
Neonlight schreef:

Er staat in dat indien ik kom te overlijden mijn deel van de woning pas opeisbaar is na overlijden van de langstlevende. Onze notaris vertelde dat een testament nu zonde van het geld is voor ons en dat dat pas nuttig wordt als er kinderen zijn.

Gefeliciteerd Iris1702 <3

Onze notaris adviseerde heel anders (maar ja, die probeerde ons ook aan te smeren wat we niet wilden :+ ) en in onze beleving is een testament bij een samenlevingscontract wel zinvol. Opeisbaar is misschien wel zo, maar als de erfgenamen kwaad willen is het niet prettig voor de langstlevende. Is het onderhoud dan ook opgenomen in het samenlevingscontract, hoe dat dan verder gaat? En hoe zit het met het zinnetje "het contract is geldig tot wanneer 1 van beide overlijdt" of iets in die trant? Die staat er ook standaard in. Daarna is het niet meer geldig, dus de opeisbaarheid na overlijden van de langstlevende geldt dan ook niet meer. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:45

Hier ook gewoon testamenten gemaakt
Als vriend weg zou vallen is het hele spul gewoon van mij , gezeik ten alle tijden voor zijn :+