Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:06

Ik heb het als bijbaantje gedaan tijdens de middelbare school en vond het bijzonder geestdodend := heb er iig van geleerd dat ik hard m'n best ging doen op school en door ging studeren.

Nutteloos werk is het zeker niet, het moet ook gewoon gebeuren. En als iemand het leuk vindt om te doen, lekker doen. :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:11

Ik heb een tijd productiewerk als vakantiewerk gedaan. Met een leuk team was het prima te doen. Ik deed hard mijn best en kreeg juist daarom ook uitdaging en mocht extra/andere dingen doen.

Er waren echter ook mensen die het hele concept van werken gewoon niet snapten. Niet op komen dagen, ineens ermee ophouden (en dat nog normaal vonden ook..), teamleiders uitdagen etc.. alsof ze op school zaten ofzo.
Was dan ook een bedrijf dat vooral jongeren aantrok (want je hoefde geen sollicitatiegesprek en het was echt enkel voor de zomer).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:16

Geen productiewerk, maar winkelmanager bij Zeeman..

En tja.. Als je bij Zeeman werkt.......... :P

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:17

Ligt er ook aan wat voor productiewerk. Waar ik stage liep moesten sommige met een hamer op de producten tikken. Tsja daar heb je geen opleiding voor nodig.

Maar zo hadden sommige ook operator c, omdat ze storingen aan de lijn moeten oplossen.

Allegra

Re: Productiewerk: slim voor zijn, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:56

Ik heb ook een paar jaar productiewerk gedaan. Het was dat, of werkloos zijn en uitkering trekken. Jong, geen noemenswaardige diploma's, heel vroeg uit huis dus wel je eigen boontjes moeten doppen, dan moet je wat. Ik vond het nooit vervelend en had leuke collega's, maar het werk was zwaar en uiteindelijk ging dat niet meer (fibromyalgie).

Uiteindelijk ben ik ook heel blij dat ik hierdoor andere mogelijkheden ben gaan bekijken (de keuring in voor arbeidsongeschiktheid wilde ik absoluut niet) en over de jaren ben doorgegroeid naar een uitdagende baan met bijbehorend salaris (Linux sysadmin, stukje boekhouding, office management).

Om antwoord te geven op je vraag, nee, je hoeft niet slim te zijn productiewerk. Wel handig en snel, en je moet er idd een bepaalde mindset voor hebben, zeker als je het langer dan een paar jaar doet. Betekend dat dat je dat niet kan doen als je wat hoger opgeleid bent? Nee natuurlijk niet. Maar in de meeste gevallen, waarom zou je, als je meer kunt verdienen met (lichamelijk) minder zwaar werk en meer carriëre perspectief?

Aan de andere kant heb ik een paar jaar geleden wel een burn-out gehad. Natuurlijk niet alleen door (psychische) werkdruk, het is altijd een samenloop van omstandigheden, maar dan denk ik weleens, als ik nog Zwitsalletjes op de lopende band zou leggen, zou ik die burn-out dan ook gehad hebben? Waarschijnlijk had ik dan door het eentonige werk ook tegen de muren op gelopen, maar ik bedoel te zeggen, er zijn situaties waarbij het heel fijn is om een baan te hebben waarbij je niet veel na hoeft te denken en weinig verantwoordelijkheden hebt. Hoe slim je ook bent.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:05

Ik werk ook in de productie als je het zo bekijkt.. nu bijna 2 jaar

Voor mij perfect, het is uitdagend, interessant, afwisselend en serieus, Goed betaald en gezellig

Het lijkt mij wel dat er verschil zit in het soort werk. Ik maak momenteel touchscreens, en klein soort computertjes, heel secuur en serieus werk, en daardoor heel leuk.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:24

Het ligt er echt aan wat je doet. Ik heb productiewerk gedaan, dat ik nauwelijks 6 weken volhield (was er na 2 uur al klaar mee en moest 6 weken lang 40 uur werken. Zonder pauzes dus eigenlijk 45 uur per week). Dit was elke dag hetzelfde: orderpicken aan een lijn waar de bakken voor je komen, je pickt wat je moet en je duwt de bak door. Dodelijk saai. Slechte arbeidsvoorwaarden ook (9 uur werken want je 2x 15 min en 1x half uur pauze werden niet doorbetaald, slecht loon) en geen gezellige mensen.

Nu doe ik ook productiewerk (part-time) waar je echt operator aan een machine bent. Je doet dus geen saai inpak werk (ja soms, maar niet vaak) maar verhelpt kleine storingen aan de machines en doet kwaliteitscontroles van het product. De tijd gaat snel + de arbeidsvoorwaarden zijn hier veel beter. Je werkt 8 uur waarvan je 1 uur en 5 minuten pauze hebt, die je doorbetaald krijgt. Je krijgt reiskosten vergoeding, ploegentoeslag en je loon is sowieso al veel hoger. Ook meestal wel gezellige collega's, al kun je niet veel kletsen door het lawaai van de machines (maar ik vind dat ook niet nodig, de tijd gaat echt snel zat tijdens het werk).

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:42

Of je wel of niet slim moet zijn voor productiewerk?

Ik denk dat het juist wel slim is om, als je het kan, dit werk te doen. Als het anders betekent dat je geen of te weinig inkomen hebt, of de baan die je liever zou doen er gewoon niet is. Of als je het er prima naar je zin hebt, dan is het toch juist slim om te doen? Je hebt toch een inkomen nodig, en de economie draait er mede ook op, dus tja, zeg het maar.

Heb zelf meerdere productie en lopende band (afwassen) baantjes gehad. Uiteenlopend van, toch wel lichamelijk best wel zwaar, tot prima vol te houden. Het ging allemaal snel, en je moest er een handigheid in hebben. Ik had helemaal geen tijd om er over na te denken, de tijd vloog om en zogauw als de dienst erop zat en ik het gebouw verliet, liet ik de boel daar letterlijk en figuurlijk achter voor wat het was. Geen moeilijke vraagstukken mee naar huis.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:05

Ik heb in mijn studententijd de mooiste baan van mijn leven gehad, namelijk die van productiemedewerker. Zodra ik vrij was, werkte ik in de productie en inpak en ik vond het allesbehalve saai of geestdodend. Het werk dat ik nu doe, ik ben inmiddels al meer dan 20 jaar student-af, is dat wel. De dagen lijken soms niet om te komen en ik zit er vaak aan te denken om toch weer iets in de productie te gaan doen. Het enige nadeel is voor mij dat ik nu gewend ben aan een salaris, dat ik in productiewerk nooit zal krijgen.

Dorine92 (ik ken jou nog van de tijd dat we allebei nog op manegepaarden bij Bruin reden, ik heet ook Dorine :D ), jij hebt net als ik een universitaire opleiding. Hoe krijg je een bedrijf als waar jij werkt zo ver dat ze je dan aannemen? Ik krijg namelijk ALTIJD te horen dat ik overgekwalificeerd ben als ik solliciteer op functies die als 'minder intelligent' staan aangeschreven.
Wie weet worden we ooit nog eens collega's :D

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:07

Oh ja, om antwoord te geven op de vraag van TS. Ik vind dat je slim bent als je doet wat je leuk vindt... Productiewerk is niet per se geschoold werk, maar dat zegt niets over de intelligentie van de medewerkers.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:12

Daantjuh88 schreef:
Ligt er wel aan wat voor productiewerk je moet doen. Bij bepaalde dingen waar je aan de lijn staat moet je de kop er goed bijhouden, anders gaat het mis. Persoonlijk kijk ik op niemand neer, al het werk moet gebeuren!! De 1 zit de hele dag op kantoor, de ander de hele dag op een paard en weer iemand anders rijd de hele dag boodschappen rond. Ieder zijn ding en iedereen in zijn waarde laten.

Op mijn stage kon je vanuit de kantoren de fabriekshal in kijken, heb toen echt wel respect gekregen voor de vrouwen die daar aan de lijn stonden. Knetter hard werken en niemand hoorde je klagen!

Dit!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:18

Ik ben productie medewerker bij een klein/middel groot bedrijf in groente en fruit. Ik maak (fruit)salades maar ook als inpakker,bandsnijder, blokker of uitsnijder. En indien nodig kan ik ook leiding geven aan het team.
Ik vind het niet heel bijzonder maar het is toch wel heel erg afwisselend. Ik heb een heel leuk team van collega’s en een gezellige informele werksfeer.
Het werk vind ik zeker niet voor domme of laag opgeleide mensen. Je moet snel kunnen schakelen in veranderende situaties en snel en concreet problemen kunnen oplossen. Dat je hier niet een specifiek papiertje voor nodig hebt betekend niet dat je dom bent.
Ik doe het met erg veel plezier, ook omdat het ondankt alles toch nog echt ambachtelijk werk is en dat vind ik leuk!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:19

Wat iemand hierboven ook zei vind ik ook erg fijn. Je stapt de fabriek uit en laat de boel de boel. Geen zorgen/gezeur aan je hoofd als je niet werkt. Klaar is klaar.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:17

Wat is slim....

Met een hoge opleiding doen wat je ‘moet’ doen en misschien geen leuk baan hebben. Of een lager gekwalificeerde baan waar je het naar je zin hebt.

Ik vind je slim als je doet wat je leuk vind of dit nu een universitaire baan is of ongeschoold werk.

Werk moet gedaan worden. En alle mensen zijn daar hard bij nodig.

Ikzelf doe werk wat ik leuk vind. En daar ben ik trots op.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:23

Ik heb 6 jaar in de productie gewerkt bij Friesland Campima
Goed loon (hoogste loon wat ik ooit verdient heb), toch wel afwisseling en uitdaging. En super gezellige collega's, als ik het lichamelijk aan kon zou ik heel graag terug willen. Zeker voor het loon maar ook wel het leuke werk en collega's.

Ik denk dat het dus ook heel erg verschilt wat je doet en bij welk bedrijf. Want ik ken indd ook productie werk wat onderbetaald is, zwaar etc.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:36

Ik werk als magazijn medewerker, doe dit nu bijna 6 maanden. 20 uur pw en weekend standaard vrij.

Heb 2 mbo opleidingen afgerond maar was geen werk in te vinden.
Het werk wat ik doe vind ik niet zo heel veel aan. Het is vooral order picken of artikelen wegzetten, Ben het nu wel meer aan het afwisselen met inpakken enzo erbij het scheelt dat het maar 4 uur op een dag is en onwijs gezellige collega's!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:58

Ik werk als orderverzamelaar bij een supermarktketen. Dus met rolcontainers en een headset op je hoofd loop je door de paden en verzamel je de bestelling van de supermarkt. Makkelijk werk, ja. Maar ik werk er al 9 jaar met veel plezier. Leuke collega's, lekker de hele dag in beweging en prima betaald. Vrij krijgen gaat makkelijk, net als dagen omgooien als er bijvoorbeeld studiedagen zijn oid op school. Ik heb respect voor iedereen die dit of soortgelijk werk doet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:09

Moet je slim zijn? Nee, je moet niet slim zijn. Je moet wel bepaalde competenties hebben en een bepaalde mindset die mensen met banen waarbij ze heel veel denkwerk moeten verrichten, misschien minder hebben.

Ik had t daar laatst nog over met iemand die wel een hele 'zware' baan heeft, ging over achter de bar staan. Om dat goed te kunnen doen moet je ook echt wel je kwaliteiten hebben op bepaalde vlakken. Maar dat is heel anders dan robots programmeren of medicijnen uitvinden. Die mensen zijn vaak ijzersterk in hun denkwerk en je vaak net een stap voor, maar hoeven sociaal emotioneel gewoon minder handig te zijn omdat je dat minder nodig hebt in dat soort banen en dat heb je als barmedewerker juist weer wel keihard nodig.

Denk dat je als productiemedewerker vooral een goed concentratievermogen nodig hebt en houdt van doorpakken.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:15

Hier ook een productiemedewerkster. Ik doe wel het inpak werk. Ik zorg dat de koek van de band gaat in bakjes en uiteindelijk de koekjes verzend klaar zijn. Is het leuk werk? Nee dat niet maar met collega’s is het super gezellig en daarom zou ik er ook niet weggaan. Ook verdiend het super goed :j

Edit; ik ben afgestudeerd paraveterinair maar kan zo 1,2,3 geen baan vinden!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:18

Ik heb vorig jaar zomer productiewerk gedaan en vond het, voor mij, hersendodend.

Ik moet continu geprikkeld worden wil ik niet in slaap vallen op m'n werk en ben meerdere malen in een telescoopdoos in slaap gevallen. Nee voor mij is dit werk niet weggelegd. Ga het dan ook nooit meer doen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:52

ik heb ruim 12 jaar in de glastuinbouw gewerkt bij 3 verschillende bedrijven.
Oogsten, planten en inpakken waren wel de hoofdtaken en je moest echt wel een bepaald tempo hebben. Maar dat haalde ik nooit ipv werkte ik gewoon netjes. Zomers heb ik wel weken van 50 uur gemaakt.
Na 12 jaar hele dagen gebukt staan of op mijn knieen te hebben gelegen was daar de rekening.
Na de 3e hernia in 2 jaar tijd kon ik het werk niet meer doen , ik heb het letterlijk voelen knappen, en ik loop nu 15 jaar later nog altijd met de naweeen hiervan.

Slim hoef j er iet voor te zijn maar wel verstandig als het niet meer gaat.
Maar ja de mentaliteit was niet zeuren en knallen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:04

Ik heb het 2 x 2 jaar gedaan.

Eerst op een drukerij.
Dat was niet heel moeilijk maar ze merkte al snel dat ik technisch inzicht had waardoor ik steeds meer ook de machines mocht bedienen en toen werd het leuk.
Verder erg gezellige collega's.
Helaas werd er gereorganiseerd, 300 vaste medewerkers er uit en ook de uitzendkrachten.

Daarna op een groente verwerkbedrijf gewerkt.
Zat op de afdeling sausen en soepen, bv maakte we soepzakken.
Iedere dag had je een ander machine en andere collega's.
Je moest dus wel technisch inzicht hebben en een beetje verstand van het bedienen van computers, verder netjes ieder kwartier alles noteren.
Als je machine lijn niet goed draaide stonden er gelijk 4/5 mensen duimen te draaien.
Werk was leuk, collega's een stuk minder.
Vooral de buitenlandse werknemers werden heel naar behandeld en waren altijd blij als ze bij mij stonden want ik deed normaal.
Kon ook goed overweg met de technische dienst omdat ik op tijd zag als er iets niet goed liep zodat ze snel konden ingrijpen.
Helaas ook dat bedrijf kwam in de problemen toen de AH zich terug trok en de levering van soepzakken naar een ander bedrijf ging.
En daar ging ik weer ;(

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:31

Je hoeft er niet slim voor te zijn nee maar je moet echt wel doorzettingsvermogen hebben omdat het eentonig werk is. Maar productiewerk is over het algemeen keihard werken en constant de aandacht erbij.

Ik zelf heb respect voor mensen die in de productie werken want ik heb het zelf een paar weken gedaan en ik kon het tempo niet bijhouden.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 18:43

Erg leuk dat er al zo veel reacties zijn! Had ik niet verwacht!

Bijzonder om te zien dat iedereen zo laag werd/wordt betaald.
Ik verdien prima, meer dan 12 euro per uur. En op zaterdag 175%. En een half uur pauze per dag uitbetaald, de andere helft is voor jezelf.
Ja het is lichamelijk zwaar, ik sta de hele dag en ben druk bezig.
Verder hebben we maar een paar buitenlandse collegas, en die spreken allemaal prima nederlands. Ze zijn jaren geleden al uit het buitenland gekomen. Verder werken er alleen nederlanders en een aantal belgen.
Er wordt naar de werkers geluisterd door de leiding, juist omdat wij er verstand en inzicht in hebben wat wel en niet werkt.

Zoals de meesten aankaarten heb je een bepaalde mindset nodig en moet je kunnen doorwerken.
Verder heb ik niet het idee dat er veel ongeschoolde mensen lopen. Maar een aantal en dat is allemaal door omstandigheden of ze weten nog niet wat ze willen studeren en hebben een tussenjaar(of 2). Sommig zijn juist aan het sparen om hun gekozen studie te kunnen doen.
De leeftijden varieren heel erg, van mijn leeftijd(24, ik denk dat ik 1 van de jongsten ben) tot bijna pensioen leeftijd.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:50

fleurtjeuh schreef:
Bijzonder om te zien dat iedereen zo laag werd/wordt betaald.
Ik verdien prima, meer dan 12 euro per uur.

Bruto? Ik vond dat destijds ook wel prima, maar nu zou ik er mijn bed niet meer voor uit komen :o