Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:41

Ik ben geminderd met vlees eten (bijv: pan macaroni gaat nu 250-300gr gehakt in ipv een kg, bakje spekreepjes verdeel ik over 2 maaltijden ipv het hele pak in 1 gerecht te kiepen), dat is gunstiger voor de portemonnee en voor het milieu.
Helemaal stoppen met vlees is voor mij geen optie, daarvoor vind ik het te lekker en dit is voor mij een mooie middenweg. :)
Verder heb ik geen auto, als ik verder weg moet zijn ga ik met het ov of ik rij met iemand mee, ook ga ik niet op vakantie oid.
Verwarming doe ik (meestal) op 18,5 ipv op 19-20, vanaf 17-18u op 17 en vanaf 22u op 15.
De katten staan op een milieuvriendelijkere kattenbakkorrel welke biologisch afbreekbaar is en in de gftbak mag, groot voordeel is ook dat het prettiger is voor mijn rug dan gewoon grit.
Zakken van brood, groenten/fruit etc hergebruik ik vaak als boterhamzakje/diepvrieszak/pedaalemmerzakje oid, zolang het schoon en heel is kan het opnieuw gebruikt. :)
Boodschappentassen haal ik bij voorkeur big shoppers of linnen tasjes, maar heb ik eens een gewone boodschappentas dan hergebruik ik die ook tot hij echt kapot is.
Ik scheid het afval enkel op gft/papier/rest, maar gebruik geen vuilniszakken meer maar een oude opbergbox waar ik alles in mik en dan uitsorteer bij de containers, hierdoor hoef ik zo'n 4-6x per jaar de groene container en de papiercontainer aan de weg te zetten, restafval gaat wel maandelijks aan de weg omdat ik het daarmee echt niet redt om 2 maanden te doen, 6-7 weken lukt net aan mits ik heel zuinig doe.
Papier kan vaak bij een kerk ingeleverd worden trouwens.

Ik ben op zich niet heel milieubewust maar met dit soort dingetjes kun je al wat doen. :)

Murthul

Re: Kleine dingen om te doen voor het milieu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:52

Wij eten geen vlees en proberen ook met andere dierlijke producten veel op te letten.
Daarnaast scheiden we ons afval, plastic, papier, gft en rest.
Restjes eten vries ik in en bak ik later op als een van beide eens alleen eet, of ook wel eens als lunch.

Daarnaast probeer ik ook schoonmaakmiddel en doucheproducten te kiezen die een beetje vriendelijk zijn voor het milieu. En we hebben groen-opgewekte stroom. :j

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:35

Wat een leuk topic. Ik lees graag mee voor meer tips :)

Wij eten sinds mei dit jaar geen vlees meer en proberen op te letten met het kopen van andere dierlijke producten bijvoorbeeld met eieren (geen scharrel, echt alleen bio vrije uitloop). Boodschappen tassen probeer ik zo weinig mogelijk in plastic te kopen en zo veel mogelijk onze eigen tassen mee te nemen van jute achtig materiaal.

Ook hebben we sinds kort een nee-nee sticker op de brievenbus en man, wat scheelt dat een hoop papier :oo Eerder moest ik 2 keer per maand naar de papierbak en nu maximaal eens per 6 a 8 weken, maar vaak nog veel minder.

Schoonmaakproducten en doucheproducten kiezen wij ook zo bewust mogelijk, net als toiletpapier.

De verwarming is bij ons wel bijna dagelijks aan, maar dat is zonder echt niet te doen in een huis uit 1913 met enkel glas :brr: We proberen hem wel zo laag mogelijk te zetten maar wel zodat het voor ons aangenaam is met een trui aan en eventueel fleecedekentje. (Meestal rond de 18,5-19). Als de verwarming snachts uit staat - dat doen we altijd - is het de volgende ochtend 14 a 15 graden in huis, dus helemaal uit laten overdag is helaas niet echt een optie. :+

De poes heeft milieuvriendelijke houtkorrels in haar bak in plaats van chemisch spul.
En ik probeer mijn brood niet mee te nemen in plastic zakjes maar in een trommeltje. Water drinken we ook nooit uit plastic flesjes maar gewoon uit een glas uit de kraan en als het mee gaat voor onderweg in een bidon. :)

Ik zou graag wat meer letten op eten weggooien, want wij gooien echt veel te veel weg en dat is zo zonde.. Ik wil graag wat meer invriezen en vaak wat grotere porties in 1 keer maken zodat ik de rest in bakjes in de vriezer kan doen voor de rest van de week.
En ik zou graag ons afval beter willen scheiden. In elk geval, papier, groen, plastic en rest..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:41

oh ja, ik heb me vorig jaar een sodastream aangeschaft. Ik denk niet dat het goedkoper is dan spuitwater kopen (zelfs als ik de aankoopprijs vh toestel niet mee reken) maar heb wel veel minder PMD afval.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:49

ik lees graag mee! :)
in ons studentenhuis scheiden we afval (gft, papier, plastic, glas en rest) en eten een paar keer per week Vega :j wat ik aan vlees eet is scharrel/biologisch. Veelal laat ik de plastic zakjes voor groenten/fruit in de supermarkt achterwege (behalve met boontjes ofzo, dat is wel erg lastig :+ ) Schrik er toch elke keer weer van hoeveel afval we wel niet produceren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:53

Proberen minder afval te produceren is ook een nuttige :j Denk daarbij niet alleen aan keukenafval maar ook aan het weggeven van kleding/boeken/meubels etc naar de kringloop ipv ze weg te gooien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:54

Babette Porcelijn heeft een erg goed onderzoek hiernaar gedaan ism de TU Delft.
Het blijkt namelijk dat er in ongelofelijk veel dingen een "verborgen" milieuimpact zit. Alleen naar water kijken is niet voldoende (logisch), er zijn meer dingen die meespelen, zoals landbouw en CO2 uitstoot.

Afbeelding

Daar komen een aantal verrassende conclusies uit, zoals dat plastic om je eten niet zo heel erg is zolang het nuttig is (want als het zonder dat plastic bederft moet je het weggooien en is de impact voor niets geweest). Of dat je (op dit moment) 13 jaar in een elektrische auto moet rijden voor het daadwerkelijk energie bespaart, door de grote impact van het maken van deze auto. Best verhelderend!

Lezen:
Spullen https://www.bedrock.nl/dit-nog-slechter ... echt-waar/
Vlees/biologisch eten/vis, zuivel etc https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/
Vliegen https://www.bedrock.nl/vliegen-is-heilig-of-toch-niet/
Auto https://www.bedrock.nl/heb-je-een-auto- ... en-anyone/
Kleding https://www.bedrock.nl/nieuwe-outfit-impact-milieu/

Vooral die van spullen was echt een eye-opener voor mij. Ik ben toen eens flink door mijn huis heen gegaan en heb nu een hoop spullen weggeven of verkocht op Marktplaats. Want (hopelijk) scheelt dat weer nieuwe spullen die anders gekocht waren door die mensen. En mijn apparaten probeer ik ook tweedehands te kopen.

Ik zou je toch willen aanraden om niet bij de kleine dingen te beginnen, maar juist bij de grote :j
Vaak is het makkelijker dan je denkt. Kijk, als je een laptop nodig hebt voor je werk of studie, dan moet dat, maar je kunt dan voor een model kiezen wat je vele jaren kunt gebruiken, of misschien kun je een goede tweedehands ergens scoren. Als je niets doet aan de grote dingen kun je nog zoveel aanmodderen met de kleine dingen, maar dat wordt dan allemaal teniet gedaan. En dat is zonde van je tijd, toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:05

Alleen zo jammer dat die CO2 uitstoot eigenlijk niet relevant is. Al eens bedacht hoeveel CO2 uitstoot je zelf veroorzaakt, simpelweg door adem te halen.......

Landbouw geeft veel CO2 uitstoot, maar ze verzuimen voor het gemak even de opname te vermelden die alle planten in de landbouw doen, simpelweg door te groeien. Datzelfde geldt ook voor het bos.

Om het nog maar wat scherper te stellen: het hele verhaal rondom het milieu is een groot zwetsverhaal, er aan de haren bijgesleept om heel simpel maar een ding te bewerkstelligen: verminderen van het gebruik van fossiele produkten en vooral onze ongebreidelde afhankelijkheid ervan.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:25

ikke schreef:
Alleen zo jammer dat die CO2 uitstoot eigenlijk niet relevant is. Al eens bedacht hoeveel CO2 uitstoot je zelf veroorzaakt, simpelweg door adem te halen.......

Landbouw geeft veel CO2 uitstoot, maar ze verzuimen voor het gemak even de opname te vermelden die alle planten in de landbouw doen, simpelweg door te groeien. Datzelfde geldt ook voor het bos.

Om het nog maar wat scherper te stellen: het hele verhaal rondom het milieu is een groot zwetsverhaal, er aan de haren bijgesleept om heel simpel maar een ding te bewerkstelligen: verminderen van het gebruik van fossiele produkten en vooral onze ongebreidelde afhankelijkheid ervan.

Mag ik vragen wat jouw bronnen zijn voor deze conclusie? De stelling dat CO2 uitstoot van landbouw wordt gecompenseerd door CO2 opname van planten en bos gaat niet op als je bedenkt dat menig boom wordt gekapt om grasland beschikbaar te maken voor vee. Daar komt nog bij dat er ontzettend veel secundaire milieubelasting komt kijken bij landbouw/veeteelt. Denk aan vervoer, methaan emissie, productie van veevoer, erosie van landbouwgrond, teveel gebruik van meststoffen wat weer leidt tot eutrofiëring van het water. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

TS, wat goed dat je hiermee bezig bent! Als je Googlet op zero waste living/afvalvrij leven kom je al heel veel tips tegen. Wat hier al veel wordt genoemd, is zakjes voor boodschappen hergebruiken. Op de markt kun je ook vaak groente en fruit zonder plastic verpakking kopen. Je kunt bijvoorbeeld ook je dagelijkse gebruiksvoorwerpen vervangen door duurzame, herbruikbare versies, zoals broodzakjes/trommels, wattenschijfjes, koffie/theebeker, waterfles, rietjes. Beauty producten kun je zelf maken en je zou bijvoorbeeld de humble brush tandenborstel kunnen aanschaffen (verantwoord geproduceerde bamboe tandenborstel in composteerbare verpakking) en zeep/shampoo blokken ipv vloeibaar in verpakking (denk aan Lush bijvoorbeeld). Je GFT afval zou je kunnen composteren, of fermenteren met behulp van het Bokashi principe. Heb je ook nog eens gratis plantenvoeding :D Een ander leuk duurzaam product is Correctbook: een notitieblok van whiteboard materiaal wat je oneindig kunt gebruiken, omdat je alles wat je hebt geschreven weer kunt uitwissen.

Maar, het állergrootste verschil maak je door zo nu en dan eens vegetarisch of veganistisch te eten (nog beter om vegetariër/veganist te worden natuurlijk :P ). Dierlijke producten zijn echt een enorme belasting voor het milieu.

Ik snap helemaal dat het als student zijnde niet makkelijk is om duurzaam te leven, biologisch eten bijvoorbeeld is veel te duur als je van een studentenbudget moet rond komen. Zelf ben ik ook student, maar met de tips die ik hierboven beschrijf kom je al een heel eind. Vaak ben je ook nog goedkoper uit als je naar de markt gaat en zoveel mogelijk plantaardig eet. :) En als je op stage moet naar het buitenland, zoek naar een land waar je met de trein naartoe kunt ipv het vliegtuig - of in ieder geval een groot deel van de route met de trein kunt doen. Last but not least, spread the word! Je zult er van verstelt staan hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en uiteindelijk ook met je mee gaan in het duurzaam leven. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:05

Hier nog een artikel waarin besproken wordt wat nu vriendelijker is: wegwerpbekertjes of mokken. Afhankelijk van de manier waarop je je spullen gebruikt valt hier misschien ook nog winst uit te halen (zeker voor de mensen op kantoor of op scholen waar ze wegwerpbekers in de kantine hebben):

https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... je-of-mok/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:14

Telpeva schreef:
Hier nog een artikel waarin besproken wordt wat nu vriendelijker is: wegwerpbekertjes of mokken. Afhankelijk van de manier waarop je je spullen gebruikt valt hier misschien ook nog winst uit te halen (zeker voor de mensen op kantoor of op scholen waar ze wegwerpbekers in de kantine hebben):

https://www.milieucentraal.nl/minder-af ... je-of-mok/

Interessant! Ik weet dat ze hier op de TU papieren bekertjes gebruiken maar die worden juist gerecycled tegenwoordig. Dus ik weet niet waar die dan weer zouden vallen. Er staan in elk geval speciale afvalbakken voor die bekertjes en het idee is dus dat je ze daar weggooit (en daar gaat ook niks anders in).

Wat ik trouwens ook mis in het lijstje is het met de hand afwassen van de vaat. Al kan ik me indenken dat er niet veel kantoren zijn waar dat gebeurt. Of, zoals in cafés en kantines, je glas/mok afwassen in koud water met een langzaam oplossend zeepblokje (en staande borstels). Hoe staat glas hier eigenlijk in? Zoveel vragen... :oo

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:19

Afbeelding

Afbeelding

Dit boekje is een leuk begin om nog minder voedsel weg te gooien. Er staan recepten in voor van alles dat veel mensen weggooien. Zoals de schil van pompoen of aardappel, het groen en de worteltjes van prei etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:29

UMayDream schreef:
ikke schreef:

Mag ik vragen wat jouw bronnen zijn voor deze conclusie? De stelling dat CO2 uitstoot van landbouw wordt gecompenseerd door CO2 opname van planten en bos gaat niet op als je bedenkt dat menig boom wordt gekapt om grasland beschikbaar te maken voor vee. Daar komt nog bij dat er ontzettend veel secundaire milieubelasting komt kijken bij landbouw/veeteelt. Denk aan vervoer, methaan emissie, productie van veevoer, erosie van landbouwgrond, teveel gebruik van meststoffen wat weer leidt tot eutrofiëring van het water. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

TS, wat goed dat je hiermee bezig bent! Als je Googlet op zero waste living/afvalvrij leven kom je al heel veel tips tegen. Wat hier al veel wordt genoemd, is zakjes voor boodschappen hergebruiken. Op de markt kun je ook vaak groente en fruit zonder plastic verpakking kopen. Je kunt bijvoorbeeld ook je dagelijkse gebruiksvoorwerpen vervangen door duurzame, herbruikbare versies, zoals broodzakjes/trommels, wattenschijfjes, koffie/theebeker, waterfles, rietjes. Beauty producten kun je zelf maken en je zou bijvoorbeeld de humble brush tandenborstel kunnen aanschaffen (verantwoord geproduceerde bamboe tandenborstel in composteerbare verpakking) en zeep/shampoo blokken ipv vloeibaar in verpakking (denk aan Lush bijvoorbeeld). Je GFT afval zou je kunnen composteren, of fermenteren met behulp van het Bokashi principe. Heb je ook nog eens gratis plantenvoeding :D Een ander leuk duurzaam product is Correctbook: een notitieblok van whiteboard materiaal wat je oneindig kunt gebruiken, omdat je alles wat je hebt geschreven weer kunt uitwissen.

Maar, het állergrootste verschil maak je door zo nu en dan eens vegetarisch of veganistisch te eten (nog beter om vegetariër/veganist te worden natuurlijk :P ). Dierlijke producten zijn echt een enorme belasting voor het milieu.

Ik snap helemaal dat het als student zijnde niet makkelijk is om duurzaam te leven, biologisch eten bijvoorbeeld is veel te duur als je van een studentenbudget moet rond komen. Zelf ben ik ook student, maar met de tips die ik hierboven beschrijf kom je al een heel eind. Vaak ben je ook nog goedkoper uit als je naar de markt gaat en zoveel mogelijk plantaardig eet. :) En als je op stage moet naar het buitenland, zoek naar een land waar je met de trein naartoe kunt ipv het vliegtuig - of in ieder geval een groot deel van de route met de trein kunt doen. Last but not least, spread the word! Je zult er van verstelt staan hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en uiteindelijk ook met je mee gaan in het duurzaam leven. :D

De mens is een omnivoor. Een deel van je voedingsstoffen haalt het lichaam het simpelste uit vlees en dierlijke produkten. En nee, sommige mensen hebben niet genoeg aan preparaten (waarbij je je dan ook geen vragen moet gaan stellen over de herkomst van sommige basisgrondstoffen) die zogenaamd deze behoefte aanvullen zoals, maar niet uitsluitend, vitamine B12.

Er worden helemaal geen bossen gekapt ten behoeve van de landbouw; sterker nog, de landbouw wordt in NL doelbewust kapot gemaakt om die gronden "terug te geven aan de natuur"
Rijdt maar van Zierikzee naar Haamstede. Een groot deel daarvan is nu "natuurgebied" waar dat voorheen zeer goede en vruchtbare landbouwgrond was, om maar even een simpel gebiedje aan te wijzen. Daar zijn vele andere voorbeelden aan toe te voegen van goede landbouwgronden die onttrokken worden aan de voedselproduktie ten gunste van "natuur".

In de basis is het feitelijke probleem dat wij alles maar tegen de laagste prijs willen hebben en het accepteren dat hele beroepsgroepen worden uitgeknepen om meer te "produceren" voor minder geld.
- Zorg
- Schoonmaak
- Boeren / tuinders (ons eten)

En nu we alles zover hebben uitgeknepen dat ze niet eens meer piepen, nu komen we tot onze verbazing tot de ontdekking dat die lage prijs een keerzijde heeft die onze staart eraf bijt.

Verdiep je eens in cradle-to-cradle denken. Is ook niet de heilige oplossing voor alle problemen, maar het geeft je soms een verrassend andere kijk op zaken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:42

Ik denk niet dat Umaydream op Nederland (alleen) doelde. Het gaat juist om de grote oerbossen in gebieden rond de evenaar die ongelofelijk belangrijk zijn voor de CO2 verhoudingen in de atmosfeer. Die paar bomen in Nederland die er wel of niet staan veranderen daar weinig aan denk ik.
En nee, niet al het eten in de Nederlandse supermarkten komt van Nederlandse bodem. Zolang je niet zeker weet waar het vandaan komt (of waar het eten van het dier waar het vlees van komt vandaan kwam) kun je maar beter kiezen voor voedsel met gemiddeld een lagere impact; plantaardig, welteverstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:49

Interessant hoor. Ik sloot eigenlijk steeds mijn ogen voor de milieuproblemen omdat ik dacht dat ik er toch niet aan bij kan dragen. Maar sinds ik een docu heb gezien over de koraalriffen over de hele wereld, ben ik me toch wel even geschrokken. Wij doen al fanatiek afval scheiden, al deden we ook plastic, maar dat schijnt niet meer interessant te zijn? Ik koop zelden plastic tasjes, maar neem nog wel voor elke afstand de auto...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:51

Joolien schreef:
Interessant hoor. Ik sloot eigenlijk steeds mijn ogen voor de milieuproblemen omdat ik dacht dat ik er toch niet aan bij kan dragen. Maar sinds ik een docu heb gezien over de koraalriffen over de hele wereld, ben ik me toch wel even geschrokken. Wij doen al fanatiek afval scheiden, al deden we ook plastic, maar dat schijnt niet meer interessant te zijn? Ik koop zelden plastic tasjes, maar neem nog wel voor elke afstand de auto...

Koop een goeie fiets, neem een OV abonnement, of neem een abonnement op greenwheels :) Gemiddeld staat een auto 95% van de dag stil... Da's toch zonde?
(Overigens hebben sommige mensen hun auto natuurlijk wel echt nodig ivm een beperking, die bedoel ik hier niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:52

Magrathea schreef:
Joolien schreef:

Koop een goeie fiets, neem een OV abonnement, of neem een abonnement op greenwheels :) Gemiddeld staat een auto 95% van de dag stil... Da's toch zonde?
(Overigens hebben sommige mensen hun auto natuurlijk wel echt nodig ivm een beperking, die bedoel ik hier niet)

Ik heb gratis Ov :+ En onze fiets wordt gemaakt. Dus geen excuses meer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:57

Hahaha := Klinkt als een plan! Stiekem kun je heel veel leuke dingen doen met het OV. Ik wil volgend jaar heel graag op treinvakantie <3

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:33

Je kan bijvoorbeeld, ipv altijd plastic flessen met water kopen ook een alternatief kiezen. Ik koop momenteel glazen flessen (die ik weer moet inleveren) maar ik heb jaren lang via een filter water gedronken, dus gewoon kraantjeswater gefilterd.

Wij gebruiken momenteel de droger ook heel weinig. Enkel voor ondergoed en handdoeken. Alle kleren en andere dingen hangen wij aan de droogrek om te drogen. Scheelt ook veel, duurt wel iets langer.

Belangrijkste is dat je je niet laat ontmoedigen! Ik werk in een voedingsbedrijf en soms wordt ik verdrietig als ik nadenk hoe vervuilend het is -O- Maar dan denk ik weer, alle beetjes helpen!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:40

Maandverband en tampons vervangen voor een cup. Die je 5-10jr kunt hergebruiken :)
(en bovendien slechts minimaal 2x verschonen per etmaal, plus beter voor je inwendige milieu)
Verder
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:18

Voor voedsel, koop zoveel mogelijk lokaal.
In steden zal dat niet zo makkelijk zijn misschien maar hier in het dorp koop je zelfs bij de gewone supermarkt eieren van de plaatselijke kippenboer, vlees van koeien hier uit de buurt en lokaal geslacht, groenten, aardappels, fruit van boeren uit het dorp.
Niet alleen is dat goed voor de boeren maar je bespaart zo ook erg veel op transport. Waarom rundvlees uit landen als Argentinie halen terwijl hier ook koeien in de wei lopen? Veel diervriendelijker ook.

Hier komen volgende maand eindelijk de zonnepanelen op het dak, dat zal ook een hoop schelen.
Vliegen is hier nog wel een dingetje maar met de huidige techniek en internet is het vliegen voor het werk wel minder omdat je heel makkelijk even kan skypen al is face to face op lokatie soms wel nodig.
Maar goed, heb de auto weggedaan dus dat streept weer wat weg van het vliegen O:)
Wel een elektrische fiets, die straks dus via de zonnepanelen opgeladen wordt.
Oh en geen kinderen! Daar bespaar je pas echt veel mee voor het millieu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:04

Klijntje schreef:
Maandverband en tampons vervangen voor een cup. Die je 5-10jr kunt hergebruiken :)
(en bovendien slechts minimaal 2x verschonen per etmaal, plus beter voor je inwendige milieu)
Verder
[ [url=m/TcfI7Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

En inderdaad nr 8 van dit plaatje, dat is iets wat niet goed te scheiden/filteren valt door de rioolzuivering en dus niet te recycelen valt/uit het milieu gehaald kan worden.

Verder kan je zelfs op een studentenkamer bv tuinkers kweken (mits je een lichte plek/raam hebt) en daarvoor heb je enkel een schaaltje (eventueel met een roostertje nodig, om water af te gieten), niks op een keukenpapiertje oid, dan moet je deel van het plantje weggooien. Vocht hebben ze nodig zonder in het water te staan en dan kun je de gehele kiem eten.

Grofweg kan je stellen dat als het om afval gaat dat natuurlijke materialen het beste zijn, omdat dat het makkelijkste afgebroken kan worden/milieu er het minste "last" van heeft. Plastic gaat wel stuk, maar niet geheel en is daarmee gevaarlijk. Producten die lang meegaan, kwaliteits producten meestal dus zijn duurder, maar 5x dat product ipv 1x het product is qua productiekosten, transport en grondstoffen altijd een flink verschil. En een product zo dicht mogelijk bij e vorige gebruiker of door de koper voor iets anders gebruiken in de originele toestand/verknipt is beter dan gescheiden afval ivm minder energie en transport kosten om er iets anders bruikbaars van te maken. Let dus bij het kopen van een product (zeker met eten bv) ook op het eventueel 2e en meer keren kunnen gebruiken van de verpakking.

Veel plastic zit bv rond koekjes en ander lekkers, maar dingen als meel en de andere ingredienten zitten vaak in papier en minder verpakkingslagen. Maak dus zowel voor je gezondheid als het milieu je koekjes/taart/etc. zelf. Dan kan je ook kiezen wat er precies in gaat, want er zit zat in dat niet milieuvriendelijk is (palmolie o.a.) van ver komt of er meer als vulmiddel dan wat anders in gestopt wordt. Van bv een oud t-shirt/theedoek kan je ook zakjes naaien voor losse groenten/fruit, ze zijn er ook commercieel, maar dan weer van iets als polyesther gemaakt. Voor het goed houden van brood(buiten de vriezer)/kaas bv kan je het katoen impregneren met bijenwas (pannetje in pan heet water en kwasten maar). Voor meenemen lunch/drinken is plastic vaak weer handiger ivm gewicht en kwetsbaarheid, maar een goede lunchtrommel gaat decennia mee.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:32

Sclimpre schreef:
Geen vliegtuigreizen maken.

Hier wil ik graag even op reageren. Zoals ook te zien is op het plaatje op pagina 2 is de luchtvaart lang niet de meest vervuilende factor. Imo zou je het beste, als je echt minder wil vervuilen, minder vlees gaan eten/vegetariër worden. Hiermee bespaar je veel meer ellende dan dat je besluit die ene vliegreis in het jaar niet te maken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:33

ikke schreef:
UMayDream schreef:

De mens is een omnivoor. Een deel van je voedingsstoffen haalt het lichaam het simpelste uit vlees en dierlijke produkten. En nee, sommige mensen hebben niet genoeg aan preparaten (waarbij je je dan ook geen vragen moet gaan stellen over de herkomst van sommige basisgrondstoffen) die zogenaamd deze behoefte aanvullen zoals, maar niet uitsluitend, vitamine B12.

Er worden helemaal geen bossen gekapt ten behoeve van de landbouw; sterker nog, de landbouw wordt in NL doelbewust kapot gemaakt om die gronden "terug te geven aan de natuur"
Rijdt maar van Zierikzee naar Haamstede. Een groot deel daarvan is nu "natuurgebied" waar dat voorheen zeer goede en vruchtbare landbouwgrond was, om maar even een simpel gebiedje aan te wijzen. Daar zijn vele andere voorbeelden aan toe te voegen van goede landbouwgronden die onttrokken worden aan de voedselproduktie ten gunste van "natuur".

In de basis is het feitelijke probleem dat wij alles maar tegen de laagste prijs willen hebben en het accepteren dat hele beroepsgroepen worden uitgeknepen om meer te "produceren" voor minder geld.
- Zorg
- Schoonmaak
- Boeren / tuinders (ons eten)

En nu we alles zover hebben uitgeknepen dat ze niet eens meer piepen, nu komen we tot onze verbazing tot de ontdekking dat die lage prijs een keerzijde heeft die onze staart eraf bijt.

Verdiep je eens in cradle-to-cradle denken. Is ook niet de heilige oplossing voor alle problemen, maar het geeft je soms een verrassend andere kijk op zaken.

Magrathea schreef:
Ik denk niet dat Umaydream op Nederland (alleen) doelde. Het gaat juist om de grote oerbossen in gebieden rond de evenaar die ongelofelijk belangrijk zijn voor de CO2 verhoudingen in de atmosfeer. Die paar bomen in Nederland die er wel of niet staan veranderen daar weinig aan denk ik.
En nee, niet al het eten in de Nederlandse supermarkten komt van Nederlandse bodem. Zolang je niet zeker weet waar het vandaan komt (of waar het eten van het dier waar het vlees van komt vandaan kwam) kun je maar beter kiezen voor voedsel met gemiddeld een lagere impact; plantaardig, welteverstaan.

Dit bedoelde ik idd, thanks voor de verduidelijking. De oerbossen verdwijnen met rap tempo, bijvoorbeeld in Indonesië waar er palmbomen voor in de plaats worden gezet. Palmolie wordt dan weer gebruikt in biobrandstof, veel etenswaren en diervoeder. Dat laatste is dus nóg meer secundaire milieubelasting door de vee industrie. Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor vleesconsumptie. Ik studeer notabene in de agrarische sector. Maar dan wél gematigd en verantwoord geproduceerd (lokaal, goed dierwelzijn, circulaire technieken, enzovoorts). Datzelfde geldt voor vleesvervangers en B12 supplementen. Die laatste kunnen trouwens ook in 't lab worden geproduceerd, waar dus geen dier aan te pas komt. Het zal niet voor iedereen werken, maar voor velen wel. En dan is het een mooie oplossing voor het groeiende probleem van overbevolking => te weinig voedsel => ondervoeding, nietwaar?

Op het moment dat er minder vraag komt naar vlees maar men bereidt is er meer voor te betalen (want inderdaad, er wordt graag voor een duppie op de eerste rang gezeten), zal de boer dat in die zin dus niet in negatieve zin in de portemonnee merken. Om ervoor te zorgen dat de samenleving toegespitst kan worden op de explosieve bevolkingsgroei zijn cradle-to-cradle/circular economy methoden inderdaad geschikt. Een linear gebruiksmodel is simpelweg niet meer van deze tijd, en dit topic van de TS onderstreept dat! Ik ben heel blij om te merken dat steeds meer mensen zich interesseren in een duurzame levensstijl *\o/*

Hoe interessant ik deze discussie ook vind, dit topic ging over de vraag van TS over hoe zij haar leven kan verduurzamen. Laten we het daar dan ook maar bij houden, of de discussie via PB/in een ander topic voortzetten - ik wil voorkomen dat TS tussen de discussies door de handige tips voor het dagelijks leven mist :o

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:22

Free2 schreef:
Sclimpre schreef:
Geen vliegtuigreizen maken.

Hier wil ik graag even op reageren. Zoals ook te zien is op het plaatje op pagina 2 is de luchtvaart lang niet de meest vervuilende factor. Imo zou je het beste, als je echt minder wil vervuilen, minder vlees gaan eten/vegetariër worden. Hiermee bespaar je veel meer ellende dan dat je besluit die ene vliegreis in het jaar niet te maken.

Als ik het plaatje goed begrijp geeft het niet aan wat de 10 meest vervuilende activiteiten zijn, maar wel waar de vervuiling van alle Nederlanders samen vandaan komt. Ttz. vervuiling x hoe vaak het gebruikt wordt.
Als je het artikel in de link onder dat plaatje https://www.bedrock.nl/vliegen-is-heilig-of-toch-niet/ leest kom je dit tegen :"vliegen staat nog op een bescheiden zesde plaats in de impact top 10 van de gemiddelde Nederlander. Die vliegt eens per jaar naar Porto en terug. Maar je vliegt super makkelijk meer dan dat. Met een retourtje Bali staat vliegen al op de derde plaats in de top 10. Vlieg je een paar keer per jaar, dan staat vliegen bij jou waarschijnlijk op één."
In vergelijking et andere voervoersmiddelen is vliegen het allervervuilends. http://acc.greenseat.nl/hoe-werkt-green ... izen-tips/
Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet nuttig is om minder vlees te eten, maar het kan best zijn dat een vegetarier die vaak met het vliegtuig reist een grotere ecologische voetafdruk heeft dan een vleeseter die met de trein of de auto op reis gaat.
Te proberen ! http://voetafdruktest.wnf.nl/