Winkeldiefstal, grijp jij in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Re: Winkeldiefstal, grijp jij in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:43

Ik zou het wel melden bij het personeel denk ik. Als medewerker zelf zou ik het ook melden aan een hoger persoon, was bij ons ook verplicht. Zelf nogal wat dingen meegemaakt ook achter de kassa wat betreft winkeldiefstal. Een keer een bedrijfsleider die gewoon over de kassa heen sprong bovenop een winkeldief.. dus nee, zelf zou ik niets doen behalve anderen attenderen.

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:44

Als ik geen veilige afstand kan nemen, grijp ik niet in. Of het moet om een klein kind gaan, dan durf ik er wel iets van te zeggen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:56

Ik ken iemand die het al meer dan 35jaar doet, en goed ook zelfs als het achter glas staat en de verkoopster het pakt, gewoon in een gesprek met de verkoopster heeft ze het allang binnen. Ik heb haar nooit verlinkt maar ze doet het ook alleen en als ze een rotbui heeft.

Maar bij bv mijn kinderen pak ik het gelijk aan, kind eigen dat ze het ooit eens proberen (bewust of onbewust) mijn middelste zoontje is wel een hardnekkige om aan te pakken. Daar moet ik echt continue op letten want als je die even uit het oog verliest heeft die alweer wat te pakken (van alles geprobeerd erin, terug brengen als ik erachter kom. Tot de hulp van winkelpersoneel erbij om het af te leren) misschien dat mensen tips erin hebben. Denk dat het gewoon een hele lange adem is met doorzetten erin, zoals met alles bij hem.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:06

Primera serieus ? Je kent iemand die dat al 35 jaar doet maar je doet er niks mee ? Want ze doet het alleen als ze zich rot voelt.... wauw.
Brengt ze de spullen dan ook naar mensen die zich dagelijks rot voelen en geen geld hebben maar wel het fatsoen hebben om met hun tengels van die spullen te blijven ?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:14

1 keer meegemaakt en stond helemaal perplex, kon niets uitbrengen. Uiteindelijk ging het om een bakje satésaus. Persoon in kwestie bleek vaker dingetjes achterover te drukken maar aangezien we met zijn allen boodschappen deden had dat bakje satésaus gerust afgerekend kunnen worden.. :') Was de eerste en laatste keer dat ik die persoon heb gezien en dat houd ik ook graag zo. Ik hoopte dus dat ik het verkeerd gezien had. Om nou iemand die je net een halfuur kent te beschuldigen van het stelen van nog geen 300 gr satésaus.... :D

Dus ik zou graag ingrijpen maar weet nu dus dat ik dichtsloeg. Misschien met deze ervaring dat ik de volgende keer wel kan ingrijpen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:22

2 x als medewerker van winkel meegemaakt. 1x er achteraan maar niet meer gevonden. 2e x stond ik alleen in de winkel en kwam er een 20 jarige jongen voor een zonnebril kijken. Poosje geholpen monturen te passen en toen kwam er een dame binnen die batterijen nodig had voor de hoortoestellen. Terwijl ik afreken met mw loopt die jongen naar buiten met een zonnebril. Ik zei tegen mw sorry ben zo terug! Ja zegt ze pak m maar, ik Let wel op. Hij was nog geen 10 passen de deur uit en ik heel droog, ik wil mn zonnebril graag terug. Hij heel droog ohh, oh ja. Ok. Nou en toen kreeg ik m terug en maakte hij zich uit de voeten. Achteraf Den ik dan wel is niet zo handig, maar op het moment zelf reageer ik gewoon. Ook een x gehad en toen zag ik het te laat en toen waren ze al te ver weg om de winkel alleen achter te laten, dus die zijn ontkomen helaas. Als ik zelf aan het winkelen ben en ik zie zoiets dan weet ik niet wat ik doe, aangezien ik dat nog niet meegemaakt heb.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:23

Ik werk zelf in een winkel en wij hebben altijd geleerd om bij een verdacht persoon er gewoon bij de staan en een nietszeggende opmerking te maken, zoals "kunt u het vinden?". Dit zou ik dan dus ook doen als ik zoiets in een andere winkel zie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:32

primera schreef:
Ik ken iemand die het al meer dan 35jaar doet, en goed ook zelfs als het achter glas staat en de verkoopster het pakt, gewoon in een gesprek met de verkoopster heeft ze het allang binnen. Ik heb haar nooit verlinkt maar ze doet het ook alleen en als ze een rotbui heeft.

Maar bij bv mijn kinderen pak ik het gelijk aan, kind eigen dat ze het ooit eens proberen (bewust of onbewust) mijn middelste zoontje is wel een hardnekkige om aan te pakken. Daar moet ik echt continue op letten want als je die even uit het oog verliest heeft die alweer wat te pakken (van alles geprobeerd erin, terug brengen als ik erachter kom. Tot de hulp van winkelpersoneel erbij om het af te leren) misschien dat mensen tips erin hebben. Denk dat het gewoon een hele lange adem is met doorzetten erin, zoals met alles bij hem.

?????

Nee meneer de rechter, ik voel mij niet schuldig. Ik had namelijk een rotbui en doe het alleen..

Serieus, dus omdat jij isues hebt in je leven moet een ander daarvoor opdraaien? Het wordt ook steeds gekker.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:35

annaburg schreef:
Ik werk zelf in een winkel en wij hebben altijd geleerd om bij een verdacht persoon er gewoon bij de staan en een nietszeggende opmerking te maken, zoals "kunt u het vinden?". Dit zou ik dan dus ook doen als ik zoiets in een andere winkel zie.

Soms vind ik dit dus wel naar om te lezen: als ik in een winkel ben en iemand vraagt mij dat (terwijl ik niet heel hulpbehoevend kijk) vraag ik me meteen af of diegene dacht dat ik wat wilde stelen?
Tja, ik denk teveel wat een ander zou kunnen denken %)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:41

Marocje schreef:
annaburg schreef:

Soms vind ik dit dus wel naar om te lezen: als ik in een winkel ben en iemand vraagt mij dat (terwijl ik niet heel hulpbehoevend kijk) vraag ik me meteen af of diegene dacht dat ik wat wilde stelen?
Tja, ik denk teveel wat een ander zou kunnen denken %)

Ik vraag dit ook bij niet verdachte mensen hoor. Dat soort vragen zijn bedoeld om het idee te geven dat we de klanten zien. Dat zal een dief hopelijk afschrikken en geeft de rest van de klanten (hopelijk) het gevoel dat ze welkom zijn

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:53

Ja precies, dat denk en weet ik ook wel, maar toch spookt het dan ff door mijn hoofd.. ligt aan mij, niet aan het winkelpersoneel ;)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:11

Ik zou het doorgeven aan personeel. Weet niet of ik zelf wat tegen de dief zou zeggen. Denk dat het er aan ligt in wat voor leeftijd de dief(ven) zijn. Sowieso schandalig dat mensen dit in hun hoofd halen. Jong of oud als je respect hebt dan doe je dit niet. Vindt de opmerking over kind eigen dan ook zeker niet waar. Is niks kind eigen aan maar respect hebben voor een ander.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:13

gekvanfleur schreef:
primera schreef:

?????

Nee meneer de rechter, ik voel mij niet schuldig. Ik had namelijk een rotbui en doe het alleen..

Serieus, dus omdat jij isues hebt in je leven moet een ander daarvoor opdraaien? Het wordt ook steeds gekker.

Tja ze komt er echt steeds mee weg, laatst ook toen ze zag dat ik een winterjas gekocht had (12 jaar terug dat ik dat ervoor gedaan had) en ze deed zielig dat ze er zelf geen geld voor had (hey ik had al voor mijn kinders en moeder nieuwe gekocht). Een ruime week lang tegen me gezeurd dat ze geen geld had en echt voor de kou er een moest hebben. En ineens belde ze aan bij de deur om haar nieuwe jas te laten zien "tja ik had nooit gedacht dat het bij die winkel zou lukken maar ach, na zoveel jassen passen hadden ze een overleg met elkaar en kon ik zo weg.
Ze ziet er wel betrouwbaar uit en kan goed praten, misschien heeft ze dat mee

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:16

Ik heb weleens gezien dat er een scooter werd gestolen, iets andere situatie, maar toch. Ben er toen met de auto achteraan gegaan. Uiteindelijk snotjong kwijt geraakt, maar scooter wel achter gelaten.

Ga werken of word een goede crimineel, niet van dat trieste gedoe zeg. Kom op. Wat niet van jou is blijf je af, heel simpel.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:20

Mondy schreef:
Primera serieus ? Je kent iemand die dat al 35 jaar doet maar je doet er niks mee ? Want ze doet het alleen als ze zich rot voelt.... wauw.
Brengt ze de spullen dan ook naar mensen die zich dagelijks rot voelen en geen geld hebben maar wel het fatsoen hebben om met hun tengels van die spullen te blijven ?

Ik ken haar niet zolang, ze zegt dat ze het meer dan 35 jaar doet. Ze heeft het ook aangegeven bij haar psycholoog ooit eens, ze zegt dat ze er ook last van heeft en dat het eigenlijk een ziekte is.
En ja ze doet het niet alleen voor haarzelf, en niet veel mensen weten het van haar. Maar goed ze ziet er betrouwbaar uit en kan goed praten, altijd netjes gekleed enzo.
Ik ben niet zo'n held die snel op vreemde afstapt om een melding te doen.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:24

[/quote] Tja ze komt er echt steeds mee weg, laatst ook toen ze zag dat ik een winterjas gekocht had (12 jaar terug dat ik dat ervoor gedaan had) en ze deed zielig dat ze er zelf geen geld voor had (hey ik had al voor mijn kinders en moeder nieuwe gekocht). Een ruime week lang tegen me gezeurd dat ze geen geld had en echt voor de kou er een moest hebben. En ineens belde ze aan bij de deur om haar nieuwe jas te laten zien "tja ik had nooit gedacht dat het bij die winkel zou lukken maar ach, na zoveel jassen passen hadden ze een overleg met elkaar en kon ik zo weg.
Ze ziet er wel betrouwbaar uit en kan goed praten, misschien heeft ze dat mee[/quote]

snap niet dat je met zo iemand om blijft gaan maargoed..

ik werk zelf in de beveiliging en ook in mijn vrije tijd zeg ik er wat van als ik het zie

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 01:39

namiro schreef:
snap niet dat je met zo iemand om blijft gaan maargoed..

Tja kwestie van buren zijn en dat we in een vijftal jaren een hoop hebben meegemaakt samen als buren ook. Ze heeft me enorm gesteund in een vrij heftige periode met mijn ex (heeft ook veel gehoord door de muren heen). En grotelijns een hoop dingen hetzelfde meegemaakt in onze jeugd.
Maar goed ik probeer er een beetje buiten te blijven, al flikte ze het laatst onverwacht waar ik bij was, heb ff zitten schelden buiten omdat ik geen gedoe wil. Misschien ben ik nu dus officieel een mietje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 03:10

mysa schreef:
Ik zou, geloof ik niets zeggen. Zeker niet als het om iets relatief kleins gaat.

Ik vind het echt ronduit bizar dat je vanwege de prijs gaat afwegen of je het wel of niet zou melden.
Bij een winkeldiefstal gaat het trouwens vaak zo snel dat je uberhaupt niet kunt zien of het om iets duurs ging.
Ben heel benieuwd naar jouw redenering waarom je het bij iets goedkoops niet meld.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 03:24

In onze winkel lopen mensen in burger die de boel in de gaten houden. Wij zijn de grootste HEMA van Nederland dus wij hebben dat wel nodig. Donderdag nog 2 jongemannen gezien door de undercover beveiligers, die oortjes wilden stelen en die zijn door de politie afgevoerd.

Zelf vind ik het altijd vervelend en opvallend dat als je als jonge meid alleen een sieradenwinkel inloopt dat ze met zn 3en achter je aan hobbelen en je constant in de gaten houden. Als jonge meid voel ik me altijd bekeken in de winkel.. hebben meerdere meiden dit?

Overigens zou ik er zelf denk ik wel wat van zeggen als ik het zou zien en het gebeurd als ik werk. Als ik niet in dienst ben en zie het gebeuren zal ik denk ik een medewerker waarschuwen..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 07:09

Ik heb zelf 13 jaar gewerkt in een supermarkt. En zou het altijd melden bij personeel. Ik vond het ook altijd prettig als klanten het kwamen vertellen.

Zeker met schooljeugd die tussen de middag de winkel in kwamen. Door oplettenheid van klanten hebben we wel vaak scholieren aan kunnen houden.

Daardoor sta ik ook nergens meer van op te kijken. En ben ik ook gewend om mensen aan te spreken en aan te houden.

Daarnaast als de winkelketen is aangesloten bij die organisatie krijgt diegene die gestolen heeft een boete van 185 euro. Dus ook al jat iemand iets van 20 cent of iets van 100 euro.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 07:30

Nee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 07:42

Wss uit eerste reactie wel. Maar ben there done that en was uiteindelijk geen pretje. Ik vroeg of de beste man daar nog voor ging betalen en toen flipte hij en bleef hij maar schreeuwen en ruzie maken. Andere klanten vonden het schandalig en of er dat niet buiten konden doen terwijl ik echt compleet in de grond werd getrapt en werd bedreigd en het hoofd van de winkel heeft uiteindelijk tegen mij gezegd: tja. De meeste mensen zouden hun mond ook hebbem gehouden. Of wel ik had alleen maar voor onrust gezorgd, had hem lekker zijn gang moeten laten gaan. Ik heb uiteindelijk lange tijd door de stad gefietst eer dat ik naar huis durfde, bang dat de boze man mij zou volgen.

Dus nee. Ik weet niet of ik er wat van zou zeggen. Misschien onopvallend iemand inschakelen maar zou er een volgende keer wel 3x over denken mij er weer aan te wagen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:04

Ik meld het aan het winkelpersoneel..
Heb het eerder gedaan en voor mijn gevoel heb ik dan mijn plicht gedaan.

@Primera
Persoonlijk zou ik nooit met zo'n persoon blijven omgaan..
Zelfs niet als het buren zijn.
Ik vind het ook nogal vreemd dat ze achteraf komt vertellen wat ze heeft gedaan?
En hoop ook dat je in je achterhoofd houdt, dat als jullie samen zijn en ze doet wat jij medeplichtig bent.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:15

Bizar mens primera. Daar zou ik ook niet mee om kunnen en willen gaan en die zou een niet zo aardige reactie krijgen als ze haar 'succes verhaal' weer eens komt verkondigen. Dan mag je wel problemen hebben, verknipt zijn of wat dan ook maar kan gewoon niet door de beugel. Een ander hoeft niet de dupe te worden van joude 'problemen' (ik noem het gewoon asociaal. Stomme moes om er iets anders op te gooien). Zon persoon hoeft niet bij mij aan te komen, buren of niet daar blijf ik uit de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:19

Nee. Ik zou alleen actie ondernemen als ik zou zien dat een oud mens overvallen of bestolen zou worden.
Maar goed ik ben zon foute dat ik alleen maar respect voor je heb als je er mee wegkomt als je van de overheid zou jatten.
Wie ben ik om te oordelen of ze dat pak melk of brood niet hard nodig hebben voor de kinderen? En als het luxe producten zouden zijn ben ik ook al niet zo moralistisch, vind het zelfs van de zotte als een winkelmedewerker zichzelf in gevaar brengt, voor dat kleine salaris, kom op hee, de aandeelhouders eten er geen kaviaar minder om... ;)