Geen contact met mijn vader... en nu ga ik trouwen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:26

Gut.. Niet helemaal vergelijkbaar, maar sinds mijn twaalfde ook geen echt contact meer gehad met mijn vader door een ruzie met hem en zijn toenmalige echtgenote. Twee pogingen gedaan om het bij te leggen, maar die liepen beide opnieuw op ruzie uit.

Ik ben 5 jaar geleden getrouwd en heb hem daar ook niet voor uitgenodigd. Enkel mensen die dicht bij ons stonden en waar we dus een goede band mee hadden. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik hem niet heb uitgenodigd.

Een dag voor mijn bruiloft kreeg ik te horen dat hij terminaal was. Vond het treurig en rot voor hem dat ie zo uit het leven moest stappen, maar zo loopt het soms. Hij is twee dagen na mijn bruiloft overleden.

Zal niet beweren dat het me niets deed, maar heb geen spijt gehad van mijn beslissing.

Doe wat goed voelt en waar je achter kunt staan, niet hetgeen dat anderen vinden dat je moet doen omdat je spijt kunnen krijgen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:41

Allereerst...ik ben zo'n boze stiefmoeder. Ook bij ons kon 1 van de kinderen het niet accepteren dat haar vader een nieuwe liefde kreeg. De kennismaking ging stroef en mijn man heeft gekozen voor mij. Of zoals jij het zegt;"hij heeft me glashard laten vallen." Hij werd voor een keuze gesteld en wist dat hij met mij verder wilde. Ik vraag me af wat beter is, of altijd contact en ruzie, of even een pauze houden en de zaak opnieuw bekijken.
Kan je dat TS? Een herbeoordeling maken? Je erbij neerleggen dat wat in het verleden gebeurt is , geen schoonheidsprijs verdient, maar niet hoeft te meewegen in de toekomst? Jij wordt (neem ik aan) gelukkig als je trouwt, je vader is gelukkig met zijn nieuwe liefde. Je hoeft de deur niet plat bij elkaar te lopen, niet met elkaar op vakantie te gaan, maar gewoon door 1 deur kunnen.
Zo ja, weet ik zeker dat je vader een gat in de lucht springt, dat er een uitnodiging komt. Het doet namelijk zeer als ouder en als kind, als het contact verbroken wordt. (soms is het beter)
Als er alleen ruzie was, hoop ik dat je over je verontwaardiging heen stapt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:47

Ik heb ook een jaar of 7? geen contact met mijn moeder gehad. Er was wel heel wat meer gebeurd dan bij jou.. Voor mij bestond ze dan ook echt niet meer. Een paar jaar geleden is ze hertrouwd met haar nieuwe (nu) man, en alle 7 kinderen behalve ik waren uitgenodigd. Ik was dan ook echt van mening dat als ik ooit ging trouwen, zij absoluut niet uitgenodigd was.
Afgelopen januari voegde ze me ineens toe op facebook en hebben we een kort gesprek gehad, en een afspraak gemaakt samen. Ik keek daar heel erg tegen op omdat ik bang was dat ik haar alles kwalijk zou blijven nemen, maar toen ik haar zag was dat gelijk over. We hebben afgesproken om het verleden te laten voor wat het is, en er nooit meer over te praten. (Dus juist NIET uitpraten, maar zand erover en verder gaan). Af en toe heb ik nog momenten gehad dat er iets van boosheid/verdriet bij mij naar boven kwam, maar dan zei ik weer even duidelijk tegen mezelf dat ik me aan de afspraak moet houden. Het vertrouwen tussen ons moest ook echt wel weer groeien. Verder ben ik zó blij geweest dat we elkaar nu weer zien en spreken, ik zie haar soms wel 3 x in de week. En mocht ik gaan trouwen, dan wil ik haar er ook echt wel bij hebben. Ik baal er soms eigenlijk best wel van dat het zoveel jaren heeft moeten duren. Al was het toen op dat moment zeker goed voor ons beide om die afstand te nemen.
Mijn advies is dus zeker om hem uit te nodigen, ik denk dat je er anders echt spijt van krijgt.. Hoe cliché ook, het is en blijft je vader. Al voelt dat nu soms niet altijd zo.

050206051012

Re: Geen contact met mijn vader... en nu ga ik trouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:51

Mijn zus had 10 jaar geen contact meer met onze vader (op haar verzoek bij de kinderrechter), toen ze ging trouwen wilde ze hem er toch graag bij hebben... Dat is het begin geweest van weer contact hebben. Ze zijn niet heel close, maar er is wel nog steeds contact.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:52

even totaal los van dat je gaat trouwen. Wil je het graag uitpraten/goed maken met je vader?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:52

Ik heb zelf nooit in zo'n situatie gezeten, maar wat hieronder geschreven is zou ik persoonlijk ook doen denk ik.
Frummels schreef:
Ook mijn vriend en ik zijn verloofd en in september 2018 gaan wij trouwen. Ik heb besloten om mijn vader wel een uitnodiging te sturen en dan moet hij maar zien of hij die accepteert. Wel heb ik ervoor gekozen om hem geen rol te geven op onze bruiloft. Mijn moeder mag mij weggeven, want zij is immers degene die al bijna 28 jaar voor mij gezorgd heeft :)
Bij mijn vaders laatste bruiloft werd ik door de moeder van de bruid op de 4e rij geparkeerd. "de eerste rij was alleen voor familie". Dat zal ik hem niet aan doen. Maar als de opstelling zo moet zijn dat de familie niet op 1 rij past (en dat gaat zo zijn), dan wil ik wel graag dat hij plaatsneemt op een rij achter mijn moeder en haar familie..

In jouw situatie zou ik jullie koppigheid dit niet laten verpesten. Ik begrijp dat je je misschien gepasseerd voelt en dat het je pijn doet dat je vader jou niet gelooft, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit geen ruzie is die de rest van jullie leven gaat duren. Als ik de kans had, zou ik de band met mijn vader graag willen herstellen maar daar is het bij mij helaas te laat voor. Dus misschien is het een idee om de koppigheid aan de kant te zetten en met hem in gesprek te gaan? :) zet de eerste stap en laat daarmee meteen zien dat je een volwassen vrouw bent!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:53

Ersina schreef:
Allereerst...ik ben zo'n boze stiefmoeder. Ook bij ons kon 1 van de kinderen het niet accepteren dat haar vader een nieuwe liefde kreeg. De kennismaking ging stroef en mijn man heeft gekozen voor mij. Of zoals jij het zegt;"hij heeft me glashard laten vallen." Hij werd voor een keuze gesteld en wist dat hij met mij verder wilde. Ik vraag me af wat beter is, of altijd contact en ruzie, of even een pauze houden en de zaak opnieuw bekijken.
Kan je dat TS? Een herbeoordeling maken? Je erbij neerleggen dat wat in het verleden gebeurt is , geen schoonheidsprijs verdient, maar niet hoeft te meewegen in de toekomst? Jij wordt (neem ik aan) gelukkig als je trouwt, je vader is gelukkig met zijn nieuwe liefde. Je hoeft de deur niet plat bij elkaar te lopen, niet met elkaar op vakantie te gaan, maar gewoon door 1 deur kunnen.
Zo ja, weet ik zeker dat je vader een gat in de lucht springt, dat er een uitnodiging komt. Het doet namelijk zeer als ouder en als kind, als het contact verbroken wordt. (soms is het beter)

Dit is helemaal niet de situatie!
Ze kon het goed vinden met de nieuwe vriendin.
Ze is met stiefzus op vakantie gegaan. Daar hebben ze ruzie mee gekregen. Stiefzus is gaan piepen bij moeders en stiefvader. En zij geloven stiefzus en vader laat eigen kind daarom vallen.
Ze heeft de hele stief familie geaccepteerd, maar de stief familie heeft haar zwart gemaakt

TS: ik zou ook proberen te praten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:02

Nodig hem gewoon uit.. en geef hem op die manier de kans om te herstellen wat beschadigd is.

Het leven is te kort om te blijven hangen in een bepaald gevoel.. want je hebt alleen jezelf er maar mee..!
En aangezien jij verder moet met je eigen leven (en dus ook je eigen geweten, op alle vlakken), zou ik ervoor kiezen om de eer aan mezelf te houden.. :j

Tuurlijk zijn er dingen gezegd die niet correct zijn.. juist in het heetst van de strijd.. en er nu over praten (zeker met 2 koppige mensen in het spel) is gewoon héél moeilijk.. maar niet onmogelijk.

Wat ik wil zeggen..
Maak van je hart geen moordkuil.. want voor je het weet is het te laat om te zeggen dat het je spijt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:05

Ersina schreef:

Dat is hier toch helemaal niet het geval, je hebt duidelijk de OP niet gelezen.. :roll:

TS: Ik zou inderdaad ook een brief schrijven om te vragen of er dingen uitgepraat kunnen worden (voor de bruiloft) afhankelijk van hoe het gesprek is gegaan (als hij dat gesprek uberhaupt wilt), een beslissing maken.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:25

Ook ik zit in een soortgelijke situatie. Houd er vooral rekening mee, dat je vader bij zijn mening kan blijven.
En neem maar van mij aan, dat dat een hele grote teleurstelling is.

Hoe sta je er dan in? Ik zou niet te lang wachten met contact zoeken. Mocht het dan niet zo aflopen zoals je gehoopt had, kun je het hopelijk nog een plekje geven voordat je gaat trouwen.

Dubbel he? Ik begrijp je gevoel heel erg goed, dat je niet zo goed weet wat je moet doen...

Sterkte met je beslissing en natuurlijk duim ik voor je op een goede afloop, dat het allemaal weer koek en ei gaat worden voor jullie!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:33

Zorg ervoor dat je duidelijkheid hebt voor je gaat trouwen. Op zo'n leuke dag moet jij niet bezig zijn met twijfels of vragen over het verleden. Ik hoop dat jullie het bij kunnen leggen en dat iedereen zijn fouten erkend en dat er weer een soort van relatie opgebouwd kan worden. Heel veel succes! *\o/*

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:17

Nessa schreef:
Ze is met stiefzus op vakantie gegaan. Daar hebben ze ruzie mee gekregen. Stiefzus is gaan piepen bij moeders en stiefvader. En zij geloven stiefzus en vader laat eigen kind daarom vallen.
Ze heeft de hele stief familie geaccepteerd, maar de stief familie heeft haar zwart gemaakt

Je hebt gelijk...verkeerd gelezen. :o Doch ruzie, hoe dan ook gekomen, lijkt mij geen goede reden tot breuk voor altijd/heel lang.

Ramona1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 02:28

Nessa schreef:
Ersina schreef:

Precies dit inderdaad! we hadden juist een hele leuke band met z'n alle! mijn jongste stiefzusje heb ik ook nog gewoon op facebook en kwam ik een tijdje geleden tegen. even een leuk gesprekje gehad, ze trekt zich niks aan van wat er allemaal gezegd word thuis! :)

Ik ga zoals iemand hier al zei, wel een aankondiging sturen maar ik heb er voor nu geen gevoel voor om uitgebreid met hem te praten, wel geef ik heb de kans dat als hij ooit wil praten dat ik ervoor open sta, aangezien ik het wel heb geprobeerd na de ruzie, maar dat van kwaad tot erger leidde!
daarna heeft hij letterlijk gezegd dan ik hem niet meer hoefde op te zoeken of contact met hem hoefde te zoeken.

Dit doe ik op deze manier dus wel maar ik leg de keuze bij hem neer.

Zoals iemand mij in een prive berichtje tegen mij zei voel ik et op dit moment ook:

de man die hij nu is ken ik niet meer als mijn vader
het omhulsel en het uiterlijk is nog van mijn vader
maar de man die hij nu is en zijn gedrag die herken ik totaal niet
daarin is hij echt een wereld vreemde voor me.

Het is alsof hij altijd een toneelstuk heeft opgevoerd, na het overlijden was dat toneelstuk voorbij en viel hij uit die rol.

Iedereen natuurlijk bedankt voor alle goed bedoelde tips en adviezen! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:39

Mws => LZP

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 15:59

Wil je hem uitnodigen of niet? Zo ja nodig hem uit, doer er een briefje bij waarom je hem wil uitnodigen en dan is het aan hem om contact op te nemen over of hij wel of niet komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:40

Poeh pittig hoor. Ik zou iig voordat de bruiloft is, wel het gesprek weer aangaan. Want je wil geen rare situaties op je bruiloft.
Mijn vader komt ook niet, en daar ben ik ook helemaal van overtuigd. Je moet doen wat voor jou goed voelt, wat anderen ook zeggen. Het is vooral lastig dat je vader zelf de boot af houdt.

Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om geen contact te hebben en hoe fiets up het kan zijn. Schuw daarom geen hulp hiervoor, want het kan echt een boel rotzooi in je hoofd geven.
Je mag me altijd pben.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:57

Even een korte persoonlijke ervaring: toen wij elkaar zeven maanden geleden het ja-woord gaven was mijn vader daar niet voor uitgenodigd. Ik wilde die keuze zelf maken en niet aan hem laten, omdat ik op de mooiste dag van m'n leven niet wilde denken 'hij wil hier niet bij zijn '. En ik heb geen moment spijt gehad. Mijn vader was ooit m'n beste vriend, maar de man die hij nu is, ken ik niet meer. Ik heb gerouwd (en zal dat wrs blijven doen) om de vader die ik ooit had, maar dat staat voor mijn gevoel los van de man die hij nu is.

Mijn advies: vraag je af of je iets alleen maar wilt doen om spijt te voorkomen. Spijt dat hij er niet bij is omdat jij hem niet uitgenodigd hebt, spijt omdat er spanning is op je grote dag omdat hij er wel is, maar dingen niet uitgepraat zijn of spijt omdat jij wilde praten, maar hij niet... Ik denk dat je je gevoel moet volgen; heb je geen behoefte om hem uit te nodigen, doe het dan niet..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:32

Ook hier een persoonlijke ervaring.

Mijn ouders zijn ook gescheiden. Ik heb in 2005 (Ik was toen 15) veel gedoe gehad toentertijd bij mijn moeder en haar man. Ik ben uit huis gegaan maar moest m'n vader smeken of ik daar terecht kon. Hij heeft nooit een nieuwe vrouw gekregen en nooit meer echt gewerkt na de scheiding.
Ik heb anderhalf jaar bij hem gewoond. Hij is een alcoholist en dat is niet fijn om bij te wonen.
Na die tijd ben ik op mezelf gaan wonen in 2007. Het contact werd toen al veel minder in de loop der jaren.

Na een breakup ben ik in ede gaan wonen in 2013 met m'n dochtertje. Ik ben nog langs hem geweest in Rotterdam om alles persoonlijk te vertellen.
Ik heb hier m'n man leren kennen halverwege 2013. Gezien het contact er met m'n vader nog amper was had ik hier ook geen behoefte meer aan.
4 augustus jl. zijn we getrouwd. Mijn man kent m'n vader niet eens. Ik heb hem dan ook niet uitgenodigd. Mijn moeder is ondertussen hertrouwd en zij en haar man zien we wel veel ondanks de afstand van 100 km.

Ik heb er geen spijt van dat we hem niet hebben uitgenodigd en misschien heel hard, maar ik miste hem eigenlijk ook niet.

Volg vooral je eigen gevoel hierin. Maar voor mij zou het niet goed voelen in jou situatie. Je vader heeft je in mijn ogen toch in de steek gelaten.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:42

Ik zat ooit zelfde situatie ongeveer. Ik en mijn vader zijn alleen nooit close geweest, altijd wrijving etc. Dus ik had niet echt een punt om aan te wijzen waar mis was gegaan, maar er was altijd zéér weinig contact. Na het overlijden van mijn broer heeft hij mij echter zo teleurgesteld dat er even helemaal geen contact was.

Toen ik ging trouwen ik had geen contact. Ik heb lang getwijfeld. Hem toch ik heb een uitnodiging gestuurd. Mijn zus had wel goed contact met hem en heeft geprobeerd hem over te halen. Maar hij is niet gekomen :n Ik kreeg een kaartje met de post, maar daar stond alleen een voorgedrukte felicitatie op en zijn naam |o

Later is het contact weer moeizaam tot stand gekomen. Hoewel het contact nooit meer echt warm is geweest, mijn vader zei wel dat hij blij was geweest met de uitnodiging en achteraf spijt had dat hij niet was gekomen...Mij heeft dat ook heel lang dwars gezeten. Niet eens dat hij er daadwerkelijk niet was, maar dat hij niet eens wilde komen, dat gevoel was meer pijn dan de echte afwezigheid. Tegelijk weet ik niet goed of ik hem echt erbij wilde of de uitnodiging stuurde omdat hij toch mijn vader was.

Ik zou je willen aanraden eerst met je vader te praten en niet gewoon zoals ik deed de uitnodiging te sturen. Ik besefde mij later hoe dat hem voor een blok zette en hoe erg ik tot de bruiloft hoopte dat hij kwam, en hoe hij mij teleurstelde die dag. Je kan voor beide partijen beter ver voor de bruiloft proberen praten en ruzie oplossen en dan op je bruiloft weten waar je aan toe bent.

Sterkte

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:38

Oei, dit is precies een onderwerp waar ik veel over na denk.

Ook ik heb geen contact meer met mijn vader en dit is een bewuste keuze van hem geweest. Ik kan gewoon totaal niet over weg met zijn nieuwe vriendin (inmiddels vrouw). Er zijn dingen gezegd door haar over mijn moeder, wat ik gewoon echt niet accepteer en mijn vader kiest de kant van haar en wil niet naar mijn verhaal luisteren.

Ik heb toentertijd een brief geschreven van: Joh pap, als je nu echt het contact verbreekt, weet dan dat je ook niet aanwezig bent op mijn bruiloft en ook nooit een opa zal zijn voor mijn kinderen. Het antwoord wat ik hierop kreeg was: Dat is dan maar zo.

Het is nog niet zover hoor, ik ga nog lang niet trouwen en kinderen gaat ook nog wel even duren.. Maar soms denk je er wel over na. Hij is zelf afgelopen september getrouwd en daar ben ik ook niet voor uitgenodigd, dus weet eigenlijk wel zeker dat ik hem ook niet ga uitnodigen mocht het ooit zo ver zijn.

Wat ik jou mee wil geven is, volg je hart. Als het goed is trouw je maar voor 1 keer en is het niet meer terug te draaien. Dus doe wat je hart je zegt, ook al is het iets anders dan wat je hoofd zegt. :(:)

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:49

Uit mijn eigen ervaring (maar dan met mn moeder). Ik zou in jouw schoenen wel een kaartje oid sturen. Maar ik zou m ook nog even op een afstand houden.
Dus je nodigt m uit, maar je trekt je eigen plan (je laat je door je opa's weggeven en alles wat jij wilt - het is jouw dag!)
Zorg er voor dat je met je ceremoniemeester afspreekt dat ze m op de dag zelf (als ie komt) bij jou uit de buurt houden.

Verder ligt daardoor dan bij hem de bal om een gesprek met jou aan te gaan.
En... jij hebt de eer aan jezelf gehouden en hij kan je never nooit verwijten dat jij m niet hebt uitgenodigd.

Doe in ieder geval waar jij je goed bij voelt en waarmee jij jezelf straks recht in de spiegel kan aankijken.

Mijn ervaring met mijn moeder; het is nooit meer helemaal goed gekomen. Ik heb de eer aan mij zelf gehouden maar ben nooit meer een emotionele band met haar aangegaan. Ik heb haar op die manier op afstand gehouden en ze heeft mij nooit meer kunnen raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:08

ik vind het sowieso heel erg naar dat je vader alleen hun gelooft en niet jou en je vriend. En dat daardoor het contact met je vader weg is. is echt verschrikkelijk. Waarom heeft hij zo een groot geloof in zijn stiefkinderen en niet in jou? Dat vraag ik me als eerste af. Ik zou hem bellen om te vragen of het uitgesproken kan worden. Het is wel je vader en hij heeft jou keihard laten vallen. Eerst dit uitspreken en kijken wat daar van komt. Als hij jou nog steeds zo blijft behandelen zou ik hem niet op mijn bruiloft willen hebben.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:41

Lianne schreef:
ik vind het sowieso heel erg naar dat je vader alleen hun gelooft en niet jou en je vriend. En dat daardoor het contact met je vader weg is. is echt verschrikkelijk. Waarom heeft hij zo een groot geloof in zijn stiefkinderen en niet in jou? Dat vraag ik me als eerste af. Ik zou hem bellen om te vragen of het uitgesproken kan worden. Het is wel je vader en hij heeft jou keihard laten vallen. Eerst dit uitspreken en kijken wat daar van komt. Als hij jou nog steeds zo blijft behandelen zou ik hem niet op mijn bruiloft willen hebben.

Let wel: we horen hier maar één kant van het verhaal. Niet de kant van haar vader of haar stiefbrusjes. En die gaan we zeer waarschijnlijk ook niet horen. Of het echt allemaal hun schuld was, weten we niet. We moeten deze vraag dus neutraal benaderen: wat moet je doen als je door ruzie zo van je vader vervreemd bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:44

Lianne schreef:

Eerlijk? Dit is iets dat ik vaak zie bij gescheiden ouders en ook bij die van mij. Alsof ze het verleden achter hun willen laten en zich ten volle op de toekomst gooien. Maar bij hun verleden zitten ook hun eigen kinderen. En die moeten dan helaas gaan :(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:26

Je schrijft over een stiefzus die er blanco in staat en zich er niets van aantrekt.

Zou zij dan niet de ideale tussenpersoon kunnen zijn? Zij zou eens kunnen navragen hoe jouw vader en haar moeder er tegenover staan. Ze kan eens een opmerking maken over het feit dat ze jou tegen is gekomen en dat je gaat trouwen. Op die manier kan zij eens voorzichtig polsen zonder in de vuurlinie te komen maar hoef jij je nek niet direct uit te steken.

Voor jou hoop ik dat je maar één keer trouwt en dat is jouw dag en die van je a.s., niet van anderen. Dus voel je nergens verplicht maar volg je gevoel. Ik hoop dat die stiefzus (of een ander) iets voor jou kunnen betekenen.