Agent zei wel heel wijs 'oh er staat hier wel iets op jouw naam...' waarop ik koortsachtig zocht naar wat voor illegale praktijken ik dan begaan had. Dat was mijn rijbewijs in het systeem.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DearLove schreef:Even een vraagje voor tussendoor dan. Als ik naar de winkel ga en alcoholische drank wil kopen of uitga in een uitgaanscentrum hoe word dit dan geregeld?
zanakuzies schreef:Aangifte doen dit bewijs en het bewijsje van het aanvragen van je nieuwe ID zijn dan je tijdelijke identificatie bewijzen!
Anoniem schreef:zanakuzies schreef:Aangifte doen dit bewijs en het bewijsje van het aanvragen van je nieuwe ID zijn dan je tijdelijke identificatie bewijzen!
Alleen die gelden niet voor uitgaansgelegenheden etc omdat iedereen wel zo'n papiertje na kan maken, een club heeft geen mogelijkheid tot inzichten in de aangiftes, politie kan wél direct checken of het klopt....
Dus tot op zekere hoogte zijn het je tijdelijke ID bewijzen
Anoniem schreef:zanakuzies schreef:Aangifte doen dit bewijs en het bewijsje van het aanvragen van je nieuwe ID zijn dan je tijdelijke identificatie bewijzen!
Alleen die gelden niet voor uitgaansgelegenheden etc omdat iedereen wel zo'n papiertje na kan maken, een club heeft geen mogelijkheid tot inzichten in de aangiftes, politie kan wél direct checken of het klopt....
Dus tot op zekere hoogte zijn het je tijdelijke ID bewijzen
Citaat:Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?
U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Ook niet als uw paspoort of identiteitskaart is gestolen. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij uw gemeente. Dit is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.
Verklaring van vermissing
Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen? Dan moet u een verklaring van vermissing afleggen bij uw gemeente. Anders kunt u geen nieuw reisdocument aanvragen.
Schriftelijk melden vermissing
Sinds 5 november 2016 is het mogelijk om ook schriftelijk (op papier of digitaal) een vermissing te melden. De gemeente bepaalt zelf of zij deze mogelijkheid voor haar burgers wil bieden. Informeer bij uw eigen gemeente of u schriftelijk een vermissing kunt doorgeven.
Depende schreef:Hoe het in de winkel zit weet ik niet, maar als je wilt stemmen en je bent je id kwijt dan kan je stemmen als je een proces verbaal bij je hebt van de vermissing en een ander pasje met je geboortedatum en foto (ov kaart oid) Je kan het erop wagen om zo de kroeg in te komen of drank te kopen (anders even door iemand anders laten halen)
purny schreef:Depende schreef:Hoe het in de winkel zit weet ik niet, maar als je wilt stemmen en je bent je id kwijt dan kan je stemmen als je een proces verbaal bij je hebt van de vermissing en een ander pasje met je geboortedatum en foto (ov kaart oid) Je kan het erop wagen om zo de kroeg in te komen of drank te kopen (anders even door iemand anders laten halen)
Ook door een ander laten halen mag niet. Dat is wederverkoop. Lijkt mij dat wanneer het in de winkel strafbaar is dat het in de kroeg strafbaar is. Naar mijn idee worden kroegen nog te weinig gecontroleerd
je weet toch nooit of een ouder iemand de drank een dag later aan een jeugdig iemand geeft
in de kroeg is het zelfs veel strenger strafbaar als je betrapt wordt als je het drinkt. Thuis kan je het nooit controleren.
drink sowieso nooit en kom ook nooit in een café...
verootjoo schreef:Ik doe het nietdrink sowieso nooit en kom ook nooit in een café...
Maar een fles in de supermarkt kopen en thuis aan een minderjarige geven... is gewoon niet te controleren.
Maar hé, ook dat doe ik niet. Mijn kind krijgt nl geen drank
Ik zeg alleen dat het een beetje gekke wet is. Waar ik overigens wel achter sta.

Anoniem schreef:Verootjoo geef jij je kind geeneens een drankje? Kinderachtig zeg
Verder ga ik ook niet uit trouwens, maar TS vroeg zelf hoe ze dat dan moest doen bij het uitgaan of drank halen. Vandaar
purny schreef:@verootjoo: door deze acties lopen café eigenaren juist de kans om boetes of vergunningen kwijt te raken. En wat is nou een weekje zonder drank?
Draai het eens om. Jij hebt een café en iemand doet dit. Dan heb je toch echt een probleem.
maar moet nog regelmatig mijn id laten zienPharootz schreef:RoyceMack schreef:Patrick van wegmtijdelijks vos hoorde ik vorige week zeggen 'heb jij even mazsel dat we tegenwoordig veel kunnen opzoeken' toen die beste gozer geen ID of rijbewijs bij zich had.
Gewoon zorgen dat je n nieuwe aanvraagt en lief lachen als je staande gehouden wordt. Misschien krijg je dan geen boete.
Rijbewijs is verplicht om bij te dragen tijdens autorijden. Je moet aan kunnen tonen dat jij je op dergelijke wijze in het verkeer mag begeven.
Doe je echter niets, loop je op straat en word je dan om identificatie gevraagd, is er niets aan de hand als je niet mee hebt.
@TS: even informeren bij gemeentehuis. Misschien kunnen zij je van iets tijdelijks voorzien +:))
Renee1991 schreef:Heb je geen rijbewijs? In Nederland is dit ook een geldig identiteitsbewijs.
Renee1991 schreef:Lol, lijkt echt een 'bug' in de Nederlandse regelgeving. Hoe moet je je dan in vredesnaam identificeren
Emmaa_ schreef:Renee1991 schreef:Lol, lijkt echt een 'bug' in de Nederlandse regelgeving. Hoe moet je je dan in vredesnaam identificeren
Zeker geen maas in de wet hoor. In Nederland is het verplicht om aangifte te doen als je een identiteitsbewijs kwijtraakt, ook als je nog een back-up hebt. Je kan vervolgens bij de gemeente een nieuwe aanvragen, maar daar zal je ook het aangiftebewijs moeten laten zien als je ID nog niet verlopen is, omdat zij niet zomaar 'extra' identiteitsdocumenten uitgeven. Tot je je nieuwe pas binnen hebt mag je het opgestelde rapport door de politie gebruiken als identificatie.