Verder denk ik niet dat je hier in de buurt (Brabant) iets kan kopen. Wat ik ontzettend naar vind want tegen de tijd dat ik zelf het huis uit kan ben ik 40
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
desi92 schreef:Ik heb ik oktober een huis gekocht. Ik ben 25 en heb geen partner.
Financiering via Rabobank. Maar dat met die huurprijs is hier niet ter sprake gekomen. Volgens mij ook nog niet in werking ?
Ik heb het kleine beetje wat ik tekort kwam kunnen financieren met een starterslening en een klein beetje eigen geld . Koopprijs van het huis ligt rond 150.000 grote tussenwoning, 5 slaapkamer en grote tuin. Echter wel in de achterhoek
Zamora schreef:Als je alleen op sites het berekend zou ik eerst gesprek aangaan met een hypotheekverstrekker zoals hypotheeshop oid die hebben heel veel aanbieders en je leenbedrag komt vaak hoger uit dan op sites of bij een bank.
Veraaaaah schreef:Ik zou toch ook eens met vriend lief om de tafel gaan en echt uitleggen waarom je wilt kopen en dat dit achteraf beter is dan huren.

Libera schreef:Of eerst een apartement kopen en over een paar jaar met winst proberen te verkopen? Kun je in de tussentijd ook mooi sparen voor je eigen vermogen
Wij moeten hier 20% zelf bijdragen, dat is in NL niet verplicht volgens mij maar hoe meer eigen geld, hoe minder je hoeft te lenen
een woonkamer keuken....iirrssjjee schreef:Wij waren huren 700,- kwijt voor n appartement van 50m2... 1 slaapkamer een washokeen woonkamer keuken....
Nu nog geen 500 voor n huis van 115m2 aan hypotheek. Wel iets eigen geld maar wel een hypotheek dus.... weet je vriend ook dat je hypotheek goedkoper is dan je huur op dit moment wegens de lage rentestand?
En je kan ook een benedenwoning/appartement op de begane grond kopen. Heb je toch je tuintje en je ruimte!
desi92 schreef:En idd zoals al is gezegd. Ga langs bij meerdere hypotheek verstrekkers. Iedereen heeft weer een iets ander aanbod. Kost wat tijd maar het loont wel
bamsy schreef:Al meerdere keren de maandelijkse bedragen opgenoemd met bijbehorende foto’s van de huizen en ruimte. Geloof me de frustratie zit hoog hoor maar de deur gaat dicht zodra ik erover begin.
BlackShadowZ schreef:Ik zou sws een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur. Volgens zo'n rekensite kon ik 110000 lenen, volgens mijn adviseur 150000
bamsy schreef:BlackShadowZ schreef:Ik zou sws een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur. Volgens zo'n rekensite kon ik 110000 lenen, volgens mijn adviseur 150000
Dat geeft hoop![]()
Snap dat ze bij een site uitgaan van standaarden en dat je bij persoonlijke gesprekken meer zaken bespreekt waardoor je op andere bedragen uit kan komen.
Ga liever uit van de sites dan kan het alleen maar meevallen bij een gesprek. Maar ga zeker eens langs de adviseur hier en dacht gelezen te hebben dat de Rabobank hier op dinsdag inloopspreekuur hebben door de week op een avond
en ik heb ook geen superdure baan oid. Wel heb ik wat eigen geld, hou er rekening mee dat je vanaf volgens jaar kosten koper niet meer kunt bijlenen... ongeveer tien tot vijftien duizend euro. BlackShadowZ schreef:Ik zou sws een gesprek aangaan met een hypotheekadviseur. Volgens zo'n rekensite kon ik 110000 lenen, volgens mijn adviseur 150000
Dat geeft hoop![]()
Snap dat ze bij een site uitgaan van standaarden en dat je bij persoonlijke gesprekken meer zaken bespreekt waardoor je op andere bedragen uit kan komen.
Ga liever uit van de sites dan kan het alleen maar meevallen bij een gesprek. Maar ga zeker eens langs de adviseur hier en dacht gelezen te hebben dat de Rabobank hier op dinsdag inloopspreekuur hebben door de week op een avond
Ja die van mij rekende ook uit dat als ik een jaartje zou wachten, op mijn loonsverhoging, ik al 20000 extra kon lenen. En ik krijg echt niet zo'n grote loonsverhogingen ik heb ook geen superdure baan oid. Wel heb ik wat eigen geld, hou er rekening mee dat je vanaf volgens jaar kosten koper niet meer kunt bijlenen... ongeveer tien tot vijftien duizend euro.
bamsy schreef:Maart 2014 met mijn ex (toen uiteraard vriend) een huis gekocht. Ik heb hier nooit een cent aan hypotheek voor betaald (iets met luxe leven) maar op papier stond ik erbij. Na een klein jaartje de relatie beëindigd en handtekening onder document gezet dat ik afstand doe van de hypotheek en omdat ik dat jaar geen cent betaald had ook niets van het huis willen hebben. Mijn ex is daar dus blijven wonen.
GDG schreef:bamsy schreef:Maart 2014 met mijn ex (toen uiteraard vriend) een huis gekocht. Ik heb hier nooit een cent aan hypotheek voor betaald (iets met luxe leven) maar op papier stond ik erbij. Na een klein jaartje de relatie beëindigd en handtekening onder document gezet dat ik afstand doe van de hypotheek en omdat ik dat jaar geen cent betaald had ook niets van het huis willen hebben. Mijn ex is daar dus blijven wonen.
Ik zie dat je vooral gefocust bent op vooruit kijken en dat je 120000 euro kunt lenen, maar ik val even over bovenstaand stukje. Misschien heb je het verkeerd geschreven, maar zoals het hierboven staat vraag ik me serieus af of je niet gewoon nog steeds aansprakelijk bent voor de (gehele) hypotheek die je in 2014 aangegaan bent.
Een document dat je afstand doet van de hypotheek? Je kunt geen afstand doen van een hypotheek. Je kunt bij de bank een verzoek doen om ontslagen te worden van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Vervolgens zal het eigendom van het huis officieel geregeld moeten worden (als jij mede-eigenaar was kun je niet zomaar afstand doen van het huis, dat zou namelijk neerkomen op een schenking en daar moet belasting over betaald worden (als er waarde in het spel was), plus dat het sowieso notarieel geregeld moet worden), een bank gaat ook niet zomaar een hypotheek verlenen op een onderpand dat niet enkel van de hypotheekhouder is. Als dit allemaal goed geregeld is/zou zijn, moet er een nieuwe hypotheek afgesloten worden door je ex.
Dus ben je heel zeker dat jullie deze stappen destijds allemaal doorlopen hebben en dat je dus echt niet nog steeds hoofdelijk aansprakelijk bent voor een hypotheek (en daardoor én flink risico loopt én verder niet zult kunnen lenen)?