Discussie flanel op bed warmer of onzin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flanel beddengoed warmer of onzin

Warmer
98 (87%)
Onzin
14 (12%)

Totaal aantal stemmen: 112

karuna
Drukke kabouter

Re: Discussie flanel op bed warmer of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 18:43

Nee absoluut niet. Maar ik probeer het wetenschappelijk te begrijpen. Wol tegen katoen snap ik. Maar flanel is katoen dat is hetzelfde.

Fysiek warmer als in graden kan niet. Als ik 37 graden ben kan bed nooit warmer worden dan dat.

Wat misschien wel is dat flanel 36,5 haald en katoen 36

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:43

karuna schreef:
Maar dan zijn het toch de virussen en bacterien die je ziek maken.

Maar jullie vinden het warmer, maar warmer dan lichaamswarmte kan niet. Flanel kan geen warmte opwekken. Zal hooguit iets beter isoleren maar echt fysiek warmer in graden zijn kan wetenschappelijk niet.

Huh, wat bedoel je dan?? Het is idd minder warm dan de openhaard :+ een stof neemt gewoon de warmte aan van de omgeving. En de ene stof werkt meer isolerend dan de andere stof, dus blijft die stof warmer.
Flanel blijft dus warmer dan gewoon katoen. En blijft warmer dan bv staal en steen wat heel goed geleid en dus niet isoleert :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:46

karuna schreef:
Maar jullie vinden het warmer, maar warmer dan lichaamswarmte kan niet. Flanel kan geen warmte opwekken. Zal hooguit iets beter isoleren maar echt fysiek warmer in graden zijn kan wetenschappelijk niet.

De temperatuur wordt zowel bepaald door de hoeveelheid warmte die wordt geproduceerd als door de hoeveelheid warmte die ontsnapt. Dat is toch het hele punt van isolatie, als er minder warmte kan ontsnappen dan blijft het warmer? De temperatuur stijgt misschien niet boven je lichaamswarmte uit want het voegt geen warmte toe, maar als je te weinig isoleert kan die wel daaronder dalen? Dus het kan wel degelijk warmer zijn. Als ik vannacht ineens mijn super ademende zomer dekbed erop leg dan is het wel kouder in graden dan met mijn fijne dikke hersftdekbed?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 18:50

Ah kijk dat is logischer. :)* Wat er gezegd wordt is warmer klopt dus niet. Wat er gezegd moet worden isoleert beter. Dat zou dan wel kunnen. Maar ziek wordt je er niet van zeker niet als je het niet koud hebt s nachts eerder te warm. Te warm en zweten lijkt me wel ongezonder te zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:51

Mens=37°
Kamer = (bv.) 15°
Dus zonder deken verliest mens warmte aan kamer. Mens moet dus moeite doen om op 37° te blijven.
Mens neemt dekentje om zich te isoleren. Hij moet dan iets minder moeite doen om op 37° te blijven dan zonder dekentje.
Hoe beter het dekentje isoleert, hoe minder moeite mens moet doen om op zijn 37° te blijven.
Flanel isoleert beter dan katoen, dus mens moet minder moeite doen met flanellen laken als met katoenen laken.
Dus ouders hebben gelijk ! Dit is meestal het geval *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:55

Naast wat hier al boven staat: je ligt in bed niet stil. Als jij je met je 37,5 graden op je zij draait, dan laat glad katoen meteen die warmte ontsnappen, dus als je terugdraait dan voel je ineens koud katoen onder je. Als je opgeruwd katoen onder je hebt liggen en je draait weg dan houdt dat jouw lichaamswarmte veel beter vast. Als je dan weer terugdraait dan voel je warm katoen onder je.
Dus in de winter voelt opgeruwd katoen echt warmer, alleen niet in de zin van dat dat warmer wordt dan jouw lichaamstemperatuur, maar in de zin van dat het beddengoed niet zo snel afkoelt wanneer jij beweegt in je slaapt.
Dat je van glad katoenen beddengoed ziek zou worden is natuurlijk onzin. Je wordt niet verkouden van kou, wel van een verlaagde weerstand + een ongezonde dosis virussen in je omgeving.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 18:59

Ok dat is idd een duidelijke verklaring.

Ondanks dat beiden gewoon katoen zijn is door de ruwere structuur flanel beter in staat warmte vast te houden.

Maar als je het s nachts toch al warm dan wel te warm hebt maakt het geen biet uit toch? Ziek wordt je er niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:02

Wat ik boven jouw post schrijf: als je beddengoed zelf zijn warmte vasthoudt dan is dat comfortabeler voor veel mensen; ze krijgen niet bij elke draai meteen koud beddengoed over zich heen.
Maar inderdaad; als je het al te warm hebt dan is extra isolerend beddengoed teveel van het goede. Maar dit topic ging toch om de vraag of flanel beter warmte vasthoudt? Toch niet over of extra warmtevasthoudend flanel handig is voor mensen die het te warm hebben? De vraag stellen is dan toch de vraag beantwoorden?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:02

Meten is weten... leg er eens een thermometer bij?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 19:13

Er is geen flanellen beddengoed aanwezig :+ dat is de discussie dus ook. Zijn ouders vinden dat ie dat maar moet kopen omdat hij dan nietziek zou worden en starten de discussie op. -O- Terwijl deze vriend het toch al warm heeft s nachts en langzaam gek wordt van de discussie omdat ie geen probleem heeft.

Het verschil meten is dus niet mogelijk. :')

De vraag was is het warmer? Niet beter warmte vast houden :P

Ouders hebben dan gelijk kwa warmte vasthouden maar aanschaffen omdat ie dan niet ziek zou worden is zinloos. Kan ie dat aandragen als argument, aangezien ik flanel niet ken als beddengoed de vraag losgelaten op bokt. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:22

karuna schreef:
Ah kijk dat is logischer. :)* Wat er gezegd wordt is warmer klopt dus niet. Wat er gezegd moet worden isoleert beter. Dat zou dan wel kunnen. Maar ziek wordt je er niet van zeker niet als je het niet koud hebt s nachts eerder te warm. Te warm en zweten lijkt me wel ongezonder te zijn.

Als je in een ruimte een bepaalde warmte uit stoot en in een minder goed geisoleerde ruimte evenveel warmte uit stoot, of dat nu middels je lichaamswarmte, of een kachel of een elektrische deken gaat oid, dan is die eerste ruimte gewoon warmer? Ik denk eerlijk gezegd niet dat een bed altijd precies je lichaamstemperatuur is, maar vaak ook iets kouder?

Volgens mij kan je trouwens wel gewoon vertrouwen op je eigen zintuigen, als je bed al warm is en soms naar te warm neigt is het niet handig om het nog warmer te maken. Dan wordt je daar lijkt me alleen maar wakker van omdat het te heet is of ga je in je slaap helemaal je dekens wegduwen waardoor je het later weer te koud krijgt en dat is ook niet echt goed of handig?

EDIT: Ik vind het trouwens buiten het feit of het nu echt warmer is een beetje bizar dat volwassen mensen aan hun ouders moeten verdedigen welk dekbed ze willen gebruiken >;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:28

karuna schreef:
Er is geen flanellen beddengoed aanwezig :+ dat is de discussie dus ook. Zijn ouders vinden dat ie dat maar moet kopen omdat hij dan nietziek zou worden en starten de discussie op. -O- Terwijl deze vriend het toch al warm heeft s nachts en langzaam gek wordt van de discussie omdat ie geen probleem heeft.

Ouders hebben dan gelijk kwa warmte vasthouden maar aanschaffen omdat ie dan niet ziek zou worden is zinloos. Kan ie dat aandragen als argument, aangezien ik flanel niet ken als beddengoed de vraag losgelaten op bokt. :D

Even los van de vraag. Ik zie dat je in de 40 bent, ik neem aan die vriend van je ook. Waarom trekken jullie je uberhaubt iets aan van wat zijn ouders vinden van zijn beddengoed?! Bij een thuiswonende puber kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar een volwassen vent ?!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:29

Ja mam. Altijd een goed antwoord :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:31

Wilawander schreef:
Warmer ja. ziek nee. Wij hebben tegenwoordig fleece in de winter. Heerlijk warm.

Wij ook, fleece overtrek, zóó heerlijk!
Ik wil nooit meer anders.

Enneh, natuurlijk voelt flanel warmer aan dan gladde lakens. :))
Je kan er wel heel snel griep van krijgen!! :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:33

Het voorkomt geen ziekten, dat kan een dekbedovertrek of laken niet.

Maar in een bed met flanellen lakens/dekbedovertrek lig ik te zweten en in een bed met gewoon glad katoenen lakens niet.
Ik ervaar het dus wel degelijk als warmer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 19:40

Eef_Bam schreef:
karuna schreef:

Even los van de vraag. Ik zie dat je in de 40 bent, ik neem aan die vriend van je ook. Waarom trekken jullie je uberhaubt iets aan van wat zijn ouders vinden van zijn beddengoed?! Bij een thuiswonende puber kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar een volwassen vent ?!

Ach ja is niet mijn bed dat scheelt. :P zijn ouders bedoelen het goed zo kun je het ook zien en zijn bezorgd dat ie ziek wordt. :') zijn mams maakt soms schoon uit zichzelf zonder dat hij er om vraagt. Met drukke baan wel lekker natuurlijk scheelt hem weer schoonmaken. Maar ja dan komt het beddengoed verhaal naar boven. :') Gaat niet eens om dekbed hoes maar matrashoes trouwens.

En aangezien ik nog nooit flanellen beddengoed heb gehad kan ik er ook niks nuttigs over zeggen. *pum* vandaar de vraag. Die is ook goed beantwoord zo *\o/* kan ik het weer doorgeven ook. De vraag houd mij al weken bezig :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:48

Moet je 's nachts naar de WC gaan vanuit een glad katoenen bed, blegh!
Kan je bij terugkomst weer opnieuw beginnen met klappertanden en opwarmen van het bed met je lichaamswarmte :brr:

En inderdaad wat X zegt, elke keer dat je dan draait heb je weer een nieuw koud stuk laken te pakken :=

Bij flanel echter: heerlijk! Stap je zo weer je lekker warme nestje in :+:

Je hebt van katoen o.a. satijn - glad katoen - flanel - fleece.
In de hete zomer is flanel en vooral fleece niet te harden :) Katoen is ook nog niet echt lekker maar satijn is prima te doen :) In de winter is het andersom :)

Een sjaal is ook niet voor niets van "wollig" materiaal gemaakt, gebruik je daar glad spul voor dan kan je er in wegkruipen wat je wilt maar er zit toch altijd ergens een gaatje en het voelt toch kil aan :brr:

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:37

Prrrr schreef:
Ja mam. Altijd een goed antwoord :))

:j Ja mam zeggen, nee mam doen. Of zullen ze komen controleren wat er op het bed ligt :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 21:38

Die optie is het ook hoor al een flinke tijd :') maar nu dus vastgesteld hoe het nu zit met flanel. :P