Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:31

Etiketten worden langzamerhand toch de wereld uitgeholpen, vroeger was je gewoon 'anders' nu moet alles een naam hebben.

Dat mensen autisme als smoes gebruiken vind ik nog wel het ergste, als je op je kop krijgt omdat je iets niet goed hebt gedaan, dan maar daarmee gooien, maar wel zeggen 'ik heb het niet laten testen'... so you googled it and came to the conclusion you have autism? :z {:)-:(

Ik heb een broer en die heeft 3 vormen van autisme en ik begeleidt een stagiaire die hetzelfde type heeft, maar totaal anders is. Hoe dan ook anticipeer je op dat moment op die persoon, ik doe het al automatisch, rekening houden met.

Ik weet bijvoorbeeld dat ik deze jongen geen meerdere taken hoef te geven want dan gaan er dingen door elkaar, maar verder is het gewoon met de groep mee, de wereld is hard en als wij iedereen met een 'handicap' verwennen of uit de weg gaan maken zij het nooit mee zoals ieder ander doet en juist die ervaringen kunnen goed zijn: Want ook zij hebben goed recht op een leuke baan :)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:34

hier twee kinderen met asperger en zelf denk ik dat ze het niet van een vreemde hebben maar ben zelf nooit onderzocht maar loop tegen veel dingen aan in het dagelijks leven waar een ander niet van snapt dat ik daar moeite mee heb
Ik vind de wereld hard... mensen praten niet meer met elkaar maar alles gaat via internet... als je wat verkeerds appt is er meteen ruzie. ik kan hier slecht mee omgaan.. dus als ik autisme hoor zeg ik.. dat bestaat al jaren.... alleen vroeger kreeg je die " stempel " niet

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:38

Overigens vind ik het typisch dat het vooral de mensen zonder "etiket" zijn die heel negatief over etiketten zijn.

Ik zie mijn autisme niet als een label. En toen ik de diagnose kreeg was ik dolgelukkig.

Eindelijk een verklaring voor alles waar ik mezelf 25 jaar lang om had vervloekt en boos op mezelf was geweest. "Waarom doe je nou niet gewoon dit of dat". Nou. Daarom dus. Ik heb autisme.

Het etiketje kan een hoop verklaren.

Mijn bloed eigen moeder heeft jarenlang gedacht dat ik egoïstisch was met weinig interesse en empathie voor anderen. Kortom. Ze vond mij helemaal niet zo leuk. Ze dacht dat ik niet wilde.

Inmiddels begrijpt ze dat het geen onwil is, maar onkunde en dat ik kei hard mijn best doe.

Vooral op het gebied van sociale interactie, en wat daarin de sociale verwachting is heeft het zo enorm geholpen voor de mensen van wie ik houd om te begrijpen dat het écht geen onwil/desinteresse is.

Voor iedereen die weigert er rekening mee te houden, of het te begrijpen, en er stomme conclusies omheen trekken, die mensen steek ik al snel geen energie meer in.

Ik ben leuk, en als je dat niet kunt/wilt begrijpen. Tja. Dan niet. Doei!

Lau

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:40

Precies mijn label was ook een verheldering. En daarna kon ik ook gericht wat met mijn therapie gaan doen. Heerlijk die duidelijkheid waardoor je weet waarom je het doet zodat je er op in kan spelen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:43

Nou, het heeft wel één nadeel. Mensen denken dingen als: "We zullen maar niet met musiqolog naar dat drukke festival gaan. Dat is toch niks voor hem." Aan de andere kant: mensen vinden het soms wel weer geweldig als je ze groet. Of als je naar ze vraagt. Of nog beter: als je er een beetje netjes gekleed bij loopt! :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:46

musiqolog schreef:
Nou, het heeft wel één nadeel. Mensen denken dingen als: "We zullen maar niet met musiqolog naar dat drukke festival gaan. Dat is toch niks voor hem." Aan de andere kant: mensen vinden het soms wel weer geweldig als je ze groet. Of als je naar ze vraagt. Of nog beter: als je er een beetje netjes gekleed bij loopt! :D

Maar je kan aan je vrienden gewoon aangeven dat je mee wil.
Ik ga ook gewoon naar festivals met vrienden en kan er ontzettend van genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:48

Je zult mensen sowieso moeten uitleggen wie/wat je bent als je zegt 'ik ben autist'. Dat woordje zegt namelijk heel weinig aangezien elke autist anders is; de een is heel sociaal maar moet tussendoor even alleen kunnen zijn, de ander kan niet tegen harde geluiden en lichtflitsen en een derde wordt juist doodongelukkig van alle prikkels tijdens een boswandeling. In dat opzicht zegt 'ik ben autist' heel weinig als je met anderen praat.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:49

Lijkt mij vooral heel lastig voor de persoon die autisme heeft.
En ik ben bereid om te helpen en mee te denken voorzover ik dat kan.

Vriend vn onze zoon heeft Asperger. Megaslimme hoogbegaafde jongen.
Hij studeert nu wiskunde, want dat is zo lekker makkelijk.

Mij herkent hij en zegt hij gedag. Mijn man herkent hij niet.
Geen probleem voor ons. Hij doet het niet expres.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:52

Ik denk dan aan iemand die communicatief niet zo handig is en/of beperktere sociale vaardigheden heeft. Waarom? Omdat dat mijn ervaring is met mensen die hebben aangegeven (een vorm van) autisme te hebben := niet bij iedereen waarvan ik het weet of er later achter kwam dat ze het hadden kon ik hetzelfde merken, maar ik heb/had wel vaak gelijk door dat er "iets niet helemaal klopt" wat betreft de omgang met mij en andere mensen. Ik geloof ook best dat die vlieger niet altijd opgaat, maar dit is vanuit mijn referentiekader gezien wel het algemene beeld waardoor dat ook automatisch de associatie is.

Hang er overigens geen waardeoordeel aan, als iemand aangeeft autisme te hebben dan betekent dat niet dat ik die persoon gelijk stom vind oid, wel dat ik er rekening mee probeer te houden waar en indien nodig. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:54

TheJokerr schreef:
*knip* maar verder is het gewoon met de groep mee, de wereld is hard en als wij iedereen met een 'handicap' verwennen of uit de weg gaan maken zij het nooit mee zoals ieder ander doet en juist die ervaringen kunnen goed zijn: Want ook zij hebben goed recht op een leuke baan :)

Maar juist hun wereld is (vaak) anders.
Waarom moeten zij alles meemaken zoals een ander?
Ook dan hebben ze gewoon kans op een goede/leuke baan.

Bij elk type persoon past een baan.
Mijn man is super goed in de IT net als mijn zoon.
En nee ze doen beide niet mee met de groep.
Mijn man gaat niet mee met werkuitjes omdat dat voor hem geen meerwaarde geeft (alleen maar extra belasting).

Mijn zoon is 18 en gaat niet uit, (eens per 2 maanden met een groepje van zijn werk/school wat drinken), maar dat zijn ook autisten.
Mijn dochter plaatst zichzelf helemaal buiten de groep.
Dit wil niet zeggen dat zij niet samenwerkt (absoluut wel), maar alleen alles volgens de (werk/school) regels en heeft geen extra contacten.
Gezellig een werk/schooluitje is voor hun niet "gezellig"; dat is wat anderen ervan maken.

Zij hebben ook weinig direct sociale contacten.
Wel veel via het internet (ideaal voor hun).
En dat vinden zij juist helemaal geen probleem (dat is wat anderen er helaas vaak wel van maken).
Dat zij zielig zijn, dat zij geen normaal leven hebben en dat zij eigenlijk niet mogen functioneren op hun eigen manier.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:02

Ik ben me er dan van bewust dat iemand anders kan reageren. En verder neem ik het voor kennisgeving aan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:32

pien_2010 schreef:
Dag Lau,
Zoals hierboven al is aangegeven heb je autisme in alle rangen en standen en vormen. Mijn zusje had een zeer ernstige vorm van autisme en zij functioneerde op het niveau van een twee jarige. Begreep de wereld totaal niet. Zo zielig. Nooit kon zij zelfstandig wonen, zij keek ons ook niet aan en zij heeft altijd vanaf haar vier jaar in een instelling gewoond waar zij goed verzorgd werd. Ze kende behoorlijk pittige driftbuien. Mijn zusje is inmiddels overleden en zij haalde bij haar ouders, broers en zussen het beste naar boven. Kwam aan haar en je kwam aan ons en een diep gevoel van liefde riep zij op en nog steeds als ik aan haar denk!

Toen ik jong was, ik ben inmiddels bijna 59 jaar, waren mensen die als autistisch gediagnosticeerd werden ook duidelijk voor derden autistisch en voor mij vaak al op afstand herkenbaar (manier van lopen, kijken, vaak hele mooie mensen die iets "onaards hebben") want naast mijn zusje heb ik meer mensen met een autistische handicapt ontmoet. Vaak was de term "autisme" een opluchting voor de familie of de persoon zelf, daar juiste aandacht, hulp c.q. zorg ingezet kon gaan worden.

Tegenwoordig is het begrip autisme veel moeilijker. Veel meer mensen worden als autistisch gediagnosticeerd en er zijn veel meer soorten autisme. Dat maakt het voor de buitenstaander wel eens lastig, waarbij ik me soms wel eens heb afgevraagd of het wel klopte dat iemand autistisch gediagnosticeerd werd :o .

Goede post! Helemaal mee eens!

Ik vind het vooral 'jammer' dat mensen eigenlijk enkel de hoog functionerende autisten als autisten zien ("goh, dan ben je vast heel goed met computers/rekenen/geschiedenis/weet ik het) en niet ook die andere kant van autisme. Heb zelf ervaring met mensen met een handicap en merk dat er echt veel stereo typen zijn (downies zijn altijd blij, autisten zijn asociaal en heel slim etc.)

Verder zie ik zelf autisme niet echt als iets waar je perse rekening mee moet houden. Ik hou liever rekening met de persoon zelf dan met dat hij/zij een of ander labeltje heeft. Heb je dyslexie? Dan help ik je gerust met spelling. Durf je niet te bellen? Probeer het toch, anders helpen we je, maar volgende keer mag je weer proberen. Iedereen heeft dingen die hij/zij moet leren.
Zo ken ik leuke mensen met autisme, met fantastisch gevoel voor humor, maar ook krengen met autisme.

Edit: en over bv uitnodigen voor een feestje/festival/concert: dat overleg je toch altijd even? Ik ga niet iemand die muziek x leuk vindt zonder uitleg uitnodigen voor muziek y festival :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:49

Ik vind het interessant, bij de meesten zie je het wel, maar soms word ik toch verrast. Heb zelf dus ook de diagnose, en ons heeft het veel verheldering gegeven. Dus ook cursus over gehad.

Ik vertel het vaak wel, maar eigelijk reageert iedereen hier goed op. Het is een verduidelijking. Heb het ook weleens niet verteld maar dan kom je jezelf tegen. Dat voelde véél meer alsof in een excuus zocht. En dan bedoel ik bijv met werken bij mensen thuis: dit gaat bijna altijd goed, maar heb er wel een paar 'voorwaarden' aan. Ben weleens flink over mijn grenzen gegaan omdat aan deze voorwaarden niet voldaan werd, ik niks zei en vond dat ik me niet aan moest stellen. Tot ik eraan onderdoor ging en na het werk echt geen energie meer had. Tja, harde les, maar ik kan gewoon niet maar doorgaan omdat een ander 'dit ook kan'.

Heb tot nu toe maar 1 persoon die niet zo leuk reageert, en letterlijk zegt: ' je bent wie je bent en niemand minder dan 10 jaar geleden. Toen functioneerde je ook zonder stempel dus dat verandert niks.' Tja, komt hard over, want ik functioneerde. Maar noem het zelf eerder overleven wat ik toen deed, ten koste van soms zelfs mijn eigen gezin..
en dat het me raakt, komt omdat het een naaste familielid is die dit zegt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:58

Dat festival was maar een voorbeeld van het soort dingen dat me in het verleden weleens overkomen is. Dat gebeurde niet elke keer of zo. Ik bedoel alleen: mensen die je een beetje maar niet supergoed kennen, gaan verwachten dat jij dingen wel of niet leuk vindt.

Erger vind ik trouwens dat ik op dit moment bijna helemaal geen vrienden meer over heb. Maar daar heb ik het al meer dan eens over gehad in "mijn eigen" topic. Weten jullie dat nog te vinden auti's? ;)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:11

Het kan heel fijn zijn om te weten. Ik heb ooit een stagiaire gehad waar het totaal niet mee liep. We stonden op het punt de stage te beëindigen. Tot ze vertelde dat ze pdd-nos had. Toen snapten we ineens waarom het mis ging. We konden hier nu rekening mee houden en het samenwerken met haar werd zo anders, uiteindelijk een hele fijne stagiaire aan gehad die zelfs nog een tijd als betaalde kracht heeft gewerkt..

Kortom ik ga je niet echt anders behandelen maar hou wel rekening met bepaalde dingen in bv communicatie. Het kan zo fijn zijn om iemand daardoor beter te begrijpen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:12

Wat ik dan denk? Niks.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:21

In mijn werk heb ik heel regelmatig met autisme te maken (onderwijs). Daar heb ik er totaal geen moeite mee. Dit komt omdat ik in mijn werk graag structuur en duidelijkheid aanbreng. Daar denk ik dus ook niks over diegene.
In mijn privéleven heb ik er ook mee te maken en daarbij moet ik toegeven dat t me veel moeite kost. Simpel voorbeeld: Mijn zoontje heeft overdag geen vast ritme qua slapen, maar ik vind zijn slaapjes wel heel belangrijk. Het is voor mij dus lastig om 3 weken van tevoren aan te geven hoe laat we ergens heen kunnen gaan. Hij flikt het altijd om een halfuur voor ik weg wil gaan in slaap te vallen. En daar kunnen autisten in mijn omgeving moeilijk mee dealen. Dat snap ik prima, maar een huilend kind meenemen omdat er per se op een bepaald tijdstip moet worden afgesproken, daar doe je niemand een plezier mee. Dit aangeven heb ik geprobeerd, maar diegene kan er gewoon niet mee omgaan...
Ik ga daarom in mijn privéleven liever niet om met mensen die veel last hebben van hun autisme.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:28

Dan denk ik: HEEEE MEDE AUTIST! *\o/*

Ja, ik ben dus ook autistisch.
Mijn allergrootste probleem is dat ik communicatief ontzettend sterk ben, maak makkelijk contact en ben een behoorlijke kletskous. Als ik dan door een misverstand oid vertel dat ik autistisch ben (alszijnde verklaring voor mijn gedrag) word ik heel raar aangekeken en ben ik meteen een pretender en een aansteller. "want jij praat zo makkelijk, en ik heb gelezen dat autisten niet goed contact kunnen maken. Dus je liegt gewoon om interessant te doen" (heb ik daadwerkelijk een keer gehoord)
Terwijl ik ondertussen vanwege mijn problematiek, die ik inderdaad een beetje achter een vrolijk masker verstop, nauwelijks het huis uit durf, niet met het OV, niet alleen naar de winkel, niet naar school kan, een werkbelastbaarheid van zo'n 10 uur per week heb, maar nee, ik ben écht niet autistisch, onmogelijk, want ik praat net als ieder ander :roll:

Ik heb zelf nog nooit een autist gezien die zich verschuilt achter zijn diagnose als excuus om iets niet te hoeven oid. Wel zie ik vaak (ook bij mezelf) dat als er een misverstand ontstaat in de communicatie of in het gesprek, dat het 'ik ben autistisch' wel eens word gebruikt om te verklaren waarom dat misvertand is ontstaan. Zelf ben ik 24/7 bezig met wat anderen van mij vinden, alles doe er ik er aan om maar niet "raar" gevonden te worden, en ik kan me voorstellen dat ik daarin niet de enige autist ben.

Overigens vind ik het zogenaamde labeltje autist of autisme helemaal niet erg. Het heeft voor mij totaal geen negatieve lading, maar ik merk vaak wel dat het voor 'ongelabelde' personen ongemakkelijkheid met zich meebrengt, alsof je het niet mag benoemen ofzo...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:42

xyzutu2 schreef:
Lau schreef:
Dat werkt dus wel even heel anders. Mensen met autisme verschuilen zich er niet achter ze snappen het soms echt niet of het komt niet binnen op de manier dat jij denkt dat het binnen komt.

Mensen met autisme zijn ook gewoon mensen en sommigen verschuilen zich daar wel degelijk achter. ;) Stomweg omdat er ook genoeg mensen zijn die zich verschuilen achter 'ja, maar ik heb last van mijn hart dus'. De meeste mensen/autisten/mensen met hartklachten doen dat echter niet. Het is alleen te kort door de bocht om te zeggen dat niemand dat doet.

Ik vind dat je hier nogal een oordeel velt over mensen die wel durven of willen aangeven hoe en wat en waarom. Om dat nou "verschuilen achter" te noemen gaat er bij mij niet in. Als iemand al iets aangeeft zal dat niet zonder reden zijn maar tevens ook uit zelfbescherming. Of dat nou autisme is of het hart of wat dan ook. Pas als je het zelf hebt mag je wat mij betreft een oordeel vellen dat je het verschuilen noemt. Dan zul je daar vast ook een gegronde reden voor hebben. Eerder niet.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:44

Een beetje een zijspoor misschien, maar ik vraag me bij dit soort dingen altijd af welke kant de oorzaak-gevolgrelatie op gaat: komen je gedrag (en eventuele problemen) voort uit je autisme, of heb je de diagnose autisme gekregen omdat je die gedragingen vertoont? In het eerste geval zie je autisme als een soort toestand op zichzelf die op de een of andere manier aan jou verbonden is, in het tweede is het puur een benaming voor bepaalde gedragspatronen (die dan weer wel heel erg uiteen kunnen lopen). Ik neig zelf altijd een beetje naar de tweede benadering, dus dan zijn uitspraken als 'het komt door mijn autisme' sowieso niet zinvol. Maar ik ben benieuwd hoe jullie (en dan vooral de mensen die zelf autisme hebben) hierin staan!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:47

Voor mij heeft het geen meerwaarde om te weten. Simpelweg omdat ik vind dat iedereen,ongeacht etiketje of niet, geaccepteerd moet worden zoals diegene is. En ik snap als de beste dat een etiketje veel verhelderend kan zijn,voor zowel de persoon, ouders, familie en iedereen om hen heen. Maar persoonlijk ben ik dus van mening dat het niet uitmaakt wat je hebt of niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:51

Ik heb zelf autisme en zal nooit vooroordelen hebben.

Alleen ik loop er zelf niet mee te koop en vind dat anderen dat ook niet moeten doen. Je moet hier niet mee te koop lopen en het als een kapstok gebruiken vind ik.

Als mensen het vertellen vallen er wel veel puzzelstukjes op zn plaats maar bij sommige mensen heb je al een vermoeden.

Maar eerlijk gezegd... heb ik niet zoveel vooroordelen. Ik probeer iedereen open minded te ontvangen. Niemand is gedefinieerd door zn labels. Of dat nou autisme is of een ander label... er zijn er zoveel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:54

Ik vind mensen met autisme wel leuk en uitdagend. Heb er erg weinig moeite mee om er mee om te gaan. :)

Ik ben als kind getest en bleek ADHD te hebben. Maar nu ben ik sociaal niet altijd heel handig en niet echt een mensenmens van mezelf. Gaat gewoon nooit soepel en altijd word ik weer teleurgesteld voor mijn gevoel. Kan ook heel heftig op kritiek / tegengas reageren en wil vaak mijn gelijk halen. Ook blijf ik vaak heel hyper en blij praten als ik ergens enthousiast over ben. Echt extreem irritant voor mijn omgeving. :o
Mijn 2 beste vriendinnen hebben autisme. De een wat heftiger (Asperger, WAjong) dan de ander (PDD-Nos). Ik ken de een al 22 jaar en de andere 15 jaar. Dus ik merk het niet meer, ben er op ingespeeld en vind het niet echt meer lastig.

Wel doe ik een onderwijsopleiding, namelijk docentenopleiding Nederlands voor het voortgezet onderwijs. Hierin loop ik wel tegen dingen aan dat ik onverwachte wijzigingen niet prettig vind. Dan word ik echt mopperig en humeurig. Viel docenten ook op. := Maar dat kwam ook vooral omdat ik dan wel mijn huiswerk gedaan had en boeken bij me had. Want dat stond online. En de rest had dat dus niet of bijna niet. Dus ik bereid mijn lessen op mijn eigen hogeschool gewoon niet meer voor. Kan het ook niet onverwachts anders lopen. :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:36

Tja ik zou dan echt langer met je om moeten gaan en je in verschillende situaties observeren voordat ik pas echt iets van je kan vinden
maar dat heb ik ook met zogenaamd gezonde mensen :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:44

Dan vraag ik je wat dat in jouw geval betekent.

Ik weet eigenlijk inhoudelijk heel weinig van autisme.