Id kwijt en identificatie plicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Id kwijt en identificatie plicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 06:11

Ik had laatst met een aanrijding geen ID/rijbewijs bij me (was op de scooter) maar heb mijn BSN aan de politie verteld en die kon me zo opzoeken. Overigens geen boete voor gehad. Ook geen opmerking.

Agent zei wel heel wijs 'oh er staat hier wel iets op jouw naam...' waarop ik koortsachtig zocht naar wat voor illegale praktijken ik dan begaan had. Dat was mijn rijbewijs in het systeem. :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:19

DearLove schreef:
Even een vraagje voor tussendoor dan. Als ik naar de winkel ga en alcoholische drank wil kopen of uitga in een uitgaanscentrum hoe word dit dan geregeld?

Dan krijg je dus helemaal niks...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 08:28

DearLove schreef:
Even een vraagje voor tussendoor dan. Als ik naar de winkel ga en alcoholische drank wil kopen of uitga in een uitgaanscentrum hoe word dit dan geregeld?

dan is dat papiertje wat je krijgt niet geldig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:36

In Nederland moet je je identificeren als daar een reden voor is. Als je , je gewoon gedraagt zal niemand jou om je identificatie bewijs vragen. Ze mogen er echt niet om vragen als jij op zaterdag middag loopt te winkelen door de stad. Uitgaan en alcohol kopen is wat anders die dingen mogen je dan wel geweigerd worden. Zeker met oud en nieuw zal daar strenger op gecontroleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:49

DearLove schreef:

Dan heb je pech en krijg je dus niks mee als er naar je ID gevraagd wordt. Maar dat lijkt me op zich geen ramp, die paar dagen overleef je wel zonder drank.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:51

Aangifte doen dit bewijs en het bewijsje van het aanvragen van je nieuwe ID zijn dan je tijdelijke identificatie bewijzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:52

zanakuzies schreef:
Aangifte doen dit bewijs en het bewijsje van het aanvragen van je nieuwe ID zijn dan je tijdelijke identificatie bewijzen!

Alleen die gelden niet voor uitgaansgelegenheden etc omdat iedereen wel zo'n papiertje na kan maken, een club heeft geen mogelijkheid tot inzichten in de aangiftes, politie kan wél direct checken of het klopt....
Dus tot op zekere hoogte zijn het je tijdelijke ID bewijzen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:54

Stamper schreef:
Renee1991 schreef:
Heb je geen rijbewijs? In Nederland is dit ook een geldig identiteitsbewijs.

Is tegenwoordig niet voor alles meer een geldig identiteitsbewijs.

Klopt, maar het volstaat wel als je staande wordt gehouden, en daar ging het nu even om.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:55

Je moet altijd bij de politie aangeven dat je ID verloren bent of is gestolen. Pas dan kun je een nieuwe aanvragen. Ik had toen ook nog geen rijbewijs of paspoort en kreeg bij de politie een papiertje mee dat die gestolen was en ik dit kon laten zien ter identificatie tot mijn nieuwe ID. De politie gaf dit toen zelf aan mij

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:56

Anoniem schreef:
zanakuzies schreef:

Alleen die gelden niet voor uitgaansgelegenheden etc omdat iedereen wel zo'n papiertje na kan maken, een club heeft geen mogelijkheid tot inzichten in de aangiftes, politie kan wél direct checken of het klopt....

En als je echt uit wil, of het nodig hebt kan je ook je ID met spoed aanvragen, alleen betaal je daar wel een heel stuk meer voor. Maar dat verschilt per gemeente.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:10

Anoniem schreef:
zanakuzies schreef:

Ik ga nooit uit dus daar heb ik hem niet voor nodig :')

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:29

Citaat:
Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?

U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Ook niet als uw paspoort of identiteitskaart is gestolen. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.

Verklaring van vermissing
Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen? Dan moet u een verklaring van vermissing afleggen bij uw gemeente. Anders kunt u geen nieuw reisdocument aanvragen.

Schriftelijk melden vermissing
Sinds 5 november 2016 is het mogelijk om ook schriftelijk (op papier of digitaal) een vermissing te melden. De gemeente bepaalt zelf of zij deze mogelijkheid voor haar burgers wil bieden. Informeer bij uw eigen gemeente of u schriftelijk een vermissing kunt doorgeven.

bron: www.rijksoverheid.nl

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:33

Depende schreef:
Hoe het in de winkel zit weet ik niet, maar als je wilt stemmen en je bent je id kwijt dan kan je stemmen als je een proces verbaal bij je hebt van de vermissing en een ander pasje met je geboortedatum en foto (ov kaart oid) Je kan het erop wagen om zo de kroeg in te komen of drank te kopen (anders even door iemand anders laten halen)

Ook door een ander laten halen mag niet. Dat is wederverkoop. Lijkt mij dat wanneer het in de winkel strafbaar is dat het in de kroeg strafbaar is. Naar mijn idee worden kroegen nog te weinig gecontroleerd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:38

purny schreef:
Depende schreef:
Hoe het in de winkel zit weet ik niet, maar als je wilt stemmen en je bent je id kwijt dan kan je stemmen als je een proces verbaal bij je hebt van de vermissing en een ander pasje met je geboortedatum en foto (ov kaart oid) Je kan het erop wagen om zo de kroeg in te komen of drank te kopen (anders even door iemand anders laten halen)

Ook door een ander laten halen mag niet. Dat is wederverkoop. Lijkt mij dat wanneer het in de winkel strafbaar is dat het in de kroeg strafbaar is. Naar mijn idee worden kroegen nog te weinig gecontroleerd

Ach, niet zo moeilijk doen hoor,
Wie controleert dat dan :+ je weet toch nooit of een ouder iemand de drank een dag later aan een jeugdig iemand geeft :') in de kroeg is het zelfs veel strenger strafbaar als je betrapt wordt als je het drinkt. Thuis kan je het nooit controleren.

Als je er oud genoeg uit ziet krijg je de drank mee, en als je je id moet tonen heb je pech qua drank. Maar dat lijkt me niet het grootste probleem.

Wat nu wél echt belangrijk is, is om zo snel mogelijk je id als vermist op te geven bij de gemeente. Straks pleegt iemand er identiteitsfraude mee en dan zijn de rapen gaar als je hem niet als vermist hebt opgegeven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:57

@verootjoo: door deze acties lopen café eigenaren juist de kans om boetes of vergunningen kwijt te raken. En wat is nou een weekje zonder drank?
Draai het eens om. Jij hebt een café en iemand doet dit. Dan heb je toch echt een probleem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:00

Ik doe het niet >;) drink sowieso nooit en kom ook nooit in een café...

Maar een fles in de supermarkt kopen en thuis aan een minderjarige geven... is gewoon niet te controleren.

Maar hé, ook dat doe ik niet. Mijn kind krijgt nl geen drank :+

Ik zeg alleen dat het een beetje gekke wet is. Waar ik overigens wel achter sta.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:01

Voordat ik een rijbewijs had nam ik mijn collegekaart mee als identificatie voor de kroeg. Maar toen hoefde je ook nog maar 16 te zijn om te mogen drinken, en dan is het een grote uitdaging om met 15 jaar al op de universiteit te zitten.
Officieel is het niet geldig als ID. Maar ik had alleen een paspoort en die vond ik altijd zo groot om mee te nemen. Ben nooit ergens geweigerd, maar Had gekund en dan had ik pech gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:08

verootjoo schreef:
Ik doe het niet >;) drink sowieso nooit en kom ook nooit in een café...

Maar een fles in de supermarkt kopen en thuis aan een minderjarige geven... is gewoon niet te controleren.

Maar hé, ook dat doe ik niet. Mijn kind krijgt nl geen drank :+

Ik zeg alleen dat het een beetje gekke wet is. Waar ik overigens wel achter sta.

Ik weet het. Wij mogen geen drank en tabak verkopen aan jongeren onder de 18. Maar ze staan wel als tieners zijnde met spiritus, deo of wasbenzine in combinatie met aanstekers aan m'n kassa. Dus dat is nog krommer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:21

Verootjoo geef jij je kind geeneens een drankje? Kinderachtig zeg :')

Verder ga ik ook niet uit trouwens, maar TS vroeg zelf hoe ze dat dan moest doen bij het uitgaan of drank halen. Vandaar :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:28

Anoniem schreef:
Verootjoo geef jij je kind geeneens een drankje? Kinderachtig zeg :')

Verder ga ik ook niet uit trouwens, maar TS vroeg zelf hoe ze dat dan moest doen bij het uitgaan of drank halen. Vandaar :)

Misschien over een jaar of 17 :')

Maar dat dus, en aangezien TS 21 is, is het volledig legaal om drank voor je te laten kopen als de winkel het niet meegeeft. En om te drinken in de kroeg als mensen het aan je geven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 03:05

purny schreef:
@verootjoo: door deze acties lopen café eigenaren juist de kans om boetes of vergunningen kwijt te raken. En wat is nou een weekje zonder drank?
Draai het eens om. Jij hebt een café en iemand doet dit. Dan heb je toch echt een probleem.

Nee. Dat is alleen als degene aan wie je de drank geeft geen 18 is (sterke drank 21). Maar dat is TS niet. Dus iemand anders mag haar gewoon drank geven.

Ik heb altijd voor de zekerheid een foto van mijn paspoort op mijn tel.
Het is niet geldig om je mee te identificeren maar ik gebruik dat vaak om de kroeg in te komen.
Ben er nog nooit om geweigerd. ( ben ondertussen al 33,5 jaar oud :') maar moet nog regelmatig mijn id laten zien

Tevens vind ik dit handig omdat ik dan altijd mijn BSN nummer bij mij heb

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 05:05

Pharootz schreef:
RoyceMack schreef:
Patrick van wegmtijdelijks vos hoorde ik vorige week zeggen 'heb jij even mazsel dat we tegenwoordig veel kunnen opzoeken' toen die beste gozer geen ID of rijbewijs bij zich had.

Gewoon zorgen dat je n nieuwe aanvraagt en lief lachen als je staande gehouden wordt. Misschien krijg je dan geen boete.

Rijbewijs is verplicht om bij te dragen tijdens autorijden. Je moet aan kunnen tonen dat jij je op dergelijke wijze in het verkeer mag begeven.

Doe je echter niets, loop je op straat en word je dan om identificatie gevraagd, is er niets aan de hand als je niet mee hebt.

@TS: even informeren bij gemeentehuis. Misschien kunnen zij je van iets tijdelijks voorzien +:))

De jongen was op de scooter.
Ik bedacht me trouwens ook dat je geen pakketjes op kunt halen van postkantoor als je geen ID hebt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 06:39

Renee1991 schreef:
Heb je geen rijbewijs? In Nederland is dit ook een geldig identiteitsbewijs.

Nope. Een rijbewijs is geen identiteitsbewijs maar een legitimatiebewijs. Op een identiteitsbewijs staat je nationaliteit aangegeven, dat is bij een rijbewijs niet het geval.

In Nederland moet je je kunnen legitimeren. Daarvoor kun je een paspoort, id-kaart of rijbewijs gebruiken. Onder sommige omstandigheden moet je je kunnen identificeren (bij voorbeeld wanneer je je huwelijk aanvraagt). Dat kan dus niet met een rijbewijs. Alhoewel het kan dat je gemeente daar wat coulanter mee omgaat als je in je eigen gemeente trouwt.

TS ik zou even bij de afdeling Burgerzaken van je gemeente navragen hoe je jezelf de komende tijd kunt legitimeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:49

Renee1991 schreef:
Lol, lijkt echt een 'bug' in de Nederlandse regelgeving. Hoe moet je je dan in vredesnaam identificeren :=

Zeker geen maas in de wet hoor. In Nederland is het verplicht om aangifte te doen als je een identiteitsbewijs kwijtraakt, ook als je nog een back-up hebt. Je kan vervolgens bij de gemeente een nieuwe aanvragen, maar daar zal je ook het aangiftebewijs moeten laten zien als je ID nog niet verlopen is, omdat zij niet zomaar 'extra' identiteitsdocumenten uitgeven. Tot je je nieuwe pas binnen hebt mag je het opgestelde rapport door de politie gebruiken als identificatie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:54

Emmaa_ schreef:
Renee1991 schreef:
Lol, lijkt echt een 'bug' in de Nederlandse regelgeving. Hoe moet je je dan in vredesnaam identificeren :=

Zeker geen maas in de wet hoor. In Nederland is het verplicht om aangifte te doen als je een identiteitsbewijs kwijtraakt, ook als je nog een back-up hebt. Je kan vervolgens bij de gemeente een nieuwe aanvragen, maar daar zal je ook het aangiftebewijs moeten laten zien als je ID nog niet verlopen is, omdat zij niet zomaar 'extra' identiteitsdocumenten uitgeven. Tot je je nieuwe pas binnen hebt mag je het opgestelde rapport door de politie gebruiken als identificatie.

is niet waar... je hoeft geen aangifte te doen. Wel vermissing doorgeven bij de gemeente, heb je vermissing doorgegeven en je vindt of krijgt je oude teruggaan is die niet meer geldig.
PV of bewijs van vermissing is geen geldig legitimatie bewijs, alleen een verklaring waarom je je niet kunt legitimeren.