Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:57

Ik zou toch ook eens met vriend lief om de tafel gaan en echt uitleggen waarom je wilt kopen en dat dit achteraf beter is dan huren.
Verder denk ik niet dat je hier in de buurt (Brabant) iets kan kopen. Wat ik ontzettend naar vind want tegen de tijd dat ik zelf het huis uit kan ben ik 40 :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:57

Ik zit weleens te kijken op funda. Wonen buiten de Randstad is echt veel goedkoper. Maar ja... De roots (em werk etc) liggen toch in de Noord-Hollandsche klei... :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:10

Of eerst een apartement kopen en over een paar jaar met winst proberen te verkopen? Kun je in de tussentijd ook mooi sparen voor je eigen vermogen :)

Wij moeten hier 20% zelf bijdragen, dat is in NL niet verplicht volgens mij maar hoe meer eigen geld, hoe minder je hoeft te lenen :j

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 00:15

desi92 schreef:
Ik heb ik oktober een huis gekocht. Ik ben 25 en heb geen partner.
Financiering via Rabobank. Maar dat met die huurprijs is hier niet ter sprake gekomen. Volgens mij ook nog niet in werking ?

Ik heb het kleine beetje wat ik tekort kwam kunnen financieren met een starterslening en een klein beetje eigen geld . Koopprijs van het huis ligt rond 150.000 grote tussenwoning, 5 slaapkamer en grote tuin. Echter wel in de achterhoek

Knap gedaan! Met een starterslening zou het opgelost zijn maar via de gemeente heb ik daar waarschijnlijk geen recht meer op, de vraag staat sinds vanochtend uit bij de gemeente.

Zamora schreef:
Als je alleen op sites het berekend zou ik eerst gesprek aangaan met een hypotheekverstrekker zoals hypotheeshop oid die hebben heel veel aanbieders en je leenbedrag komt vaak hoger uit dan op sites of bij een bank.

Dit is uiteraard de volgende stap maar ivm handige werktijden moet ik daar vrij voor vragen dus ben eerst oriënterend aan het rondneuzen om te kijken bij wie ik het beste aan tafel kan schuiven. Bedankt voor de tip!

Veraaaaah schreef:
Ik zou toch ook eens met vriend lief om de tafel gaan en echt uitleggen waarom je wilt kopen en dat dit achteraf beter is dan huren.

Het heeft me bijna de relatie gekost omdat ik steeds maar weer begon over kopen en hypotheken. Daarom mezelf erbij neergelegd het niet samen te kunnen doen maar genoegen nemen met minder op alleen mijn naam.

Hier toevallig geen bokker met turke partner die hem eens flink kan overtuigen :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:20

Hier in Zeeland zijn echt wel rijtjes huizen te vinden in die prijsklasse en dan heus niet in het eerste de beste "gat", maar gewoon in een centraal gelegen dorp.
Ik weet niet hoe ver je wilt kijken, maar je zit niet heel ver van Zeeland af, dus misschien de moeite waard om te kijken?

Ik weet niet hoebhet in de rest van Nederland zit, maar het is soms de moeite waard om naar huizen te kijken die uit de huur komen :)
Laatst bijgewerkt door Letizia op 30-12-17 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 00:20

Libera schreef:
Of eerst een apartement kopen en over een paar jaar met winst proberen te verkopen? Kun je in de tussentijd ook mooi sparen voor je eigen vermogen :)

Wij moeten hier 20% zelf bijdragen, dat is in NL niet verplicht volgens mij maar hoe meer eigen geld, hoe minder je hoeft te lenen :j

Appartement is echt geen optie meer. Woon nu 3 jaar in zo’n betonnen cel en heb echt behoefte aan een ruimte om buiten te kunnen zijn. En dan bedoel ik een eigen plekje en niet zoals mijn vriend zegt je kunt ook in het park gaan zitten als je buiten wilt zijn {:)-:(

Daarbij zijn de appartementen hier bijna net zo duur als een ouder rijtjeshuis.

Zag overigens net nog een huis op de site van de woningcoöperatie wat net buiten het budget zou vallen maar wellicht bij de bank/hypotheekverstrekker er nog wel uit te trekken valt. Vind het prima als een huis nog helemaal opgeknapt moet worden, ben zelf niet met 2 linkerhanden geboren en hou wel van een uitdaging

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:21

En idd zoals al is gezegd. Ga langs bij meerdere hypotheek verstrekkers. Iedereen heeft weer een iets ander aanbod. Kost wat tijd maar het loont wel

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:28

Wij waren huren 700,- kwijt voor n appartement van 50m2... 1 slaapkamer een washok :+ een woonkamer keuken....

Nu nog geen 500 voor n huis van 115m2 aan hypotheek. Wel iets eigen geld maar wel een hypotheek dus.... weet je vriend ook dat je hypotheek goedkoper is dan je huur op dit moment wegens de lage rentestand?

En je kan ook een benedenwoning/appartement op de begane grond kopen. Heb je toch je tuintje en je ruimte!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 00:33

iirrssjjee schreef:
Wij waren huren 700,- kwijt voor n appartement van 50m2... 1 slaapkamer een washok :+ een woonkamer keuken....

Nu nog geen 500 voor n huis van 115m2 aan hypotheek. Wel iets eigen geld maar wel een hypotheek dus.... weet je vriend ook dat je hypotheek goedkoper is dan je huur op dit moment wegens de lage rentestand?

En je kan ook een benedenwoning/appartement op de begane grond kopen. Heb je toch je tuintje en je ruimte!

Yup dat weet hij. Al meerdere keren de maandelijkse bedragen opgenoemd met bijbehorende foto’s van de huizen en ruimte. Geloof me de frustratie zit hoog hoor maar de deur gaat dicht zodra ik erover begin.

Appartementen zijn als schaars hier in de omgeving en zijn ze er wel dan zijn ze aan de prijs dus voor dat geld liever een normaal huis.

desi92 schreef:
En idd zoals al is gezegd. Ga langs bij meerdere hypotheek verstrekkers. Iedereen heeft weer een iets ander aanbod. Kost wat tijd maar het loont wel

Hier schuin tegenover zit een onafhankelijke hypotheekadviseur. Helaas met enkel kantoortijden maar kan eens kijken of ik daar wat informatie kan verkrijgen en wellicht dat hij zelfs “de” oplossing heeft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:44

bamsy schreef:
Al meerdere keren de maandelijkse bedragen opgenoemd met bijbehorende foto’s van de huizen en ruimte. Geloof me de frustratie zit hoog hoor maar de deur gaat dicht zodra ik erover begin.

Heb je buiten dit ook wel eens in een schema of grafiek (gewoon heel praktisch en overzichtelijk) weer gegeven wat de resultaten zijn op lange termijn?
Dus 30 jaar huren is x bedrag kwijt en resultaat is 0.
En 30 jaar hypotheek is x bedrag kwijt en daarna hypotheekvrij en eigen huis, dus veel geld.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:50

Ik zou sws een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur. Volgens zo'n rekensite kon ik 110000 lenen, volgens mijn adviseur 150000 :roll:

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 01:07

BlackShadowZ schreef:
Ik zou sws een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur. Volgens zo'n rekensite kon ik 110000 lenen, volgens mijn adviseur 150000 :roll:

Dat geeft hoop **\O/**
Snap dat ze bij een site uitgaan van standaarden en dat je bij persoonlijke gesprekken meer zaken bespreekt waardoor je op andere bedragen uit kan komen.

Ga liever uit van de sites dan kan het alleen maar meevallen bij een gesprek. Maar ga zeker eens langs de adviseur hier en dacht gelezen te hebben dat de Rabobank hier op dinsdag inloopspreekuur hebben door de week op een avond

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:13

bamsy schreef:
BlackShadowZ schreef:

Dat geeft hoop **\O/**
Snap dat ze bij een site uitgaan van standaarden en dat je bij persoonlijke gesprekken meer zaken bespreekt waardoor je op andere bedragen uit kan komen.

Ga liever uit van de sites dan kan het alleen maar meevallen bij een gesprek. Maar ga zeker eens langs de adviseur hier en dacht gelezen te hebben dat de Rabobank hier op dinsdag inloopspreekuur hebben door de week op een avond

Ja die van mij rekende ook uit dat als ik een jaartje zou wachten, op mijn loonsverhoging, ik al 20000 extra kon lenen. En ik krijg echt niet zo'n grote loonsverhoging :') en ik heb ook geen superdure baan oid. Wel heb ik wat eigen geld, hou er rekening mee dat je vanaf volgens jaar kosten koper niet meer kunt bijlenen... ongeveer tien tot vijftien duizend euro.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 01:21

BlackShadowZ schreef:

Dat geeft hoop **\O/**

Ja die van mij rekende ook uit dat als ik een jaartje zou wachten, op mijn loonsverhoging, ik al 20000 extra kon lenen. En ik krijg echt niet zo'n grote loonsverhoging :') en ik heb ook geen superdure baan oid. Wel heb ik wat eigen geld, hou er rekening mee dat je vanaf volgens jaar kosten koper niet meer kunt bijlenen... ongeveer tien tot vijftien duizend euro.

Op mijn oude loon kon ik 90.000 krijgen, nu met 2 tredes erbij (kleine €150 bruto) ineens 120.000

Best kans dat het volgend jaar wel kan met de volgende verhoging maar daar kan/wil ik niet op wachten :n

Kosten koper kun je nu ook al niet meer bijlenen. 101% is de geloof ik al de max dus moet zoiezo al wat eigen geld in voor die kosten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:33

Het hangt zo van de omgeving af, hier ook randstad maar genoeg rijtjeshuizen voor een prijs vanaf 105.000
Zou zeker eens een orienterend gesprek bij een rabobank ofzo doen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 01:35

mijn huis kostte toentertijd 114000, is nu na verbouwen in waarde gestegen en is ook 6 jaar geleden gekocht - dus de markt was heel gunstig.

Puur geluk hebben.

Ga vooral eens langs bij verschillende hypotheekverstrekkers en schrijf goed op wat ze aangeven. Soms vergeet je weleens het verschil tussen dit of dat en kan weleens irritant zijn

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 02:38

Ik heb in feb mijn eigen huis gekocht alleen.
Ik kon ook rond de 145000 lenen.
Maar ik ben voor een appartement gegaan die goedkoper was I.v.m. Met geen vast werk wilde ik lagere vaste lasten hebben.

Overigens Kun je nog steeds kosten koper mee financieren

Je kunt namelijk het gehele bedrag opnemen van de taxatie waarde.
De taxatie waarde van mijn huis was boven de 100000 terwijl ik het appartement heb gekocht voor 90.000 euro.
Hierdoor kon ik zonder eigen geld mijn huis kopen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 02:52

bamsy schreef:
Maart 2014 met mijn ex (toen uiteraard vriend) een huis gekocht. Ik heb hier nooit een cent aan hypotheek voor betaald (iets met luxe leven) maar op papier stond ik erbij. Na een klein jaartje de relatie beëindigd en handtekening onder document gezet dat ik afstand doe van de hypotheek en omdat ik dat jaar geen cent betaald had ook niets van het huis willen hebben. Mijn ex is daar dus blijven wonen.

Ik zie dat je vooral gefocust bent op vooruit kijken en dat je 120000 euro kunt lenen, maar ik val even over bovenstaand stukje. Misschien heb je het verkeerd geschreven, maar zoals het hierboven staat vraag ik me serieus af of je niet gewoon nog steeds aansprakelijk bent voor de (gehele) hypotheek die je in 2014 aangegaan bent.

Een document dat je afstand doet van de hypotheek? Je kunt geen afstand doen van een hypotheek. Je kunt bij de bank een verzoek doen om ontslagen te worden van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Vervolgens zal het eigendom van het huis officieel geregeld moeten worden (als jij mede-eigenaar was kun je niet zomaar afstand doen van het huis, dat zou namelijk neerkomen op een schenking en daar moet belasting over betaald worden (als er waarde in het spel was), plus dat het sowieso notarieel geregeld moet worden), een bank gaat ook niet zomaar een hypotheek verlenen op een onderpand dat niet enkel van de hypotheekhouder is. Als dit allemaal goed geregeld is/zou zijn, moet er een nieuwe hypotheek afgesloten worden door je ex.

Dus ben je heel zeker dat jullie deze stappen destijds allemaal doorlopen hebben en dat je dus echt niet nog steeds hoofdelijk aansprakelijk bent voor een hypotheek (en daardoor én flink risico loopt én verder niet zult kunnen lenen)?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 03:35

GDG schreef:
bamsy schreef:
Maart 2014 met mijn ex (toen uiteraard vriend) een huis gekocht. Ik heb hier nooit een cent aan hypotheek voor betaald (iets met luxe leven) maar op papier stond ik erbij. Na een klein jaartje de relatie beëindigd en handtekening onder document gezet dat ik afstand doe van de hypotheek en omdat ik dat jaar geen cent betaald had ook niets van het huis willen hebben. Mijn ex is daar dus blijven wonen.

Ik zie dat je vooral gefocust bent op vooruit kijken en dat je 120000 euro kunt lenen, maar ik val even over bovenstaand stukje. Misschien heb je het verkeerd geschreven, maar zoals het hierboven staat vraag ik me serieus af of je niet gewoon nog steeds aansprakelijk bent voor de (gehele) hypotheek die je in 2014 aangegaan bent.

Een document dat je afstand doet van de hypotheek? Je kunt geen afstand doen van een hypotheek. Je kunt bij de bank een verzoek doen om ontslagen te worden van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Vervolgens zal het eigendom van het huis officieel geregeld moeten worden (als jij mede-eigenaar was kun je niet zomaar afstand doen van het huis, dat zou namelijk neerkomen op een schenking en daar moet belasting over betaald worden (als er waarde in het spel was), plus dat het sowieso notarieel geregeld moet worden), een bank gaat ook niet zomaar een hypotheek verlenen op een onderpand dat niet enkel van de hypotheekhouder is. Als dit allemaal goed geregeld is/zou zijn, moet er een nieuwe hypotheek afgesloten worden door je ex.

Dus ben je heel zeker dat jullie deze stappen destijds allemaal doorlopen hebben en dat je dus echt niet nog steeds hoofdelijk aansprakelijk bent voor een hypotheek (en daardoor én flink risico loopt én verder niet zult kunnen lenen)?

Dank voor je uitleg GDG.
Mijn ex is een zakenmannetje die niets aan het toeval overlaat en alles is via de notaris gegaan.

Ik heb nadien zelfs nog een brief gehad dat ik geen energielabel aan mijn “verkochte” huis had gehangen dus ben er 100% van overtuigd dat dat goed geregeld is geweest. Hij heeft enkele maanden terug het huis verkocht en woont nu elders met zijn nieuwe partner.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 08:28

Maar wat ik niet zo goed begrijp is het volgende. Je woont samen met deze man. Hij wil niet lenen uit overtuiging. Of dat nu geloof is of een andere motivatie dat doet er nu even niet toe. Jij wil kosten wat het kost weg naar een huis met tuin en perse kopen. Hoe zie je dat dan straks? Samen met deze koppige en trotse man in een huis wonen wat jij betaald hebt en wat niet van hem is. Ik denk dat dat dan wel wat probleempjes gaat geven. Je kunt toch ook op zoek naar een huurhuis met een tuin? Dat is op dit moment meer bereikbaar lijkt me. En dan sparen zodat kopen later wel mogelijk is. Of een leuk vakantiehuisje zoeken en daar in je vrije tijd gaan zitten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:34

Wij konden bij rabobank geloof iets van 40 000 euro minder krijgen dan bij de hypotheekshop dus zou eerder naar zo'n bedrijf gaan. Die hebben meerdere aanbieders :j

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:08

De enige die hier in jouw situatie meer over kan vertellen is een hypotheek adviseur. Er zijn er ook genoeg met avondspreekuren en het eerste gesprek gratis, bij ons in de buurt in ieder geval wel.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:40

Ik zou niet naar een rabobank oid gaan. Die bieden maar 1 hypotheek aan, en dat is die van henzelf. Met maar 1 rentestand, en 1 kostenplaatje. Een hypotheekshop of adviseur kan bij alle geldverstrekkers kijken hoe en wat (en meestal is het niet eens een bank, maar een verzekering bv). Denk daar wel evwn goed overna!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:03

Hoeveel je kunt lenen hangt van heel veel factoren af. Als je bijvoorbeeld op een bereken website een rente en looptijd kiest, heeft dat veel invloed op je max te lenen. Kies je bijvoorbeeld een looptijd van minder dan 10 jaar, dan wordt er gerekend met een toetsrente van 5%, ondanks dat je maandlast lager zal uitvallen. Ook is er een groot verschil tussen of je wel of niet met NHG wilt kopen. Met NHG kun je doorgaans minder lenen, omdat zij strengere regels hanteren.

Bovendien gaan er weer flink wat regels veranderen per 1 januari. Je kunt dan nog maar max 100% van de getaxateerde!! woning waarde kopen. Als je woning voor 100.000 getaxeerd is, maar je betaald er 110.000 voor, kun je toch maar max 100.000 lenen! Zeker nu met een sterk groeiende woningmarkt speelt dit een grote rol, veel huizen worden boven taxatie waarde verkocht!

Houd er rekening mee dat verschillende reken sites deze nieuwe regels mogelijk nog niet geïmplementeerd hebben. Ik werk als software programmeur bij een grote bank aan de hypotheek applicatie, en programmeer onder andere dus aan de rekentool voor klanten, en ik weet dat wij het niet voor 1 januari geïmplementeerd hebben gekregen. Waarschijnlijk gaan we de update de eerste of tweede week van januari uitrollen. Ik kan me zo voorstellen dat wij echt de enige niet zijn die dat allemaal nog niet rond hebben. Ik zou dus eigenlijk rond half/eind januari de verschillende reken tools weer vertrouwen.

Uiteindelijk weet je pas echt wat je lenen kunt als je met een adviseur gaat praten.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:04

Ik was juist voordeliger uit om het via de Rabobank te doen. Een andere hypotheek verstrekker leverde me minder hypotheek op. Het ligt echt aan je situatie