Gianti schreef:Voor mijn studie moest ik betoog schrijven of arts zich als rolmodel moet gedragen, ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.
(voor duidelijkheid betoog is af! ik ben gewoon nieuwsgierig naar de kijk van andere hun kijk, is dus geen huiswerk topic)
Als voorbeeld, maakt het voor jou van invloed uit als een arts (ernstig) overgewicht heeft en jou leefstijl advies geeft? of dat je (toevallig) een Facebook profiel tegen komt van je behandelaar met een foto in de kroeg?
Ik voel wel voor "practise what you preach" en
"walk your talk".
Stel een arts heeft fors overgewicht: natuurlijk kan dit -tig oorzaken hebben, maar je hebt het als arts lastiger als je iemand wil motiveren om af te vallen. (Uitleggen dat je dik bent door rotziekte x is prima.)
En ach: weet hebben van de agressie die dikke mensen ten deel valt kan een voordeel zijn.
Een gezellige foto in de kroeg lijkt mij geen probleem.
Maar ladderzat achter het bier ('en vriend google vergeet niet makkelijk') dan heb je het moeilijker om iemand te begeleiden met alcoholverslaving. Maar ook hier geldt: professionele openheid, eerlijkheid en snappen hoe gemeen alcohol er in sluipt kan erg goed werken.
Ik 'geloof' dus meer in professionele openheid dan in "je moet het per se zelf netjes doen".