Meningen over polstuigje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:52

Prima idee! Jij kent je kind het best en kan zo inschatten of je zulke situaties dan veiliger maakt. Wat maakt het uit wat een ander daar van vind?

Wel zou ik een ander type tuigje overwegen. Volwassen lichaamsgewicht is behoorlijk zwaar voor zo een kwetsbaar armpje met de diverse gewrichten. Stel je valt onverhoopt en geeft dmv het tuigje een ruk aan het armpje van je kind dan kan deze makkelijk een blessure oplopen. Neem aan dat de rek maar tot een zekere lengte gaat. Zo een rugzakje lijkt mij handiger/verstandiger. Omdat deze met een groter oppervlakte aan je kond vast zit.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:52

Waar ik bij een polsbandje om moet denken zijn aparte bewegingen en eventuele schade die dat kan geven, als je die in een schrikmoment naar je toe zou trekken terwijl het kind de andere kant op loopt dan krijgen de pols, spieren en schouders misschien een flinke klap (of wanneer het kind zou vallen terwijl de lijn strak staat oid). Mijn voorkeur zou dan meer gaan richting een tuigje, maar ik heb er geen eigen ervaring mee dus wieweet praat ik dikke onzin.

Ik heb trouwens geen kinderen hoor, maar als ik er eentje zie aan een lijn (wel of niet met tuigje of polsband of wat ook) dan is mijn 1e gedachte gewoon: dat zal niet voor niets zijn, zoiets hang je niet voor de lol aan een kind. Ik denk daar niks negatiefs bij, zou ook niet weten waarom :) ik zou dat gewoon doen hoor, liever zo inderdaad dan dat ze zich bezeren of dat je ze inneens kwijt bent.

Edit: stampeltje was mij net voor met de opmerking over de polsband

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:58

Kaka schreef:
Zolang ze punniken lopen ze niet weg.

Nee, dan gaat hij zitten griepen omdat het hem niet aanstaat. Ook niet echt gezellig zeg maar :P
Of zoals de tweeling hier boven, dat ze geen stap meer zetten...

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:16

Wel, tot een jaar geleden zou ik moord en brand geroepen hebben dat je je kinderen toch niet aan een hondenlijn hangt! Ik had er echt geen goed woord voor over en vond heel stellig dat je je kinderen niet als hond mee uitnam.

Nu daarentegen, heb ik zelf zo'n monstertje op de wereld gezet en sinds hij ontdekt heeft dat lopen toch echt wel veel leuker (en vooral sneller!) is dan kruipen, zie ik mezelf het ook nog wel overwegen op hele drukke plaatsen. Hij stapt nog niet heel vaak mee, zit vooral in de buggy omdat hij nog niet heel stabiel staat, maar als ik zie hoe snel hij gaat in huis en in onze afgemaakte tuin, lijkt me zo'n tuigje toch geen al te slecht idee. Hij is zo'n ontdekker en hevig mannetje (net als de mama, trots! :') ) dat ik er heilig van overtuigd ben dat hij ook geen fluit naar mij gaat luisteren als hij iets in zijn koppie heeft...

Dus ik zou het toch ook gaan overwegen, als binnen een paar maanden blijkt dat hij inderdaad zo'n geweld is.
Ik zou dan zelf ook wel voor een tuigje gaan en geen bandje, om inderdaad impulsieve reacties wat beter op te kunnen vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:19

Commentaar lekker links laten liggen. Het zijn peuters met het concentratievermogen van een dopewrt. Daarnaast is het ergens ook wel prettig dat je ze 'los' kan laten lopen (goed voor de ontwikkeling en voor het lopen!) zonder dat je zelf als een soort pingpongbal over straat hoeft te schieten.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:23

Ik heb mijn dochter een hele korte periode aan een tuigje (gewoon tuigje om bovenlichaam) gehad in drukke situaties toen ze echt een wegrenfase had (en ik net zwanger van de tweede).
Ik gebruikte gewoon zo'n tuigje van babydump wat je ook in de kinderstoel kan gebruiken. Daar zitten ook wat langere lijnen bij. Ze vond het niet erg en ik kreeg er ook niet veel negatief commentaar op, maar echt handig vond ik het ook niet. Kind loopt niet zo goed mee als een hond haha.
Mijn zoontje van 1 blijft nu al veel meer bij me dan zij op die leeftijd deed, dus goede hoop dat het bij hem niet zo nodig zal zijn.

Keet

Re: Meningen over polstuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:32

Hier een dino rugzakje met een lijn eraan. Hij loopt graag los en zo hou je hem toch binnen bereik :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:40

Gebruik liever een tuigje (als het nodig is).
Ken al 2 kinderen die hun arm uit de kom hadden door het polsbandje.

Zelf heb ik nooit tuigjes oid gebruikt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:47

Gewoon doen. Mijn broertje was ook zo'n verschrikking, vloog overal heen. Die kreeg dus een tuigje. Mijn eigen kleine luistert gelukkig (nog) goed en houdt keurig mijn hand vast in gevaarlijke situaties, maar anders ging ik er direct 1 halen. En ik denk dat je zeker wel commentaar zult krijgen, maar zolang jij het doet voor de veiligheid van je kind, is er helemaal niets mis mee. Daarnaast heeft niemand zich te bemoeien met de opvoeding van jouw kind en moet je dus lekker boven de reacties gaan staan :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:01

Mijn jongste dochter heeft ook een tuigje gehad.Drama in de buggy en ze wou los lopen.Met het tuigje dacht ze dat ze los liep en probleem opgelost.En veel veiliger.Alleen kreeg ik weleens de vraag of ze kon blaffen en pootje geven.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:13

Vind een tuigje of bandje weinig met de opvoeding van doen. Het zijn nu eenmaal geen hondjes die binnen een week onder commando staan. Al denken mensen dat soms wel helaas.
Peutertjes met eigen willetjes moeten soms gewoon tegen zichzelf beschermd worden, dit is een vrij goede methode om ze veilig te houden :) en ondertussen te leren hoe zich te gedragen op straat :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:19

Het is ideaal! Mijn broer was ook zo eentje. Niet aan een hand willen lopen, niet in de kinderwagen, maar als je hem alleen liet wandelen ging iedereen steeds op de loop.
Tuigje om met een touw van 8m geloof ik, en laat maar lekker gaan.
Happy ouder, happy kind en bovenal geen constant gedoe meer.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 17:48

gillian schreef:
Waar kun je die kopen :')
Wil er ook een voor mijn bijna 2 jarige dreumes :D
Het commando zit en blijf zit er helaas nog niet 100% in gedrilld... :D
Beter aan een tuigje dan onder een auto ja. Het zal je maar gebeuren zeg...

Ik heb er gisteren eentje gekocht bide babyplanet. Misschien dat Ander babyzaken ze ook wel hebben. Anders op kindertuigje.nl (volgens mij) kun je ook rugzakjes Kopen met een riem er aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:54

Via AliExpress word je er ook mee doodgegooid :P

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 13:37

We waren afgelopen weekend een weekendje weg in Hellevoetsluis. We liepen ook een rondje, werd vaak aangekeken door mensen. Maar hij liep keurig mee, zonder tegenstribbelen. En toch had hij vrijheid.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:44

net zo veilig toch?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:53

Soms hoor je van mensen de opmerking: een kind uit het oog verliezen? Gebeurt mij nou nooooiitt >;)
Of: je bent er toch zelf bij? Tuigjes zijn voor luie ouders!

Zomaar even een greep uit de hoeveelheid stomme opmerkingen die de mens kan maken..
Een niesbui is al genoeg om je kind uit het oog te verliezen.
Of je laat op de markt wat vallen.
In de winkel wil je afrekenen, maar merk je dat je pinpas niet in het juiste vakje gestoken zit, 2 seconde later heb je m al gevonden maar...
In die tijd kan op dat moment het kind al op een dribbeltje op onderzoek uit.
Ik ben voor een pols bandje en het tuigje.
Ik was vroeger ook zo’n kind die in iedere winkel verwonderd raakte van alles wat er voorbij kwam.
Als ik een poesje aan de overkant van de weg zag lopen, huppelde ik er zo op af.

Mensen mogen gewoon niet zeggen dat hun dit nooit zou overkomen!!! Want het gebeurt wel!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:54

O ja hoor niks mis mee, mijn dochter heeft toen ze klein was ook vaak genoeg in een tuigje gelopen.
Gewoon aan een riempje van de prenatal.Afbeelding
Afbeelding

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:03

Mijn oudste heeft ook in drukke situaties aan tuigje gelopen. Want ze wilde perse lopen en ik wilde haar niet kwijt raken. Middelst kreeg te veel prikkels dus wilde graag in ee buggy en de jongste was lui dus wilde in de buggy (waarop middelste heel lang op het plankje lekker veilig tussen buggy en mama in heeft gestaan.

Ook genoeg commentaar gehad, maar als antwoord “beter tuigje dan kwijt of plat”.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:04

Ik heb mijn oudste zelfs weleens gewoon een halstertouw om zijn middel gedaan, die liep ook weg en wilde pertinent geen handje geven

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:19

Maak je niet druk wat anderen zeggen, bij mijn broer heeft het zijn leven gered!dat was een kind wat altijd er tussenuit kneep! en het dan niet verkeerd bedoelde, maar het gevaar niet zag!
Het is wat je zegt ze glippen weg en je kunt niet alles tegelijk!. En zo een pols bandje geeft andersom ook de veiligheid voor je kind mama is in de buurt, heb zelf een kind dat doodsbang is in drukte en geloof het of niet met 4 jaar geeft het haar meer moed en is het een geruststelling als ze dat ding voelt aan haar arm!( ze vroeg er zelf om voor de lampionnen tocht in het donker...en ik moet zeggen wij waren relaxter dan andere ouders die in het donker hun kinderen niet goed konden zien) **\O/**

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:38

Mijn dochter was ook zo snel verdwenen, die heb ik ook een poos aan een polsbandje mee de stad ingenomen. Stond haar soms wel eens niet aan, maar net wat er hier gezegd wordt, beter zo, dan kwijtraken in de drukte of nog erger, onder een auto. Ondertussen wel geleerd de kinderwagen vast te houden. :)
Nu 18 jaar oud niets mis mee, geen trauma opgelopen, en als we boodschappen gaan doen houdt ze nog steeds de zijkant van het winkelwagentje vast. :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:59

Tuigje vind ik niet mis mee, polsbandje zou ik niet voor kiezen. Als zij (of jij) even te hard trekken, heeft je kind zo een ontwrichte elleboog (of pols of schouder) te pakken.

Bij mijn zoon heb ik het overwogen, maar die is van t type als t hem niet aanstaat gaat ie zitten (of liggen) en gaat ie helemaal nergens meer heen. Hij heeft zolang het lukte vastgesnoerd gezeten in de buggy :o toen hij daaruit wist te ontsnappen wel lopend mee, maar verplicht hand vast. Wilde hij dat niet moest ie alsnog in de buggy, gelukkig voor mij trapte hij daar in :+ inmiddels loopt ie los ook goed mee, maar je moet hem wel ontzettend in de gaten houden. Als ik alleen ben neem ik hem dus ook alleen mee naar de winkel of zijn zus naar school brengen etc, vertrouwde plekken. De rest alleen als mijn man er ook bij is, extra paar ogen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:57

Gea99 schreef:
Nu 18 jaar oud niets mis mee, geen trauma opgelopen, en als we boodschappen gaan doen houdt ze nog steeds de zijkant van het winkelwagentje vast. :D

_O- _O- _O-
Dan ben je pas opgevoed! :P

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:06

Mijn dochter heeft er ook een tijdje mee gelopen bij haar oma. Oma had meerdere oppaskinderen en zo kon ze met meerdere kinderen tegelijk lopen zonder dat ze wegliepen. Mijn dochter vond het geweldig, ze ging steeds 'paardje' spelen (over opvoeding gesproken :') ).

Ze had een polsbandje en het nadeel was dat als ze vallen, ze zichzelf niet op kon vangen. Er zit wel wat elastiek in, dus echt ineens hard trekken gebeurde niet. Maar als ik het over kon doen, zou ik voor zo'n rugzak gaan of een tuigje om haar lijf gaan.