Faalangst & autorijles(examen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:39

Klopt dat moest altijd al maar veel rijscholen deden dat voor je en rekenden dat dan door in de prijs.
Tegenwoordig moet je hem zelf invullen om ook even bewust bezig te zijn met waar je eigenlijk voor tekent.
Als je op Google cbr ev invult kom je wel voorbeelden tegen van de vragen die je moet beantwoorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:45

NYC2B schreef:
Nee, ik heb emdr gehad maar als ik dat voor al mijn angsten moet doen dan zit ik er nog 10 jaar, het is namelijk niet 1 specifieke angst, vandaar dat dat het nog lastiger maakt :)

Eh... ik vat m even niet?

Uiteraard: je kunt voor een x aantal specifieke angsten emdr doen - en dat kan ook 'examen doen' zijn.

Maar emdr is veel sterker en ruimer dan dit. Zo is er (in een bepaald jargonnetje: emdr rechtsom) de aanpak om met thema's te werken.
(Examen doen kan dan bijvoorbeeld in het thema 'ik vind het eng als iemand mij beoordeelt'.)

Of je kunt zoeken naar wat is de 'negatieve gedachte over jezelf' mbt in dit geval examen doen;
zoeken wat jouw vroegste associatie daarmee is (neef Wim die mij uitlachte toen ik 5 was - zo'n soort iets) en daar dan emdr op doen.

En zo zijn er nog wel meer varianten.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 19:11

Polly schreef:
Klopt dat moest altijd al maar veel rijscholen deden dat voor je en rekenden dat dan door in de prijs.
Tegenwoordig moet je hem zelf invullen om ook even bewust bezig te zijn met waar je eigenlijk voor tekent.
Als je op Google cbr ev invult kom je wel voorbeelden tegen van de vragen die je moet beantwoorden.

Gevonden, wat gebeurt er als je op meerdere JA hebt? Moet je dan naar een arts oid?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Faalangst & autorijles(examen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:09

Bij 1 ja al.
Maar ga nu geen "nee" invullen om dat te voorkomen want als ze je pakken heb je echt een serieus probleem. Ook als je bijvoorbeeld zonder gedoe je rijbewijs haalt en daarna een keer een ongeval hebt en bij onderzoek komt boven dat je niet eerlijk bent geweest dan kan het zelfs zover gaan dat je verzekering niet uitkeert.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:14

Nee dat was ik ook niet van plan ;)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:20

Mandarijn schreef:
[STW] [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

In dit topic zit wellicht iemand die je kan helpen, of pb bokker Polly eens - die heeft vaak goede tips. :D

Hier ook faalangst (ik zat trillend als een rietje in de auto met les met enige regelmaat en al helemaal richting examen :+ ), geen angststoornis, dus ik weet niet of mijn ervaringen ermee je kunnen helpen.

Ik had dit inderdaad ook. Maar dat kwam doordat mijn instructeur een grote zak is (voelde mij er ook niet 100% goed bij toen ik begon) als ik nog even lief ga omschrijven. Hij heeft niet naar mij geluisterd en mij vooral niet op de rustige manier geholpen die hij beloofd had.

Toen inderdaad gezakt voor het examen. 3 maanden gestopt en later bij iemand gelest die mij echt een onwijs goed gevoel gaf. Trillend stapte ik bij haar in de auto en ik kon geen woord uitbrengen. Startte de auto en reed weg alsof ik het al tijden deed. Zij zei ook na 5 minuten "ik weet wat ik ga doen en dat is een examen aanvragen." En met vlag en wimpel geslaagd voor dat examen.

Moraal van het verhaal: ga proeflessen volgen, volg je gevoel en les bij wie jij je het veiligst en vertrouwd voelt. Dat is echt het enige wat ik jou zo snel als advies kan geven zonder faalangst of iets te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:09

Ik had/heb ook heel erg last van faalangst en heb dit aangegeven bij de huisarts. Uitgelegd dat ik autorijexamen moest doen en dat ik steeds misselijk was van de spanning. Ik heb van haar voor de nacht een oxazepam meegekregen en voor een half uur voor het examen propranolol. Dat was heel goed, ik heb heel relaxed examen kunnen doen.

Een kennis van mij had helemaal veel angst en die heeft examen als les gehad zeg maar.. Dus de instructeur zat voorin, zei 'deze meneer gaat ook rijles geven en rijdt even een les mee' en dat was de examinator. Daarna was ze geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:09

Ik heb ook propranolol gehad maar dat is niet veel meer dan een bètablokker die je hartslag iets vertraagt. Als je echt ernstige last hebt van angst gaat dat je niet over de lijn slepen ben ik bang, ik knalde er ook relatief hard doorheen. Dat laatste wat je beschrijft heb ik echt nog nooit van gehoord, was dat in NL? Volgens mij mag dat echt totaal niet namelijk :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:53

Ik heb wel 1x voorin gezeten en een examinator achterin, jaaaaaren terug maar dat was wel bekend dat het examen was