Dat Facebook eigenaar zou worden van je foto's is gewoon niet waar. Ze vragen toestemming om ze te verspreiden, omdat je vrienden anders je foto niet kunnen zien. Maar jij bepaalt wie je foto ziet en blijft eigenaar. En als de foto verwijderd wordt, dan wordt ie ook van de servers verwijderd. Belangrijkste is dat je zelf je privacy instellingen beheert en ook goed controleert. Dus ik vraag me af waar je vraag 3 op baseert van dat recht.
Het steekt iets anders in elkaar. Het is namelijk wel waar. Facebook (insta, snapchat) vraagt je toestemming maar dit geef je door akkoord te gaan met hun voorwaarden. In de verscholen letters van de voorwaarden staat je eigenaar bent en blijft van de foto maar dat zij het recht hebben om deze foto aan derde beschikbaar te stellen. Zij mogen deze dus verkopen voor commerciële doeleinden. Met de nieuwe wet die (hopelijk) in 2018 in zal gaan kan er gemakkelijker bezwaar gemaakt worden als er een foto online komt . Via een privébericht kreeg ik ook een dergelijke opmerking. Daarom heb ik afgelopen week dit opnieuw ter sprake gebracht bij onze juridische en de technisch adviseur en die geven beide aan dat het dus wel degelijk zo is dat het recht van de foto's bij de sociale media sites ligt. Privacy instellingen is dan ook niet meer van toepassing dat heeft meer te maken of je bepaalde mensen de foto wel of niet wilt laten zien. Dat is puur een stukje beheer van je account. De foto of video die eenmaal geüpload is op de server van een sociale media blijft altijd bestaan en kan nooit 100%verwijderd worden. (wel kan hij niet meer zichtbaar zijn via google etc. )
De jurist gaf ook duidelijk aan dat het heel lastig is om sociale media in de juiste wetten kwijt te kunnen omdat er nog veel grijze gebieden zijn. Hier wordt wel volop aan gewerkt en is ook onderwerp van de politieke agenda.
Het is dus wel degelijk zo, dat je bij het accepteren van de voorwaarden van iedere vorm van sociale media het recht op je foto en video verliest en deze gebruikt mag worden voor andere doeleinden. Wat bedoel je met vraag 7? Bedoel je dan bijvoorbeeld een besloten groep op Facebook waar iedereen lid van kan worden of dat je die makkelijk kunt hacken?
Eigenlijk beide. Een besloten groep is niet zo besloten als nu vaak gedacht wordt. De foto's/video's die erop gezet worden zijn dus zichtbaar en beschikbaar voor bijvoorbeeld facebook. Maar een beetje hacker kan deze pagina zo openen Ik lees even terug hoor, want ik zie dat veel mensen blijkbaar wel vinden dat ze Social media rechten geven. Misschien heb ik een definitie gemist?
Edit: nee niet gevonden

. Dan mijn antwoorden maar.
---
1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Ja, maar beperkt. Op Facebook is alles besloten en ben ik redelijk kritisch op wie het mag zien. Instagram is openbaar, dus daar plaats ik hem niet op.
2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Vanuit mijn werk is daar beleid op geschreven en dat volg ik. Maar ik merk in praktijk dat het niet altijd even duidelijk is wat wel en niet mag. Voor communicatie doeleinden gebruiken we een toestemmingsverklaring die door de ouders getekend moet worden. Op Social media is het onmogelijk om elke foto te controleren, omdat er ook groepsfoto's (van activiteiten) zijn met soms wel 100 kinderen erop.
3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.?
Zie mijn vraag hierboven. Kun je "recht" definiëren?
4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Het ligt er wel aan wat voor beeldmateriaal je plaatst. Ik denk dat je daarin als ouder of medewerker een rol in hebt. Ik ken een ouder die echt elke beweging van haar puberdochter online zet, tot aan medische details aan toe die redelijk gênant zijn.
5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja.
6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Zij maken gebruik van een besloten systeem waar alleen ouders toestemming voor krijgen.
7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Zie vraag hierboven

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Nee, mensen reageren wel begripvol tot nu toe.
9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja, daarom ook besloten. En zelfs dan zet ik geen badfotos ofzo online. Ook doorsturen via Whatsapp (ook Social media) doe ik daarmee niet.
10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja, mensen zijn zich veel bewuster geworden.