Peelie schreef:Ook eens nee zeggendat is echt zo belangrijk. Daarnaast. Vraag hulp
Nee zeggen, ik wordt er steeds wat beter in. Maar blijft zeker een puntje van aandacht. Vooral nu ik net afgestudeerd ben en sinds dit schooljaar werkzaam ben als juf. Mijn nieuwe plekje vinden binnen het team, nee zeggen valt in deze periode niet mee. Voor de komende weken mijn doel om dit juist wel te doen,
ingvdh schreef:En soms moet je eens goed kijken naar alles wat je wil doen en of dat ook daadwerkelijk haalbaar is. Als je structureel tijd tekort hebt zal je ergens iets moeten laten vallen of uitbesteden. Je kan nu eenmaal niet 26 uur in een dag proppen.
Je zou bijv een schoonmaker kunnen vragen om je huis schoon te maken.
In overleg met mijn vriend willen we in Januari kijken voor een schoonmaker die de grote dingen in de huishouding van me over gaat nemen, denk aan het grondig schoonmaken van de badkamer en lappen van de ramen. Hier kom ik te weinig aan toe met alle drukte, maar heb de taken wel steeds in mijn achterhoofd waardoor ik de rust niet helemaal vinden kan.
Lusitana schreef:Prioriteiten stellen. Vraag bij alles "hangt mijn leven er van af?" Het antwoord is meestal nee. Dus waarom hecht je er dan zoveel waarde aan?
(...)
Geen lijstjes meer. Wat je vergeet, heeft blijkbaar geen belang. Het enige dat in je agenda moet staan zijn belangrijke afspraken. (Dokter, werk)
Leer "nee" zeggen. Mensen vinden het helemaal niet zo erg om nee te krijgen als je denkt. Je hoeft ook geen uitvluchten te bedenken. "Sorry, maar dat gaat niet lukken" moet genoeg zijn.
Als je stopt met te proberen iedereen tevreden te stellen, heb je meteen minder mensen die aan je trekken en tijd over.
Nee zeggen staat op mijn oefenlijst, al een poosje trouwens maar wil er wel harder aan gaan werken om het steeds vaker door te zeggen. Zoals mijn collega laatst al zei 'Nee zeggen is ja zeggen tegen jezelf'. En zo is het ook natuurlijk.
Heb in mijn agenda een scheiding gemaakt tussen 'urgent' en 'niet-urgente' to do lijsten. Oftewel, prioriteiten duidelijker gemaakt. Voor mij werken de lijstjes an sich wel fijn. Wat op papier staat is uit mijn hoofd.
Blijheid schreef:(...)
Je maakt al to-do lists schrijf je, staan daar alleen taken op of ook leuke dingen? Ik heb tegenwoordig op mijn to-do lijstje ook 'uurtje lezen' staan, en ik merk dat ik er daardoor beter aan toe kom. Ook grappig, een NOT-to-do lijstje; dingen waar je vandaag geen tijd aan gaat besteden, geef jezelf toestemming om sommige dingen gewoon te laten liggen.
Social media (en bokt) zijn geen dingen die voor mij veel tijd in een dag nemen. Ik pak mijn momentje wanneer ik daar tijd en ruimte voor heb. Zoals ik nu de tijd neem om even rustig te antwoorden.
Ik vind het fantastisch om aan mijn lijstjes ook leuke dingen toe te voegen en wil dat ook meer gaan doen. Voor komende week staat er bij de 'urgente' dingen ook genieten en nee zegg (met een dikke vette knipoog) bij.
In dit geval is bewustwording een mooi begin.
zorro schreef:Ik ren mezelf al jaren voorbij, ben al eens overspannen geweest en zit er regelmatig heel dicht tegen aan. Dan ga ik ook over dit soort dingen nadenken, wil ik het roer om gooien en zorgen dat ik niet weer te veel hooi op mijn vork neem. Vaak gaat dat dan even goed, en dan herhaalt alles zich weer.
Ik heb nu er iemand bij aangenomen die wat uren van mij over heeft genomen zodat ik meer tijd heb voor alle andere dingen die ik moet doen. Daardoor ben ik van 60+ werkuren naar rond de 35 gegaan. Heeerlijk! Ik kom helemaal bij! Eindelijk tijd om alle werk to do's af te werken!
(...)
Wat goed dat je ondanks je 'valkuil' zulke goede stappen zet om er niet weer in te vallen. Erg knap om toch elke keer zo door te zetten.
laetitia schreef:Door altijd zo druk te zijn ga je eigenlijk continu voorbij aan waar je gelukkig van wordt. Een eerste stap om hier bewuster van te worden is om in ieder geval 1 avondje in de week tijd voor jezelf vrij te maken. Ga lekker in bad met een muziekje en kom even tot jezelf. Laat de week aan je voorbij gaan en ga na wat je de volgende keer kan laten (doen).
Na het bad kan je bijvoorbeeld nog even een maskertje nemen ofzo, maar echt neem tijd voor jezelf om even tot rust te komen en even uit die ratrace te stappen. Dat is zo belangrijk om uiteindelijk niet om te vallen!
Vrije avond staat gepland, afgestemd met vriendlief zodat we die avond meteen ook wat quality time samen hebben. Vandaag ook lekker vrij gepland, op wat sinterklaasinkopen na. Voel me weer enigszins opgeladen.
Lusitana schreef:Mijn zus kwam met een goede, toen we het erover hadden. Waarom zie je naar je paard gaan niet gewoon ook als ontspanning? Als je dat zo gaat behandelen heb je tenminste een paar uur even "lekker niks" behalve dan het samenzijn met je paard en eventueel interactie met andere paarden en/of ruiters.
Een hele mooie, hiermee ben ik een aantal weken geleden al aan de slag gegaan. Heb het paard verhuist naar een binnenbak. De buitenbak op de vorige stalling was een drama, geen verlichting en weinig mogelijkheden. Dit zorgde ervoor dat wanneer ik wilde trainen ik me enorm moest haasten om nog van het licht te profiteren en altijd met buienradar in aanslag was of de bak niet te nat was. Met een groeiende ambitie om wat te bereiken zorgde dat voor steeds meer stress.
Paard staat nu op een stal met een binnenbak. Hierdoor kan ik veel fijner plannen en is rijden veel meer ontspanning. Wanneer ik tijd heb gemaakt in de dag ga ik, en kan ik er veel meer van genieten.
Macs schreef:En laat je niet gek maken door iedereen die 'het roer omgooit', dat is vrijwel niet haalbaar en niet voor iedereen weggelegd.
Begin met kleine stapjes, heel klein.
Ik heb moeten leren plannen met behulp van een ergotherapeut. In het begin dacht ik: ik ga toch niet voor een hele week elk half uurtje inplannenMaar nu ik een aantal weken verder ben zie ik in dat het wel degelijk helpt.
(..) En het geeft echt niet als iets niet lukt uit je planning door omstandigheden of dat je dingen omgooit, als je maar beseft wat er in een dag past en dat je 'chilltijd' in je planning meeneemt.
Langdurige stress is echt funest en dat merk je niet direct, maar na een tijdje wel.
Bedankt voor je reactie. Ik wil vaak voor alles 100% gaan, de bekende valkuil. En voel dat die stress, waarvan ik al maandenlang roep dat die minder moet, steeds meer aan mijn energie en weerstand gaat knagen. Ik hoor steeds vaker om me heen dat mensen burn-out klachten krijgen, helemaal nu ik zelf werkzaam ben in het onderwijs. Een baan die ik fantastisch vind maar ook werk wat nooit 'af' is.
Frummels schreef:(...)
En gisteren heb ik mezelf een mooie planner cadeau gegeven zodat ik mijn lijstjes daar lekker in kan makenIk heb deze gekozen: https://www.bol.com/nl/f/mascha-planner ... 078303432/
Hier ook een planner. Heb ik echt nodig, want anders is de chaos in mijn hoofd niet te overzien.

Bedankt voor alle reacties. Heb alles net in alle rust (even lekker tijd gemaakt, zo lezen en reageren is best ontspannen), gelezen. Om mijn bericht in te korten even het deel gequote waarop ik ook daadwerkelijk heb geantwoord.