Geloof jij in toeval?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:38

Toevallig niet :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:40

Maar als het geen toeval is, wat is het dan wel?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:47

amado7 schreef:
Ik geloof niet in toeval!

Ik ben christen, dat verklaart het nader denk ik :D

Niet echt. Kun je het uitleggen? Bedoel je dat er iemand op een wolk zit die daadwerkelijk van iedere munt bepaalt op welke kant die valt, waar iedere regendruppel terechtkomt en wat iedereen op ieder moment doet? Zo niet, dan vermoed ik dat je toch echt 'gelooft' in toeval.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 03:15

Cayenne schreef:
...Ja, dit was dus net de vraag van een theezakje en ik vind het zelf een hele moeilijke.
Aan de ene kant denk ik nee.... Maar toch zijn sommige dingen net iéts te toevallig :P

Dus ik ben benieuwd.. Geloven jullie in toeval?

Natuurlijk. Hoewel "geloven" niet echt het goede woord is. Je doet alsof toeval een mystiek fenomeen is, en er wel of niet in geloven gelijkwaardige opties zouden zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 03:32

Kuggur schreef:
Cayenne schreef:
...Ja, dit was dus net de vraag van een theezakje en ik vind het zelf een hele moeilijke.
Aan de ene kant denk ik nee.... Maar toch zijn sommige dingen net iéts te toevallig :P

Dus ik ben benieuwd.. Geloven jullie in toeval?

Natuurlijk. Hoewel "geloven" niet echt het goede woord is. Je doet alsof toeval een mystiek fenomeen is, en er wel of niet in geloven gelijkwaardige opties zouden zijn.

Volgens mij zoek jij er op dit nachtelijke tijdstip teveel achter :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 05:52

Corelli schreef:
Danique schreef:
Over het algemeen niet, als er iets gebeurt wat later een grote impact op je leven heeft dan denk ik niet dat dat toeval was. Als je je beste vriendin op de camping in Spanje spontaan tegenkomt dan kan dat best toeval zijn.

Denk ik.

Maar je weet niet altijd of iets grote impact op je leven heeft of niet, dat kan ook ongemerkt gaan. Misschien heeft het ontmoeten van die vriendin wel super grote impact op je leven, doordat er daardoor iets niet gebeurt, wat anders wel was gebeurd :) Daar merk je misschien niets van, maar kan het verschil in dood of leven zijn, om het maar even extreem te trekken.
Ik kies er daarom voor om dat soort dingen te beschouwen als “het moet blijkbaar zo zijn dat we mekaar hier op een gekke plek tegenkomen”

Wat maakt voor jou het verschil?

Dat ik niet doorheb wat voor impact het heeft, betekent voor mij niet dat het dan maar toeval was.
Als het, ongezien, toch een grote impact heeft is het dus geen toeval. Of ik dat nou gezien heb of niet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:23

amado7 schreef:
Ik geloof niet in toeval!

Ik ben christen, dat verklaart het nader denk ik :D

Dit vind ik wel een grappige opmerking , juist omdat er in de bijbel staat dat tijd en toeval een ieder kan treffen. :)
En een christelijk geloof is op de bijbel gebaseerd, toch?
Ik bedoel dat niet als aanval of zo hoor, maar meer als overdenking eigenlijk.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:31

Ja, ik geloof zeker in toeval. :) Ook in pech trouwens.
Als voorbeeld, ik heb een ziekte en mijn vrienden (en een hoop andere mensen) niet. Ik vind het echt toeval (of eerder pech) dat ik dit heb en niet iemand anders. Ik geloof er niet in dat zoiets 'zo zou moeten zij/voorbestemd is'. Het is gewoon toeval, ik heb het toeval/pech dat mijn lichaam een foutje maakt wat andere niet hebben.
Een ander voorbeeld, stel je gooit met een dobbelsteen en wil graag 6 gooien. Je hooit 6, dan noem ik dat toeval, ik geloof er niet in dat het voorbestemd was voor jouw om 6 te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:41

RoyceMack schreef:

Destiny...

nine1987

Re: Geloof jij in toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:10

Ah pff, wat een zweverige antwoorden komen er voorbij.. :')
Ja, ik geloof ik toeval.. :P

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:39

Interessant dit!

Ik geloof dat God alles bestuurt, dat niets per toeval of per ongeluk gebeurt en dat niets uit de hand loopt. Alles wat gebeurt had zo moeten gebeuren, als ik in de put zit en iemand begint mij te appen met dat onderwerp en we hebben een goed gesprek zie ik dat niet als toevallig maar dat het zo moest zijn en dat dat bestuurt is. Zo wat duidelijker? Ik kn straks even de tijd nemen om het nog wat uitgebreider uit te leggen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:44

Soms zijn dingen zo toevallig en voelt het echt als; het had zo moeten zijn. Dingen die op z'n plaats vallen etc. MAAR ik ben zo nuchter en atheistish als wat dus ik geloof ook echt niet dat het door iets of iemand bestuurd wordt. Dus conclusie is dat ik in toeval geloof.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:49

Hebben jullie trouwens de werkelijke betekenis van toeval opgezocht? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:16

RoyceMack schreef:

Tekenen vanuit de kosmos dat er iets aan de hand is. Al zijn die tekenen niet altijd even makkelijk te herkennen en te begrijpen.

Dingen als ziektes of fobieën zijn bij voorbeeld ook van die tekenen.

Met kosmos bedoel ik overigens niet een god. God = religie. En de kosmos is er uiteraard ook voor mensen die niet religieus zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:27

Cayenne schreef:
Volgens mij zoek jij er op dit nachtelijke tijdstip teveel achter :')

Oh? Leg eens uit, wat ís toeval dan volgens jou?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:31

Ik antwoord even voor mijn beurt:

-niet te voorspellen geval.
-een gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien of niet te berekenen is geweest

Dus het betekent niet eens hoe wij allemaal denken.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:58

Ik geloof zeker in toeval. Ik geloof met andere woorden niet dat alles vooraf al bepaald is. Dat is ook het uitgangspunt van de statistiek, evolutietheorie,...
Wel interessant om te lezen dat veel mensen hier wel geloven dat alles (of veel dingen) voorbestemd is. :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:11

Ik geloof dus idd dat dingen voorbestemt zijn. Maar ik geloof dan weer niet in een God, die dat doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:30

Cinnepin schreef:
Ik geloof dus idd dat dingen voorbestemt zijn. Maar ik geloof dan weer niet in een God, die dat doet.

Wie, of wat dan wel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:39

Ik geloof ook dat alles met een reden gebeurt en de grote wegen ook zijn uitgestippeld.
De zijweggetjes kun je zelf invullen maar op het grote pad kom je altijd weer uit.

Ik geloof ook niet in een God, wel in een hiernamaals en ook reïncarnatie.
Daar hoeft in mijn ogen geen petrus voor aan de poort te staan en een God die bepaald :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:48

Sinds een helderziende mij heeft verteld dat hij iedereens leeftijd kon zien (dus welk jaar de laatste zou zijn...)
Is het toch anders.
Ook zag hij mijn vorige hond bij me... Best knap, ben geen hondengek en ook de kleuren van de hond had hij dus goed...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:51

Volgens mij gebruiken de meesten hier de betekenis van 'toeval' verkeert?
Toeval is toch gewoon dat iets zomaar gebeurt?
En geen toeval dat 'het zo had moeten zijn'.

Ik 'geloof' in toeval, dus dat elke gebeurtenis toevallig gebeurt. Dat er niets is die ervoor zorgt dat we voor die of die keuze staan, of dat iets met een reden zou gebeuren. Nee, dat juist alles toevallig is.

Ik snap het ook niet zo goed dat zoveel mensen geloven dat alles/veel met een reden gebeurt :+ Dat wil dan zeggen dat er iets is dat alles bestuurt? Of dat alles al vastligt? Kan je er jezelf dan ook aan onttrekken? Wie of wat zorgt daar dan voor? En in hemelsnaam, waarom? Gebeurt dat dan ook voor alle dieren en planten? Of is voor hen wel alles toevallig?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:59

Hm, en als je meent dat alles is voorbestemd, dan betekent dat logischerwijze dat je niet gelooft in vrije wil....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:27

Damned schreef:
Volgens mij gebruiken de meesten hier de betekenis van 'toeval' verkeert?
Toeval is toch gewoon dat iets zomaar gebeurt?
En geen toeval dat 'het zo had moeten zijn'.

Ik 'geloof' in toeval, dus dat elke gebeurtenis toevallig gebeurt. Dat er niets is die ervoor zorgt dat we voor die of die keuze staan, of dat iets met een reden zou gebeuren. Nee, dat juist alles toevallig is.

Ik snap het ook niet zo goed dat zoveel mensen geloven dat alles/veel met een reden gebeurt :+ Dat wil dan zeggen dat er iets is dat alles bestuurt? Of dat alles al vastligt? Kan je er jezelf dan ook aan onttrekken? Wie of wat zorgt daar dan voor? En in hemelsnaam, waarom? Gebeurt dat dan ook voor alle dieren en planten? Of is voor hen wel alles toevallig?

Maar dingen gebeuren dus niet zomaar.

En inderdaad ligt van iedereen de bestemming al vast. Wat niet betekent dat die bestemming leuk is, of dat je hem makkelijk zult kunnen aanvaarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:54

Dat lijkt me nou echt vreemd, werkelijk te geloven dat je levensweg helemaal vast is uitgestippeld.
In principe een soort marionettenbestaan.