ikke schreef:Alleen zo jammer dat die CO2 uitstoot eigenlijk niet relevant is. Al eens bedacht hoeveel CO2 uitstoot je zelf veroorzaakt, simpelweg door adem te halen.......
Landbouw geeft veel CO2 uitstoot, maar ze verzuimen voor het gemak even de opname te vermelden die alle planten in de landbouw doen, simpelweg door te groeien. Datzelfde geldt ook voor het bos.
Om het nog maar wat scherper te stellen: het hele verhaal rondom het milieu is een groot zwetsverhaal, er aan de haren bijgesleept om heel simpel maar een ding te bewerkstelligen: verminderen van het gebruik van fossiele produkten en vooral onze ongebreidelde afhankelijkheid ervan.
Mag ik vragen wat jouw bronnen zijn voor deze conclusie? De stelling dat CO2 uitstoot van landbouw wordt gecompenseerd door CO2 opname van planten en bos gaat niet op als je bedenkt dat menig boom wordt gekapt om grasland beschikbaar te maken voor vee. Daar komt nog bij dat er ontzettend veel secundaire milieubelasting komt kijken bij landbouw/veeteelt. Denk aan vervoer, methaan emissie, productie van veevoer, erosie van landbouwgrond, teveel gebruik van meststoffen wat weer leidt tot eutrofiëring van het water. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
TS, wat goed dat je hiermee bezig bent! Als je Googlet op zero waste living/afvalvrij leven kom je al heel veel tips tegen. Wat hier al veel wordt genoemd, is zakjes voor boodschappen hergebruiken. Op de markt kun je ook vaak groente en fruit zonder plastic verpakking kopen. Je kunt bijvoorbeeld ook je dagelijkse gebruiksvoorwerpen vervangen door duurzame, herbruikbare versies, zoals broodzakjes/trommels, wattenschijfjes, koffie/theebeker, waterfles, rietjes. Beauty producten kun je zelf maken en je zou bijvoorbeeld de humble brush tandenborstel kunnen aanschaffen (verantwoord geproduceerde bamboe tandenborstel in composteerbare verpakking) en zeep/shampoo blokken ipv vloeibaar in verpakking (denk aan Lush bijvoorbeeld). Je GFT afval zou je kunnen composteren, of fermenteren met behulp van het Bokashi principe. Heb je ook nog eens gratis plantenvoeding

Een ander leuk duurzaam product is Correctbook: een notitieblok van whiteboard materiaal wat je oneindig kunt gebruiken, omdat je alles wat je hebt geschreven weer kunt uitwissen.
Maar, het állergrootste verschil maak je door zo nu en dan eens vegetarisch of veganistisch te eten (nog beter om vegetariër/veganist te worden natuurlijk

). Dierlijke producten zijn echt een enorme belasting voor het milieu.
Ik snap helemaal dat het als student zijnde niet makkelijk is om duurzaam te leven, biologisch eten bijvoorbeeld is veel te duur als je van een studentenbudget moet rond komen. Zelf ben ik ook student, maar met de tips die ik hierboven beschrijf kom je al een heel eind. Vaak ben je ook nog goedkoper uit als je naar de markt gaat en zoveel mogelijk plantaardig eet.

En als je op stage moet naar het buitenland, zoek naar een land waar je met de trein naartoe kunt ipv het vliegtuig - of in ieder geval een groot deel van de route met de trein kunt doen. Last but not least, spread the word! Je zult er van verstelt staan hoeveel mensen geïnteresseerd zijn en uiteindelijk ook met je mee gaan in het duurzaam leven.