Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:50

Lastig, we zijn hier met de scoutinggroep vol mee bezig. We willen namelijk wel 'reclame' maken maar we gebruiken nu foto's van kinderen zonder toestemming.. Aan de andere kant is het voor de kinderen ook wel leuk om foto's te hebben van zichzelf met hobby..

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? nvt

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat?nee

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? ja, ben ik wel maar dit laat me er wel even wat meer over nadenken

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? nvt

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? nvt

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nvt

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja, -O-

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? niet van mijn kinderen, maar we zijn er in de groep wel mee bezig. Wat dus lastig gaat omdat een deel van de groep het er mee eens is en een deel niet. ook is het voor ons lastig om rekening te moeten houden met het feit dat sommige afbeeldingen niet meer gebruikt mogen worden als promo materiaal.

Keet

Re: Onderzoek: Plaatsen van beeldmateriaal minderjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:55

Voor promotie materiaal kan je toch een oproep plaatsen op jullie communicatie kanaal? Welke kinderen mogen we gebruiken op de fotos ter promotie?
Wellicht voor de leuke groepsfotos gewoon een geheime FB groep maken waar ze opgezet kunnen worden en netjes de fotos verwijderen van kinderen waarbij wordt aangegeven dat ze niet op internet mogen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:19

Ewelle schreef:

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media?
Ja

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat?
Meestal wel, ligt er aan of het prive of zakelijk is. Ik vermeld sowieso nooit de naam van het kind erbij. Bij kinderen waarvan ik weet dat ze niet online mogen plaats ik ze ook niet online, bij kinderen waar ik toestemming van heb plaatst ik ze wel online. Bij een nieuwe shoot vraag ik altijd opnieuw toestemming, foto's van mijn dochter met haar vriendinnetjes of van haar vriendinnetjes stuur ik via whatsapp of mail door naar de ouders. Als het echt een onwijs leuke foto om te delen is vraag ik dat vooraf.
Van schoolfoto's vraag ik niet iedereen toestemming. Wel plaats ik die foto's niet openbaar maar op een beveiligde omgeving waar mensen enkel met de inloggegevens de foto's kunnen vinden. Kinderen waarvan ik weet dat ze niet op de foto mogen/ op internet mogen zet ik ook niet op deze pagina neer. Die foto's stuur ik rechtstreeks naar de ouders en gebruik ik verder nergens.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.?
Nee

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten?
Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren?
Ja

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal?
Ja

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden?
Nee

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan?
Soms

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten?
Ja, om deze reden wil ik ook niks geen ''naakt'' beelden online hebben. Dus ook geen bikini-foto's of iets dergelijks.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)?
Nee, ik ben daar sowieso al heel strikt en secuur in. Ook met andermans kinderen.
_________________________________________________________________________________

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-17 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 12:23

Kitlover er is een facebookpagina 'ons kind niet online' daar worden leuke tips gedeeld hoe je er mee om te kunt gaan (maak een ouderwets plakboek, geef kinderen een polaroid camera etc.) Als scouting zijn jullie strafbaar als jullie foto's plaatsen van minderjarige kinderen zonder toestemming van de ouder/verzorger. Mijn advies zou zijn, vraag ouders om een toestemmingsformulier (dit doen veel scholen ook) Heel vervelend als het kind dan wel online wilt maar de ouders/verzorger zijn de juridisch gezien de juiste persoon. Als scouting of andere vereniging heb je dus geen recht om het zomaar te plaatsen en zeker niet voor commerciële doeleinden. Dit kan jullie veel problemen opleveren mocht een ouder hier via een rechtszaak bezwaar tegen gaat maken. Behalve het toestemmingsformulier zou mijn tip ook zijn om het bespreekbaar te maken en laat iedereen in zijn waarde. Post iets op jullie fb pagina en geef aan dat de tijden en wetten veranderen en dat jullie er begrip voor hebben als ouders niet meer willen dat hun kinderen online komen en jullie hier graag over in gesprek gaan. En dan kan je gelijk een oproep doen voor kinderen die wel online mogen en laat de andere kinderen helpen bij het maken van deze foto.

@Keet geheime groepen zijn niet zo geheim als er gedacht wordt. Ook de foto's die hier geüpload worden zijn in het recht van facebook, insta etc. Foto's die eenmaal gepubliceerd zijn verdwijnen nooit meer van hun servers. Daar is een groot misverstand over.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:25

Dat is dus ook een beetje het punt, omdat we maar een kleine groep zijn en weinig kinderen hebben zijn we bang dat we te weinig hebben om af en toe op fb te plaatsen. En steeds dezelfde is ook weer zowat.

En zoals in de OP al staat, een geheime groep is zo geheim niet. Tevens hebben we veel kinderen uit pleeggezinnen/ verzorgers/ opvang en is het lastig te achterhalen wie dan toegang zou moeten krijgen en wie niet.

Ewelle, we zijn ook bezig om hier verandering in te brengen :j
Voor de posters van december is bijvoorbeeld al toestemming gevraagd aan ouders. Op het moment ligt het bij het bestuur en moet het nog door de groep heen. Wel fijn dat je die fb pagina opbrengt, ik zal eens kijken of daar iets tussen zit wat voor ons bruikbaar is :)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:28

Ewelle schreef:
1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nee

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 12:29

kitlover schreef:
Dat is dus ook een beetje het punt, omdat we maar een kleine groep zijn en weinig kinderen hebben zijn we bang dat we te weinig hebben om af en toe op fb te plaatsen. En steeds dezelfde is ook weer zowat.

En zoals in de OP al staat, een geheime groep is zo geheim niet. Tevens hebben we veel kinderen uit pleeggezinnen/ verzorgers/ opvang en is het lastig te achterhalen wie dan toegang zou moeten krijgen en wie niet.

Ewelle, we zijn ook bezig om hier verandering in te brengen :j
Voor de posters van december is bijvoorbeeld al toestemming gevraagd aan ouders. Op het moment ligt het bij het bestuur en moet het nog door de groep heen. Wel fijn dat je die fb pagina opbrengt, ik zal eens kijken of daar iets tussen zit wat voor ons bruikbaar is :)

Misschien een idee om 1 kind per jaar aan te wijzen als het "gezicht" van de scouting? Ik denk ook maar even mee.... Er is ook een journalist op twitter die regelmatig tips en informatie post. Ik zal zijn gegevens ook even proberen op te zoeken. Wellicht dat je daar ook nog wat aan hebt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:43

Dit vind ik wel een heel interessant onderwerp, invullen heeft voor mij nu niet zoveel nut (heb nog geen kinderen en zet ook niets van andere kinderen online).

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd achter de gedachten waarom wel en waarom niet. Zelf zie ik (nu nog? Geen idee hoe ik er over denk als we zelf een kindje hebben) niet zo enorm veel problemen om straks foto's van mijn eigen kind (als die dus komt, haha) op internet te hebben (wel normale foto's en geen gekke dingen of iets, waar pedofielen of wat dan ook wat mee kunnen).

Denk ook wel een beetje afhankelijk van de leeftijd, maar nu ik er over nadenk kan ik me wel voorstellen dat het kind het zélf later wel erg zou kunnen vinden... Andere kant vind ik het zelf niet erg als er foto's van mij als kind online komen.

Maar als je geen foto's van je kind online zet, zou je wel een foto (even een simpel voorbeeld) van het kind op zijn/haar pony op Facebook zetten als ze bijvoorbeeld een wedstrijd gereden hebben? Wat wel en wat niet?

Sorry als dit hier niet gewenst is, het zet me aan het denken en vind het wel interessant. :)

Is er een mogelijk om de uitslag van het onderzoek straks te kunnen zien? :)

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 13:01

Quir schreef:
Dit vind ik wel een heel interessant onderwerp, invullen heeft voor mij nu niet zoveel nut (heb nog geen kinderen en zet ook niets van andere kinderen online).

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd achter de gedachten waarom wel en waarom niet. Zelf zie ik (nu nog? Geen idee hoe ik er over denk als we zelf een kindje hebben) niet zo enorm veel problemen om straks foto's van mijn eigen kind (als die dus komt, haha) op internet te hebben (wel normale foto's en geen gekke dingen of iets, waar pedofielen of wat dan ook wat mee kunnen).

Denk ook wel een beetje afhankelijk van de leeftijd, maar nu ik er over nadenk kan ik me wel voorstellen dat het kind het zélf later wel erg zou kunnen vinden... Andere kant vind ik het zelf niet erg als er foto's van mij als kind online komen.

Maar als je geen foto's van je kind online zet, zou je wel een foto (even een simpel voorbeeld) van het kind op zijn/haar pony op Facebook zetten als ze bijvoorbeeld een wedstrijd gereden hebben? Wat wel en wat niet?

Sorry als dit hier niet gewenst is, het zet me aan het denken en vind het wel interessant. :)

Is er een mogelijk om de uitslag van het onderzoek straks te kunnen zien? :)

Zolang het met respect voor de wel en niet plaatsers van beeldmateriaal is, heb ik geen bezwaar tegen deze vragen. Stiekem verwerk ik ze ook even in mijn onderzoek ;-) Wat we trouwens in de zomer hopen af te hebben. Als ik dat hier ook mag plaatsen laat ik het uiteraard weten.

Zoals ik het nu zie is het vrij zwart wit. Mensen die niet willen plaatsen en mensen die wel willen plaatsen. De redenen voor niet plaatsen lopen heel erg uiteen (gevaar voor verkeerde mensen -even deze omschrijving ivm leeftijd bokt- privacy kinderen, keuze bij de kinderen laten, cyberpesten voorkomen, niet je kind(eren) zomaar op een advertentie van iets zien staan etc) Dus ook geen foto van je kind op het paard dan.

Een heel klein percentage (ongv. 4%) geeft aan wel foto's online te zetten maar dan geen herkenbare gezichten. Goed voorbeeld van een Bn'er die dit in de praktijk brengt is Nicolette van Dam.

Ouders die wel beeldmateriaal online zetten zien niet het mogelijke gevaar of denken dat dit met meevalt. In sommige gevallen zijn ouders/familieleden niet goed op de hoogte van de wetten en regels mbt het plaatsten van de foto's.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:12

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja/nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? NVT, ik plaats geen foto's online

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja/ nee

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja/nee

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja/nee

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja/nee

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja/ nee

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja/nee

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja/ Nee

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja/ nee

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:21

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja/nee
Ja, sporadisch en nooit van hem alleen

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja/nee
Ja

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja/ nee
Ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja/nee
Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja/nee
Ja, maar helaas blijkt het voor bepaalde mensen heel moeilijk zich te schikken in mijn wensen en heb ik al vaak de 'meld dit bij facebookknop' moeten gebruiken.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja/nee
N.v.t

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Ja/ nee
Ja, daarom plaats ik ook vrijwel niets online. Ik moet er niet aan denken dat de foto an mijn kind gebruikt wordt voor ranzige doeleinden

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja/nee
Bij de meeste mensen niet, maar er zijn mensen die het maar niet willen snappen en zelfs tot zwembroekfoto's toe op facebook plaatsen die voor iedereen toegankelijk is

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja/ Nee
Ja, dat is ook de reden dat ik heel goed afweeg wat ik online zet en dit tot het minimum beperk

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja/ nee
Nee

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:36

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja/nee

Geen concrete afspraken maar hier wordt wel voorzichtig mee omgegaan

nvt

Kleine is pas 1,5 maar ik ben wel voorzichtig in wat ik wel/niet plaats. Er staan wel dingen op fb, maar niet heel veel. Ik pas er mee op, maar vermijd fb niet volledig wat dat betreft.
_________________________________________________________________________________

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:00

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? nee

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja maar zij doen hier wel moeilijk over.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja. De gastouder weet dat er niets geplaatst mag worden

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja. Helaas wel.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja.

Dit zijn een paar vragen die wij verder willen onderzoeken. Mochten jullie nog aanvullingen hebben die nuttig zouden kunnen zijn laat het dan gerust weten.

Dit onderwerp kan tot veel discussie zorgen heb ik inmiddels gemerkt. Ik wil jullie verzoeken respect te hebben voor elkaars keuze wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal. _/-\o_[/quote]

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 09:13

Bedankt! +:)+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:15

Dat Facebook eigenaar zou worden van je foto's is gewoon niet waar. Ze vragen toestemming om ze te verspreiden, omdat je vrienden anders je foto niet kunnen zien. Maar jij bepaalt wie je foto ziet en blijft eigenaar. En als de foto verwijderd wordt, dan wordt ie ook van de servers verwijderd. Belangrijkste is dat je zelf je privacy instellingen beheert en ook goed controleert. Dus ik vraag me af waar je vraag 3 op baseert van dat recht.

Wat bedoel je met vraag 7? Bedoel je dan bijvoorbeeld een besloten groep op Facebook waar iedereen lid van kan worden of dat je die makkelijk kunt hacken?

Ik lees even terug hoor, want ik zie dat veel mensen blijkbaar wel vinden dat ze Social media rechten geven. Misschien heb ik een definitie gemist?

Edit: nee niet gevonden :-). Dan mijn antwoorden maar.

---

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Ja, maar beperkt. Op Facebook is alles besloten en ben ik redelijk kritisch op wie het mag zien. Instagram is openbaar, dus daar plaats ik hem niet op.

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Vanuit mijn werk is daar beleid op geschreven en dat volg ik. Maar ik merk in praktijk dat het niet altijd even duidelijk is wat wel en niet mag. Voor communicatie doeleinden gebruiken we een toestemmingsverklaring die door de ouders getekend moet worden. Op Social media is het onmogelijk om elke foto te controleren, omdat er ook groepsfoto's (van activiteiten) zijn met soms wel 100 kinderen erop.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.?
Zie mijn vraag hierboven. Kun je "recht" definiëren?

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Het ligt er wel aan wat voor beeldmateriaal je plaatst. Ik denk dat je daarin als ouder of medewerker een rol in hebt. Ik ken een ouder die echt elke beweging van haar puberdochter online zet, tot aan medische details aan toe die redelijk gênant zijn.

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Zij maken gebruik van een besloten systeem waar alleen ouders toestemming voor krijgen.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Zie vraag hierboven :-)

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Nee, mensen reageren wel begripvol tot nu toe.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja, daarom ook besloten. En zelfs dan zet ik geen badfotos ofzo online. Ook doorsturen via Whatsapp (ook Social media) doe ik daarmee niet.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja, mensen zijn zich veel bewuster geworden.

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 12:33

beert schreef:
Dat Facebook eigenaar zou worden van je foto's is gewoon niet waar. Ze vragen toestemming om ze te verspreiden, omdat je vrienden anders je foto niet kunnen zien. Maar jij bepaalt wie je foto ziet en blijft eigenaar. En als de foto verwijderd wordt, dan wordt ie ook van de servers verwijderd. Belangrijkste is dat je zelf je privacy instellingen beheert en ook goed controleert. Dus ik vraag me af waar je vraag 3 op baseert van dat recht.

Het steekt iets anders in elkaar. Het is namelijk wel waar. Facebook (insta, snapchat) vraagt je toestemming maar dit geef je door akkoord te gaan met hun voorwaarden. In de verscholen letters van de voorwaarden staat je eigenaar bent en blijft van de foto maar dat zij het recht hebben om deze foto aan derde beschikbaar te stellen. Zij mogen deze dus verkopen voor commerciële doeleinden. Met de nieuwe wet die (hopelijk) in 2018 in zal gaan kan er gemakkelijker bezwaar gemaakt worden als er een foto online komt . Via een privébericht kreeg ik ook een dergelijke opmerking. Daarom heb ik afgelopen week dit opnieuw ter sprake gebracht bij onze juridische en de technisch adviseur en die geven beide aan dat het dus wel degelijk zo is dat het recht van de foto's bij de sociale media sites ligt. Privacy instellingen is dan ook niet meer van toepassing dat heeft meer te maken of je bepaalde mensen de foto wel of niet wilt laten zien. Dat is puur een stukje beheer van je account. De foto of video die eenmaal geüpload is op de server van een sociale media blijft altijd bestaan en kan nooit 100%verwijderd worden. (wel kan hij niet meer zichtbaar zijn via google etc. )

De jurist gaf ook duidelijk aan dat het heel lastig is om sociale media in de juiste wetten kwijt te kunnen omdat er nog veel grijze gebieden zijn. Hier wordt wel volop aan gewerkt en is ook onderwerp van de politieke agenda.

Het is dus wel degelijk zo, dat je bij het accepteren van de voorwaarden van iedere vorm van sociale media het recht op je foto en video verliest en deze gebruikt mag worden voor andere doeleinden.

Wat bedoel je met vraag 7? Bedoel je dan bijvoorbeeld een besloten groep op Facebook waar iedereen lid van kan worden of dat je die makkelijk kunt hacken? Eigenlijk beide. Een besloten groep is niet zo besloten als nu vaak gedacht wordt. De foto's/video's die erop gezet worden zijn dus zichtbaar en beschikbaar voor bijvoorbeeld facebook. Maar een beetje hacker kan deze pagina zo openen

Ik lees even terug hoor, want ik zie dat veel mensen blijkbaar wel vinden dat ze Social media rechten geven. Misschien heb ik een definitie gemist?

Edit: nee niet gevonden :-). Dan mijn antwoorden maar.

---

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Ja, maar beperkt. Op Facebook is alles besloten en ben ik redelijk kritisch op wie het mag zien. Instagram is openbaar, dus daar plaats ik hem niet op.

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? Vanuit mijn werk is daar beleid op geschreven en dat volg ik. Maar ik merk in praktijk dat het niet altijd even duidelijk is wat wel en niet mag. Voor communicatie doeleinden gebruiken we een toestemmingsverklaring die door de ouders getekend moet worden. Op Social media is het onmogelijk om elke foto te controleren, omdat er ook groepsfoto's (van activiteiten) zijn met soms wel 100 kinderen erop.

Zie mijn vraag hierboven. Kun je "recht" definiëren?

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Het ligt er wel aan wat voor beeldmateriaal je plaatst. Ik denk dat je daarin als ouder of medewerker een rol in hebt. Ik ken een ouder die echt elke beweging van haar puberdochter online zet, tot aan medische details aan toe die redelijk gênant zijn.

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Zij maken gebruik van een besloten systeem waar alleen ouders toestemming voor krijgen.

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? Zie vraag hierboven :-)

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Nee, mensen reageren wel begripvol tot nu toe.

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja, daarom ook besloten. En zelfs dan zet ik geen badfotos ofzo online. Ook doorsturen via Whatsapp (ook Social media) doe ik daarmee niet.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? Ja, mensen zijn zich veel bewuster geworden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:49

Maar er is dan een verschil tussen het delen van het recht op gebruik van de foto en wie de eigenaar is. Social media wordt nooit eigenaar van jouw foto en kan dus ook niet zeggen dat jij jouw foto niet meer mag gebruiken, nadat je hem daar gepost hebt. Zij krijgen idd recht om de foto te delen, maar dat moet ook wel. Anders kun je hem niet aan je vrienden laten zien. Ook zie je idd weleens foto's van vrienden bij reclames van "Henk de Kort vindt bol.com leuk". Daar kan ik me niet zo druk om maken.

Dit las ik erover:
Citaat:
Facebook heeft dus automatisch een licentie op jouw foto’s. Facebook hoeft voor die licentie niets te betalen (royalty-free) en mag deze licentie ook weer aan anderen doorgeven (transferable, sub-licensable). De termijn van zo’n licentie is niet oneindig: hij houdt op wanneer je een foto weer verwijdert. Daar zit wel een haakje aan, want als je de foto hebt gedeeld met anderen, en zij hebben de foto niet verwijderd, dan blijft de licentie bestaan. Een foto op Facebook is dus nog steeds van jou – het auteursrecht ligt bij jou – maar Facebook mag ermee doen wat het wil.

https://decorrespondent.nl/4/van-wie-is ... 6-b003ab22

Ik vind dit iets anders dan dat het zou impliceren dat je je rechten kwijt bent. En natuurlijk hebben zij een commercieel belang, maar daarom is het ook een gratis medium. Jij bepaald uiteindelijk zelf welke foto's je erop zet :-)

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 13:02

beert schreef:
Maar er is dan een verschil tussen het delen van het recht op gebruik van de foto en wie de eigenaar is. Social media wordt nooit eigenaar van jouw foto en kan dus ook niet zeggen dat jij jouw foto niet meer mag gebruiken, nadat je hem daar gepost hebt. Zij krijgen idd recht om de foto te delen, maar dat moet ook wel. Anders kun je hem niet aan je vrienden laten zien. Ook zie je idd weleens foto's van vrienden bij reclames van "Henk de Kort vindt bol.com leuk". Daar kan ik me niet zo druk om maken.

Dit las ik erover:
Citaat:
Facebook heeft dus automatisch een licentie op jouw foto’s. Facebook hoeft voor die licentie niets te betalen (royalty-free) en mag deze licentie ook weer aan anderen doorgeven (transferable, sub-licensable). De termijn van zo’n licentie is niet oneindig: hij houdt op wanneer je een foto weer verwijdert. Daar zit wel een haakje aan, want als je de foto hebt gedeeld met anderen, en zij hebben de foto niet verwijderd, dan blijft de licentie bestaan. Een foto op Facebook is dus nog steeds van jou – het auteursrecht ligt bij jou – maar Facebook mag ermee doen wat het wil.

https://decorrespondent.nl/4/van-wie-is ... 6-b003ab22

Ik vind dit iets anders dan dat het zou impliceren dat je je rechten kwijt bent. En natuurlijk hebben zij een commercieel belang, maar daarom is het ook een gratis medium. Jij bepaald uiteindelijk zelf welke foto's je erop zet :-)

Uit het onderzoek komt nu ook al heel duidelijk naar voren dat mensen niet goed beseffen wat het recht hebben en het recht claimen is. Het is ook vrij lastig uit te leggen. Ik zal een poging doen ;-)Overigens is het citaat ook wel vrij duidelijk. Een punt voor de 2018 wet is oa het scherper zetten van de oneindig licentie.

Zodra jij beeldmateriaal post ben jij de eigenaar van de foto. Maar sociale media mag jouw foto gebruiken omdat jij het op hun pagina/server/domein etc. hebt gezet. Zij hebben dus het recht van plaatsen en doorverkopen. Daar kun je via rechtswege bezwaar tegen maken, dit is vrij lastig en kostbaar maar niet onmogelijk. Kort door de bocht: Jij hebt het recht van de foto en bent de eigenaar zij hebben het recht om deze foto te gebruiken. Let dus op, dan heb jij niets meer te zeggen over jouw foto. Daar zit misschien net de crux.

Jij maakt je niet druk over het feit als jouw foto bij bol.com staat met "Beert koopt alleen bij Bol" waar andere dit wel vinden zeker in het geval van minderjarige.

Het is lastig om zo uit te leggen maar hopelijk snappen we elkaar zo +:)+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:05

Ja ik snap het hoor! Denk ook dat zodra foto's op rare plekken verschijnen, dat ik heel snel mijn account ophef. Dan is het kwaad wellicht geschied, maar wordt het iig niet erger :-).

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 12:50

beert schreef:
Ja ik snap het hoor! Denk ook dat zodra foto's op rare plekken verschijnen, dat ik heel snel mijn account ophef. Dan is het kwaad wellicht geschied, maar wordt het iig niet erger :-).

Precies!

Ook de mensen die mij via PB willen beantwoorden, dit mag ook! Bedankt voor de beantwoordingen die ik allemaal al heb ontvangen. +:)+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:58

Ik vul hem ook even in. Met toevoegingen...

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? ja

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? nee want ik plaats nooit beeldmateriaal van andere minderjarige kinderen. Als ik dat wel zou doen zou ik zeker toestemming vragen.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Nee en dat geeft me te denken...

4.Bent u zich ervan bewust dat het plaatsen van beeldmateriaal de kans op cyberpesten kan vergroten? Ja daarom ga ik er spaarzaam mee om en hou er ook toezicht op wat mijn 2 tieners zelf doen.

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? nee maar zij zijn niet veel bezig met Social Media en als ze dat al doen gaan zij er net zo mee om als ik.

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja middels toestemmingsbrief van school kun je verklaren wel of niet te mogen publiceren

7.Bent u ermee bekend dat ook een afgesloten of privé pagina vrij makkelijk door onbekende bekeken kan worden? nee wist ik niet. Ik dacht met slot is geblokkeerd voor iedereen die niet volgt (instagram, Twitter, Facebook)

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? nee tot nu to niet

9.Bent u ervan op de hoogte dat ook mensen uit verkeerde "netwerken" (ivm leeftijd bokt deze omschrijving) sociale media veel gebruiken om kinderen te spotten? Ja daarom bespreek ik dit ook regelmatig met mijn tieners.

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? nee

Ewelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 12:07

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:53

1.Plaatst u beeldmateriaal van uw eigen minderjarige kind op sociale media? Nee: of ik zorg ervoor dat je bijvoorbeeldalleen een handje oid ziet. maar niet herkenbaar in beeld. Ik vind dat ze daar zelf de keuze in moet krijgen als ze groter is.

2.Vraagt u toestemming voor het plaatsen van beeldmateriaal als het niet om uw eigen minderjarige kind gaat? ja.

3.Bent u ervan op de hoogte dat het recht van de foto's of video's die geplaatst worden op sociale media in handen is van facebook, insta etc.? Ja, griezels.

5.Heeft u met familieleden afspraken gemaakt over het plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren? Ja

6.Als uw kinderen op school of sportclub zitten, heeft u hier afspraken gemaakt over het wel of niet plaatsen van beeldmateriaal? Ja

8.Als u aangeeft geen beeldmateriaal online te willen van uw minderjarige kind(eren) loopt u dan tegen onbegrip en/of problemen aan? Ja

10.Is er in de afgelopen jaren een verandering geweest in het wel of niet online plaatsen van beeldmateriaal van uw kind(eren)? nee