Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:54

miccamaaike schreef:
Ik vond de studie qua lesstof echt prima te doen. Enige waar mensen soms op afhaakten was de rekentoets. Dus misschien is het goed om je daar eens in te verdiepen, of dat haalbaar is. Daar zijn een aantal mensen bij ons namelijk wel op gestrand, zeker op de MBO stroom.

Die rekentoets, is dat hoofdrekenen?
Want dan kan ik zoiets wel schudden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:56

Onder andere. Dit zijn de domeinen waar op getoetst wordt:

Domeinen wiscat-pabo:
Hoofdrekenen
Basisvaardigheden
Breuken, procenten, verhoudingen
Meten en meetkunde
Informatieverwerking

Beetje kunnen hoofdrekenen is ook wel handig als je voor de klas gaat..

Hier staat een oefentoets: http://www.cito.nl/onderwijs/hoger%20on ... oefentoets

Dit is de 1e jaars toets, er is ook nog een afsluitende toets op een hoger reken-niveau

liedjuh2

Re: Deeltijd Pabo (rond je 30ste)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 15:12

Ik heb 2 jaar pabo gedaan. Toen verplicht moeten stoppen omdat ik omwille van medische redenen mijn propedeuse niet gehaald heb. Wil zelf komend of volgend jaar toch weer opnieuw beginnen. Ik ben nu aan het werk maar zal later vandaag nog even uitgebreid reageren.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 19:15

liedjuh2 schreef:
Ik heb 2 jaar pabo gedaan. Toen verplicht moeten stoppen omdat ik omwille van medische redenen mijn propedeuse niet gehaald heb. Wil zelf komend of volgend jaar toch weer opnieuw beginnen. Ik ben nu aan het werk maar zal later vandaag nog even uitgebreid reageren.

Op de hogeschool Rotterdam is de P regel afgeschaft. Zodra je, je bsa hebt mogen ze je niet meer van school sturen.

Ik denk dat als je rekenen moeilijk vindt de kennisbasistoets die je in het derde jaar krijgt erg moeilijk zal worden maar het is haalbaar.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:42

leestmee schreef:
miccamaaike schreef:
Ik vond de studie qua lesstof echt prima te doen. Enige waar mensen soms op afhaakten was de rekentoets. Dus misschien is het goed om je daar eens in te verdiepen, of dat haalbaar is. Daar zijn een aantal mensen bij ons namelijk wel op gestrand, zeker op de MBO stroom.

Die rekentoets, is dat hoofdrekenen?
Want dan kan ik zoiets wel schudden.

Als je er direct zo negatief over denkt kan je beter helemaal niet beginnen... vorig jaar mocht ik die toets in het eerste jaar 3 keer doen, het komt dus niet op 1 moment aan. Er zijn nog zoveel mogelijkheden voordat je kan zeggen dat je het wel ‘kan schudden’. Ga eerst eens de lessen volgen en eventueel bijles nemen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 23:04

Thanks voor de reacties. Ga is even verdiepen in oefentoetsen idd! Moet nu voor de kinderopvang Nederlands 3f gaan half dus alweer een mooie test om te kijken hoe dat gaat

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 23:17

Geen ervaring met deeltijd of de PABO, maar een klasgenoot heeft de 21plus toets gedaan en vond deze goed meevallen. :j

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:28

Mirjam1202 schreef:
Als je er direct zo negatief over denkt kan je beter helemaal niet beginnen... vorig jaar mocht ik die toets in het eerste jaar 3 keer doen, het komt dus niet op 1 moment aan. Er zijn nog zoveel mogelijkheden voordat je kan zeggen dat je het wel ‘kan schudden’. Ga eerst eens de lessen volgen en eventueel bijles nemen.

Negatief is een groot woord. Komt denk ik anders over dan ik bedoelde.
Ik wist niet wat ik kan verwachten met zo'n rekentoets. Ik was op de middelbare een ontzettende ramp met wiskunde en ik dacht als ik dat allemaal uit mijn hoofd moet doen.
Maar zoals jij het nu brengt lijkt het toch niet zo te zijn als ik eerst dacht.
Ben me nu ook alleen nog aan het oriënteren op wat de mogelijkheden voor mij zijn.
Moet eerst nog 1,5 jaar WSNP.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 22:53

Ik weet niet of je er nog over na zit te denken?
Ik heb vorige maand m’n 21+ toets gedaan en deze dik gehaald. Heb er wel voor geleerd thuis maar hij viel me alles mee.

Ben nu aan het leren voor aardrijkskunde en geschiedenis en later volgt natuur en techniek.
Hier zijn ook gewoon boeken voor.

En ik ben ook bijna 30, jong gezin en 33 uurs baan en paarden..maar ik ga er gewoon voor!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:04

Hier een juf en toekomstig docent. Of de 21+ toets mee zal vallen, kan niemand jou vertellen, want wij weten niet wat jij weet ;) Probeer je erop voor te bereiden, vraag desnoods aan de hogeschool om oefenmateriaal.
Meelopen op een school zou ik echt doen als ik jou was. Ik heb meerdere ouders gehad die zich misschien wilden laten omscholen en een dagje mee hebben gelopen. De meesten zijn afgehaakt, omdat ze dan pas zien wat het werk daadwerkelijk inhoud. Persoonlijk vond ik de pabo een eitje, maar ik ben dan ook in 2008 afgestudeerd (na mbo niveau 4).
In 2015 heb ik mijn master behaald en de toetsen die ik daarbij kreeg vond ik erg tegenvallen. Ik werkte fulltime, maar door de lerarenbeurs kreeg ik 1 dag in de week vrij om naar school te gaan. Het was een deeltijdstudie en je moet gewoon het een en ander opgeven als je daaraan begint. Mijn sociale leven stond even op een wat lager pitje, maar dat was maar 2 jaar.
In september begin ik aan de studie docent wiskunde. Nu werk ik 3 dagen en heb ik een kleine rondlopen. Ik ga deze studie deeltijd doen en verwacht veel zelfstudie. Dat vind ik niet erg, want dan kan ik s avonds even de boeken in duiken.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:32

Ik zit in het eerste jaar van de Pabo (voltijd). De stof valt mij tot nu toe mee. Ik heb ook natuur/techniek en aardrijkskunde moeten maken voordat ik begon. Ik ben echt een ramp in deze vakken (vandaar dus ook niet gekozen op de middelbare school), maar ik haalde ze beide in een keer. Maar ik merk wel door verhalen van mede-stagiaires dat toetsen per instelling heel anders zijn.

Voor de toelatingstoetsen goed leren is wel een tip. Sommigen halen het misschien zonder, maar dat had ik waarschijnlijk niet gehaald.