Hoeveel hou je achter de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:48

NYC2B schreef:
Ik vind het wel even interessant om mee te lezen. Ik ben 22 en woon nog bij mijn ouders (en spaar natuurlijk)
Ik heb verder van rentes geen verstand maar als ik het goed begrijp betaal je boven de €20.000 rente? Dan kost het je geld? Of bij elk bedrag?

€25.000 ongeveer is de belastinggrens. Dat wordt geloof ik in 2018 verhoogd.

Rente kreeg je vroeger over je spaargeld en nu moet je idd bijna rente gaan betalen over je spaargeld. Plus de kosten van je rekening. Bij elk bedrag idd.

Nadia
Oppermuts

Re: Hoeveel hou je achter de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:25

Dit onderwerp past beter op [LZP] Leven zonder paarden, ik ga het topic verplaatsen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:45

Florenc schreef:
Hoeveel hangt een beetje af van jouw persoonlijke situatie denk ik. Heb je een eigen wagen of bedrijfswagen? Nieuwe wagen of al ouder? Heb je een nieuwbouw of een huis van de jaren 50? Kan je nu maandelijks 100€ opzij zetten, of is dat vlot 700/800€? ....

Ja, mee eens. Als de verf van de kozijnen afbladderd, je dak op instorten staat en je auto al maanden vreemde geluiden produceert is het wellicht handig iets meer achter de hand te houden. En als je door een maand wat rustiger aan doen zo 5000 euro op tafel kan leggen is het allemaal wat minder noodzakelijk.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:46

Wij hebben op dit moment 19.000 achter de hand. Wij willen dit wel flink gaan verlagen. We hebben namelijk in september 2016 een nieuwbouw huis gekocht. Alles is van kunststof, dus hebben hier de komende 10 jaar geen kosten aan. Ik heb een nieuwe baan en heb mijn auto dus niet meer nodig (5 miniten lopen). De auto wegdoen vinden we zonde, maar hij word alleen gebruikt voor boodschappen en af en toe een dagje weg. Mijn vriend heeft een auto van het werk (busje) die ons niks kost.
Maarja er moet nog wel wat betaald worden van het huis (achtertuin) en we willen ooit de zolder volledig verbouwen (5jarenplan). Binnenkort willen we gaan trouwen, dus dan word ons spaargeld aardig verlaagd.

We willen minstens 7.500 overhouden. Als we onze auto niet zouden kunnen missen zouden we minstens 7.500 extra over willen houden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:47

wat verstandig is om als buffer te houden is per huishouden ook verschillend. Mijn man werkt voor zichzelf en we houden minimaal een jaar aan kosten apart als buffer voor het geval hij een tijdje thuis komt te zitten. Verder lossen we zoveel mogelijk af op ons huis en houden nog een beetje achter de hand voor vervangen auto en onvoorziene kosten. Toevallig net een ander huis gekocht en dan krijg je de berekening te zien wat je hypotheek na 10 jaar gekost heeft (wat je netto aan rente betaald hebt), daar schrok ik best wel van om eerlijk te zijn. Als we ons huis afgelost hebben en we nog steeds zo veel kunnen sparen gaan we kijken hoe het verder te investeren. Dat zal nog wel een jaar of 6 a 7 duren en we kijken dan wat de beste investering is.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:59

Uitgaven die gedaan kunnen worden van de lopende rekening gaan eerst van de lopende rekening.

Als het niet lukt van de lopende rekening heb ik twee buffers van beide 2500,- (eentje voor paard en eentje voor mezelf).
Probeer die 2500,- altijd op peil te houden. Zo snel mogelijk aanvullen als het er onder komt.

Daarnaast heb ik nog een "overige" spaarrekening :') die vul ik aan als beide buffers het minimum bedrag hebben bereikt. Maar die rekening is nu uhm niet zo gevuld haha.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:48

Die tip van de NIBUD monitor was wel een goeie. Ik vind alleen dat ze voor bepaalde posten wel heel veel rekenen. Zo zou ik voor mijn auto €15.000 achter de hand moeten houden. En dat is ook precies het max bedrag dat ik uitgeef aan een auto. Maar ik vind dat dat alleen maar hoeft wanneer je verwacht dat je binnen een jaar een andere aan gaat schaffen. Ik hoop iig nog wel een jaartje of 5 rond te tuffen met mijn blikkie. En dat houdt voor mij in dat ik vanaf nu ieder jaar €3000 opzij moet leggen. de monitor gaf aan dat ik rond de €20.000 op zij zou moeten leggen. Maar na het lezen van jullie verhalen denk ik dat een bedrag van max €15.000 ook wel genoeg is
Iedereen bedankt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:19

Relaxed schreef:
IrisDH schreef:
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je maar helemaal geen spaargeld zou moeten hebben omdat de rente zo laag staat, het is toch in eerste plaats een buffer voor onvoorziene (hogere) kosten? En in tweede plaats pas leuk dat het automatisch iets meer wordt dankzij de rente.. Of zie ik nu iets over het hoofd? :o?

Dit weekend sprak ik iemand die eerst vertelde dat ie een huis wou kopen en even later zei dat hij niet spaarde omdat het toch niks opleverde.... Euh, hoe wil je dan een huis kopen en inrichten? :+ Beetje gekke redenatie idd :j

Altijd een buffer houden, hoe hoog kan je zelf het beste bepalen.

Ik had ook niks gespaard toen ik mijn huis dit jaar in feb kocht.
Ik had zelfs nog een kleine schuld.

In de 3 maand aanloop van tekenen en huis betrekken heb ik mijn loon opzij gelegd voor inrichting (ik had al een deel inrichting)
De taxatiewaarde van mijn huis is een stuk groter dan het bedrag waarvoor ik het gekocht heb.

Oké. Het was mooi en verstandig geweest als ik wat spaargeld extra had, maar om even aan te geven. Het is niet onmogelijk.

Ik ben nu wel aan het sparen en ik wil ong 10.000 op mijn spaarrekening proberen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 15-11-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:22

Abacab schreef:
Die tip van de NIBUD monitor was wel een goeie. Ik vind alleen dat ze voor bepaalde posten wel heel veel rekenen. Zo zou ik voor mijn auto €15.000 achter de hand moeten houden. En dat is ook precies het max bedrag dat ik uitgeef aan een auto. Maar ik vind dat dat alleen maar hoeft wanneer je verwacht dat je binnen een jaar een andere aan gaat schaffen. Ik hoop iig nog wel een jaartje of 5 rond te tuffen met mijn blikkie. En dat houdt voor mij in dat ik vanaf nu ieder jaar €3000 opzij moet leggen. de monitor gaf aan dat ik rond de €20.000 op zij zou moeten leggen. Maar na het lezen van jullie verhalen denk ik dat een bedrag van max €15.000 ook wel genoeg is
Iedereen bedankt!

3000 opzij? Is dat je afschrijving?
Ik ga er van uit dat je auto over 5 jaar geen 0 waarde heeft.

Ik neem aan dat je je auto dan verkoopt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:25

Tja, bij ons gingen eens beide auto's in een week onherstelbaar kapot... krijg je dan weinig voor terug :roll: €15.000 op de rekening is dan niet overbodig :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:31

verootjoo schreef:
Tja, bij ons gingen eens beide auto's in een week onherstelbaar kapot... krijg je dan weinig voor terug :roll: €15.000 op de rekening is dan niet overbodig :+

Dit hadden wij dus ook.
In 1 week 2 auto's en die hadden de leeftijd er nog niet voor, de week er op de verwarmingsketel die pas 6 jaar oud was. En de week er na de koelkast, oke doe was dan nog het minste duur.
En toevallig voorgaande dit alles een nieuwe kamerraam laten plaatsen.
Dan ben je toch wel blij met een buffer :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:34

Wij proberen om zoveel mogelijk boetevrij af te lossen van onze hypotheek. Hebben altijd wel wat spaargeld op de spaarrekening staan als buffer, maar als dat bedrag boven de X uitkomt, lossen we weer een stukje hypotheek af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:40

daantjuhhh schreef:
Relaxed schreef:

Dit weekend sprak ik iemand die eerst vertelde dat ie een huis wou kopen en even later zei dat hij niet spaarde omdat het toch niks opleverde.... Euh, hoe wil je dan een huis kopen en inrichten? :+ Beetje gekke redenatie idd :j

Altijd een buffer houden, hoe hoog kan je zelf het beste bepalen.

In de 3 maand aanloop van tekenen en huis betrekken heb ik mijn loon opzij gelegd voor inrichting (ik had al een deel inrichting)
De taxatiewaarde van mijn huis is een stuk groter dan het bedrag waarvoor ik het gekocht heb.

Oké. Het was mooi en verstandig geweest als ik wat spaargeld extra had, maar om even aan te geven. Het is niet onmogelijk.

Ik ben nu wel aan het sparen en ik wil ong 10.000 op mijn spaarrekening proberen te krijgen.

Deze jongen huurde een gemeubileerde woning, heeft dus in feite alleen zijn kleding :+ Hoe wil je dan een huis kopen en inrichten zonder geld? Voor de financiering heb je vanaf 1-1 ook zo'n 6% aan eigen geld nodig..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:49

Ik ben een uitwonende student en heb nu 2000 gespaard, daar wil ik ook niet meer onder komen. :P
Heb 3 hamsters, en bezuinig niet op kosten voor hen. Dure laptop en telefoon. Wil die ook kunenn vervangen als het nodig is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:20

Ik denk dat ook mee speelt hoe snel je kunt sparen. Als je niet zo snel kunt sparen houd je misschien meer achter de hand dan wanneer je het zo weer aangevuld hebt.

Ik zou niet zo snel van mijn spaargeld afsnoepen. Geld dat je in je huis investeerd heb je niet zo 1,2,3 weer geliquideerd. Maar ik doe er dan ook gerust 4 jaar over om 10000 weer aan te vullen als ik het op maak.

Als je elke maand 500-1000 euro kunt sparen, dan zou ik minder huiverig zijn om niet alles op de spaarrekening te laten. Als je dan onvoorziene kosten krijgt, heb je je buffer ook weer relatief makkelijk opgevuld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:51

Ik heb vorige week plots besloten om nog steeds niets af te lossen, maar om een nieuwe douche te kopen. Alleen de douche is al 5500 euro (kuip, wanden, achterwand, kraan, slopen oude en plaatsen nieuwe), en dan moet de rest nog betegeld worden, en nieuwe wasbak en verwarming. Alles is van 1975, dus bruine tegels, lekt, verkalkt en ziet er niet meer uit. Ik had nog wel 1-2 jaar kunnen wachten, maar ik besloot ineens dat ik wat moois zag. Ik ga eerst ecth alleen de douche zelf doen en niet de rest (tegels, wastafel, verwarming), dat kan met 3 jaar ook nog wel, het geld ontbreekt nu gewoon. Als je spaart kun je ook zoiets doen. Dit weer aanvullen gaat mij ook wel 4 jaar kosten. En je kunt niet en aflossen en een badkamer vernieuwen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 01:48

Relaxed schreef:
daantjuhhh schreef:

Deze jongen huurde een gemeubileerde woning, heeft dus in feite alleen zijn kleding :+ Hoe wil je dan een huis kopen en inrichten zonder geld? Voor de financiering heb je vanaf 1-1 ook zo'n 6% aan eigen geld nodig..

Dat laatste klopt niet helemaal.
Dat ligt geheel aan de taxatiewaarde.
Je krijgt dan nog 101% van de taxatie waarde.
In mijn geval was de taxatie waarde behoorlijk hoger dan de aankoopwaarde waardoor ik 0 eigen geld heb ingebracht. Zelfs de notariskosten zaten er nog in.

Ik had ook niet heel veel meubels hoor.
Bed, kast, salontafel.
Heb een bank nieuw gekocht nadat ik het huis had gekocht.
Mijn eettafel en eetkamerstoelen heb ik van marktplaats (50 en 65€) tv marktplaats 100€
Tv-kastje bij de Jisk in de aanbieding voor 100 €
Pannen, droogrek, bestek, handdoeken en ander huisraad bij de Ikea voor 700€
Kleed wel nieuw voor 100€
Lamp vv bonnen die ik van mijn werk voor kerst had gekregen.
Wasmachine gekregen gratis

Elke maand kocht ik wat in de 3 maand vooruitlopend aan het betrekken van het huis.

Nou zeg zelf, in 3 maand met niet teveel geld toch netjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel onderhandeld over de vloer, kastjes badkamer en gordijnen enz.
Bij het laatste bod akkoord gegaan mits er een aantal dingen achter bleven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 07:08

Dat gaat niet altijd op daantjuh.

Taxatiewaarde was bij mij exact de verkoopwaarde. Maar ik heb koopgarant en kreeg 25% korting. Dus uiteindelijk heb ik maar 75% betaald van de taxatie waarde. Maar ik kon toen met mijn 104% echt maar 104% van die 75% krijgen.

Bovendien. Dan heb je echt geluk gehad. Zoals de markt nu loopt denk ik dat zeker 95% op of boven taxatie waarde verkocht wordt. Zéker in het starter segment. Ik weet niet in welke regio je zit? Misschien het Noorden?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 07:20

Toen ik op mijn pensioenoverzicht keek ben ik zo geschrokken dat ik maar weer extra spaarpot heb aangemaakt.

Je hebt nooit genoeg geld om achter de hand te hebben.
Ongeacht of de rente hoog of laag staat want de helft van mijn geld gaat in de kluis op de bank...gaat de staat niks aan wat ik heb.
Later is er vast wel weer een regel dat je minder AOW krijg als je spaargeld heb......

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:09

@tita, dat stukje over de bank he.. wij hebben dat ook eens overwogen maar hoe werkt dit nu precies?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:17

ik lees dit en ben echt verbaasd wat sommigen kunnen sparen !!!!
Ik werk 40 uur, heb 1 paard op pension, een eigen huis en auto + trailer.
Ik hou amper geld over in de maand !!!! Ik heb mijn vakantiegeld en mijn eindejaars bonus voor extraatjes of noodgevalletjes maar verder kom ik helaas niet...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:20

ElCamino schreef:
ik lees dit en ben echt verbaasd wat sommigen kunnen sparen !!!!
Ik werk 40 uur, heb 1 paard op pension, een eigen huis en auto + trailer.
Ik hou amper geld over in de maand !!!! Ik heb mijn vakantiegeld en mijn eindejaars bonus voor extraatjes of noodgevalletjes maar verder kom ik helaas niet...

Het is maar net hoe luxe je wil leven, een paard + trailer + grote auto zijn natuurlijk enorme luxe goederen. :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:38

Af en toe verbaas ik me er ook over hoeveel we kunnen sparen :+
Leven totaal niet zuinig, 2 autos, 2 paarden, 30 cavias, 2 honden en nog wat reptielen..
Gaan vaak minstens 1 keer per week uit eten en hebben een koophuis. Zijn tweeverdieners met beide +-40 uur, en toch zetten we iedere maand 700/800 opzij. Als we wat minder uiteten gaan of wat minder cavias zouden hebben (ondanks het aantal wordt er zeker niet op beknibbeld) dan zouden we makkelijk 1000 pm sparen. En het is echt niet zo dat we beide een ‘droombaan’ met ‘droomsalaris’ hebben.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:43

Van sommige bedragen schrik ik ook echt. Met twee zal het wel iets vlotter gaan dan alleen. Ik ben net gestart met werken en ik moet eerder steeds van mijn spaargeld halen dan dat er iets bijkomt. -O-
Ik ben alleen, heb een pony en twee honden. Ik woon in het huis van mijn papa maar betaal een kleine huurprijs en de vaste kosten, dus "de luxe" van voor een klein bedrag thuis wonen heb ik niet. Ik word er vaak heel lastig van als ik van mijn spaargeld moet nemen en mijn doel is om zo snel mogelijk terug naar mijn oorspronkelijke spaarbedrag te geraken, ik heb in de voorbije jaren bijna 3000 euro moeten spenderen, aan operaties voor mijn hond en mijn pony.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:54

sanso schreef:
@tita, dat stukje over de bank he.. wij hebben dat ook eens overwogen maar hoe werkt dit nu precies?

Je kunt niet meer zomaar kluis huren
Vaak moet je bij een bank rekeningen hebben lopen of een hypotheek

1- klant zijn
2- vragen of je bank kluisjes heeft en wat de voorwaarden zijn

Ik wilde kluisje maar de bank wou dat niet nu ben ik gemachtigd op de kluis van mijn ouders als zij overlijden komt de kluis naar mij
Ik kan nu wel alles erin en eruit halen

Je betaald per jaar 65-100€