alcohol op kerstavond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:51

Als de gastheer/ vrouw altijd voor de boodschappen zorgen en betalen en jij in jouw beurt besluit dat ze zelf maar moeten betalen/ meenemen. Reken maar dat je voor zuinigerd aan word gezien. En als je weet hoe je bezoek een biertje of wijntje waardeert komt het ook zuinig over als je dat expres niet inkoopt.

Jij mag het liever anders zien, zeker. Maar als het zo al jaren verloopt is dat blijkbaar hoe de rest het graag wil vieren. Mag jij wat van vinden, maar.. daar mogen zij ook wat van vinden als jij het anders doet.

Kies waar jij je prettig bij voelt straks en neem het commentsaar daarop voor lief, of ga er in mee of kies ervoor om te passen voor jouw beurt. En heel eerlijk denk ik dat als je dat gewoon eerlijk en niet verwijtend dat laatste luchtig brengt je er het beste mee weg komt. Je kunt anderen namelijk niet opleggen te veranderen, wat ze zelf eigenlijk niet willen veranderen. Wordt je eigen Kerstfeest gevoel vast ook niet beter van ;-)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:55

Bienotje schreef:
Als de gastheer/ vrouw altijd voor de boodschappen zorgen en betalen en jij in jouw beurt besluit dat ze zelf maar moeten betalen/ meenemen. Reken maar dat je voor zuinigerd aan word gezien. En als je weet hoe je bezoek een biertje of wijntje waardeert komt het ook zuinig over als je dat expres niet inkoopt.

Niemand heeft de plicht om voor veel te veel drank te zorgen. Echt niemand.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 11:57

ik de roulatie gaan heb ik absoluut gene probleme mee hoor! er is ook een neef die gewoon gestopt is met naar de feestjes te komen omdat hij er geen zin in had (hij gaat u naar de feestjes bij zijn vriendin). de roulatie is idd voor het geld, dat de kosten elk jaar bij iemand anders liggen. wij doen nooit simpel eten op kerst nee dit is een 5-gangen diner elk jaar. ne je bent er idd wel wat aan kwijt, vaak wordt er wild voorgezet wat nie thet goedkoopst is. Maar om het geld gaat het me helemaal niet, ik zou het dan ook graag mee organiseren. Ik woon in Vlaanderen en hier lijkt het me oook wel normaler dan in nederland om zoveel alcohol te verbruiken als ik hoor hoe het er bij kennisen ana toe gaat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:01

Bienotje schreef:

Jij mag het liever anders zien, zeker. Maar als het zo al jaren verloopt is dat blijkbaar hoe de rest het graag wil vieren. Mag jij wat van vinden, maar.. daar mogen zij ook wat van vinden als jij het anders doet.

Kies waar jij je prettig bij voelt straks en neem het commentaar daarop voor lief, of ga er in mee of kies ervoor om te passen voor jouw beurt. En heel eerlijk denk ik dat als je dat gewoon eerlijk en niet verwijtend dat laatste luchtig brengt je er het beste mee weg komt. Je kunt anderen namelijk niet opleggen te veranderen, wat ze zelf eigenlijk niet willen veranderen. Wordt je eigen Kerstfeest gevoel vast ook niet beter van ;-)

+:)+ Dit dus. Het verbaast me hoe zwart-wit hier door sommigen gereageerd wordt overigens, zowel op het behoud van familiebanden alsook op het onderwerp 'alcohol'.

magda_90

Re: alcohol op kerstavond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:04

Been there... En ik heb mijn familie banden wel gehouden, zo erg is nee-zeggen ook niet. Tenminste als je een goed respecterende familie hebt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:40

Cowboy55 schreef:
+:)+ Dit dus. Het verbaast me hoe zwart-wit hier door sommigen gereageerd wordt overigens, zowel op het behoud van familiebanden alsook op het onderwerp 'alcohol'.

Als je op mij doelt... ik denk helemaal niet zwart-wit over alcohol. Ik heb van het weekend nog een nachtje gezopen. Als mensen dat willen... prima. Alleen: ik heb er iets tegen dat zoiets als alcohol, wat helemaal niet goed voor je is, als vanzelfsprekend wordt gezien. Zelfs in grote hoeveelheden. TS heeft alle recht en reden om geen industriële voorraden drank in huis te halen. Dat was mijn punt - niets meer, niets minder.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:50

musiqolog schreef:
Cowboy55 schreef:

Als je op mij doelt... ik denk helemaal niet zwart-wit over alcohol. Ik heb van het weekend nog een nachtje gezopen. Als mensen dat willen... prima. Alleen: ik heb er iets tegen dat zoiets als alcohol, wat helemaal niet goed voor je is, als vanzelfsprekend wordt gezien. Zelfs in grote hoeveelheden. TS heeft alle recht en reden om geen industriële voorraden drank in huis te halen. Dat was mijn punt - niets meer, niets minder.

Ook, maar zeker niet uitsluitend (hoewel ik wel lichtelijk jeuk krijg van de wel heel normerend aandoende opsomming van wat er wanneer aan welk soort wijn gedronken wordt tijdens het Kerstdiner).

Eerlijk gezegd schrik ik meer van de mensen die hun familierelatie lijken te beschouwen als een permanente assertiviteitsoefening (MIJN huis, MIJN regels en anders sodemieter je maar op). En dat terwijl TS duidelijk aangeeft gehecht te zijn aan de familie(-activiteit).

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:03

Dit soort dingen is altijd lastig omdat je op voorhand al weet dat het niet zo goed zal vallen. Wat is het precies waar je bang voor bent ?
het tegengas op jouw nee ?
Of de controle kwijtraken als je het wel op die manier thuis organiseert?
Als je het niet op de manier wil vieren die iedereen gewend is zou ik er voor kiezen om het niet bij mezelf te organiseren om alle stress die je waarschijnlijk hebt als je het wel doet te voorkomen. of overleg met je ouders om het in jouw naam anders bij hun in huis te vieren onder het mom van, ik heb daar niet zoveel ervaring mee en zou je me willen helpen?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:08

Bienotje schreef:

Kies waar jij je prettig bij voelt straks en neem het commentsaar daarop voor lief, of ga er in mee of kies ervoor om te passen voor jouw beurt. En heel eerlijk denk ik dat als je dat gewoon eerlijk en niet verwijtend dat laatste luchtig brengt je er het beste mee weg komt. Je kunt anderen namelijk niet opleggen te veranderen, wat ze zelf eigenlijk niet willen veranderen. Wordt je eigen Kerstfeest gevoel vast ook niet beter van ;-)

Amen _/-\o_ Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:09

Cowboy55 en wat is daar mis mee dat ik in mijn huis mijn regels wil naleven? Ik wil geen dronken mensen in mijn huis, jammer voor diegenen die wel dronken willen worden, dan doen ze dat maar ergens anders. Familie of niet. Een goede familie respecteerd dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:12

Overleggen achter de schermen is een optie: wie vindt het zoals het nu gaat echt leuk...?
En welke mogelijke alternatieven zijn er...? Bijvoorbeeld een uitgebreide lunch, een film of wandeling en een afsluitende maaltijd plus koffie.
Of een avondvullend programma met iets actiefs, etc.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:12

magda_90 schreef:
Cowboy55 en wat is daar mis mee dat ik in mijn huis mijn regels wil naleven? Ik wil geen dronken mensen in mijn huis, jammer voor diegenen die wel dronken willen worden, dan doen ze dat maar ergens anders. Familie of niet. Een goede familie respecteerd dat.

Mijn opmerking ging over vorm, niet over inhoud.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:14

Ik heb een ander soort probleem,nl. dat ik,omdat ikzelf vegetarier ben,niet wil dat er in mijn woning vlees wordt gegeten,laat staan dat ik het zelf voor ze zou gaan kopen. Maar dat geeft best wel wat sociale problemen ja.Dan nodig ik maar niemand uit die niet zonder dat kan.Met alcohol heb ik geen problemen.Als men maar niet meer gaat autorijden dan. Maar,ts,ik bedoel maar,het is jouw huis en dus gaat het er daar aan toe zoals jij wilt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:25

Cowboy55 schreef:
StonedRomy schreef:
Is het geen optie om ze te vragen alcohol voor zichzelf mee te nemen? Een persoon zal dan niet 6 flessen wijn meenemen voor zichzelf.

<KNIP>

Weet je dat heeeeeeeel zeker? _O- _O- _O- Ik ken de familie van TS niet, maar in families waar serieus gedronken wordt maak je het probleem alleen maar erger! Het is wel goedkoper voor jezelf overigens.....

hahahahahaha ik dacht precies hetzelfde....echt niet zelf mee laten nemen; nemen ze allemaal 1 of 2 flessen drank mee, zal je zien dat er ook nog een stuk of 3 ertussen zitten die elk een kratje bier meenemen...en voor dat je het weet is er meer dan het dubbele in huis aan alcohol dan ooit tevoren met kerst.

Ik zou het gewoon van tevoren aangeven ts; je wil er geen drankfestijn van maken, dus er wordt een beetje in huis gehaald, maar geen hoeveelheden dat de halve familie straalbezopen is.
Geef ook aan dat je niet wil dat mensen dan zelf drank meenemen (dit om de mensen die dan op eigen initiatief wat meenemen direct de mond te snoeren), anders zit je nog met straalbezopen familie met de kerst.

Ik vind een drankje met kerst altijd wel lekker hoor, maar 1 of 2 en dan gewoon weer aan de fris/sapje. Maar je klem zuipen? Ugh bah alsjeblieft zeg, doe dat lekker in de kroeg ofzo....99 van de 100 dronken mensen zijn alleen maar mateloos irritant.

edit; nog een toevoeging; en vind je familie jouw regels maar niks en willen ze hun eigen plan trekken; jouw huis dus jouw regels en je houdt je er maar aan of vier het ergens anders, maar niet bij jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:10

En het feest organiseren bij bijv het huis van je ouders? Dat jij alles regelt, maar het feest ipv in jouw'n huis ergens anders is.

Of gaat het specifiek om de hoeveelheid alcohol?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:20

Jij MOET niets. Maar jouw familie MOET ook niets.
Als jij dit niet in je huis wil is dat jou goed recht. Maar ga een ander niet opleggen hoe hij/zij de avond moet doorbrengen.

Overleg vooraf gewoon dat jij wel wil meedoen in de roulatie maar dat je het dan anders aan zou willen pakken. Als ze dat geen goed idee vinden kunnen ze je over slaan. Als je dit zonder de oordelen uit je openeningspost kunt brengen zou je daar normaal gesproken een gewoon gesprek over moeten kunnen hebben.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:57

Als jij het feest organiseert bepaal jij hoe het feest er gaat uitzien. Ik denk dat het een logische evolutie is omdat de jongere generatie anders met alcohol omgaat, zeker in combinatie met nog met de auto naar huis moeten. De oudere mensen zijn daar soms nogal hardleers in.
Ik denk ook dat het juist leuk is dat er een flinke eigen inbreng is van degene die het feest organiseert. Anders ziet Kerstfeest 2017 er helemaal hetzelfde uit als kerstfeest 2016.
Maak er een feest van zoals jij het ideale feest ziet. Dat zal zeker gewaardeerd worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:33

Familie bijeenkomsten met Kerstmis zijn berucht.Want dan komen er allerlei mensen min of meer verplicht samen.En dan is de bedoeling dat het gezellig wordt.Toch is dit dan een manier om familieband te kweken.Want anders zie je elkaar alleen nog maar op begrafenissen.Vroeger had je ook nog huwelijken en dopen,maar dat is er tegenwoordig vrijwel niet meer.Maar, zoals iedereen hier zegt,het is jouw huis en jouw feest,dus op jouw manier!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:43

'Jouw' huis, jouw regels. Jouw feest, jouw voorwaarden. Ik vind het altijd maar belachelijk dat mensen maar dronken 'moeten' worden. Het is geen verplichting en als jij je geld daar niet aan uit wil geven, dan is dat je goed recht.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:40

Ik vind het, nog zachtjes uitgedrukt, verwonderlijk dat mensen opperen voor anderen te bepalen wat ze doen. Als de familie in kwestie lekker een avond wil drinken, doen ze dat toch lekker? Wie ben je dan als bokker om, En ja ts je kan er best wat van zeggen hoor! Maar ‘ik haal zo weinig drank in huis en jullie mogen niks meenemen’ dat kan echt niet vind ik. vind ik erg raar en ik zou dan al zoiets hebben van laat maar zitten. Ben het dan ook eens met bienotje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:46

Ik snap eigenlijk niet waarom dat niet zou kunnen. In mijn huis wordt ook niet gerookt. My house, my rules.
Overigens heb ik zelf niets tegen een wijntje, al drink ik zelf geen druppel alcohol. Maar als mensen echt drank mee moeten nemen om gezelligheid te creëren, dan gaat het mij te ver. Doe dat drankje dan lekker thuis. Iedereen blij.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:04

Roken is ook een heel ander ding vind ik. Dat blijft hangen in je kleding en huis. Rare vergelijking, want dat is niet zo met een wijntje. Ze kan toch best iets bijleggen en dan niet bij d’r thuis? Alleen denk ik gewoon wanneer je zulke maatregelen in gaat voeren dat je familie het niet echt waardeert.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:14

Ene kant snap ik het dat je dat niet wilt in huis, ik heb een hekel aan de effect van alcohol dus ik begrijp het. Andere kant zou ik me ook afvragen, zuip je dan wel hun alcohol op als hun Een feest geven :) (even qua vergelijking zou dat 'oneerlijk' zijn)

Ik zou gewoon van te voren aangeven dat je geen zuipfestijn wilt hebben, dat er wel alcohol komt maar gewoon 'gepast' qua hoeveelheid :) hun keuze of ze komen?
Blijft jou huis, jou keuze.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:16

Tja ik heb n hekel aan dronken/aangeschoten mensen en alles wat daar bij hoort
Heb een afkeer voor zowel drank en drugs
Wil je het perse prima maar ik koop het niet voor niemand niet en het word niet in mijn huis genuttigd

Een biertje kan ik nog wel mee leven denk ik? Maar niet dat mensen stront laserus zijn

Als ik jou was zou ik dit ook gewoon aangeven net zoals de tijd men hoeft niet tot middernacht bij je te zitten gewoon duidelijk zijn en grenzen stellen of ze het leuk vinden of niet

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:32

Zoe_97 schreef:
hoi bokkers

ik vroeg me af hoe anderen hierover denken. Op kerstavond is het al jaren de gewoonte dit met de familie (8-13 personen, afhankelijk van de relaties die mensen hebben). Nu s het zo dat op de familiefeestjes nogal veel alcohol genuttigd wordt (2 bakken bier, meerdere kartons wijn en dan nog de sterke dranken zoals ricard, martini en gin).
Het feest is elk jaar bij een ander familielid thuis, nu ik volgend jaar 21 wordt zal ik mee in het roulatiesysteem gaan.
Ikzelf drink wel eens een glas, maar ik vind het niet aangenaam dat voordat het zelfs middernacht is, de helft van de familie zijn eigen naam niet meer kan uitspreken. Is het vreemd dat als ik later het feest organiseer in mijn eigen huis (nu woon ik nog bij mijn moeder en zal daar het feest van mijn beurtrol zijn), ik niet zulke hoeveelheden alcohol in huis haal, een aperitiefje en een biertje hier en daar prima. Maar ik vind kerst een feest om in alle rust samen te vieren, ik vind niet dat het een of ander drinkfestijn moet worden (daarvoor lijkt nieuwjaar me meer gepast).
Is het vreemd dit te doen in ene roulatiesysteem waar elk jaar zoveel gezopen wordt? Hoe denken bokkers over alcohol en kerst?

je gaat zelf wel naar die bijeenkomsten/feesten, in het verleden en de toekomst.
nu zul je ooit zelf moeten organiseren wil je dingen wijzingen.