Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
amado7 schreef:Ik geloof niet in toeval!
Ik ben christen, dat verklaart het nader denk ik
Cayenne schreef:...Ja, dit was dus net de vraag van een theezakje en ik vind het zelf een hele moeilijke.
Aan de ene kant denk ik nee.... Maar toch zijn sommige dingen net iéts te toevallig
Dus ik ben benieuwd.. Geloven jullie in toeval?
Kuggur schreef:Cayenne schreef:...Ja, dit was dus net de vraag van een theezakje en ik vind het zelf een hele moeilijke.
Aan de ene kant denk ik nee.... Maar toch zijn sommige dingen net iéts te toevallig
Dus ik ben benieuwd.. Geloven jullie in toeval?
Natuurlijk. Hoewel "geloven" niet echt het goede woord is. Je doet alsof toeval een mystiek fenomeen is, en er wel of niet in geloven gelijkwaardige opties zouden zijn.
Corelli schreef:Danique schreef:Over het algemeen niet, als er iets gebeurt wat later een grote impact op je leven heeft dan denk ik niet dat dat toeval was. Als je je beste vriendin op de camping in Spanje spontaan tegenkomt dan kan dat best toeval zijn.
Denk ik.
Maar je weet niet altijd of iets grote impact op je leven heeft of niet, dat kan ook ongemerkt gaan. Misschien heeft het ontmoeten van die vriendin wel super grote impact op je leven, doordat er daardoor iets niet gebeurt, wat anders wel was gebeurdDaar merk je misschien niets van, maar kan het verschil in dood of leven zijn, om het maar even extreem te trekken.
Ik kies er daarom voor om dat soort dingen te beschouwen als “het moet blijkbaar zo zijn dat we mekaar hier op een gekke plek tegenkomen”
Wat maakt voor jou het verschil?
amado7 schreef:Ik geloof niet in toeval!
Ik ben christen, dat verklaart het nader denk ik
Ook in pech trouwens.
RoyceMack schreef:Maar als het geen toeval is, wat is het dan wel?
Dat wil dan zeggen dat er iets is dat alles bestuurt? Of dat alles al vastligt? Kan je er jezelf dan ook aan onttrekken? Wie of wat zorgt daar dan voor? En in hemelsnaam, waarom? Gebeurt dat dan ook voor alle dieren en planten? Of is voor hen wel alles toevallig? Damned schreef:Volgens mij gebruiken de meesten hier de betekenis van 'toeval' verkeert?
Toeval is toch gewoon dat iets zomaar gebeurt?
En geen toeval dat 'het zo had moeten zijn'.
Ik 'geloof' in toeval, dus dat elke gebeurtenis toevallig gebeurt. Dat er niets is die ervoor zorgt dat we voor die of die keuze staan, of dat iets met een reden zou gebeuren. Nee, dat juist alles toevallig is.
Ik snap het ook niet zo goed dat zoveel mensen geloven dat alles/veel met een reden gebeurtDat wil dan zeggen dat er iets is dat alles bestuurt? Of dat alles al vastligt? Kan je er jezelf dan ook aan onttrekken? Wie of wat zorgt daar dan voor? En in hemelsnaam, waarom? Gebeurt dat dan ook voor alle dieren en planten? Of is voor hen wel alles toevallig?