Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 07:09

Knalvuurwerk mag van mij sowieso verdwijnen. Siervuurwerk om 12 uur ‘s nachts vind ik dan wel weer mooi om te zien elk jaar. Ze moeten het gewoon echt pas vanaf half 12 ofzo toestaan en dan ook goed controleren op straat in de maand ervoor.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 07:18

Helemaal prima, levert teveel elende op ieder jaar weer.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 07:34

Ja hoor schaf maar af. Als ze zich nou Netjes aan die dag houden. Maar nee het begint steeds voeger, dit jaar al in november. Met Mn hondje een groot drama en buiten bij Mn paard expres ermee laten schrikken. Wagelijk, lekker afschaffen

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 07:49

weet je , laten we alles afschaffen, Sinterklaas, kerst pasen pinksteren, koningsdag, vuurwerk (ben ik nog wat vergeten)

Wat een betutteling allemaal in dit land |o en ja ik heb ook honden en paarden, maar mijn hemel er kan en mag straks helemaal niks meer in dit land omdat er altijd wel weer mensen zijn die het ergens niet meer eens zijn of op hun tere zieltje zijn getrapt!

zo, dacht gooi het er ff uit :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:24

In heel veel landen is het normaal dat er alleen professionele shows worden gegeven Karin.

Het is pas gek om te denken dat jonge kinderen, puberende jochies en dronken volwassen met ontploffende zaken om kunnen gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:28

Ik zou het een mooie oplossing vinden als er in elke wij een vuurwerkshow word gehouden. Ik vind vuurwerk namelijk wel bij de jaarwisseling horen, als kind vond ik het fantastisch. Maar als shows alleen in de grote stad zijn en niet op loopafstand dan ga je met kinderen ook niet zomaar kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:28

Hoe eerder het afgeschaft word hoe beter, het loopt al jarenlang uit de hand.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:04

Magrathea schreef:
Van mij mogen ze het ook verbieden hoor. Of voor mijn part een tussenfase waarin je een bepaald gewicht aan buskruit toestaat oid, daar is vast wel op te bedenken (en dan heb je gelijk een richtlijn om dat zware geschut in te nemen).

Die regels zijn er, en worden met het vuurwerk wat in NL verkocht wordt netjes gehandhaafd.
Die hele harde knallen, granaten gelijk, zijn illegaal vuurwerk wat gekocht wordt in het buitenland.

Van mij mogen ze het helemaal afschaffen, al vrees ik voor het handhaven, men kan nu de invoer en het gebruik van dat illegale spul al niet eens onder controle krijgen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:25

Het lijkt opeens snel te gaan.
De onderzoeksraad voor de veiligheid, de politie bij monde van de corpschef - en hopelijk zometeen ook nog de 2e Kamer.
Dan wordt nieuwjaar 2019 heel anders en veel leuker 'ingeluid'.
Scheepstoeters - ik ben Rotterdamse en die hoorde je de eerste minuut van het nieuwe jaar (voor de knallen begonnen) door de hele stad.
Kerkklokken, midwinterhoorn - prachtig spul.
En wie weet gaan we ratelen of nog weer wat anders.
En sterretjes en carbid blijven waarschijnlijk toegestaan.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:41

KarinLF schreef:
weet je , laten we alles afschaffen, Sinterklaas, kerst pasen pinksteren, koningsdag, vuurwerk (ben ik nog wat vergeten)

Wat een betutteling allemaal in dit land |o en ja ik heb ook honden en paarden, maar mijn hemel er kan en mag straks helemaal niks meer in dit land omdat er altijd wel weer mensen zijn die het ergens niet meer eens zijn of op hun tere zieltje zijn getrapt!

zo, dacht gooi het er ff uit :+

Alleen geven de andere genoemde feesten geen miljoenenschade en honderden gewonden per jaar. Om het nog niet te hebben over de verdere overlast die het veroorzaakt. Ja hoor, lekker afschaffen die handel, laat het gebruik van explosieven maar aan de professionals over.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:43

Janneke2 schreef:
Het lijkt opeens snel te gaan.
De onderzoeksraad voor de veiligheid, de politie bij monde van de corpschef - en hopelijk zometeen ook nog de 2e Kamer.
Dan wordt nieuwjaar 2019 heel anders en veel leuker 'ingeluid'.
Scheepstoeters - ik ben Rotterdamse en die hoorde je de eerste minuut van het nieuwe jaar (voor de knallen begonnen) door de hele stad.
Kerkklokken, midwinterhoorn - prachtig spul.
En wie weet gaan we ratelen of nog weer wat anders.
En sterretjes en carbid blijven waarschijnlijk toegestaan.

Dan carbid er ook af! Net zo gevaarlijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:44

Carbid vind ik niet eens zo heel erg. Als het maar op een bepaald tijdstip is zodat je het weet.
Nu komen die keiharde knallen uit het niets. Daarom schrik je nog veel harder.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:46

Margrietjuh schreef:
Magrathea schreef:
Van mij mogen ze het ook verbieden hoor. Of voor mijn part een tussenfase waarin je een bepaald gewicht aan buskruit toestaat oid, daar is vast wel op te bedenken (en dan heb je gelijk een richtlijn om dat zware geschut in te nemen).

Die regels zijn er, en worden met het vuurwerk wat in NL verkocht wordt netjes gehandhaafd.
Die hele harde knallen, granaten gelijk, zijn illegaal vuurwerk wat gekocht wordt in het buitenland.

Van mij mogen ze het helemaal afschaffen, al vrees ik voor het handhaven, men kan nu de invoer en het gebruik van dat illegale spul al niet eens onder controle krijgen...

dit idd. Het commerciele vuurwerk is nu niet bepaald de boosdoener, maar juist het illegale spul. Het legale knalvuurwerk mag amper die naam dragen, zo weinig knal zit daarin.
En juist dat illegale spul krijgen ze maar geen grip op; die was er al in mijn pubertijd en dik 25 jaar later hebben ze hier nog steeds 0,0 grip op, op wat vangsten per jaar na dan, maar het overgrote deel komt er gewoon door en wordt vrolijk afgestoken.

Alleen vuurwerkshows zit ik ook niet op te wachten; ga er maar vanuit dat er gewoon 1 per stad is (randstad) en voor de kleinere plaatsen en platteland waarschijnlijk 1 per gemeente, anders wordt het te duur. Kun je dus al om 10 uur s'avonds gaan staan te blauwbekken bij het pleintje om zo toch daadwerkelijk wat te kunnen zien, want er staat dan zo'n zee van mensen dat je echt noppes nada ziet als je pas na 11en komt...laat staan pas tegen 12 uur.
Hier hebben we in september altijd een groot dorpsfeest met op de laatste dag een vuurwerkshowtje. Nou ja hadden dan, want dit jaar was voor het laatst het vuurwerk, omdat de gemeente het te duur vind worden. Anyway; wilde je daar daadwerkelijk wat van kunnen zien, moest je al ruim een uur van tevoren er gaan staan, anders zie je niks meer; ja alleen dat wat echt de lucht in gaat, maar dan nog staan er zoveel mensen dat je zelfs daar nog moeite voor moet doen. Nu is het in september prima te doen om ruim een uur ervoor al bij het pleintje te staan, maar hartje winter?
Zou het echt heel jammer vinden als oud en nieuw er zo uit gaat zien; vuurwerk is dan echt alleen nog maar voor een handvol (bij wijze van spreken dan) te zien. Met jonge kinderen ga je ook niet zo snel tussen zo'n grote mensenmassa staan, dus om die rond 12 uur wakker te maken om ff met pa en ma vuurwerk te kijken wordt dan ook nutteloos.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:51

In Londen doen ze het ook zo dus waarom zou het in een kikkerlandje zoals Nederland niet werken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:51

Omdat we Londen niet zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:53

Vjestagirl schreef:
Ik vind er zelf niets aan, maar als k zie hoeveel lol de buurjongens ermee hebben, en m'n broer, en alle anderen, dan stel ik voor dat we het nog wat vaker toestaan.

Vind je niet dat de prijs voor dat, wat kinderachtige vermaak wel heel groot is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:53

Graag zelfs! Beter voor mens, dier en natuur. Andere landen zijn ons al voor gegaan, dus ik zie het probleem niet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:54

Vjestagirl schreef:
Omdat we Londen niet zijn?

Maar leg eens uit waarom er in de grote steden geen vuurwerkshow georganiseerd kan worden en voor de rest niet.

In Londen is t op Tijd komen en vol is vol.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:55

xxCYNNxx schreef:
dit idd. Het commerciele vuurwerk is nu niet bepaald de boosdoener, maar juist het illegale spul. Het legale knalvuurwerk mag amper die naam dragen, zo weinig knal zit daarin.

Da's niet waar hoor - ook legaal vuurwerk heeft inmiddels aardig wat power, en een deel van de overlast hier in de buurt is in elk geval van legaal vuurwerk dat met oud en nieuw legaal in gigantische hoeveelheden gekocht wordt, en dan het hele jaar door nog af en toe gebruikt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:56

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind er zelf niets aan, maar als k zie hoeveel lol de buurjongens ermee hebben, en m'n broer, en alle anderen, dan stel ik voor dat we het nog wat vaker toestaan.

Vind je niet dat de prijs voor dat, wat kinderachtige vermaak wel heel groot is?

Ik dacht eigenlijk dat ze het sarcastisch bedoelde? :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:57

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee ik vind het wel meevallen.

Belachelijk idee om alles maar te verbieden, omdat mensen zich niet aan de regels kunnen houden. Dat is zoiets als paardenhouderij helemaal verbieden, omdat sommige mensen hun dieren mishandelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:59

Op zich een redelijk argument, ware het niet dat vuurwerk ook gevaarlijk is en ogen vingers, branden en huisdieren kost als je je aan alle regels houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:02

Maar de reden om het af te schaffen is niet alleen omdat mensen er onverantwoordelijk mee omgaan, maar ook omdat het een behoorlijke aanslag op het milieu heeft. Lees dit rapport maar eens door:
http://www.staakthetvuren.com/Gespreksn ... 20VITO.pdf

Ik vind dit toch wat zwaarder wegen dan het plezier van mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:38

quera schreef:
Maar leg eens uit waarom er in de grote steden geen vuurwerkshow georganiseerd kan worden en voor de rest niet.

...als Drenth gesproken :o (sprak de pure import)
volgens mij luidde het voorstel dat 'een show door professionals' toegestaan blijft.

Ik sluit mij verder aan bij "denk aan het milieu" - wellicht bestaat er milieuvriendelijk siervuurwerk, maar mijn laatste nieuwjaarsnacht in de Randstad kon ik op gegeven moment niet meer ademen van de smog.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:44

Waar vraag is, is aanbod. Ik denk dat bij een verbod op vuurwerk door particulieren de ZZP-ers als paddestoelen uit de grond schieten die voor een prikkie het mooiste vuurwerk in de straat af komen steken. Uiteraard bezitten zij een certificaat waaruit blijkt dat zij weten hoe je veilig moet handelen en wordt hun waar gecontroleerd.
Zo kan iedereen met de straat/familie/dorp een professionele show huren :j