Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 14:52

Nee ik wil juist niet dat mijn eigen klusjesman het doet want als ik dat had gewild had ik het in het allereerste begin wel door hem laten doen. Ik heb liever dat een professionele keukenleverancier het doet tegen het afgesproken bedrag van 60,- per uur. Het is een dure keuken dus wil niet dat er aan 'geprutst' word. Omdat mijn eigen (witwerkende) klusjesman bijna net zo duur is als een leverancier, dan laat ik het liever via een leverancier doen.

De prijs van de externe ZZP-er was ons niet bekend en hier staat dan ook geen handtekening onder. Sterker, in mijn vorige post staat dit:

"Overigens zie ik nu dat op de factuur die wij getekend hebben helemaal niks staat over een externe monteur, alleen op een factuur die zij ons later hebben toegestuurd, die wij dus NIET hebben getekend. Deze factuur ziet er in eerste instantie exact hetzelfde uit alleen staat dit er ineens bij."

Edit: ik vind het dus belachelijk dat de prijs van de montage ineens 1100 euro hoger uitvalt dan in eerste instantie was begroot. Daarnaast vind ik het raar dat ze ons vertellen dat ze eigen monteurs in dienst hebben en een eigen montageservice die een X bedrag per uur kost, en dat we vervolgens een ZZP-er thuis krijgen die een aparte offerte maakt. Maargoed, als die offerte net zo hoog was geweest als in eerste instantie was begroot dan was het natuurlijk niet zo'n punt geweest. Al had ik alsnog wel gebeld om te vragen waarom we ineens een ZZP-er voor de deur hebben en niet hun eigen montageservice.

Anoniem

Re: Keukenverbouwing: leverancier komt afspraken niet na: en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:08

Dan moet je er gewoon niet mee akkoord gaan. Lekker gedoe weer. Dan zijn jullie er niet mee akkoord gegaan en kunnen ze jullie ook niets opdringen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 15:12

@ Ersina: Volgens mij is het helemaal niet onduidelijk:

- Zij spreken een bedrag met ons af voor montage: 60,- per uur. Dit komt niet op de factuur want dit gaat op nacalculatie
- Er komt een monteur die aangeeft dat het 1 tot max. 2 dagen werk is. Monteur zegt dat het eraan ligt of hij alleen of met 2 is. Met 2 pers. is hij uiteraard sneller: Laten we dan voor het gemak 2 personen a 60 euro per uur rekenen voor 1,5 dag: 1440,- Dit komt ook overeen met de geschatte 1500,-
- We krijgen ineens een offerte van 2600,-

1: Ik vind het raar dat de keukenboer een prachtig mooi verhaal heeft over eigen motageservice die siematic plaatst en dat er vervolgens een ZZP-er op de stoep staat.
2. Ik vind het belachelijk dat de offerte 1100,- hoger is dan begroot.

In mijn ogen komen ze dus op deze manier hun afspraken niet na. Op de eerste plek hun prijsafspraak en op de tweede plek een afspraak dat hun eigen montageservice bij ons langskomt.

Dat ik mijn eigen klusjesman erbij betrek is omdat, als ik dit allemaal vooraf had geweten, wel mijn eigen klusjesman de klus had laten doen. Maar dat wilde ik niet omdat ik wil dat iemand die keuken herplaatst die ervaring heeft met Siematic. Daarom ga ik naar een retedure keukenzaak en bestel ik daar retedure laminaatdelen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:24

Ersina schreef:
_Nelleke_ schreef:
Nee het is een daadwerkelijke factuur. We hebben echter nog niks aanbetaald en er is ook niks geleverd.

De monteur is toch bij jullie thuis geweest? Dat is dan na het goedkeuren van de offerte?
Ik vind je post helemaal niet duidelijk en krijg de indruk dat je akkoord bent gegaan, maar nu oneffenheden zoekt, omdat die klusjes man het goedkoper kan doen.

Kom nou, €2600 voor 2 dagen werk, het is geen neurochirurg :')

Wat een poedersuiker situatie TS, snap best dat je hiervan baalt! Ik ben geen jurist, maar werk wel veel met bureaus en ik zou in dit geval de bal terug bij hun leggen dat de stelpost vele malen hoger uitvalt dan zij in eerste instantie hadden begroot en dat je daar dus niet mee akkoord bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:10

_Nelleke_ schreef:
@ Ersina: Volgens mij is het helemaal niet onduidelijk:

- Zij spreken een bedrag met ons af voor montage: 60,- per uur. Dit komt niet op de factuur want dit gaat op nacalculatie

Ook in het geval van nacalculatie hoort het uurbedrag in het contract te komen staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:18

Als je het te duur vindt zeg je toch gewoon dat je dat niet wilt? Een offerte is maar een berekening. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het scherper geprijsd wilt zien. Dergelijke dingen kun je gewoon in overleg doen.
Zo´n offerte is toch gespecificeerd? Je kunt toch zien hoe de extra kosten tot stand zijn gekomen? Heb je de voorijdkosten wel ingecalculeerd bv? Je hebt niet alleen te maken met arbeidsloon, he.

Ik snap het probleem niet. Je zit te zoeken naar blaam, maar wat wil je eigenlijk als oplossing? Leg dat bij ze neer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:19

Lusitana schreef:
Als je het te duur vindt zeg je toch gewoon dat je dat niet wilt? Een offerte is maar een berekening. Je kunt ook gewoon zeggen dat je het scherper geprijsd wilt zien. Dergelijke dingen kun je gewoon in overleg doen.
Zo´n offerte is toch gespecificeerd? Je kunt toch zien hoe de extra kosten tot stand zijn gekomen? Heb je de voorijdkosten wel ingecalculeerd bv? Je hebt niet alleen te maken met arbeidsloon, he.

Ik snap het probleem niet. Je zit te zoeken naar blaam, maar wat wil je eigenlijk als oplossing? Leg dat bij ze neer.

Het ging niet om een offerte, maar om een factuur. En die had ts al ondertekend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:35

Goof schreef:
Lusitana schreef:

Het ging niet om een offerte, maar om een factuur. En die had ts al ondertekend.

Ik had begrepen dat de factuur van de laminaat was? Er is sprake van apart betellen van laminaat en apart bestellen van een monteur volgens mij?
En waarom onderteken je iets waar je het niet mee eens bent?

Wat wil TS nou eigenlijk ? En waarom legt ze die vraag dan niet neer bij het bedrijf? Of als ze dat al gedaan heeft, wat is daarop het antwoord?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:47

Goof schreef:
Lusitana schreef:

Een factuur met een stelpost bestaat niet, precies om deze reden. Een factuur is een overzicht van alle kosten en de werkzaamheden die daarvoor geleverd worden / zijn. Ik ga er dus vanuit dat TS een offerte heeft getekend.

Wat is het bedrag waar je voor getekend hebt TS?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 17:56

Volgens mij kun je een offerte die je hebt getekend echt niet zo maar intrekken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:30

Vanillia schreef:
Kom nou, €2600 voor 2 dagen werk, het is geen neurochirurg :')

Wat een poedersuiker situatie TS, snap best dat je hiervan baalt! Ik ben geen jurist, maar werk wel veel met bureaus en ik zou in dit geval de bal terug bij hun leggen dat de stelpost vele malen hoger uitvalt dan zij in eerste instantie hadden begroot en dat je daar dus niet mee akkoord bent.

Het is niet bedoeld als aanval dat ik vind dat TS niet duidelijk vind, ik probeer het subjectieve verhaal ,feitelijk te maken.
De man zzp-er doet de klus voor 2600,- . Dat is ongeacht de tijd die het gaat duren.(Toch?) De 60,- euro die de keukenboer vertelde was in het startverhaal zonder tijd...de keuken moet uitelkaar en opnieuw geplaatst...montage is op nacalculatie , want ze weten niet hoe lang het gaat duren.
De klusjesman zegt 1 á 2 dagen nodig te hebben, maar iedereen die wel eens met een klusjesman heeft gewerkt, weet dat dit vaak een indicatie is. Ik vind de post dus niet zo duidelijk , want TS gooit er berekening van zichzelf doorheen, die niet zijn toegezegd door de keukenboer. Indien het factuur getekend is met als deze dure bedragen, dan zie eerlijk gezegd geen mogelijkheid die afspraak ongedaan te maken. Ze kan het wel proberen, maar ik denk dat die keukenboer meer tastbare aanwijzingen heeft, dat het werk is afgesproken, voor dat bedrag. Het ongedaan maken is dan een service. Overigens mijn ervaring dat door de telefoon eerder woorden vallen die niet meehelpen voor elkaar te krijgen wat je wil. Dus TS als je van de factuur af wil, lijkt mij een persoonlijk gesprek beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:56

Wat heeft de winkel nu gezegd?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 21:55

Ik denk dat je inderdaad beter even contact op kunt nemen met de leverancier.

Want het lijkt me op zich heel simpel: afgesproken is montage op nacalculatie à € 60,- per uur door eigen montagedienst. Nu komt men ineens met een ZZP'er die een offerte uitbrengt. Als je het niet eens bent met de hoogte van de offerte en de partij die de montage nu gaat uitvoeren, dan kun je dit weigeren. Zeker omdat dit op de eerste en door jullie ondertekende factuur niet is opgenomen in de kleine lettertjes. "Tastbare" bewijzen zijn er dus helemaal niet.

Waar je wel voor getekend hebt, is voor dat laminaat. Over het algemeen kun je dit annuleren, maar dan zijn er wel kosten aan verbonden. Vaak met een minimum van een bepaald bedrag. Bij de keukenzaken die vallen onder de Mandemakers groep kun je binnen twee dagen nog annuleren zonder kosten. Wordt er na deze termijn geannuleerd en is de keuken nog niet in productie, dan brengt de winkel € 500,- in rekening voor keukens onder € 10.000,- en € 1000,- voor duurdere keukens.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 21:50

Update:

We hebben gebeld met de keukenboer en zij gaven aan dat ze dachten ons juist een plezier te doen met die ZZP-er omdat hij heel goed is in dit soort klussen. We hebben aangegeven dat we zijn geschrokken van de hoogte van zijn offerte en dat we in principe liever gebruik willen maken van hun eigen montageservice omdat we dat ook zo hebben afgesproken en dat we dit een beetje een aparte gang van zaken vonden.

Uiteindelijk kunnen we alsnog gewoon gebruik maken van hun eigen montageservice zoals eerder afgesproken. Het blijft een beetje onduidelijk waarom dit in het eerste telefoongesprek niet mogelijk leek, dat gesprek heb ik niet zelf gevoerd maar mijn man.

In elk geval: het lijkt nu opgelost. Bedankt voor jullie meedenken! :)